پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات پس از مراسم درختكارى‌

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
 ان‌شاءاللّه كه كاشت درخت، چه در اين روز و اين ايام كه به نام درختكارى شناخته شده، و چه در بقيه‌ى ايامى كه ميشود درختكارى كرد، براى كشور مايه‌ى بركت و آبادانى باشد. واقع قضيه هم همين است كه گياه و درخت براى هر كشورى، براى هر مجموعه‌ى انسانى‌اى، مايه‌ى بركت است؛ براى همين هم در شرع مقدس اسلام و در احاديث ما، به مسئله‌ى درخت و نگهدارى درخت و جلوگيرى از قطع كردن درختان توصيه شده. خب، حالا اين يك توصيه‌ى اسلامى است. امروز همه‌ى مردم دنيا هم به اين مسئله توجه دارند و شايد بشود گفت كه هميشه مردم و جوامع بشرى به مسئله‌ى درخت اهميت ميداده‌اند.
 منتها من گلايه‌اى كه بايد بكنم از مجموع مسئولينِ مسئله‌ى درخت و درختكارى و جنگل و اين چيزها، اين است كه ما اينجا دانه دانه درخت ميكاريم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى كه نبايد قطع شود، بى‌جهت قطع ميشود؛ اين خيلى اشكال بزرگى است كه وجود دارد. علاوه بر اينكه آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختيار افرادى قرار گرفت كه ميخواستند از زمين سوء استفاده كنند و هنوز هم دارند ميكنند، و سبزى تبديل شد به سيمان و آهن و اينها - كه اين يك مصيبتى براى شهرهاست - مجموعه‌ى جنگلى كشور هم مورد تهديد جدى قرار داشت و قرار دارد؛ كه بايد جداً از آن جلوگيرى شود. اين، هم وظيفه‌ى دولت است، هم وظيفه‌ى مجلس است، هم وظيفه‌ى شهردارى‌هاست، هم وظيفه‌ى قوه‌ى قضائيه است؛ هر كدام به نحوى بايد جلوى پيشرفت اين حركت غلطى را كه امروز متأسفانه در كشور ما وجود دارد، بگيرند.
 ما براى حفظ جنگلها قوانينى لازم داريم - اين قوانين جايش خالى است - و يك اراده‌ى قوى و عزم راسخى لازم داريم براى جلوگيرى از تصرف زمينهاى اطراف شهرهاى بزرگ، كه افرادى آنها را ميگيرند و تبديل ميكنند به ساختمان، به آپارتمانهاى بلندمرتبه. اين كار علاوه بر اينكه مشكلات گوناگون بشرى و انسانى ايجاد ميكند، اولين كار غلطى كه انجام ميگيرد، اين است كه محيط سبز اطراف شهرها - هواى تنفس شهر - از بين ميرود. حالا شما در شهر برويد زحمت بكشيد و در خانه‌ها دانه‌دانه نهال بكاريد؛ اين كجا، و اين كه شهر محاط باشد به مجموعه‌ى سبز، كجا؟ اگرچه كارهاى خوبى هم انجام گرفته، در اطراف شهرها گاهى جنگلكارى‌هائى شده - اين را هم نبايد منكر شد - ليكن آن چيزى كه ثروت اصلى كشور است، كه مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگلهاست، بايد محفوظ بماند. هم سازمان محيط زيست، هم دستگاه‌هاى ذى‌ربط ديگر دولتى، هم مسئولين و نمايندگان در مجلس، هم مسئولين در قوه‌ى قضائيه، و در مورد شهرها و حريم شهرها هم شهردارى‌ها، در سرتاسر كشور موظفند كه اين كار را دنبال كنند. ما هميشه اين مسئله را تكرار ميكنيم، اما باز مى‌بينيم كه كار درستى انجام نگرفت! خب، بايد ان‌شاءاللّه همه همت كنند تا اين كارى كه همه هم قبول دارند كه لازم است و درست است، تحقق پيدا كند.
 ان‌شاءاللّه همه موفق باشيد. آقايان، خداحافظ.