پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مصاحبه با رهبر انقلاب پس از شركت در انتخابات

بسم الله الرحمن الرحيم. خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی از جانب جمع حاضر ـ بويژه جامعه‌ی رسانه‌ای كشور ـ سلام عرض ميكنم؛ صبح حضرتعالی به خير.
سلام عليكم و رحمت الله.
ــ دهمين انتخابات رياست جمهوری در واقع اولين انتخابات دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی است كه حضرتعالی آن را دهه‌ی پيشرفت و عدالت نامگذاری فرموده‌ايد. مردم ايران مشتاقانه منتظر شنيدن فرمايشات حضرتعالی در رابطه با انتخابات امروز هستند. متشكرم.
بسم الله الرحمن الرحيم. خداوند متعال را سپاسگزاريم كه به ملت ايران اين توفيق را عنايت كرد كه يك نوبت ديگر، در يك آزمون بزرگ ملی شركت كنند. انتخابات مظهر حضور فعال و پرشور و زنده‌ی مردم در عرصه‌ی سياسی كشور است. آنطوری كه من مشاهده ميكنم و ميشنوم، بحمدالله در اين انتخابات شور و شوق و تحرك مردم بسيار بالاست؛ اين را ما از حضور نامزدهای مختلف و از آگاهی و بيداری مردم ناشی ميدانيم و خدا را سپاسگزاری ميكنيم. و انتظار داريم خدای متعال توفيق بدهد مردم بتوانند با حضور متراكم خود در پای صندوقهای رأی، يك امتحان بزرگ ديگر را بخوبی پس بدهند. و ان‌شاءالله از سوی پروردگار عالم مقدر باشد كه بهترين و شايسته‌ترين فرد، برای مدت چهار سال به رياست قوه‌ی اجرائيه منصوب بشود. مطمئناً وقتی مردم با ايمان و شور و شوق در صحنه هستند، خدای متعال هم تفضل خواهد كرد.
من ـ طبق معمول ـ درخواستم از مردم اين است كه از همين آغاز وقت و از اول صبح، پای صندوقهای رأی بروند. همه بروند، همه رأی بدهند، طبق تشخيص خودشان عمل كنند و سهم خودشان را در اداره‌ی كشور و در تعيين مديريت عالی اجرائی كشور، به عهده بگيرند. اين يك حق و در عين حال يك تكليف است. حق آحاد مردم ماست كه نظر بدهند؛ تكليف آنها هم همين است. به اعتقاد من، اين هم تكليف شرعی و هم تكليف عقلی ـ يعنی عقلائی ـ است كه اين كار را انجام بدهند.
نكته‌ی ديگری كه ميخواهم به مردم عزيزمان عرض كنم، اين است. اولاً بايد از اين حضور پر شوری كه در روزهای اخير و حتی شبها ـ آنطور كه مطلع شدم ـ مردم در خيابانها داشتند، تشكر كنم. هر گروهی طبق ميل خودشان و به نظر خودشان شعار ميدادند، اما رشد و آگاهی مردم نگذاشت كه يك حادثه‌ی تلخی به وجود بيايد؛ در صحنه هستند، شعارهاشان را هم ميدهند، شور و شوق خودشان را هم ابراز ميكنند، لكن در عين حال رشد و كمال و بلوغ عقلانی خودشان را هم نشان ميدهند. امنيت انتخابات خيلی مهم است. ما سی سال است انتخابات داريم و بحمدالله هميشه در انتخاباتها، امنيت برقرار بوده است. اين خيلی نعمت بزرگی است؛ اين ناشی از تفضل الهی و ناشی از شعور و درك مردم ماست. امروز هم من اميدوارم و از مردم خواهش ميكنم كه توجه كنند، همين امنيت، همين آرامش و همين متانت و سكينه‌ی روحی لازم، در آنها وجود داشته باشد. ممكن است بدخواهانی بخواهند در مراكز رأی تشنج ايجاد كنند؛ هرگونه تشنجی به ضرر صندوقهای رأی تمام خواهد شد؛ يعنی به ضرر آراء مردم و به ضرر مردم است؛ اگر كسانی خواستند چنين تشنجی ايجاد كنند، خود مردم نگذارند و با متانت، با صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند از اينكه خواسته‌ی بدخواهان اين ملت عملی بشود.
به شايعات هم خيلی گوش نكنند. من ديدم ديروز و ديشب ـ در اين پيامكهای فراوانی كه دست مردم هست ـ شايعاتی را از قول من نقل ميكردند كه دروغ محض بود و واقعيت نداشت. آدمهای خوش‌نيت و سالم اين كارها را نميكنند؛ آدمهای ناسالم از اين كارها ميكنند؛ توی همه‌ی بخشها و همه‌ی گروهها هم كم و بيش ممكن است آدم ناسالم ـ كه سوءنيت داشته باشند و حسن‌نيت نداشته باشند ـ پيدا بشود. به اين شايعات هم توجه نكنند. امروز هم ممكن است باز شايعاتی ـ نسبت به بخشهای مختلف انتخابات ـ بين مردم وجود داشته باشد؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به كمك الهی است و از خدای متعال استعانت ميكنيم و كمك ميخواهيم، و در درجه‌ی بعد به آگاهی و رشد و هوشياری مردم است.
من بار ديگر از همين‌جا به همه‌ی آحاد ملت عزيزمان سلام عرض ميكنم و اميدوارم كه ان‌شاءالله خدای متعال امروز را برای ملت ما روز مباركی قرار بدهد. از شما خبرنگار محترم و خبرنگاران محترمی كه در اينجا حضور دارند و از يكايك مسئولين دست‌اندركار انتخابات ـ دوستانی كه در اينجا حضور دارند ـ و كسانی كه در پشت صحنه و در داخل وزارت كشور مشغول كار هستند، صميمانه تشكر ميكنم. زنده باشيد.
خداحافظ