پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مصاحبه مقام معظم رهبرى در دهمين «نمايشگاه بين المللى كتاب تهران»

ضمن تشكّر از حضرت عالى كه اين فرصت را در اختيار ما قرار داديد. طى ده سال گذشته، ده نمايشگاه بين المللى كتاب در تهران تشكيل شده است و حضرت عالى از تمامى اين ده نمايشگاه بازديد فرموده ايد. اين نمايشگاه تا چه اندازه به توسعه فرهنگ كتابخوانى و استفاده روز افزون از كتاب در متن جامعه كمك مى كند؟
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم. البته حتماً تأثير دارد. بنده هم كه تقريباً تقيّد دارم به اين كه هر سال به اين نمايشگاه بيايم، از يك جهت براى همين است كه مى دانم اقبال مردم به اين نمايشگاه، به معناى اقبال به كتابخوانى و نشان دهنده اين است كه مردم روزبه روز به كتاب علاقه مندتر مى شوند. هر چه كه اين گونه نمايشگاهها بهتر و آراسته تر باشد و مردم را بيشتر به خودش جذب كند، كتابخوانى بيشتر رايج مى شود. من هم در اين چند ساله ديده ام، هر چه كه جلوتر رفته ايم، اين نمايشگاه بهتر شده است . البته اين نمايشگاه از ده، دوازده سال پيش بود؛ اما هر دفعه كه من مى آيم و در اين نمايشگاه شركت مى كنم، مى بينم بهتر از گذشته شده است. بخصوص در اين چند سال اخير، انصافاً خيلى خوب بوده است. غرض اين است كه مؤثّر است.
مى خواستيم نظر حضرت عالى را در اين مورد كه چه تدبيرى مى تواند به استقبال عمومى از كتاب در جامعه مان جلب شود و كتاب را به صورت يك فرهنگ عمومى درآورد و در جامعه ترويج و تثبيت كند، جويا شويم.
در اين زمينه، خيلى حرف زده شده است. بنده خودم هم هر سال تقريباً يك حرف تازه در اين مورد مطرح كرده ام و موضوع جديدى نيست. خوب؛ همين كارهايى كه الان وزارت ارشاد و بعضى دستگاههاى ديگر در ترويج كتابخوانى انجام مى دهند، خوب و مؤثّر است. امروز در اين نمايشگاه سه نفر - كه حال قبلاً با هم همفكرى كرده بودند يا نه، من نمى دانم - جدا جدا به من پيشنهاد واحدى را ارائه كردند و آن اين است كه در مدارس، ساعتى براى كتابخوانى گذاشته شود. فكر خوبى به نظرم رسيد. اين را بايد حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسى كند و ببيند كه چه كار مى تواند بكند كه مثلاً فرض كنيد مثل ساعت انشا كه ما داريم، به جاى ساعت انشا، يا به جاى ساعت فارسى، ساعت كتابخوانى بگذارند تا دانش آموزان با فرهنگ كتابخوانى آشنا شوند. چه به اين شكل كه خودشان بخوانند يا معلم براى آنها بخواند؛ چه به اين شكل كه يكى از دانش آموزان بخواند و ديگران گوش كنند. به نظرم اين، پيشنهاد بدى نبود. البته بايد بررسى كنند و قاعدتاً به ما هم گزارش خواهند داد. اگر ملاحظه شد اين كارِ موفّقى است، در مدارس چنين ساعتى ايجاد شود. شايد اين هم مؤثّر باشد.
از حضرت عالى تشكّر مى كنم.
موفّق باشيد.