پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاى نماز عيد سعيد فطر

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين. الحمدلله الّذى خلق السّموات والأرض و جعل الظّلمات و النّور. ثمّ الّذين كفروا بربّهم يعدلون. الحمدلله خالق الخلق. باسط الرّزق. فالق الأصباح. ديّان الدّين. ربّ العالمين. استغفره و اتوب اليه و اتوكّل عليه واستعين منه و اصلّى و اسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه. سيّدنا و نبيّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على آله الأطيبين الأطهرين. الهداة المهديّين سيّما بقيةالله فى الأرضين.
به همه برادران و خواهران مسلمانِ نمازگزار و به همه مسلمانان در سراسر عالم، عيد سعيد فطر را تبريك مى گويم و برادران و خواهران نمازگزار را به رعايت تقواى الهى و حفظ ذخيره ارزشمندى كه در ماه مبارك رمضان با صيام و قيام و عبادت و ذكر و خشوع به دست آورده ايد، توصيه مى كنم.
خدا را شكر مى كنيم كه ماه رمضانى را براى ملت ما پيش آورد كه در آن، فضاى ذكر و توجّه و عبادت بر كشور ما و ميان مردم ما غلبه داشت. اين يكى از فرصتهاى بزرگ الهى است. شما مردم عزيز و مؤمن، ماه رمضان را با روزه و تلاوت قرآن و عبادت و احياء به سر آورديد و بحمدالله به روز عيد رسيديد.
امروز عيد فطر است؛ روز عيدى گرفتن از خداى متعال است؛ روزى است كه در قنوت نماز عيد فطر ميليونها دلِ متذكّر و خاشع از خداوند متعال درخواست كردند همان خيراتى را كه به برترين بندگانش داده است، به آنها هم بدهد و از شرورى كه برترين و بزرگترين انسانهاى تاريخ را از آن دور نگه داشته است، آنها را هم دور بدارد. آن خيرات، در درجه اوّل، عروج به مقام توجّه به خدا، عبوديّت خدا، آشنا بودن و مرتبط بودن با خدا و الهام گرفتن از حضرت حق در همه گفتارها و كردارها و آنات زندگى است، و بدترين شرور، شرك به خدا، خضوع در مقابل قدرتهاى غيرالهى و ضدّ الهى و بنده و برده ديگران بودن است. اميدواريم خداوند به فضل و رحمتِ خود دعاى ميليونها مسلمان را كه از دل بر زبان جارى كردند، مستجاب كند و مسلمانان را به وادى امن عبوديّت و مقام بنده صالح و شايسته خود وارد كند.
امروز مردم عزيز ما عيد گرفته اند. بسيارى از برادران و خواهران مسلمان كشورهاى اسلامى هم ديروز را عيد دانستند. در داخل كشور ما هم براى بعضيها در برخى از شهرها ديروز ثابت شد كه عيد است؛ براى بعضى از مراجع معظّم تقليد هم ديروز ثابت شد كه روز عيد فطر است و بر طبق آنچه براى آنها احراز شده بود، عمل كردند. براى بعضى هم ثابت نشد و بر طبق حكم شرعى، امروز براى آنها عيد محسوب شده و امروز را عيد گرفتند. هر دو گروه به وظيفه خود عمل كردند. قبلاً پيش بينى متخصّصان و كارشناسان مسائل نجومى در كشور ما و مراكز علمى دنيا همين بود كه امسال ماه رمضان سى روزه خواهد بود؛ ولى اگر براى كسى بعد از بيست ونهم ماه رمضان - شب سى ام يا روز سى ام - ثابت شد كه ماه شوّال طلوع كرده است، وظيفه او اين است كه طبق تكليف شرعى، آن روز را ابتداى ماه شوّال بداند. اين چيزها در شريعت اسلامى مايه اختلاف نيست. كسانى كه ديروز را روز اوّل شوّال دانسته اند، بر اساس تكليف و طبق جزم خود عمل كرده اند و پيش خداى متعال مُثابند. بقيه مردم هم كه به تبع جمعى از مراجع عظام در قم و نجف، براى آنها احراز نشد كه ديروز اوّل شوّال باشد - كه براى ما هم اين معنا احراز و ثابت نشد - پيش خداى متعال مأجورند. وظيفه ما اين بود، وظيفه آنها هم آن بود. آنچه مهم است، عمل به تكليف و از دست ندادن ذخيره ماه رمضان است.
 اميرالمؤمنين در خطبه نهج البلاغه مى فرمايد: «الا و انّ اليوم المضمار و غداً السّباق» ؛ اين دنيا محل آماده شدن و تمرين كردن است. در اين اردوگاه بزرگِ آماده ورود به ميدان لقاء الهى - كه قيامت است - خودتان را براى مواجهه با حساب و مؤاخذه الهى آماده كنيد. امروز، روز تمرين كردن و آماده شدن و خودسازى است و فردا - يعنى روز قيامت - روز شتاب و مسابقه گرفتن به سوى سرانجامى است كه ما در همين جا براى خود، آن سرانجام را مشخّص و منجز كرده ايم. «والسّبقة الجنّة والغاية النّار»؛ چيزى كه فرداى قيامت به برندگان خواهند داد، بهشت است؛ و چيزى كه بازندگانِ فرداى قيامت دچار آن خواهند شد، جهنّم و آتش است. «افلا تائب من خطيئته قبل منيّته»؛ آيا كسى نيست كه قبل از مرگ از خطاهاى خود برگردد و توبه كند؟ اميرالمؤمنين مردم را دعوت مى كند به اين كه اگر خطايى از آنها سر زده است، آن را اصلاح كنند؛ راه هدايت را بيابند و در راه صلاح و سداد قدم بردارند. «ألا عامل لنفسه قبل يوم بؤسه»؛ آيا كسى نيست كه قبل از روز بدبختى، براى خود كار كند و توشه ذخيره نمايد؟ زندگى ما، ميدان توشه ذخيره كردن است. كسب و تحصيل و كار علمى و كار سياسى و خانه و همه عرصه هاى زندگى ما، محلّ عمل براى خدا و تلاش و مجاهدت براى فرداست.
 برادران، خواهران، مؤمنان، ملت عزيز ايران! براى فرداى خود كار كنيم. اين كار، بناى دنيا و ساختن روح و جسم است. اين كار عبارت است از تلاش براى اعتلاى مادّى و معنوى خود و برادران و خواهران مسلمان خود و كشور و ملت خود.
پروردگارا! ملت عزيز ما را در اين راه موفّق بدار. پروردگارا! صلاح و سداد را شامل حال ملت ما بفرما. پروردگارا! ملت ما را در همه عرصه ها بر دشمنانشان پيروز كن.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
والعصر. انّ الأنسان لفى خسر. الّاالّذين امنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين. والصّلاة والسّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على علىّ اميرالمؤمنين والصّديقة  الطّاهره سيّدة نساءالعالمين و سبطى الرّحمة الحسن و الحسين و على بن الحسين و محّمدبن على و جعفربن محمّد و موسى بن جعفر و علىّ بن موسى و محمّدبن على و على بن محمّد و الحسن بن على و الخلف الهادى المهدى. حججك على عبادك و امناءك فى بلادك. و صلّى على ائمّةالمسلمين و حماةالمستضعفين و هداةالمؤمنين. اوصيكم عبادالله بتقوى الله.
 آنچه كه در وهله اوّل لازم است در خطبه دوم عرض كنم اين است كه ملت ما در روز قدس يك بار ديگر شكوه ايمان را به مردم دنيا نشان داد. روز قدس مخصوص ايران نيست؛ روز دنياى اسلام است و لذا در همه دنياى اسلام، مسلمانان حضور خود را براى دفاع از برادران فلسطينى خود نشان دادند. مسلمانان در اين روز اراده عمومى خود را براى مقابله با ترفندهاى امريكا و اسرائيل در فلسطين مظلوم و خونين بروز دادند؛ اما ملت ما در اين زمينه پيشتاز بوده است و امسال به شكل نمايانى اين پيشتازى و عظمتِ اراده ملى را در ايران نشان داد.
امسال ملت ما در روز قدس همه فرياد خود را در دفاع از ملت مظلوم و مبارز فلسطين و در تقبيح و ابراز تنفّر از امريكا و اسرائيل و صهيونيستها، يك فرياد كرد. امريكا و اسرائيل با همه ادّعاهاى دروغين خود در مورد حقوق بشر و دمكراسى، فجيعترين ظلمها را نسبت به يك ملت مظلوم از خود نشان مى دهند. بنده از همه ملت عزيزمان، به عنوان خدمتگزار كوچك ملت، از اعماق دل سپاسگزارى مى كنم كه جمهورى اسلامى را در دنيا سرافراز كرديد. در هرجا ميدان حضور ملت است، ملت با قوت و قدرت حضور، اراده و آگاهى خود را به دنيا نشان مى دهد و نشان داد.
 مسأله فلسطين همچنان در صدر مسائل دنياى اسلام است. يك نگاه به ملت فلسطين كنيم، يك نگاه به اشغالگران ستمگر و ددمنشِ فلسطين.
ملت فلسطين در سختى به سر مى برد؛ خانه هاى مردم را ويران مى كنند؛ مزارع و باغهاى مردم را از بين مى برند؛ امكان كار را از جوانان مى گيرند؛ مردان كارآمد آنها را به زندان مى كشند؛ جمعيتهاى آنها را قتل عام مى كنند و حتّى كودكان آنها را هم از دم تيغ ظلم خود مى گذرانند. امروز با ملت فلسطين در سرزمينش كارى صورت مى گيرد كه در تاريخ ملتها كم سابقه است.
ملتِ مظلوم، بى كس و محاصره شده فلسطين با تمام قدرت به بركت نام و پرچم برافراشته اسلام از خود دفاع مى كند و در مقابل ستمگران و اشغالگران مى ايستد و ايستاده است. ما از اين نماز پُرشكوه عيدفطر تهران و از طرف همه ملت ايران به ملت فلسطين، جوانان، نوجوانان،زنان و مادرانشان؛ آن دلهاى شجاع و مؤمن، سلام مى كنيم و درود مى فرستيم. آنها در اين منطقه در صف مقدّم دنياى اسلام در مقابل دشمنان و متجاوزان با جان و عزيزان و همه وجودشان ايستاده اند.
و اما نگاه به اشغالگران؛ صهيونيستهاى غاصب و پشتيبانان آنها؛ يعنى دولت متجاوز امريكا. اگر كسى مسائل فلسطين را هرچه بيشتر مرور و تعمّق كند، بيشتر اين معنا برايش واضح مى شود كه دولت امريكا و صهيونيستها در فلسطين به بن بست كامل رسيده اند؛ نه راه پيش رفتن دارند، نه راه عقب گرد كردن؛ محكوم به شكست هستند. نسل نوخاسته فلسطين بيدار شده و فهميده است كه راه نجات از دست دشمنِ اشغالگر چيزى جز مبارزه نيست؛ فهميده است كه حضور در جلسات جهانى و برطبق ميل اشغالگران و حاميان آنها حرف زدن، راه نجات فلسطين نيست؛ فهميده است بايد بايستد، بخواهد، همّت و فداكارى كند، تا به هدف برسد. اين را ملت فلسطين از بُنِ دندان دانسته و فهميده است؛ لذا مقاومت مى كند. وقتى سرچشمه اين احساس از منشاءِ دينى و اعتقاد به توحيد ناشى شود - كه امروز بحمدالله در فلسطين اين طور است - هرگز خشك نخواهد شد. اميدواريم خداى متعال روز پيروزى فلسطينيها را هرچه نزديكتر بفرمايد.
مسأله ديگرِ دنياى اسلام، مسأله عراق است. امريكاييها به نام دمكراسى، حقوق بشر، مبارزه با سلاحهاى اتمى و كشتار جمعى و مبارزه با سلاحهاى شيميايى و ميكروبى وارد عراق شدند و گفتند ما به ملت عراق مى خواهيم آزادى بدهيم! اما امروز آن چنان كار را بر ملت عراق تنگ گرفته اند كه ملت عراق ناچار است به صورت آنها پنجه بزند و مى زند. حضور آنها آن قدر براى ملت عراق تحقيرآميز بوده است كه ملت عراق آنها را تحمّل نكرده است. ملت امريكا بداند كه دولتشان آنها را در عراق در لجنزار فرو برده است كه هرچه بيشتر بمانند، بيشتر فرو مى روند. ببينيد كار امريكا در عراق به كجا رسيده است كه بغدادِ تحت اشغال خود را از ناوهاى خودش - كه روى دريا هستند - مورد تهاجم موشكها قرار مى دهد. اين نشانه ناتوانى امريكا در اداره عراق است، كه هرچه بمانند بدتر خواهد شد. اين منطقه، اشغال را برنمى تابد. آنها مى گويند ما مى خواهيم منطقه خاورميانه را منطقه دمكراسى كنيم! اين يك دروغ شرم آور است. آنها با دمكراسى مخالفند و مى دانند كه اگر همين الان در عراق به آراءِ مردم مراجعه كنند، اكثريت قاطع مردم كسانى را انتخاب خواهند كرد كه يك روز هم اجازه ندهند امريكاييها در عراق بمانند. امروز هر كجاى دنياى اسلام انتخابات مردمى باشد، نتيجه همان چيزى است كه امريكاييها از آن مى ترسند؛ روى كارآمدن كسانى كه امريكاييها را با همه وجود دشمن مى دارند. امريكاييها كه مى خواهند كارى كنند كه در عراق انتخابات مردمى نباشد، بدانند كه قانون اساسىِ تحميلى و هر قانون و تشكيلات تحميلى، مقاومت مردم عراق را درپى خواهد داشت. اگر رئيس جمهور امريكا به جاى چهارصد ميليارد دلار، چهار هزار ميليارد دلار هم بودجه پيش بينى كند، نمى تواند ملتهاى منطقه خاورميانه و ملتهاى مسلمان را اسير خود كند.
دولت امريكا كه با ادّعاى دمكراسى اين همه جنايت در دنيا عليه مردم سالاريها و دمكراسيها كرده است؛ رژيمى كه 28 مرداد را در ايران به راه انداخت؛ كودتاى شيلى را عليه دولت قانونى آن كشور هدايت كرد؛ دهها كودتا در امريكاى لاتين، آفريقا و در مناطق ديگر عليه دولتهاى ملى انجام داد و سالهاى متمادى از ديكتاتورهايى مثل «محمّدرضا پهلوى» در ايران حمايت كرد و همين امروز هم هر ديكتاتورى كه از او زشت خوتر نباشد و تسليمش باشد برايش مقبول است، دولتى است كه كسى ادّعاى دمكراسى و حقوق بشر او را قبول نمى كند. اين روزها رئيس جمهور امريكا آرزوهاى ديرين مستكبران امريكايى را - كه آنها اين آرزوها را در اظهاراتشان پنهان مى كردند - آشكارا به زبان مى آورد و مى گويد كه مى خواهد ملتها را تسخير و منافع آنها را به پاى منافع نامشروع امريكا قربانى كند. امريكا بداند كه ملتها زير بار نمى روند و ملت بزرگ، مجاهد، مبارز، مقاوم و ريشه دار ايران مانند يك الگو در ميان ملتها ايستاده است.
مردم عزيز؛ برادران و خواهران من در سراسر كشور! شما نشان داديد كه ملت مقاوم و مؤمن و بزرگى هستيد؛ دشمنان خود را در اين سالهاى متمادىِ بعد از انقلاب هميشه ناكام كرديد و پشتِ در گذاشتيد. مهمترين چيزى كه شما را در اين راه يارى كرده است، ايمانِ به خدا و وحدت كلمه بوده است. ايمانِ به خدا و وحدت كلمه حضور شما را در صحنه ها پُررنگ مى كند و اين دشمن را تا اعماق جانش مى ترساند.
ما انتخابات را در پيش داريم. انتخابات يكى از عرصه هاى حضور ملى مردم ماست. من مى بينم كسانى كه در مراكز قدرت جهانى نمى خواهند ملت ايران با يك انتخابات پُرشور و پُرشكوهِ ديگر، حضور و ايستادگى خود را در صحنه به اثبات برساند، از همين حالا مشغول تبليغات بسيار موذيانه اى عليه انتخاباتى هستند كه ان شاءالله حدود سه، چهار ماه ديگر برگزار خواهد شد؛ بيدار باشيد! درباره انتخابات حرفهاى گفتنى زياد است كه هنوز تا انتخابات وقت هست و اگر زنده بوديم، گفتنيها را به ملتمان خواهيم گفت. آنچه حالا مى خواهم بگويم اين است كه همه به انتخابات به چشم يك حادثه بزرگ ملى كه مى تواند ملت ما را با استحكام هرچه بيشتر در راه بناى كشور خود مجهّز و مسلّح كند، نگاه كنند. اگر انتخابات، خوب و باشكوه برگزار شود و مردم حضور خود را مؤمنانه و صادقانه در آن نشان دهند - كه به فضل پروردگار نشان هم خواهند داد - به حول و قوّه الهى دشمن را نابود خواهند كرد و آن وقت دشمن مى فهمد كه نمى تواند نسبت به آينده مصالح اين كشور تصميم گيرى كند. دشمن مى خواهد مانند دوران استبداد و طاغوت و وابستگى، سررشته تصميم را از دست مردم ما بگيرد و براى كشور و ملت ما در وراى مرزهايش، در كاخ سياه واشنگتن، تصميم گيرى كند.
 بار ديگر همه برادران و خواهران عزيز را به بازگشتِ به اراده و طاعت الهى و كمكِ به يكديگر و كمكِ به پيشرفت كشور توصيه مى كنم و از خداوند متعال سعادت و پيروزى ملتمان را بر دشمنانش و پيشرفت آن را در همه امور مادّى و معنوى مسألت مى كنم.
بسم الله الرحمن الرحيم
انّا اعطيناك الكوثر. فصلّ لربّك وانحر. انّ شانئك هوالابتر
والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته