1 00:00:04,940 --> 00:00:07,110 بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌ 2 00:00:07,220 --> 00:00:09,450 الحمدلله ربّ العالمين 3 00:00:10,570 --> 00:00:16,140 و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد 4 00:00:25,480 --> 00:00:29,400 و على آله الطّيبين الطّاهرين المعصومين 5 00:00:30,200 --> 00:00:33,280 سيّما بقيّةالله فى الارضين 6 00:00:35,650 --> 00:00:43,850 خيلى جلسه‌ى مطلوب و جذّابى است براى بنده 7 00:00:45,480 --> 00:00:51,370 جلسه‌اى که در آن شما برادران عزيز، ائمّه‌ى محترم جمعه 8 00:00:53,480 --> 00:01:01,480 کارگزاران معنوى و فرهنگى انقلاب در سراسر کشور در آن حضور داريد 9 00:01:04,140 --> 00:01:12,820 کاش ميتوانستيم با يکايک شما برادران عزيز بنشينيم و صحبت کنيم 10 00:01:13,510 --> 00:01:25,940 افسوس که هم وقت و هم توان و نيروى کارآمد 11 00:01:26,680 --> 00:01:35,880 آن‌چنان نيست که به بنده اين توفيق را بدهد که بتوانم با شما يکايک بنشينيم 12 00:01:35,880 --> 00:01:38,510 صحبت کنيم و از شما بشنويم 13 00:01:40,310 --> 00:01:48,510 دوست ميداشتم که بتوانم از خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى شما گاهى بشنوم 14 00:01:48,820 --> 00:01:52,770 سابق به بعضى از شهرستان‌ها که ميرفتيم 15 00:01:52,940 --> 00:02:04,880 مقيّد بودم خطبه‌ى جمعه‌ى آن شهرستان را که از راديو پخش ميشد بشنوم 16 00:02:04,880 --> 00:02:12,370 حالا ديگر مسافرتهايمان هم کم شده، اين توفيق هم کمتر به ما دست ميدهد 17 00:02:12,540 --> 00:02:15,850 به‌هرحال اين جلسه براى من جلسه‌ى مغتنمى است 18 00:02:16,770 --> 00:02:21,570 شما را زيارت کرديم؛ گزارش جناب آقاى تقوى را هم شنيديم 19 00:02:22,340 --> 00:02:25,770 که مبسوط و مشروح و مفيد بود 20 00:02:28,740 --> 00:02:33,880 دو مطلب من عرض ميکنم در اين ديدار 21 00:02:36,110 --> 00:02:42,080 يک مطلب درباره‌ى مسئله‌ى نماز جمعه است 22 00:02:44,800 --> 00:02:53,740 که مسئله‌ى مورد ابتلاء ما و شما است و مسئله‌ى بسيار مهمّى است 23 00:02:55,540 --> 00:03:03,770 يک مسئله هم اجمالى در باب مسئله‌ى انتخابات است که نزديک آن هستيم 24 00:03:06,450 --> 00:03:10,880 چند جمله‌اى درباره‌ى هرکدام از اين دو مسئله عرض خواهيم کرد 25 00:03:14,080 --> 00:03:23,450 در مورد مسئله‌ى نماز جمعه بايد عرض کنم که نماز جمعه يک قرارگاه است 26 00:03:23,880 --> 00:03:34,140 قرارگاه ايمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصيرت، قرارگاه اخلاق 27 00:03:36,600 --> 00:03:43,450 از تعبير قرارگاه نبايد ما وحشت بکنيم 28 00:03:43,710 --> 00:03:51,420 چون قرارگاه جزو تعبيرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و اين چيزها است 29 00:03:54,110 --> 00:03:58,740 خب، اين جنگ وجود دارد، بر ما تحميل شده 30 00:03:59,480 --> 00:04:03,480 ما درحال جنگيم، منتها جنگ نظامى نيست 31 00:04:05,280 --> 00:04:12,250 جنگ معنوى است، جنگ اعتقادى و ايمانى است، جنگ سياسى است 32 00:04:14,740 --> 00:04:22,340 همچنان‌که در دفاع مقدّس هشت سال بر ما جنگ را تحميل کردند 33 00:04:22,340 --> 00:04:30,200 ما که دنبال جنگيدن با همسايه‌مان نبوديم، بر ما تحميل شد؛ حمله کردند 34 00:04:31,340 --> 00:04:33,800 ما ابتدا حمله نميکنيم 35 00:04:34,400 --> 00:04:42,170 حتّى در جايى که دفاع لازم نباشد، دفاع هم نميکنيم 36 00:04:42,770 --> 00:04:53,050 لَئِن بَسَطتَ اِلَىَّ يَدَکَ لِتَقتُلَنى مآ اَنَا بِباسِطٍ يَدِىَ اِلَيکَ لِاَقتُلَکَ اِنّى اَخافُ اللهَ رَبَّ العلَمين 37 00:04:53,280 --> 00:05:00,450 ما اين‌جورى هستيم. آنجايى که دفاع لازم است، چرا، وارد عرصه‌ى دفاع ميشويم 38 00:05:01,280 --> 00:05:08,600 و خدا را شکر که ملّت ايران، نيروهاى انقلاب 39 00:05:09,820 --> 00:05:21,000 رهبر بزرگ و عزيزِ فقيدِ ما که بحمدالله نامش، يادش، راهش زنده است 40 00:05:22,220 --> 00:05:28,650 نشان دادند که در زمينه‌ى دفاع، توانا هستند 41 00:05:29,540 --> 00:05:36,940 ما در حال يک چنين نبردى هستيم؛ ما در حال يک چنين جهادى هستيم 42 00:05:37,970 --> 00:05:44,540 به ايمان مردم ما حمله ميکنند، به بصيرت مردم ما حمله ميکنند 43 00:05:45,600 --> 00:05:51,710 به تقواى ما حمله ميکنند، به اخلاق ما حمله ميکنند 44 00:05:52,250 --> 00:05:59,880 ويروس‌هاى گوناگونِ خطرناکِ معنوى را در ميان ما پراکنده ميکنند 45 00:06:00,140 --> 00:06:03,740 خب، ما چه کار کنيم؟ بايد دفاع کنيم 46 00:06:05,000 --> 00:06:09,400 اين، قرارگاه لازم دارد، مثل قرارگاه‌هاى ميدان جنگ 47 00:06:09,820 --> 00:06:13,850 نماز جمعه يکى از مهم‌ترينِ اين قرارگاه‌ها است 48 00:06:14,570 --> 00:06:17,800 قرارگاه ايمان است، قرارگاه تقوا است 49 00:06:19,000 --> 00:06:22,480 با اين چشم به نماز جمعه نگاه کنيم 50 00:06:23,910 --> 00:06:32,710 شما هم فرمانده قرارگاهيد؛ قرارگاه‌هاى ميدان جنگ هرکدام فرماندهى دارند 51 00:06:33,200 --> 00:06:40,480 فرمانده قرارگاه امامت جمعه، شخص امام جمعه است 52 00:06:43,600 --> 00:06:53,710 خب، عمده‌ى [هدف‌] در اين قرارگاه تبيين است؛ مسئله‌ى تبيين 53 00:06:55,140 --> 00:07:05,540 عمده‌ى هدف انبياى الهى تبيين بود؛ حقيقت را بيان کنند 54 00:07:06,620 --> 00:07:11,710 چون آن چيزى که موجب ميشود انسانها گمراه بشوند 55 00:07:12,140 --> 00:07:18,570 اين است که حقيقت را نمى‌شناسند؛ عمده اين است 56 00:07:18,850 --> 00:07:22,880 از اين قبيل هم هستند که حقيقت را ميدانند امّا انکار ميکنند 57 00:07:23,050 --> 00:07:30,170 لکن عمده‌ى انحرافها ناشى از ندانستن حقيقت است 58 00:07:31,200 --> 00:07:35,850 و انبياى الهى آمدند تا حقيقت را بيان کنند 59 00:07:36,080 --> 00:07:45,110 واضح کنند، ظاهر کنند، حجّت را تمام کنند بر مردم؛ مسئله‌ى تبيين اين است 60 00:07:47,050 --> 00:07:49,280 اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبياء 61 00:07:49,510 --> 00:07:56,880 شما ميراث‌بر انبيا هستيد، از جمله در اين قضيّه؛ مسئله‌ى تبيين 62 00:07:58,200 --> 00:08:08,880 از جمعه همچنان‌که از اسم آن پيدا است، محلّ جمع است، محلّ اجتماع است 63 00:08:09,850 --> 00:08:14,250 اين هم يک فرصت بزرگى است براى تبيين کردن 64 00:08:14,620 --> 00:08:20,050 گاهى شما ناچاريد برويد به درِخانه‌ى اين، درِخانه‌ى آن 65 00:08:21,020 --> 00:08:25,400 يا اينکه از راه‌هاى غير مستقيم استفاده کنيد 66 00:08:26,110 --> 00:08:30,650 اين وسايل ارتباط جمعى که امروز وجود دارد، درست است که فراگير است 67 00:08:30,940 --> 00:08:37,570 اينترنت و شبکه‌هاى اجتماعى و بقيّه‌ى چيزها خيلى فراگير است 68 00:08:37,800 --> 00:08:46,280 لکن نگاه روبه‌رو و چشم‌درچشم و احساس حضور 69 00:08:46,800 --> 00:08:52,620 و شنيدن نفَس گوينده و مخاطب يک چيز ديگر است 70 00:08:53,910 --> 00:08:57,510 اجتماع، دُور هم جمع شدن، يک چيز ديگر است 71 00:08:58,600 --> 00:09:07,400 ممکن است چند صد هزار نفر يک حرفى را، يک پيامى را در اينترنت يا با پيامک بگيرند 72 00:09:08,110 --> 00:09:13,770 امّا اين خيلى فرق ميکند با اينکه همين چند صد هزار نفر يک‌جا جمع بشوند 73 00:09:14,080 --> 00:09:17,740 يک نفر با آنها حرف بزند، صحبت کند 74 00:09:18,680 --> 00:09:26,770 اين نگاه کردنِ روبه‌رو يک تأثير فوق‌العاده‌ى ديگرى دارد؛ اين در اختيار شما است 75 00:09:27,740 --> 00:09:33,850 نماز جمعه فرصت اجتماع است، محلّ تجمّع است 76 00:09:34,540 --> 00:09:44,570 مردم را گرد هم جمع ميکند؛ ميتوانند با هم تبادل کنند؛ ميتوانند قرار بگذارند 77 00:09:45,170 --> 00:09:49,850 ميتوانند اقدام کنند؛ اينها خيلى مهم است 78 00:09:51,170 --> 00:09:54,370 کسانى که از دين بيگانه هستند 79 00:09:54,450 --> 00:10:03,110 چه خارجى‌ها، چه بعضى از عوامل بيچاره‌ى خودمان در داخل که اين امکانها را ندارند 80 00:10:03,280 --> 00:10:11,850 حسرت ميخورند که چطور نميتوانند و وسيله‌اى ندارند براى اينکه مردم را يک‌جا جمع کنند 81 00:10:11,850 --> 00:10:14,450 با هم حرف بزنند، با هم تبادل کنند 82 00:10:14,800 --> 00:10:20,170 با عناوين مختلف ميخواهند اين کارها را انجام بدهند؛ تازه [مانند] اين درنمى‌آيد 83 00:10:20,370 --> 00:10:28,940 خب، حالا که اين‌جور شد، پس نماز جمعه قلب فرهنگى هر شهر است 84 00:10:30,540 --> 00:10:34,370 مرکز فرهنگى هر شهر، نماز جمعه است 85 00:10:35,110 --> 00:10:41,340 البتّه شرايطى دارد که حالا بعضى از اينها را عرض خواهيم کرد 86 00:10:43,050 --> 00:10:47,220 جايى است که آنجا هدايت‌گرى انجام ميگيرد 87 00:10:47,740 --> 00:10:54,170 من تأکيد ميکنم اين هدايت‌گرى صرفاً هدايت‌گرى سياسى نيست 88 00:10:55,280 --> 00:11:01,680 هدايت‌گرى سياسى و فرهنگى است 89 00:11:03,770 --> 00:11:11,650 ما گمان نکنيم که اگر فرض کنيد در فلان مسئله‌ى سياسى روز که محلّ ابتلاء هم هست 90 00:11:12,280 --> 00:11:20,400 دادِ سخن داديم و حرف زديم و مطالب خودمان را با بيان شيوا بيان کرديم، قضيّه تمام شد؛ نه 91 00:11:21,620 --> 00:11:31,050 ما هدايت‌گرى فرهنگى را از هدايت‌گرى سياسى بنيانى‌تر ميدانيم 92 00:11:31,170 --> 00:11:36,680 هدايت‌گرى سياسى خيلى لازم است و از آن نبايد صرف نظر کرد 93 00:11:37,540 --> 00:11:42,420 امّا هدايت‌گرى فرهنگى و فرهنگ مردم، اخلاق مردم‌[مهم‌تر است‌] 94 00:11:46,170 --> 00:11:51,340 فرض بفرماييد که مسئله‌ى سبک زندگى که 95 00:11:51,680 --> 00:11:58,570 ما سه چهار سال پيش مطرح کرديم، يکى از مسائل مهم است 96 00:11:59,310 --> 00:12:05,420 سبک زندگى شُعبى دارد؛ يکى از مهم‌ترين اهداف دشمنان ملّت ايران 97 00:12:05,970 --> 00:12:13,020 و دشمنان اسلام اين است که سبک زندگى مسلمانها را عوض کنند 98 00:12:13,220 --> 00:12:20,820 و شبيه به سبک زندگى خودشان بکنند. واقعيّتهاى زندگى، در فکر انسان اثر ميگذارد 99 00:12:22,740 --> 00:12:27,850 رفتار روزانه در دل و روح انسان اثر ميگذارد 100 00:12:27,850 --> 00:12:32,020 هم روح خود انسان، هم روح مخاطبان و معاشران انسان 101 00:12:32,710 --> 00:12:34,480 اينها ميخواهند اين را تغيير بدهند 102 00:12:35,000 --> 00:12:41,600 اسلام يک سبک زندگى براى ما آورده است. فرض بفرماييد ادب 103 00:12:42,000 --> 00:12:45,420 يکى از کارهاى مهم ادب است 104 00:12:46,080 --> 00:12:54,910 فرنگى‌ها در برخوردهاى معمولى‌شان خيلى مقيّد به ادب نيستند 105 00:12:54,910 --> 00:12:59,650 ما ايرانى‌ها از قديم معروف بوديم به اينکه در گفتارهايمان 106 00:12:59,800 --> 00:13:08,000 در مخاطباتمان ملاحظه‌ى ادب را ميکنيم؛ احترام طرف مقابل را حفظ ميکنيم 107 00:13:09,370 --> 00:13:14,080 اينها ميخواهند اين را عوض کنند و متأسّفانه يک جاهايى هم موفّق شده‌اند 108 00:13:14,220 --> 00:13:20,050 فرض کنيد شما با يکى مخالفيد 109 00:13:20,600 --> 00:13:23,680 ميخواهيد راجع به او حرف بزنيد؛ دوجور ميشود حرف زد 110 00:13:24,170 --> 00:13:29,220 يک‌جور ميشود هتّاکانه و بى‌باکانه و بى‌ادبانه حرف زد 111 00:13:29,970 --> 00:13:32,170 يک‌جور هم ميشود مؤدّب حرف زد 112 00:13:33,540 --> 00:13:40,650 شما ببينيد در قرآن کريم در بسيارى از موارد وقتى صحبت از فاسقين است 113 00:13:40,800 --> 00:13:47,170 صحبت از کافرين است، صحبت از بدهاى اشرار عالم است، ميفرمايد 114 00:13:47,280 --> 00:13:49,940 وَ لکنَّ اَکثَرَهُم لا يَعلَمون 115 00:13:50,600 --> 00:13:56,850 نميگويد همه‌ى آنها؛ ملاحظه ميکنيد؛ بالاخره يک اقلّى هستند بين همينها که اينها تعقّل دارند 116 00:13:58,170 --> 00:14:03,740 قرآن کريم ملاحظه‌ى حقّ آنها را ميکند و «اَکثَرَهُم» ميفرمايد 117 00:14:05,800 --> 00:14:18,510 يک مسئله در همين سبک زندگى و عادات و روشهاى خوب زندگى 118 00:14:18,650 --> 00:14:27,020 مثلاً حالا کتاب‌خوانى [است‌]. البتّه در اين گزارشى که فرمودند، يک اشاره‌اى به اين معنا هست 119 00:14:27,140 --> 00:14:33,280 منتها اين خيلى مهم است که ما مردم را، جوانها را وادار کنيم به کتاب‌خوانى 120 00:14:33,650 --> 00:14:37,510 کتاب خواندن خيلى مهم است؛ کتاب خوب را هم معرّفى کنيد 121 00:14:37,820 --> 00:14:44,620 حتّى بنده تصوّر ميکنم حالا البتّه اين را بايد آقايانى که مسئول هستند 122 00:14:45,400 --> 00:14:47,510 جوانبش را بررسى کنند 123 00:14:48,340 --> 00:14:52,820 و فکر ميکنم خوب است که محلهاى نماز جمعه 124 00:14:53,110 --> 00:15:01,800 مرکز نمايش کتابهاى خوب و کتابهاى روز و کتابهاى مطلوب باشد 125 00:15:02,170 --> 00:15:08,250 که بيايند ببينند اين کتابها هست، اگر ميخواهند از همانجا يا از جاى ديگر تهيّه کنند 126 00:15:09,050 --> 00:15:17,510 مردم را وادار کنيم به کتاب‌خوانى؛ نخبگان را وادار کنيم به توليد کتاب 127 00:15:17,940 --> 00:15:26,020 اينها يک چيزهايى است که لازم است. خب، اين برخى از اين مسائل بود 128 00:15:26,020 --> 00:15:33,680 يکى از مسائل مهم در باب نماز جمعه، جذب جامعه‌ى جوان کشور است 129 00:15:34,200 --> 00:15:47,310 ما با اينکه نسبتِ جوانهايمان الان از قبل سالهاى دهه‌ى ۶۰ و اوايل دهه‌ى ۷۰ اندکى کمتر است 130 00:15:47,650 --> 00:15:53,370 امّا درعين‌حال جامعه‌ى ما بحمدالله جامعه‌ى جوانى است؛ ما جوان زياد داريم 131 00:15:53,820 --> 00:15:57,110 جوانها را جذب کنيد به نماز جمعه 132 00:15:57,510 --> 00:16:01,220 جذب جوانها به نماز جمعه با گفتن اينکه 133 00:16:01,220 --> 00:16:07,170 جوانها بياييد، جوانها تشويق بشويد به اين‌جور چيزها درست نميشود 134 00:16:07,400 --> 00:16:11,540 بايد جوان کشانده بشود از طريق دل، از طريق فهم 135 00:16:11,680 --> 00:16:20,250 يکى از چيزهايى که جوان را جذب ميکند به نماز جمعه، سخن متقن و متين است 136 00:16:20,540 --> 00:16:25,800 حرف سست، چه در زمينه‌ى سياسى، چه در زمينه‌ى فرهنگى 137 00:16:26,620 --> 00:16:32,510 افرادى را که در آنجا هستند حالا يک عدّه‌اى عادت کرده‌اند، به‌عنوان عادت مى‌آيند نماز 138 00:16:32,710 --> 00:16:44,620 آن جوانى را که دنبال حرف است که از اين منبر بشنود، او را جذب نميکند؛ حرف نو [بزنيد] 139 00:16:45,540 --> 00:16:49,140 سخن نو آر که نو را حلاوتيست دگر 140 00:16:49,510 --> 00:16:57,710 معناى حرف نو حرف بدعت‌آميز نيست که بگوييم آقا بدعت! نه، سخن نو 141 00:16:58,250 --> 00:17:03,740 شما فکر بکنيد، تأمّل کنيد، انديشه کنيد، کاوش کنيد 142 00:17:04,170 --> 00:17:09,770 سخنان نوِ جذّاب پيدا ميکنيد براى جوانها؛ آن‌وقت جوانها مى‌آيند 143 00:17:10,020 --> 00:17:17,800 مى‌آيند در اين جلسات شرکت ميکنند؛ خودشان شرکت ميکنند بدون اينکه شما به آنها بگوييد 144 00:17:18,280 --> 00:17:28,000 برادران عزيز! يکى از چيزهايى که جوانها را جذب ميکند احساس صميميّت است 145 00:17:28,710 --> 00:17:38,020 جوان عاطفى است؛ با هدايت عاطفه و دل، خيلى کارها را انجام ميدهد 146 00:17:38,450 --> 00:17:45,220 اگر احساس صميميّت کند، احساس مهربانى کند، احساس راستى کند، مى‌آيد 147 00:17:45,310 --> 00:17:49,480 احساس کبريا در من و شما بکند، نمى‌آيد 148 00:17:50,510 --> 00:17:54,310 احساس غرور بکند، احساس تظاهر بکند، نمى‌آيد 149 00:17:55,770 --> 00:18:00,680 اين چيزها را بايد درست کرد، آن‌وقت جوان مى‌آيد. وقتى جوانها آمدند 150 00:18:01,420 --> 00:18:08,200 شما درواقع نيروى محرّکه و پيشران کشور را داريد تغذيه ميکنيد 151 00:18:09,110 --> 00:18:14,450 جوان، نيروى پيشران کشور است؛ او را آن‌وقت تغذيه ميکنيد 152 00:18:15,450 --> 00:18:23,340 يکى از چيزهايى که در مورد ائمّه‌ى جمعه به نظر بنده مهم است 153 00:18:23,540 --> 00:18:29,940 که دنبال همين حرف قبلى است رفتار طلبگى است، نه رفتار ادارى 154 00:18:30,080 --> 00:18:37,510 دستگاه امامت جمعه، يک دستگاه طلبگى است؛ دستگاه آخوندى است 155 00:18:38,710 --> 00:18:43,250 دستگاه ادارى نيست؛ شکل ادارى به آن نبايد داد 156 00:18:44,710 --> 00:18:52,400 حضور مديرانه در باب نماز جمعه جواب نميدهد 157 00:18:52,800 --> 00:18:58,310 حضور طلبگى و روحانى‌مآب و آخوندمآبانه جواب ميدهد 158 00:18:58,770 --> 00:19:04,420 رفتار رئيس‌مآب نبايد باشد، رفتار روحانى‌مآب بايد باشد 159 00:19:04,540 --> 00:19:12,480 رفتار پدرانه، رفتار برادرانه، رفتار صميمانه؛ اين رفتار روحانى است 160 00:19:15,310 --> 00:19:20,000 [مسئله‌ى‌] بعدى هم ملاحظه‌ى حق را کردن [است‌] 161 00:19:20,170 --> 00:19:28,540 گاهى اوقات من ميبينم بعضى از کسانى که مثلاً منبرهاى عمومى نسبتاً بزرگى دارند 162 00:19:29,000 --> 00:19:36,220 براى گفتن مطلب، ملاحظه‌ى خواست مخاطب را ميکنند 163 00:19:36,940 --> 00:19:41,570 يک‌وقت او دلش ميخواهد شما اين‌جورى حرف بزنيد، شما [هم‌] اين‌جورى حرف ميزنيد؛ اين غلط است 164 00:19:41,770 --> 00:19:43,680 ما قبل از انقلاب هم داشتيم 165 00:19:44,340 --> 00:19:52,970 در بين نيروهاى اهل حرف و مثلاً مباحث نو و مباحث فکرى اسلامى 166 00:19:53,880 --> 00:19:59,170 کسانى بودند که نگاه ميکردند ببينند اين کسى که اينجا آمده از چه چيزى خوشش مى‌آيد 167 00:20:00,000 --> 00:20:05,340 اگر از يک حرف مثلاً خاصّى ولو غلط هم بود خوشش مى‌آمد، اينها ميگفتند 168 00:20:05,450 --> 00:20:11,600 اين [کار] را نکنيد، اين غلط است. آنچه درست است بگوييد 169 00:20:12,020 --> 00:20:16,620 ولو به مذاق شنونده خوش نيايد 170 00:20:16,800 --> 00:20:23,220 [کمااينکه]ميتوان آن را با استدلال و با زبان گرم و نرم بيان کرد 171 00:20:23,620 --> 00:20:30,680 که همان حرفى که برخلاف مذاق او است و به کام او ممکن است تلخ هم باشد 172 00:20:30,820 --> 00:20:34,510 به کام او شيرين کرد 173 00:20:34,880 --> 00:20:39,110 يک مسئله‌ى ديگر هم مسئله‌ى تکريم امام‌جمعه است 174 00:20:39,310 --> 00:20:44,600 امام‌جمعه، هم خودش بايد خود را تکريم کند، هم مردم بايد او را تکريم کنند 175 00:20:45,020 --> 00:20:48,850 هم دفتر مرکزى که در تهران است او را بايد تکريم بکند 176 00:20:49,170 --> 00:20:55,940 تکريم به‌معناى تشريفات نيست، به‌معناى فرش قرمز انداختن نيست 177 00:20:56,370 --> 00:20:58,850 تکريم يعنى قدرشناسى 178 00:20:59,220 --> 00:21:07,850 [اينکه]شما به‌عنوان امام‌جمعه، خودتان قدر خودتان را بدانيد و خودتان را تکريم بکنيد 179 00:21:08,000 --> 00:21:14,140 معنايش اين است که دامن را از چيزهايى که انسان را آلوده ميکند بالا نگه [داريد] 180 00:21:14,540 --> 00:21:20,880 اينها چيزهاى مهمّى است که بايست مورد توجّه قرار بگيرد 181 00:21:21,020 --> 00:21:32,480 به‌هرحال، فرصت امامت جمعه و توفيق اقامه‌ى جمعه در کشور ما حقيقتاً توفيق بزرگى است 182 00:21:35,050 --> 00:21:42,000 در بعضى از کشورهاى اسلامى، معمول است که [خطبه‌هاى‌] نماز جمعه را 183 00:21:42,280 --> 00:21:46,540 دستگاه‌هاى ادارى روى کاغذ مينويسند و ميدهند به امام‌جمعه 184 00:21:46,680 --> 00:21:51,970 آن امام‌جمعه هم ميرود و در آن منبر همان کاغذ را ميخواند 185 00:21:52,710 --> 00:21:57,340 اين نماز جمعه نيست به نظر ما؛ اين خطبه‌ى نماز جمعه نيست 186 00:21:57,880 --> 00:22:05,200 اين خواندن بخشنامه‌ى فلان اداره است؛ فلان اداره که مخصوص مسائل مذهبى است 187 00:22:05,370 --> 00:22:09,740 يک چيزى مينويسد و ميگويد آقا، اين را شما برو آنجا بخوان، او هم ميرود آنجا ميخواند 188 00:22:10,970 --> 00:22:15,820 خطبه‌ى نماز جمعه اين نيست؛ خطبه‌ى نماز جمعه آن است که 189 00:22:16,020 --> 00:22:23,540 از دل و مغز فعّال امام‌جمعه ميجوشد و تراوش ميکند 190 00:22:24,080 --> 00:22:33,650 بر زبان او مى‌آيد و با بيان بليغ و فصيحى، برحسب نياز مردم، آن را به مردم منعکس ميکند 191 00:22:34,000 --> 00:22:41,020 هروقتى يک خلأيى وجود دارد، هروقتى يک نيازى وجود دارد؛ اين نياز را بايد شناخت 192 00:22:43,800 --> 00:22:49,800 بايد آن چيزى را هم که اين نياز را برطرف ميکند شناخت 193 00:22:50,280 --> 00:22:58,050 آن داروى فکرى، آن طعام فکرى و تغذيه‌ى فکرى‌اى هم که اين نياز را برطرف ميکند 194 00:22:58,050 --> 00:23:05,200 و اشباع ميکند طرف مقابل را بايد شناخت و با بيان خوب بايستى بيان کرد 195 00:23:05,370 --> 00:23:14,280 اين آن چيزى است که به نظر من، در مورد مسئله‌ى امامت جمعه لازم است 196 00:23:14,510 --> 00:23:21,480 به‌هرحال ما قدردان نماز جمعه هستيم، از خداى متعال هم واقعاً متشکّريم 197 00:23:22,340 --> 00:23:28,880 يک‌وقتى با ائمّه‌ى جمعه، خدمت امام رفته بوديم؛ آن سالهاى اوّل 198 00:23:29,480 --> 00:23:39,480 که تازه تشکيل شده بود و امام هم بنده را مفتخر کرده بودند به امامت جمعه‌ى تهران 199 00:23:40,020 --> 00:23:45,340 ما با ائمّه‌ى جمعه خدمت ايشان رفتيم و بنده يک صحبتى کردم 200 00:23:45,480 --> 00:23:53,310 آن جمله‌اى که من گفتم که از دلم برآمده بود، اين بود که گفتم همچنان‌که خداى متعال 201 00:23:54,850 --> 00:23:58,370 براى مردم ليلةالقدر را قرار داد 202 00:23:58,540 --> 00:24:00,620 و در تفسير سوره‌ى انّاانزلنا از ائمّه (عليهم‌السّلام) نقل شده است 203 00:24:00,620 --> 00:24:08,280 که در حکومت بنى‌اميّه هزار ماه گذشت و مردم ليلةالقدر نداشتند 204 00:24:10,850 --> 00:24:18,370 هزار ماه حکومت بنى‌اميّه بود، در آن هزار ماه ليلةالقدر نبود و مردم محروم بودند از اين ليلةالقدر 205 00:24:19,200 --> 00:24:28,080 اين در روايات ما هست همين‌طور ما از نماز جمعه در دوران حکومت طاغوت محروم بوديم 206 00:24:28,570 --> 00:24:35,820 در بعضى از شهرها، به‌عنوان همان روش قديم 207 00:24:36,310 --> 00:24:41,650 حکّام يک نفر را معيّن ميکردند و ميگذاشتند. البتّه در بعضى از شهرها هم مثل مشهد 208 00:24:42,340 --> 00:24:48,080 امام‌جمعه‌ى محترم و مکرّمى بود مرحوم آقاى حاج شيخ غلامحسين تبريزى 209 00:24:48,080 --> 00:24:54,570 که مرد بسيار: هم عالم، هم متّقى، هم زاهد [بود] که ربطى به حکومت نداشت؛ ازاين‌قبيل هم داشتيم 210 00:24:55,080 --> 00:25:00,970 لکن در خيلى از شهرهاى ديگر، امام‌جمعه منصوب آن حکومتهاى طاغوت بود 211 00:25:00,970 --> 00:25:03,340 مردم هم نميرفتند و اعتنا هم نميکردند 212 00:25:03,970 --> 00:25:07,970 آن نماز جمعه‌اى که حاکم طاغوتى آن را بگذارد 213 00:25:07,970 --> 00:25:11,200 براى مردم جذّاب نيست و مردم هم نميرفتند 214 00:25:11,710 --> 00:25:16,000 گفتم ما در سالهاى متمادى محروم بوديم از نماز جمعه 215 00:25:16,000 --> 00:25:20,910 و شما نماز جمعه را به ما داديد، به ملّت ايران داديد. واقعاً نعمت بزرگى است 216 00:25:21,340 --> 00:25:24,650 اين راجع به مسئله‌ى امامت جمعه 217 00:25:25,220 --> 00:25:32,000 امّا مسئله‌ى انتخابات. البتّه تا انتخابات هنوز وقت هست 218 00:25:32,770 --> 00:25:38,880 مثلاً فرض کنيد چهل پنجاه روزى هنوز وقت داريم 219 00:25:39,000 --> 00:25:42,970 ما هم مجال داريم تا مطالبى که داريم به مردم عرض کنيم 220 00:25:43,450 --> 00:25:51,220 بنده مخالفم با اينکه دو سال قبل از انتخابات يا يک سال قبل از انتخابات 221 00:25:51,220 --> 00:25:54,680 فضاى کشور را ما انتخاباتى بکنيم؛ بنده مخالفم 222 00:25:54,680 --> 00:25:58,220 امّا خيلى‌ها اين کار را کردند؛ اين غلط است 223 00:25:58,800 --> 00:26:03,970 وقتى فضا انتخاباتى شد، لازمه‌ى فضاى انتخاباتى 224 00:26:04,080 --> 00:26:08,200 رقابت و درگيرى ولو درگيرى زبانى 225 00:26:08,880 --> 00:26:18,850 و تبادل انواع و اقسام حرفهاى احياناً نامناسب و زشت به يکديگر است 226 00:26:19,080 --> 00:26:26,850 فضاى انتخاباتى، انسان را از حقايق جارى جامعه و از نيازهاى حقيقى جامعه غافل ميکند 227 00:26:28,450 --> 00:26:31,310 اين کار، کار خوبى نيست 228 00:26:31,310 --> 00:26:36,650 بنده مناسب نميدانستم که از قبل راجع به انتخابات صحبتى بکنم 229 00:26:36,650 --> 00:26:42,740 لکن حالا ديگر تقريباً فصل انتخابات است و بايستى مطالبى را گفت 230 00:26:43,050 --> 00:26:49,310 اوّلاً نفْس انتخابات خيلى اهمّيّت دارد؛ اين نعمت بزرگى است 231 00:26:49,420 --> 00:26:52,050 همان‌طور که در باب نماز جمعه عرض کرديم 232 00:26:52,570 --> 00:26:57,770 در باب انتخابات هم عرض ميکنم که انتخابات واقعاً نعمت بزرگى است 233 00:26:59,370 --> 00:27:05,340 اين هم از برکات نگاه روشن و عميق امام بزرگوار ما بود 234 00:27:05,680 --> 00:27:10,250 کسانى در همان زمان بودند که معتقد بودند [وقتى‌] حکومت اسلامى است 235 00:27:10,370 --> 00:27:17,170 انتخابات لزومى ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات بايد باشد و منشأ اثر باشد 236 00:27:17,280 --> 00:27:24,310 مردم تصميم بگيرند، مردم انتخاب کنند و آنچه مردم ميخواهند بشود 237 00:27:24,510 --> 00:27:32,020 نتيجه‌ى اين سياست، اين شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط ميدان باقى ماندند 238 00:27:32,170 --> 00:27:37,250 و تا امروز بحمدالله باقى مانده‌اند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب ميکنند 239 00:27:37,340 --> 00:27:41,400 خود مردمند که دارند تصميم ميگيرند. انتخابات نعمت بزرگى است 240 00:27:41,970 --> 00:27:45,140 انتخابات از جمله‌ى چيزهايى است که بحمدالله [در جمهورى اسلامى‌] هست 241 00:27:45,510 --> 00:27:50,680 ما اين‌همه هم انتخابات داشته‌ايم [امّا]دشمنان ما هم دريغ نکردند 242 00:27:50,680 --> 00:27:58,050 از اينکه بگويند اينجا ديکتاتورى است. [درحالى‌که]ديکتاتورهاى منطقه رفيقهاى خودشان هستند 243 00:27:58,510 --> 00:28:07,170 و بر سرِ خوان غارت و يغماى ملّتها با هم شريکند و سهيمند، به آنها چيزى نميگويند 244 00:28:07,740 --> 00:28:11,650 مثل همين دولتهايى که مشاهده ميکنيد و مى‌بينيد و ميدانيد 245 00:28:11,910 --> 00:28:13,940 امّا جمهورى اسلامى را متّهم ميکنند 246 00:28:14,050 --> 00:28:20,340 اگر انتخابات نبود، اين ديگر تهمت نبود [بلکه]واقعيّت ميشد 247 00:28:20,600 --> 00:28:27,310 يعنى اگر حقيقتاً از مردم اين حق گرفته ميشد، حرف دشمن راست درمى‌آمد 248 00:28:27,400 --> 00:28:33,050 بحمدالله اين حق به مردم داده شده است، انتخابات هم هست، انتخابات هم بحمدالله آزاد است 249 00:28:35,880 --> 00:28:44,680 وجود انتخابات، هم در جوّ داخلى يک احساس استقلال و هويّتى به مردم ميدهد 250 00:28:45,020 --> 00:28:48,220 و احساس ميکنند که همه‌چيز مال خودشان است واقع قضيّه هم همين است 251 00:28:48,600 --> 00:28:53,970 صاحب مملکت مردمند و خودشان تصميم ميگيرند، خودشان اقدام ميکنند 252 00:28:54,110 --> 00:28:59,250 هم در قوّه‌ى مجريّه، هم در قوّه‌ى مقنّنه، هم بالواسطه در مورد رهبرى 253 00:28:59,740 --> 00:29:03,370 و بقيّه‌ى مواردى که انتخابات است 254 00:29:04,280 --> 00:29:07,770 هم مايه‌ى آبرو و اعتبار در خارج از کشور است 255 00:29:08,020 --> 00:29:14,370 در جوّ جهانى، حقيقتاً اين انتخابات مايه‌ى اعتبار و آبرو است 256 00:29:14,450 --> 00:29:20,940 بنابراين خود انتخابات، فى‌نفسه يک امر بسيار مهم و يک نعمت بزرگ است 257 00:29:21,940 --> 00:29:29,710 انتخابات را نبايد خراب کرد. بعضى‌ها خوششان مى‌آيد و کأنّه عادت دارند 258 00:29:30,140 --> 00:29:41,480 که از نزديکى انتخابات، دائم بر کوس نامطمئن بودن انتخابات بدمند عادت کرده‌اند 259 00:29:41,770 --> 00:29:46,000 اين خيلى عادت بدى است، مرض بدى است 260 00:29:46,650 --> 00:29:49,480 چرا؟ انتخابات انتخابات سالمى است 261 00:29:50,020 --> 00:29:55,140 ممکن است در هر انتخابى، يک تخلّفى در يک گوشه‌اى انجام بگيرد 262 00:29:55,250 --> 00:29:57,650 اين ممکن است، هميشه هم ازاين‌قبيل اتّفاق مى‌افتد 263 00:29:57,800 --> 00:30:05,080 خب در کارهاى خود ما هم، کارهاى شخصى و عمومى و خصوصى‌مان ممکن است تخلّفاتى اتّفاق بيفتد 264 00:30:05,080 --> 00:30:11,220 امّا تخلّفاتى که نتايج انتخابات را تغيير بدهد، مطلقاً وجود ندارد 265 00:30:11,710 --> 00:30:15,400 تخلّف سازمان‌يافته مطلقاً وجود ندارد 266 00:30:16,170 --> 00:30:24,200 عدم رعايت مسئولان دولتى و غيردولتىِ انتخابات ابداً وجود ندارد 267 00:30:24,400 --> 00:30:27,020 از اوّل انقلاب تا حالا هم همين‌جور بوده 268 00:30:27,910 --> 00:30:34,000 مسئولان، مسئولانه به مسائل انتخابات [پرداخته‌اند و] همه‌ى دولتهايى که در اين بين بوده‌اند 269 00:30:34,200 --> 00:30:39,140 دولتهايى که آمده‌اند و رفته‌اند، بعضى‌ها از لحاظ 270 00:30:39,400 --> 00:30:44,570 گرايشهاى سياسى ۱۸۰ درجه با هم تفاوت داشته‌اند امّا رفتار همه‌ى آنها 271 00:30:44,680 --> 00:30:47,220 در مورد انتخابات، رفتار درستى بوده 272 00:30:47,480 --> 00:30:52,370 [نبايد]کسى ادّعا کند که در اين انتخابات خيانت شد يا [تقلّب]شد 273 00:30:52,620 --> 00:30:57,000 يک‌وقتى شايد اين را من قبلاً هم گفته‌ام 274 00:30:57,310 --> 00:31:02,220 در مورد انتخابات تهران در يک دوره‌اى، خيلى جنجال شد؛ سروصدا شد 275 00:31:02,740 --> 00:31:10,880 و اصرار شد بر اينکه اين انتخابات ابطال بشود. بنده گفتم بايد تحقيق کنيد 276 00:31:11,820 --> 00:31:18,200 در تهران دو سه ميليون از مردم آمده‌اند در انتخابات شرکت کرده‌اند، ما رأى اينها را بکلّى باطل کنيم؟ 277 00:31:18,200 --> 00:31:21,050 اين چه حرفى است! بايد تحقيق کنيم ببينيم چه‌جورى است 278 00:31:21,450 --> 00:31:25,220 تحقيق کرديم، معلوم شد که نه اين‌جور نيست. تحقيق مفصّل کرديم 279 00:31:25,770 --> 00:31:33,370 بنده در آن سالها صريحاً نوشتم به شوراى نگهبان که نخير، انتخابات نبايد دست بخورد 280 00:31:33,540 --> 00:31:42,450 يعنى انتخابات حقّ مردم است، مال مردم است و ما نميتوانيم انتخابات را متّهم کنيم 281 00:31:42,800 --> 00:31:47,710 به اينکه مثلاً فرض کنيد که اين‌جور است يا آن‌جور است؛ نه، انتخابات انتخابات سالمى است 282 00:31:47,820 --> 00:31:52,770 در همه‌ى دوره‌ها سالم بوده، حالا هم ان‌شاءالله به توفيق الهى همين‌جور خواهد بود 283 00:31:53,170 --> 00:32:03,480 و چهارچوب قوانين و مقرّرات و وجود آدمهايى که مراقبند، مواظبند، موظّفند 284 00:32:03,620 --> 00:32:09,080 نميگذارد که انتخابات دچار اين اختلال بشود. اين يک مطلب 285 00:32:09,880 --> 00:32:16,220 امّا عرض کرديم انتخابات حقّ‌النّاس است اين حقّ‌النّاس امر مهمّى است 286 00:32:16,400 --> 00:32:22,000 خب در زبانها هم زياد تکرار ميشود که فلانى گفته انتخابات حقّ‌النّاس است 287 00:32:22,170 --> 00:32:28,280 و حقّ‌النّاس است و مدام تکرار ميشود؛ منتها خب [بايد] به عمق اين حقّ‌النّاس برسيم 288 00:32:28,710 --> 00:32:34,200 معناى حقّ‌النّاس بودن اين نيست که فقط آن کسى که پاى صندوق نشسته است 289 00:32:34,340 --> 00:32:42,970 بايد اين حقّ‌النّاس را رعايت کند که مثلاً فرض کنيد آراء را عوضى نخواند يا کم و زياد نکند 290 00:32:43,140 --> 00:32:47,340 اين يکى از مصاديق رعايت حقّ‌النّاس است 291 00:32:48,800 --> 00:32:51,540 يک مطلب، مطلب حقّ داوطلب است 292 00:32:51,850 --> 00:32:57,480 يکى از حقوق مردم، رعايت حقّ اين داوطلبى است که مى‌آيد و وارد اين ميدان ميشود 293 00:32:57,620 --> 00:33:04,510 و نامزد انتخابات ميشود 294 00:33:04,740 --> 00:33:13,820 که اگر آدم صالحى است، ما او را رد نکنيم، ميدان بدهيم به اينکه او بيايد 295 00:33:14,800 --> 00:33:20,420 نقطه‌ى مقابلش هم همين‌جور است؛ اگرچنانچه آدم ناصالحى است، راهش ندهيم 296 00:33:21,740 --> 00:33:28,000 اگرچنانچه در اين مجلس حالا چه مجلس خبرگان، چه مجلس شوراى اسلامى 297 00:33:28,600 --> 00:33:34,050 چه در هرجايى که انتخابات هست آدمى باشد که صلاحيّت 298 00:33:34,170 --> 00:33:38,080 قانونى ورود در اينجا را نداشته باشد و ما از اين اغماض کنيم 299 00:33:38,080 --> 00:33:42,000 صرف‌نظر کنيم، رعايت نکنيم، دقّت نکنيم 300 00:33:42,510 --> 00:33:46,170 و او وارد بشود، اين هم باطل کردن حقّ مردم است 301 00:33:46,250 --> 00:33:50,050 خراب کردن حقّ مردم است؛ اين هم ضدّ حقّ‌النّاس است 302 00:34:14,200 --> 00:34:19,850 يکى از ابعاد ديگر حقّ‌النّاس بودن، حفظ امانت است 303 00:34:20,910 --> 00:34:27,680 آن کسانى که آراء را در اختيار دارند، آن کسانى که آراء را ميشمرند 304 00:34:27,820 --> 00:34:33,850 آن کسانى که ثبت ميکنند و گزارش ميکنند، آن کسانى که جمع ميبندند 305 00:34:34,310 --> 00:34:40,050 و خلاصه آن کسانى که اداره‌ى صندوقها به عهده‌ى آنها است، بايد کمال امانت را رعايت کنند 306 00:34:40,280 --> 00:34:50,020 يعنى در اين زمينه‌ها اندک‌تخلّفى، خيانت در امانت است 307 00:34:50,570 --> 00:34:59,050 يک بُعد ديگر حقّ‌النّاس بودن، پذيرش نتيجه‌ى قانونى انتخابات است 308 00:34:59,340 --> 00:35:05,620 [يعنى‌] وقتى‌که به يک نتيجه‌اى رسيد و مراکز قانونى تصديق کردند که اين است 309 00:35:05,880 --> 00:35:10,850 پذيرش اين نتيجه [حقّ‌النّاس است‌]؛ ضدّ آن کارى که در سال ۸۸ انجام شد 310 00:35:11,220 --> 00:35:17,650 خب در سال ۸۸ يک حرف منکر و مستنکَرى(۹) را آمدند مطرح کردند 311 00:35:18,340 --> 00:35:22,510 که تقلّب شده است و بايد اين انتخابات برهم بخورد 312 00:35:22,510 --> 00:35:26,220 حالا مردم چقدر شرکت کردند؟ چهل ميليون 313 00:35:27,140 --> 00:35:32,250 چهل ميليون [نفر از] مردم شرکت کردند در يک انتخاباتى 314 00:35:33,510 --> 00:35:39,080 و رأى دادند به کانديداهاى مختلف، نامزدهاى مختلف 315 00:35:39,650 --> 00:35:44,880 اين آقايان به ادّعاى تقلّب [اين را گفتند]. البتّه بنده با اينها خيلى مماشات کردم 316 00:35:44,880 --> 00:35:48,220 حالا کارهاى جزئى‌اى که انجام گرفت طولانى است 317 00:35:48,820 --> 00:35:54,710 مماشات کرديم، حرف زديم، گفتيم بياييد، بگوييد بروند صندوقها را نگاه کنند 318 00:35:54,800 --> 00:36:00,200 هر تعداد صندوقى که شما ميخواهيد. اعتناء نکردند، گوش نکردند 319 00:36:00,370 --> 00:36:05,770 بنا بر اين نبود که زير بار اين حرف حق بروند؛ زير بار حرف حق نرفتند 320 00:36:06,110 --> 00:36:08,080 و براى مملکت خسارت درست کردند 321 00:36:08,570 --> 00:36:15,510 من نميدانم بنا است که اين خسارتهايى که در سال ۸۸ بر ما وارد شد 322 00:36:15,710 --> 00:36:19,910 کِى جبران بشود؟ واقعاً نميدانم! هنوز جبران نشده 323 00:36:20,310 --> 00:36:23,910 اين هم يکى که نتيجه‌ى انتخابات را همه بپذيرند 324 00:36:24,140 --> 00:36:30,280 يک مسئله‌ى ديگر، رعايت حق در سياهه‌هاى پيشنهادى است 325 00:36:30,480 --> 00:36:35,770 اين سياهه‌هايى که پيشنهاد ميکنند، فهرستهايى که براى نامزدها ميدهند 326 00:36:36,540 --> 00:36:40,540 آن کسانى که اين فهرستها را ميدهند، واقعاً رعايت حق را بکنند 327 00:36:41,250 --> 00:36:46,710 مسئله‌ى رفيق‌بازى و جناح‌بازى و مانند اين چيزها را دخالت ندهند 328 00:36:46,710 --> 00:36:51,310 و نگاه کنند ببينند که چه کسى واقعاً شايسته است 329 00:36:51,910 --> 00:36:56,280 آن کسى را که شايسته است بگذارند و به مردم معرّفى کنند 330 00:36:56,510 --> 00:37:01,740 اين هم يک بخش و يک بُعد از رعايت حقّ‌النّاس است 331 00:37:02,250 --> 00:37:06,770 يک بُعد ديگر اين است که مردمى که ميخواهند رأى بدهند 332 00:37:07,170 --> 00:37:12,340 اعتماد کنند به آن مجموعه‌هايى که واقعاً قابل اعتمادند 333 00:37:12,970 --> 00:37:16,880 بعضى‌ها هستند که قابل اعتماد نيستند 334 00:37:18,020 --> 00:37:21,420 کَالَّذِى استَهوَتهُ الشَّيطين 335 00:37:22,850 --> 00:37:33,400 گاهى اين‌جور نيست که از روى صفا و واقعيّت و علاقه‌مندى به انقلاب‌[باشد] 336 00:37:33,970 --> 00:37:35,820 اساس کار، انقلاب است 337 00:37:36,310 --> 00:37:41,310 و از روى علاقه‌مندى به انقلاب بيايند يک فهرست پيشنهادى را بدهند 338 00:37:41,420 --> 00:37:49,420 نه، روى مقاصد ديگر گاهى اوقات مقاصد فاسد پيشنهادهايى ميدهند 339 00:37:49,540 --> 00:37:59,050 مردم توجّه کنند و ببينند که آن فهرستهايى را که پيشنهاد شده است از کجا پيشنهاد شده 340 00:37:59,200 --> 00:38:02,000 از طرف چه کسى پيشنهاد شده 341 00:38:02,480 --> 00:38:09,770 آن کسانى را که مورد اعتمادند، قابل اطمينانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند 342 00:38:09,910 --> 00:38:16,310 اين هم يکى از چيزها است. بنابراين مسئله‌ى حقّ‌النّاس که گفتيم اين ابعاد را دارد 343 00:38:16,310 --> 00:38:19,310 ابعاد ديگرى هم دارد که حالا من نميخواهم تفصيل بدهم 344 00:38:19,540 --> 00:38:21,850 و واقعاً اين به اين معنا، حقّ‌النّاس است 345 00:38:22,110 --> 00:38:27,650 يک مسئله‌ى مهم درباره‌ى انتخابات، حضور حدّاکثرى است 346 00:38:27,800 --> 00:38:35,600 که حالا من ان‌شاءالله بعدها اگر عمر بود تا قبل از انتخابات، راجع به حضور حدّاکثرى باز صحبت خواهم کرد 347 00:38:35,850 --> 00:38:41,570 هرچه جمعيّت بيشتر در انتخابات شرکت کند، استحکام نظام 348 00:38:41,770 --> 00:38:44,420 و اعتبار کشور بالاتر خواهد رفت 349 00:38:45,080 --> 00:38:50,280 هرچه بيشتر مردم شرکت کنند، اعتبار نظام بالا خواهد رفت 350 00:38:51,080 --> 00:38:56,540 چون نظام، نظام مردمى است و واقع قضيّه اين است که متّکى به 351 00:38:57,110 --> 00:39:01,820 عواطف مردم و احساسات مردم و انتخاب مردم و خواست مردم است 352 00:39:02,480 --> 00:39:09,910 بنده اين عقيده را [در مورد حضور] حدّاکثرى از قبل هم داشته‌ام 353 00:39:09,910 --> 00:39:16,770 هميشه هم رويش اصرار کرده‌ام، اين بار هم اصرار دارم و ان‌شاءالله بيشتر هم درباره‌اش صحبت ميکنم 354 00:39:17,370 --> 00:39:22,620 يک مسئله مسئله‌ى نفوذ است؛ نفوذ 355 00:39:23,400 --> 00:39:31,570 ما اين مسئله‌ى نفوذ را در قضيّه‌ى برجام و پس از برجام مطرح کرديم 356 00:39:32,370 --> 00:39:36,650 اين خيلى مسئله‌ى عجيب و خيلى مسئله‌ى مهمّى است 357 00:39:39,480 --> 00:39:46,510 کسانى که در مسائل گوناگون دسترسى به اطّلاعات دارند 358 00:39:46,680 --> 00:39:53,880 خوب ميدانند که چه دامى براى کشور گسترده‌اند 359 00:39:53,970 --> 00:40:06,170 يا ميخواهند بگسترانند براى نفوذ کردن در حصن و حصار اراده و فکر و تصميم ملّت ايران 360 00:40:07,020 --> 00:40:14,170 با انحاء مختلفِ تدابير و سياستها و توطئه‌ها؛ اين الان در جريان است 361 00:40:14,170 --> 00:40:19,420 مردم در باب انتخابات بايد خيلى متوجّه اين باشند 362 00:40:20,020 --> 00:40:27,480 اگر فرض کنيم عنصر نفوذى به شکلى وارد مجلس شوراى اسلامى بشود 363 00:40:27,480 --> 00:40:35,820 يا وارد مجلس خبرگان بشود يا در ارکان ديگر نظام نفوذ بکند 364 00:40:36,570 --> 00:40:42,080 مثل موريانه از داخل ميجَود و پايه‌ها را سست ميکند و فرو ميريزد 365 00:40:42,510 --> 00:40:48,820 قضيّه اين‌جورى است. مسئله‌ى نفوذ خيلى مهم است که حالا من ان‌شاءالله عرض خواهم کرد 366 00:40:48,820 --> 00:40:54,510 البتّه در اين زمينه روشنگرى لازم است 367 00:40:55,110 --> 00:41:03,340 روشنگرىِ بدون اتّهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معيّن کردن 368 00:41:04,200 --> 00:41:11,650 امّا روشنگرى اذهان مردم؛ چيز لازمى است. ببينيد، يکى از آن چيزهايى قرآن کريم خطاب به 369 00:41:12,400 --> 00:41:18,970 مخالفين، به يهود در آن روز، [ميگويد] و بر آنها ايراد ميگيرد اين است 370 00:41:18,970 --> 00:41:24,650 لِمَ تَلبِسونَ الحَقَّ بِالباطِلِ وَ تَکتُمونَ الحَقَّ وَ اَنتُم تَعلَمون 371 00:41:26,800 --> 00:41:37,680 يکى از ايرادهاى بزرگ اين است که شما باطل را با حق مخلوط ميکنيد، مشتبِه ميکنيد 372 00:41:37,940 --> 00:41:44,880 لبس يعنى اشتباه، «تَلبِسونَ» [يعنى‌] مشتبِه ميکنيد حق را با باطل 373 00:41:45,050 --> 00:41:53,680 وَ تکتُمونَ الحَقَّ، حق را کتمان ميکنيد. حقيقت را بايد بيان کرد که اين وظيفه‌ى ما است 374 00:41:54,820 --> 00:42:01,450 برادران عزيز! امروز روز حسّاسى است، روزگار، روزگار فوق‌العاده حسّاسى است 375 00:42:03,250 --> 00:42:15,310 يک دستگاه پيگير و يک جبهه‌ى فراگير عليه انقلاب اسلامى مشغول کارند 376 00:42:15,910 --> 00:42:21,370 پول به بازار مى‌آورند، سلاح به بازار مى‌آورند، توطئه مى‌آورند 377 00:42:21,740 --> 00:42:27,170 به قول خودشان اتاقهاى فکر دارند و دائم دارند کار ميکنند 378 00:42:28,420 --> 00:42:33,000 علّت هم اين است که احساس خطر ميکنند. حق با آنها است 379 00:42:33,250 --> 00:42:35,000 واقعاً بايد احساس خطر کنند 380 00:42:35,170 --> 00:42:43,050 چون فکر اسلامى از محدوده‌ى نظام جمهورى اسلامى خارج شده 381 00:42:43,940 --> 00:42:49,140 خودش خارج شده؛ من بارها مثال زده‌ام و گفته‌ام مثل هواى خوش 382 00:42:49,370 --> 00:42:55,600 مثل باد لطيف، مثل بوى گُل؛ بوى گُل را که نميشود در باغ محصور کرد 383 00:42:56,110 --> 00:42:59,110 بوى گل مى‌آيد و اطراف باغ پخش ميشود 384 00:42:59,620 --> 00:43:04,310 تفکّر انقلابى، تفکّر اسلامى ناب 385 00:43:04,740 --> 00:43:14,220 تفکّر اسلامى که داراى حاکميّت است و نه اسلامى که صرفاً حرف زدن است 386 00:43:14,370 --> 00:43:21,770 و همين‌طور بظاهر و به‌صورت تقدّس‌مآبانه يک احترام ظاهرى‌اى برايش قائلند 387 00:43:21,880 --> 00:43:29,940 و هيچ هم به آن عمل نميکنند، اسلامى که منشأ اثر است در ساخت جامعه و نظام جامعه 388 00:43:30,400 --> 00:43:36,480 اين يک فکرى است که امروز در دنياى اسلام منتشر شده است 389 00:43:37,400 --> 00:43:44,310 و يک جاهايى انسانهاى قوى و کارآزموده‌اى را پرورش داده و تربيت کرده 390 00:43:44,570 --> 00:43:49,310 لذا احساس خطر ميکنند. فکر هم ميکنند که کانون اين 391 00:43:50,280 --> 00:43:55,110 حرکت عظيم و همه‌گيرِ اسلامى، جمهورى اسلامى است 392 00:43:55,340 --> 00:44:01,000 بايد اينجا را بمباران فکرى و بمباران سياسى بکنند و دارند ميکنند 393 00:44:01,450 --> 00:44:05,540 انواع و اقسام کارها را ميکنند: پول خرج ميکنند، توطئه ميکنند 394 00:44:05,740 --> 00:44:13,370 ميروند و مى‌آيند در سطوح مختلف که با جمهورى اسلامى، با ايران اسلامى چه‌کار کنيم 395 00:44:13,970 --> 00:44:19,080 همه‌ى کارهايى را هم که برايشان ممکن است انجام ميدهند ما خبر داريم 396 00:44:19,740 --> 00:44:24,310 يعنى اين چيزى که بنده عرض ميکنم تحليل نيست، اطّلاع است 397 00:44:24,770 --> 00:44:34,850 از تحريکات داخلى، از تحريکات اشرار، از پول خرج کردن، از دامهاى اخلاقى پهن کردن 398 00:44:34,940 --> 00:44:40,740 انواع و اقسام کارها را دارند انجام ميدهند براى اينکه بتوانند اين نفوذ را انجام بدهند 399 00:44:40,910 --> 00:44:47,220 بايستى به اين توجّه داشت و اين بسيار مهم است 400 00:44:47,420 --> 00:44:52,480 آمريکايى‌ها به اين انتخابات چشم طمع دوخته‌اند 401 00:44:52,740 --> 00:44:58,650 اينها در ايران دنبال تحوّلند؛ ما هم دنبال تحوّليم 402 00:44:58,910 --> 00:45:04,910 بنده بارها گفته‌ام که جامعه نميتواند ساکن بماند 403 00:45:04,910 --> 00:45:07,940 بايد پيش برويم، تحوّل پيدا کنيم، تغيير پيدا کنيم 404 00:45:07,940 --> 00:45:12,600 منتها تحوّل ما به‌سمت اسلامى شدن کامل [است‌] 405 00:45:12,740 --> 00:45:18,540 چون الان اسم ما اسلامى است امّا خب خيلى راه داريم تا اسلامىِ کامل بشويم 406 00:45:18,680 --> 00:45:23,140 مرتّب بايد پيش برويم و روزبه‌روز نزديک‌تر بشويم 407 00:45:23,480 --> 00:45:28,820 به آن اهدافى که نبىّ مکرّم (صلّى الله عليه و آله و سلّم) 408 00:45:35,910 --> 00:45:40,310 براى جامعه‌ى اسلامى معيّن و مقرّر کرده است؛ بايد تلاش کنيم 409 00:45:40,310 --> 00:45:44,850 ما هم معتقد به تحوّليم امّا تحوّل آنها ضدّ تحوّل ما است 410 00:45:45,310 --> 00:45:51,600 آنها که ميخواهند تحوّل در ايران انجام بگيرد يعنى ما از آن اهداف، دائم دور بشويم 411 00:45:52,110 --> 00:45:56,510 هرچه نزديک شديم دور بشويم، مدام عقب‌گرد کنيم 412 00:45:56,680 --> 00:45:58,420 و برويم به‌سمتى که آنها ميخواهند 413 00:45:58,570 --> 00:46:03,250 چشم طمع دوخته‌اند به همه‌ى حوادث داخلى کشور ما 414 00:46:03,250 --> 00:46:10,140 در اينجا دو نفر از آدمهاى شاخص که با همديگر اختلاف نظر پيدا ميکنند آنها چشم طمع ميدوزند 415 00:46:10,420 --> 00:46:15,220 و ازجمله به انتخابات؛ به انتخابات هم چشم طمع دوخته‌اند 416 00:46:15,710 --> 00:46:20,600 ملّت ايران بايستى على‌رغم دشمنان 417 00:46:21,510 --> 00:46:26,940 حرکت خود را چه در اين انتخابات و چه در هر مسئله‌ى مهمّ ديگر اجتماعى 418 00:46:27,050 --> 00:46:32,140 درست ضدّ خواست دشمن انجام بدهد و به دهان دشمن بکوبد 419 00:46:55,940 --> 00:47:01,370 خب، فعلاً همين مقدار کافى است؛ ان‌شاءالله اگر عمرى بود 420 00:47:01,880 --> 00:47:07,220 و مجال و فرصتى بود و حال و توانى بود، بعدها هم راجع به انتخابات باز 421 00:47:07,710 --> 00:47:11,220 عرايضى با مردم عزيزمان دارم که عرض خواهم کرد 422 00:47:11,650 --> 00:47:15,710 اميدواريم خداى متعال ما را از نمازگزاران محسوب فرمايد 423 00:47:16,910 --> 00:47:19,970 والسّلام‌عليکم‌ورحمةالله‌وبرکاته‌