پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار مردم زلزله زده شهرستان بم

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
مصيبتِ بسيار سنگين و بزرگى است. در اين حادثه، فقط شما مردم عزيزِ بم نيستند كه مصيبت زده هستيد، بلكه همه ملت ايران و همه مسؤولان كشور در اين غم بزرگ با شما شريك هستند. چه جانهاى عزيزى كه در اين حادثه تلخ از دست رفت و چه دلهايى كه در اين مصيبت داغدار شد و ما هم در اين مصيبت، مثل شما داغدار شديم. مسؤولان كشور با شما همدردند. من به همه خانواده ها و برادران و خواهرانى كه عزيزانشان را در اين حادثه از دست داده اند، با همه دل و با همه وجود تسليت عرض مى كنم؛ به ملت ايران هم تسليت مى گويم.
يك مطلب را هم به شما عرض مى كنم: برادران و خواهران عزيزِ بمى! اين مصيبتها، ابتلا و امتحان الهى است. تلخ است، سخت است، مصيبت است - در اين شكّى نيست - اما گاهى خداى متعال از دل همين مصيبتها و تلخيها بركات بزرگى را براى يك ملت و يك مجموعه مردم به وجود مى آورد. در اين بلاهاى سخت است كه جان انسانها آبديده مى شود و قدرت عزم و تحمّل انسانها بالا مى رود.
عزيزان من؛ مردم عزيزِ بم و همه كسانى كه در اين منطقه، مصيبت و خسارت ديديد! در مقابل اين مصائب مى توان كارى كرد كه مصيبت به يك حادثه خوب تبديل شود. مى شود با عزم و اراده و كار و تصميم، آثار مصيبت را به كلّى از زندگى زدود. ما خيلى از ملتها را سراغ داريم كه عظمت و بالندگى و رشد آنها از درون ويرانه ها و از دل مصيبتها آغاز شد. بخصوص شما جوانان بايد همّت كنيد. مصائب و ابتلائات و امتحانات الهى بايد ما را قوى كند. البته من از همه مسؤولانى كه از روز و ساعت اوّل خود را به اين منطقه رساندند، تشكّر مى كنم. برادران سپاه، ارتش، بسيج، هلال احمر و بخشهاى گوناگون دولت كمك كردند؛ هم در نجات، هم در امداد. البته هيچ كس نمى تواند حجم اين مصيبت سنگين را حتّى درست ارزيابى كند؛ مصيبتِ خيلى سنگينى است.
در اين چند روز غالباً قلب من زير فشار مصيبت و غم مردم بم قرار داشت و الان كه وضعيت را ديده ام، خيلى بيشتر زير فشار قرار دارد. همه ما وظيفه داريم. مسؤولان در اين جا، در استان كرمان، در تهران و در همه مراكز ديگرِ كشور، طبق مديريّت متمركزى كه تشكيل شده است و ان شاءاللَّه تقويت بايد شود، امكاناتشان را بسيج كنند و به اين مردم كمك نمايند. ما تا چندى مطمئنّاً با نيازهاى روزافزون مردم مظلوم اين منطقه مواجه هستيم. مردمِ اين جا نيازهايى دارند؛ اين نيازها بايد برآورده شود؛ شايد آلام اين مردم اندكى التيام پيدا كند. همه دستگاهها موظّفند با سازماندهىِ منظّم و مرتّب همه امكانات خود را به صحنه خدمت رسانى و كمك به مردم بياورند. البته هرچه در اين دو سه روز جلو آمده ايم، حجم و كيفيّت كار بهتر شده و بايد از اين هم بهتر شود. مردم با مسؤولان و مأموران دستگاههاى خدمتگزار همكارى كنند تا آنها بتوانند وظيفه اى كه بر عهده دارند، انجام دهند. مردم مناطقِ ديگر هم همين طور. البته در اين چند روز مردم خيلى كمك كردند. شايد شما هم در تلويزيون ديديد كه مردم با اشك و آه كمك كردند و همه بر غمهاى شما گريستند و با شما همدرد بودند. اين كمكها بايد ادامه پيدا كند، تا ان شاءاللَّه بشود شهر بم را از اوّل بسيار بهتر - و البته اين بار كاملاً مستحكم - ساخت. بايد نيّت ما اين باشد كه حتماً ان شاءاللَّه از دلِ اين ويرانه ها، يك شهر قوى، محكم و آباد، سربلند كند. البته داغ عزيزان باز هم بر دل ما خواهد ماند - شكّى نيست - ولى آن مقدار از خسارتهاى دنيوى و مادّى را كه مى شود جبران كرد، بايد جبران كرد.
ما آمديم به شما تسليت عرض كنيم و به شما بگوييم كه در غمتان شريك هستيم؛ اگرچه شما خودتان هم اين را مى دانيد. بنده دلم از شما جدا نيست. جوانانى كه در اين حادثه از دست رفتند و عزيزانى كه دلها را داغدار كردند، عزيزان خود ما هستند؛ اينها مثل فرزندان خود من هستند؛ حقيقتاً و عميقاً دل ما را هم داغدار كردند.
به هر حال از خداوند متعال براى شما صبر و اجر و عزم و اراده و قدرت تحمّل مسألت مى كنم و از خداوند مى خواهم به شما عوض خير دهد و مسؤولان را هم موفق بدارد تا هر چه سريعتر و بهتر خدماتى را كه بر عهده آنهاست، ان شاءاللَّه براى شما مردم انجام دهند.
سلام مرا به همه برادران و خواهران عزيز بمى برسانيد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته