1 00:00:00,330 --> 00:00:02,930 بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم 2 00:00:03,660 --> 00:00:10,260 و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّاهرين 3 00:00:12,600 --> 00:00:16,000 سيّما بقيّةالله في الارضين 4 00:00:16,530 --> 00:00:21,330 خيلي خوش‌آمديد برادران عزيز و آقايان محترم 5 00:00:22,930 --> 00:00:36,400 يکي از جلسات مطلوب و شيرينِ ما در برهه‌هاي معيّن، ديدار با شما آقايان خبرگان است 6 00:00:38,330 --> 00:00:51,530 تأثيري که در محيطِ اجتماعيِ خودتان داريد، تأثيري که اين جلسه‌ي باشرافت و باعزّت در مجموعه‌ي نظام دارد 7 00:00:52,400 --> 00:01:05,930 همه نقاط مهمّي است، و اميدواريم که آنچه فکر کرده‌ايد، آنچه انديشيده‌ايد و گفته‌ايد و خواسته‌ايد 8 00:01:06,660 --> 00:01:13,730 و براي آن اقدام کرده‌ايد، ان‌شاءالله مشمول لطف الهي و مدد الهي بشود و ان‌شاءالله به نتيجه برسد 9 00:01:14,260 --> 00:01:23,000 از فرمايشات جناب آقاي جنّتي و جناب آقاي شاهرودي خيلي متشکّريم 10 00:01:23,200 --> 00:01:33,860 بيانات مفيدي را بيان کردند و در جريان فضاي اين جلسه در ايّام اجلاس قرار گرفتيم 11 00:01:34,330 --> 00:01:44,000 البتّه من قبلاً يک گزارشي هم در اين زمينه ديده بودم. مسائل مهمّي را آقايان بيان کردند که واقعاً قابل توجّه است 12 00:01:44,860 --> 00:01:52,400 از مرحوم آقاي حاج‌ شيخ علي‌اصغر معصومي (رحمةالله‌عليه) ياد کنيم 13 00:01:52,930 --> 00:02:00,330 ايشان از دوستان قديمي ما بود و چند دوره عضو مجلس خبرگان بودند 14 00:02:00,600 --> 00:02:09,600 اين دوره‌ي اخير [هم] خود ايشان نخواستند که وارد بشوند، مريض و ازکارافتاده [شده بودند]، و همين چند روز قبل به رحمت الهي رفتند 15 00:02:09,860 --> 00:02:13,260 و اميدواريم ان‌شاءالله مشمول رحمت و لطف الهي باشند 16 00:02:14,260 --> 00:02:23,400 مناسبت محرّم را آقايان -جناب آقاي جنّتي و جناب آقاي شاهرودي- اشاره فرمودند 17 00:02:23,730 --> 00:02:31,860 بسيار مناسبت مهمّي است. محرّم ماه امام حسين است، ماه حسيني است 18 00:02:32,930 --> 00:02:43,200 ماه همه‌ي آن ارزشهايي است که در وجود سيّدالشّهدا (سلام‌الله‌عليه) متجلّي و متبلور است 19 00:02:43,600 --> 00:02:53,060 ماه شهادت، ماه جهاد، ماه اخلاص، ماه وفا، ماه گذشت 20 00:02:53,530 --> 00:03:05,130 ماه اهتمام به حفظ دين، دين خدا و ايستادگي در مقابل قدرتهاي معارض دين 21 00:03:05,530 --> 00:03:15,530 وجود مبارک سيّدالشّهدا و قضاياي عاشورا و محرّم و مانند اينها، مظهر اين چيزها است 22 00:03:16,130 --> 00:03:26,400 و واقعاً اين اعتقاد، درست است که اسلام را قيام سيّدالشّهدا حفظ کرده 23 00:03:27,260 --> 00:03:38,060 همچنان‌که در طول زمان، در قرنهاي متوالي، اين حادثه روزبه‌روز زنده‌تر شده 24 00:03:38,600 --> 00:03:46,530 امروز اين مراسم از صد سال پيش که تديّن مردم به‌حسبِ ظاهر 25 00:03:46,860 --> 00:04:01,930 معارضيني مثل معارضين امروز هم نداشت، خيلي گرم‌تر، گيراتر، پُرشورتر و گسترده‌تر دارد انجام ميگيرد 26 00:04:02,530 --> 00:04:15,200 همه‌ي اينها معنا دارد، همه‌ي اينها ‌ نشان‌دهنده‌ي يک حقايقي و يک جرياني است که به رهبري حسين‌بن‌علي (سلام‌الله‌عليه) دارد در دنيا پيش ميرود 27 00:04:16,260 --> 00:04:23,000 و ان‌شاءالله پيش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌هاي ملّتها را باز خواهد کرد 28 00:04:23,260 --> 00:04:32,260 من سه مطلب را ميخواهم عرض کنم؛ يک مطلب راجع به اين مجلس محترم [يعني] مجلس خبرگان است 29 00:04:33,060 --> 00:04:41,060 يک مطلب هم يک حرفِ تقريباً مکرّر گفته‌‌شده‌ي در مورد مسائل کشور است 30 00:04:41,460 --> 00:04:51,130 يک مطلب هم در باب نگاهِ به اوضاع منطقه و جهان و نسبتش با ما و با جمهوري اسلامي 31 00:04:53,330 --> 00:05:09,260 در قضيّه‌ي اوّل، اين مجلس حقيقتاً يک مجلس استثنائي و بي‌نظيري است از لحاظ ترکيب، از لحاظ وظايف 32 00:05:11,730 --> 00:05:20,200 از لحاظ کارکرد در اين سالهاي گذشته تا امروز؛ و به‌ نظر بنده ميتوان 33 00:05:20,530 --> 00:05:33,060 به اين مجلس اميد بست براي يک کار مهمّ ديگر در کنار اين کارهايي که تاکنون انجام داده است و ميدهد 34 00:05:33,400 --> 00:05:43,400 و آن عبارت است از نگاهِ کلان و راهبردي به انقلاب و مسير انقلاب 35 00:05:43,860 --> 00:05:51,660 ما اين را در دستگاه‌هايمان نداريم؛ دستگاهي براي اين کار نداريم. البتّه جزو وظايف رهبري است 36 00:05:51,860 --> 00:06:02,930 و تا حدّ ممکن -حالا با نقصهايي که وجود دارد در اين حقير- تلاش شده که اين کار انجام بگيرد، لکن دستگاهي براي اين کار نداريم 37 00:06:03,330 --> 00:06:14,460 قواي سه‌گانه مأمور اداره‌ي کشورند و کشور را بايد اداره کنند؛ هرکدام در يک بخشي و به يک نحوي 38 00:06:15,130 --> 00:06:27,800 البتّه اداره‌ي انقلابي بايد بکنند، شکّي نيست، امّا نگاهشان به‌طور طبيعي به همين راهي است که دارند ميروند، به همين مسيري که دارند ميروند 39 00:06:28,660 --> 00:06:40,530 و نگاه کلان و راهبردي به مجموعه‌ي انقلاب در طول اين ۳۹ سال گذشته و در طول دَه‌ها سال آينده قاعدتاً نيست 40 00:06:41,330 --> 00:06:45,860 يک مرکزي لازم است که اين نگاه را داشته باشد 41 00:06:46,130 --> 00:06:54,400 حالا [اين] يعني چه؟ يک قدري بيشتر توضيح بدهم؛ يعني در اين مجموعه‌ي مجلس خبرگان ميتوان 42 00:06:54,930 --> 00:07:08,660 يک هيئت انديشه‌ورزي را تصوّر کرد -چون بحمدالله اشخاص صاحب انديشه، صاحب فکر در اين مجموعه‌ي هفتاد هشتاد نفري کم نيستند 43 00:07:09,600 --> 00:07:20,330 که وظيفه‌ي اين هيئت انديشه‌ورز اين باشد که يک نگاه کلاني بکند به مسير انقلاب از اوّل تا امروز 44 00:07:20,660 --> 00:07:27,330 خب، اين انقلاب يک اهدافي داشته است، يک حرکتي شروع شده است به سمت اهداف 45 00:07:27,530 --> 00:07:35,930 نگاه کنند تا ببينيم که به اين اهداف چقدر نزديک شده‌ايم، به کدامش نزديک شده‌ايم 46 00:07:36,600 --> 00:07:46,260 در مورد کدام هدف توقّف داشته‌ايم، در مورد کدام هدف پس‌رفت داشته‌ايم -[چون] مواردي هم ممکن است اين‌جوري باشد 47 00:07:46,860 --> 00:07:56,460 که فرض کنيم در اوايل انقلاب نسبت به اين هدف، تحرّک و پيشرفتي وجود داشته 48 00:07:56,460 --> 00:08:06,060 بعد نه‌اينکه توقّف، بلکه پس‌رفت حاصل شده- اينها را بشناسيم. و اگر چنانچه درمواردي 49 00:08:06,530 --> 00:08:18,060 يک چنين چيزهايي را مشاهده کرديم، اين مجلس مطالبات خودش را بر اساس آن تنظيم کند 50 00:08:18,330 --> 00:08:28,660 صحبت از مطالبات شد که در بيانات آقايان و نطقهاي آقايان [در اجلاسيه] هم بوده، آقايان هم که حالا اينجا افاده فرمودند 51 00:08:28,930 --> 00:08:34,130 و اشاره کردند، بنده هم قبلاً عرض کرده‌ام که مجلس خبرگان 52 00:08:34,460 --> 00:08:45,330 بايستي مطالباتي داشته باشد از دستگاه‌هاي مختلف؛ اين مطالبات ميتواند بر اساس اين مطالعه تنظيم بشود 53 00:08:45,400 --> 00:08:49,400 حالاما مثال بزنيم مواردي که وجود دارد 54 00:08:49,660 --> 00:08:57,400 فرض کنيد يکي از عناوين مهمّ اين انقلاب، انقلابِ «نه شرقي، نه غربي» بود 55 00:08:57,400 --> 00:09:05,660 امروز شرق وجود ندارد، [ولي] غرب وجود دارد با کمال قوّت و قدرت. «نه غربي» يعني چه 56 00:09:06,060 --> 00:09:15,530 يعني ما مجذوب غرب نباشيم، تحت تأثير غرب نباشيم، پذيراي فرهنگ غربي نباشيم 57 00:09:16,260 --> 00:09:27,600 پالوده‌سازي کنيم کشور را و فرهنگ را از آميختگي با فرهنگ منحطّ غرب 58 00:09:28,200 --> 00:09:38,000 در زمينه‌ي سياسي تحت تأثير غرب نباشيم، ملحق به غرب نباشيم، مطيع و 59 00:09:38,600 --> 00:09:48,800 مُنقا نسبت به غرب نباشيم. «نه غربي» يعني اين؛ [البتّه] معناي «نه شرقي» هم همين است، لکن امروز ديگر [بلوک] شرقي نيست 60 00:09:49,060 --> 00:09:57,000 غرب، کجا است؟ آمريکا است، اروپا است؛ [خب] دولتهاي اروپايي يک فرهنگي دارند، يک سياستي دارند 61 00:09:57,400 --> 00:10:05,460 يک نقشه‌ي راه طولاني و کلاني دارند؛ و ما به‌عنوان جمهوري اسلامي وظيفه داريم خودمان را 62 00:10:05,930 --> 00:10:13,260 از اينکه بيفتيم در مسير مورد خواست غرب نجات بدهيم؛ اين يک وظيفه است 63 00:10:13,600 --> 00:10:21,730 آيا اين وظيفه را تا حالا انجام داده‌ايم يا نه؟ چقدر انجام داده‌ايم؟ کجاها انجام داده‌ايم 64 00:10:22,200 --> 00:10:30,730 اگر در مواردي انجام نگرفته است، مشکل کجا است؟ بر اساس شناخت آن مشکل 65 00:10:30,730 --> 00:10:35,800 مطالبه براي اين مجلس به وجود مي‌آيد. اين مطالبه ممکن است از اين حقير باشد 66 00:10:36,060 --> 00:10:42,330 ممکن است از دولت باشد، ممکن است از قوّه‌ي قضائيّه باشد، ممکن است از سپاه باشد، ممکن است از مجلس [باشد 67 00:10:42,600 --> 00:10:45,860 يک مطالبه‌اي بر اين اساس به وجود مي‌آيد. اين يک مثال است 68 00:10:46,130 --> 00:10:56,400 يا مثلاً فرض بفرماييد در زمينه‌ي اقتصادي. خب يکي از ارکان اقتدار کشور، اقتدار اقتصادي است 69 00:10:56,660 --> 00:11:06,130 و در اقتدار اقتصادي، يکي از عناصر تشکيل‌دهنده‌ي عمده عبارت است از قدرت پول ملّي 70 00:11:06,660 --> 00:11:19,060 يعني پول ملّي بايستي قدرت خريد داشته باشد و براي شهروندان، براي دارندگان آن پول، ثروت ايجاد بکند 71 00:11:20,060 --> 00:11:30,260 اگر چنانچه ما بر اساس سياستهاي اجرائي غلط، تصميم‌گيري‌هاي نادرست 72 00:11:30,600 --> 00:11:39,130 بي‌مبالاتي‌هاي گوناگون، به وضعي رسيديم که پول ملّي همين‌طور روزبه‌روز تنزّل کرد و پايين رفت، اين عقب‌رفت است، اين پس‌رفت است 73 00:11:39,530 --> 00:11:46,660 بايد اين را مشخّص کنيم و بر اساس اين، مطالبه تنظيم کنيم، مطالبه تعريف کنيم 74 00:11:47,000 --> 00:11:54,460 اين مطالبه ميتواند مثلاً از دولت باشد، ميتواند از مجلس باشد؛ و هَلمّ جرّا 75 00:11:55,800 --> 00:12:01,460 يا يکي از چيزهايي که از اوّل در انقلاب مطرح بوده است، مسئله‌ي عدالت است 76 00:12:01,860 --> 00:12:16,460 عدالت يعني کم کردن فاصله‌ي بين فقير و غني در کشور و مبارزه‌ي با فقر در کشور و تقسيم درست ثروت در کشور 77 00:12:16,860 --> 00:12:29,200 اين غير از تفکّرات مارکسيستي است؛ اين غير از تساوي و برابري‌اي است که سوسياليست‌ها يا کمونيست‌ها بيان ميکنند؛ اين نظر اسلام است 78 00:12:29,730 --> 00:12:36,130 منابع اسلامي و مدارک اسلامي همه تأييد و تأکيد ميکند بر اين معنا 79 00:12:36,530 --> 00:12:45,800 نه‌اينکه ما دست بگذاريم روي ثروتِ ثروتمندان و بخواهيم اين ثروت را از اينها بگيريم؛ نه، بلکه بايستي کشور را جوري اداره‌ بکنيم 80 00:12:46,260 --> 00:12:53,860 که فاصله‌ي بين فقير و غني کم بشود. خب، اين مسئله‌ي بسيار مهمّي است و امروز در دنيا هم مطرح است 81 00:12:53,860 --> 00:13:01,200 اين «ضريب جيني» که در دنيا مطرح است و امروز جزو معيارها و شاخصهاي اقتصادي است، همين است 82 00:13:01,460 --> 00:13:08,600 در واقع، به يک معنا فاصله‌ي بين فقير و غني است. ما بايد نگاه کنيم ببينيم در اين زمينه -از نظر اسلام 83 00:13:09,060 --> 00:13:19,200 چقدر پيش رفته‌ايم، چقدر حرکت کرده‌ايم؛ چرا اين‌جور شده. محاسبه کنيم اينها را 84 00:13:20,400 --> 00:13:26,530 يا فرض بفرماييد حفظ و حراست از انگيزه‌هاي انقلابي 85 00:13:27,060 --> 00:13:36,000 شرط دوام حيات جمهوري اسلامي وجود انگيزه‌هاي انقلابي و وجود روحيه‌ي انقلابي است 86 00:13:36,260 --> 00:13:42,130 اگر روحيه‌ي انقلابي نباشد، جمهوري اسلامي نخواهد بود؛ بله، يک حکومتي سرِ کار خواهد بود 87 00:13:42,600 --> 00:13:46,330 امّا آن حکومت، ديگر جمهوري اسلامي نيست 88 00:13:46,460 --> 00:13:56,130 اين حرکت مردم، اين خونهايي که دادند، اين زحماتي که کشيدند براي احياء اسلام، براي احياء شريعت اسلامي، براي اين بوده 89 00:13:56,660 --> 00:14:07,200 اينها از بين خواهد رفت، لگدمال خواهد شد. بنابراين، انگيزه‌ي انقلابي براي حفظ جمهوري اسلامي حتماً لازم است. اين انگيزه در چه وضعي است 90 00:14:07,860 --> 00:14:12,800 آيا کم شده، آيا زياد شده، آيا ادامه پيدا کرده 91 00:14:13,860 --> 00:14:20,660 چه مقابله‌ها و مبارزه‌هايي با اين انگيزه انجام ميگيرد، راه مقابله‌ي با آنها چيست 92 00:14:20,930 --> 00:14:29,000 و بر اساس آن، مطالبه تنظيم کنيم. فرض بفرماييد بنده که در صحبتهاي مختلف مدام ميگويم که 93 00:14:29,200 --> 00:14:36,660 به بچّه‌هاي انقلابي و حزب‌اللهي کمک کنيد، معنايش همين است؛ يعني اين يک مطالبه است بر اساس 94 00:14:37,000 --> 00:14:42,660 نگاه به حرکت انقلابي کشور. البتّه در اين زمينه خوشبختانه کشور عقب که نرفته هيچ 95 00:14:42,660 --> 00:14:47,000 پيش هم رفته؛ اين‌هم قابل اثبات و مسلّم [است 96 00:14:47,460 --> 00:14:55,530 يا فرض بفرماييد مسئله‌ي تديّن مردم؛ خب ما ميخواهيم مردم متديّن بشوند 97 00:14:55,800 --> 00:15:04,400 اين حرف گاهي تکرار شده که «ما مردم را نميخواهيم بِزور به بهشت ببريم»؛ خب اين به نظر ما يک تعبير صحيحي نيست 98 00:15:04,400 --> 00:15:10,530 تعبير مغالطه‌آميزي است. هيچ‌کس بِزور کسي را به بهشت نميخواهد ببرد امّا بايستي 99 00:15:10,660 --> 00:15:16,660 ما راه بهشت را به روي مردم باز کنيم، مردم را تشويق کنيم. اصلاً پيغمبران براي اين آمدند 100 00:15:16,930 --> 00:15:24,660 آمدند که مردم را به بهشت ببرند، نگذارند مردم به جهنّم بروند؛ اصلاً تمام ارسال رسل و 101 00:15:25,000 --> 00:15:31,130 انزال کتب و اين‌همه زحمت و مجاهدت براي اين بوده که نگذارند مردم دچار جهنّم بشوند 102 00:15:31,330 --> 00:15:41,330 اين وظيفه‌ي ما است، بايد اين کار را انجام بدهيم، مردم بايد متديّن بشوند؛ در اين شکّي نيست 103 00:15:41,330 --> 00:15:50,260 اين‌هم که حالا کسي بگويد «در اسلام در اين زمينه زور وجود ندارد» حرف درستي نيست؛ [پس] اين حدود شرعيّه چيست 104 00:15:50,260 --> 00:15:59,660 اين «فَاجْلِدُوا... مِائَةَ جَلدَة» يا «فَاجلِدوهُم ثَمانينَ جَلدَة» پس چيست؟ اينها همان زور است 105 00:15:59,930 --> 00:16:09,600 پس بنابراين اينها مطالعات راهبردي است؛ يعني وقتي هيئت انديشه‌ورز شما نشست 106 00:16:10,060 --> 00:16:16,260 و يک نگاهي کرد به مسير انقلاب، به اين مجموعه در طول 107 00:16:16,530 --> 00:16:27,060 اين ۳۹ سال، هر يک‌ از اين موارد -و ده مورد ديگر يا پانزده مورد مهمّ ديگر را که ميشود شمرد 108 00:16:27,330 --> 00:16:38,460 در نظر گرفت و ديد که ما در اين قسمت مثلاً پيشرفت داشتيم، خب اين پيشرفت مايه‌ي تشويق است 109 00:16:39,260 --> 00:16:47,330 يک کارهايي بايد کرد که اين پيشرفت را ادامه بدهيم و حفظ بشود، چون مسلّماً اين پيشرفت معارضين و مخالفيني دارد 110 00:16:47,660 --> 00:16:55,400 يا يک جاهايي متوقّف مانديم، يک جاهايي عقب‌رفت داشتيم؛ ببينيم در مقابل اينها بايستي چه‌کار کرد. اين، مطالبه ايجاد ميکند 111 00:16:55,660 --> 00:17:03,260 يعني مطالباتي که لازم است، خيلي فراتر از مطالبات جزئي و اجرائي است 112 00:17:03,260 --> 00:17:07,730 که مثلاً فلان استان يا فلان شهر چه مشکلي دارد 113 00:17:07,730 --> 00:17:17,200 آنها هم البتّه مشکلات است و نميخواهيم آنها را نفي کنيم، منتها شأن مجلس خبرگان 114 00:17:17,400 --> 00:17:26,330 شأن رسيدگي به آن‌جور مسائل است. اين به نظر من يکي از کارهاي اساسي و مهمّي است که اين مجلس ميتواند انجام بدهد 115 00:17:28,330 --> 00:17:37,000 آن مطلب دوّم که عرض کردم راجع به مسئله‌ي مشکلات کشور است، و حرف مکرّرگفته‌شده و 116 00:17:37,330 --> 00:17:47,200 بارهاگفته‌شده را ميخواهيم باز يک بار ديگر بيان کنيم، خلاصه‌اش اين است که ميخواهيم بگوييم مسئولين کشور بدانند 117 00:17:47,800 --> 00:18:00,400 و آحاد مردم بدانند که حلّ مشکلات کشور جز به دست خود آحاد اين کشور عملي نيست و شدني نيست 118 00:18:01,260 --> 00:18:08,530 چه مشکلات اقتصادي، چه مشکلات فرهنگي؛ همه نوع مشکلات را خود اين ملّت هستند که [ميتوانند حل کنند 119 00:18:08,530 --> 00:18:20,730 من يک جمله‌اي را نسبت به آن بحث قبلي عرض بکنم که نسبت به اين قضيّه هم آن جمله صادق است و آن اين است که وقتي شما 120 00:18:21,130 --> 00:18:30,660 در مورد يک عنواني از اين عناوينِ مهمّ اساسيِ انقلاب به يک نتيجه‌اي رسيديد، اين را بايد تبديل بکنيد به گفتمان 121 00:18:31,600 --> 00:18:40,930 مثلاً] در نشريّه منتشر بکنيد. شما جمعيّت زيادي هستيد؛ عدّه‌ي کثيري از آقايان، ائمّه‌ي جمعه هستند يا 122 00:18:41,200 --> 00:18:50,860 شخصيّت‌هاي برجسته‌ي استانها هستند يا در مرکز هستند، داراي منبر هستند، ميتوانند با مردم حرف بزنند و 123 00:18:51,200 --> 00:19:00,130 مخاطب قرار بدهند مردم را؛ تکرار بکنيد، بگوييد، تا گفتمان بشود. گفتمان يعني آن فکر رايج بين مردم 124 00:19:00,460 --> 00:19:08,060 مطالبه‌ي عمومي مردم. وقتي يک چيزي مطالبه‌ي عمومي شد و گفتمان شد، به‌طور طبيعي به عمل نزديک خواهد شد 125 00:19:08,530 --> 00:19:15,130 اين قضيّه هم همين‌طور [است]؛ اين مسئله‌ي پرداختن به 126 00:19:15,800 --> 00:19:26,860 دستهاي داخلي براي حلّ مشکلات کشور بايد جزو واضحات و بيّناتِ فکريِ مردم بشود 127 00:19:27,260 --> 00:19:37,400 بايد اين‌قدر اين گفته بشود، استدلال بشود، تبيين بشود، تکرار بشود که به‌صورت يک گفتمانِ قطعي دربيايد 128 00:19:37,800 --> 00:19:47,000 ما جوانهاي پُرانگيزه‌اي داريم، افراد متخصّصي داريم، توليدکنندگان خوبي داريم، کارآفرينان خوبي داريم 129 00:19:47,400 --> 00:19:54,060 کارگران خوب و کشاورزان خوبي داريم، معلّمان خوبي داريم، استادان خوبي داريم 130 00:19:54,330 --> 00:20:02,200 کارها به دست افرادي از اين‌ قبيل بايستي اصلاح بشود؛ اينها هستند که بايستي مشکلات کشور را برطرف بکنند 131 00:20:02,800 --> 00:20:10,930 مشکل اقتصادي را هم اينها بايد برطرف کنند و مشکلات گوناگون کاري را. از بيگانه‌ها کاري برنمي‌آيد 132 00:20:10,930 --> 00:20:16,400 من نميگويم با دنيا قطع رابطه کنيد، اين اصلاً نظر بنده نيست 133 00:20:16,660 --> 00:20:24,930 از اوّلِ انقلاب، بنده جزو آن آدمهايي بودم که اصرار داشتم بر ارتباط -ارتباط با اطراف دنيا- الان هم همان عقيده را دارم 134 00:20:25,330 --> 00:20:35,800 لکن بحثِ من اين است که ما پاي قدرتمند و طبيعيِ خودمان را با عصاي بيگانه عوض نکنيم 135 00:20:36,330 --> 00:20:43,260 اينکه به‌جاي اينکه روي پاي خودمان بِايستيم و به پاي خودمان تکيه کنيم، به عصاي بيگانه تکيه کنيم، خطا است 136 00:20:43,800 --> 00:20:52,130 البتّه مذاکره] در ارتباطات جهاني عيبي ندارد؛ اشکالي که من نسبت به مذاکرات هسته‌اي داشتم و دارم و 137 00:20:52,460 --> 00:20:59,460 مکرّر با خودِ مسئولين در جلسات خصوصي در خلوت و جلوت مطرح کردم، همين است 138 00:20:59,730 --> 00:21:09,060 من ميگويم اشکالي نداشت ما مذاکره کنيم، مذاکره اشکالي نداشت منتها در اين مذاکره بايستي 139 00:21:09,400 --> 00:21:17,800 دقّت و مراقبت لازم انجام ميگرفت تا اين‌جور نباشد که طرفِ مقابل، هر غلطي خواست بکند 140 00:21:17,800 --> 00:21:27,060 نقض برجام محسوب نشود [امّا] ما اگر يک مختصر تکاني بخوريم، نقض برجام محسوب بشود! اين خطا است، اين نبايد اتّفاق مي‌افتاد 141 00:21:27,330 --> 00:21:34,860 اين به‌خاطر عدم اتّکاء و اعتناي به قدرت داخلي به ‌وجود مي‌آيد 142 00:21:34,860 --> 00:21:40,330 به‌خاطر] اتّکاء به طرف مقابل و عنصر خارجي، اين حالت به ‌وجود مي‌آيد 143 00:21:40,330 --> 00:21:51,530 اين را عرض ميکنيم که به بيگانه نبايد چشم دوخت، با دنيا بايد کار بکنيم، حرفي نداريم، کار کردن با دنيا قهراً الزاماتي دارد 144 00:21:51,660 --> 00:21:58,930 آن الزامات را هم قبول ميکنيم و به ‌دوش ميگيريم، منتها تکيه‌ي به خارج نميکنيم 145 00:21:58,930 --> 00:22:08,460 چون دشمنِ ما در بيرونِ محيطِ جامعه و کشورِ ما زياد است، يک جبهه‌ي دشمن در مقابلِ ما است 146 00:22:08,800 --> 00:22:17,260 خب الحمدلله تا امروز ما به اين جبهه ضربه زده‌ايم، [آن را] شکست داده‌ايم، عقب رانده‌ايم، بعد از اين هم همين خواهد بود 147 00:22:17,460 --> 00:22:24,600 لکن بدانيم که در مقابلِ ما يک نقطه‌ي دشمني نيست، يک جبهه‌ي وسيع دشمني است 148 00:22:24,860 --> 00:22:36,800 و امّا مسئله‌ي وضع جهان و منطقه که دنبالِ همين کلمه‌ي اخيري است که عرض کردم. من بايد به‌طور خلاصه عرض بکنم ما بحمدالله 149 00:22:37,330 --> 00:22:47,200 در مسائل جهاني در حال پيشرفتيم. نه‌فقط عقب‌رفت نداريم بلکه توقّف هم نداريم، در حال پيشرفتيم 150 00:22:48,130 --> 00:22:59,400 جمهوري اسلامي ايران بعکس آنچه بعضي ميخواهند وانمود کنند که «آبروي ما در دنيا رفت، ما در دنيا کوچک شديم»، نخير 151 00:22:59,800 --> 00:23:06,800 جمهوري اسلامي به فضل الهي، به حول و قوّه‌ي الهي، به عزّت الهي، عزيز است 152 00:23:07,130 --> 00:23:13,800 و تا امروز روز‌به‌روز عزيزتر شده و اقتدارش بيشتر شده؛ همين است که دشمنان را هم عصباني ميکند 153 00:23:13,800 --> 00:23:21,400 شما شنيديد نطق ابلهانه‌ي اين رئيس‌جمهور آمريکا را در سازمان ملل 154 00:23:21,860 --> 00:23:34,730 لابد مستقيم يا غير مستقيم اين حرفها را شنيده‌ايد- از ادبيّات بسيار زشت و سخيفي استفاده کرد 155 00:23:35,260 --> 00:23:48,530 ادبيّات گانگستري، ادبيّات کابويي و تهديدهاي بي‌معني و غلط و تحليل‌هاي صددرصد غلط‌تر 156 00:23:48,800 --> 00:24:01,930 يک نطق پُر از خلاف، پُر از دروغ! شايد بيست دروغ واضح در اين سخنراني وجود داشت؛ يک صحبت آشفته 157 00:24:02,460 --> 00:24:12,460 که نشان‌دهنده‌ي اين است که هم عصباني‌اند، هم درمانده‌اند، هم 158 00:24:13,200 --> 00:24:20,600 از لحاظ فکري دچار مشکل و عقب‌ماندگي هستند، دچار سبُک‌مغزي‌اند 159 00:24:21,000 --> 00:24:33,330 يعني هر سه چيز را اين نطق نشان داد؛ هم عصبانيّت را نشان داد، هم درماندگي را نشان داد -که نميدانند بايد چه‌کار بکنند 160 00:24:34,930 --> 00:24:45,730 در مقابل اين واقعيّت که وجود دارد- هم سبُک‌مغزي را نشان داد. حرفهايي که زده شد، افتخارآميز نبود براي يک ملّتي مثل ملّت آمريکا 161 00:24:45,730 --> 00:24:54,660 به نظر بنده نخبگان آمريکايي بايد احساس شرم کنند -و ميکنند- از داشتن يک چنين رئيس‌‌جمهوري و گفتن يک‌چنين حرفهايي 162 00:24:55,130 --> 00:25:03,060 حالا من کاري ندارم به اينکه او چه گفته و چه‌جوري گفته 163 00:25:03,660 --> 00:25:14,930 آنچه من ميخواهم بگويم اين است که چرا عصباني‌اند. بحث پيشرفت ما است ديگر؛ اين مسئله‌ي عصبانيّت مسئله‌ي مهمّي است 164 00:25:15,730 --> 00:25:22,600 در اين سخنراني بيش از همه چيز ،آنچه واضح بود، عصبانيّت بود. چرا عصباني‌اند 165 00:25:22,930 --> 00:25:33,800 عصبانيّت به‌خاطر اين است که آمريکا يک نقشه‌اي براي اين منطقه‌ي غرب آسيا که خودشان به آن ميگويند خاورميانه، داشته‌اند 166 00:25:34,200 --> 00:25:42,530 از پانزده شانزده سال قبل -شايد هم قبل‌[تر]؛ ممکن است نقشه مال قبل بوده، بُروز و ظهورش از حدود پانزده شانزده سال قبل است 167 00:25:43,460 --> 00:25:52,460 که بر اساس آن يک مدّتي اسم «خاورميانه‌ي جديد» را آوردند، يک مدّتي اسم «خاورميانه‌ي بزرگ» را آوردند 168 00:25:52,800 --> 00:26:01,730 يک نقشه‌اي براي اينجا داشتند. محور اصلي اين نقشه و قلب اين نقشه عبارت بود از سوريه، لبنان، عراق 169 00:26:02,530 --> 00:26:07,660 اين سه کشور، سه محور و سه مرکزي بودند 170 00:26:08,260 --> 00:26:15,130 که اين نقشه بايد عمدتاً آنجاها پياده بشود؛ چه‌جوري پياده بشود؟ دولتهايي در اين سه کشور 171 00:26:15,460 --> 00:26:24,860 بر سر کار بيايند که تسليم مطلق و نوکر آمريکا باشند، هرچه آمريکا ميخواهد اطاعت کنند و براي او عمل بکنند 172 00:26:24,860 --> 00:26:32,530 نتيجه چه خواهد شد؟ نتيجه اين است که تمام اين منطقه ميشود پاانداز رژيم صهيونيستي 173 00:26:33,260 --> 00:26:43,060 و در اين منطقه همان از نيل تا فراتي که آنها گفته بودند به يک شکلي تأمين خواهد شد، ولو نه به شکل سياست ظاهري 174 00:26:43,200 --> 00:26:52,000 به شکل سلطه و نفوذ و تسلّط معنوي و واقعي. اين را ميخواستند انجام بدهند. اينها ميخواستند کاري بکنند که عراق 175 00:26:52,330 --> 00:27:01,260 اين] کشور تاريخي باعظمت، با اين‌همه افتخارات، تحت تسلّط صهيونيست‌ها و آمريکايي‌ها قرار بگيرد 176 00:27:01,660 --> 00:27:08,530 سوريه مرکز به اين مهمّي، کانون مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي 177 00:27:08,530 --> 00:27:13,530 در واقع در اختيار رژيم صهيونيستي قراربگيرد؛ لبنان هم که تکليفش معلوم است 178 00:27:13,930 --> 00:27:16,060 اينها اين را ميخواستند و اين کار را ميخواستند انجام بدهند 179 00:27:16,460 --> 00:27:23,730 حالا شما نگاه کنيد به واقعيّت، ببينيد واقعيّت با آنچه اينها ميخواستند چقدر فاصله دارد! لبنان را نگاه کنيد 180 00:27:24,530 --> 00:27:32,460 نتوانستند هيچ غلطي بکنند؛ عراق را ملاحظه کنيد، درست عکس آنچه آنها خواستند انجام گرفت 181 00:27:32,930 --> 00:27:39,600 سوريه را ملاحظه کنيد! البتّه در سوريه آمريکا و متّحدينش جنايتهاي زيادي کردند، دست اينها 182 00:27:39,860 --> 00:27:44,930 تا مِرفَق به خون مردم سوريه آلوده است؛ در اين شکّي نيست؛ داعش را راه انداختند 183 00:27:45,260 --> 00:27:52,600 همين تکفيري‌ها -جبهةالنّصرة و امثال اينها- را راه انداختند و مردم را به يک معنا قتل‌عام کردند، 184 00:27:53,000 --> 00:28:05,330 اين کار را کردند لکن نتوانستند پيش ببرند. امروز شما نگاه کنيد مسئله‌ي داعش، موضوع داعش درواقع دارد به پايان ميرسد 185 00:28:05,600 --> 00:28:12,000 تکفيري‌ها به‌طور‌کامل منزوي هستند، وضعي که آنها ميخواستند 186 00:28:12,260 --> 00:28:18,800 از بين برود تا به جاي آن يک وضع ديگري به وجود بياورند، استقرار بيشتري پيدا کرده 187 00:28:19,260 --> 00:28:28,660 و درست نقطه‌ي مقابل آنچه آمريکا ميخواسته تحقّق پيدا کرده. وقتي آمريکايي‌ها نگاه ميکنند، ايران را در اين زمينه 188 00:28:29,000 --> 00:28:38,000 موثّر و مقصّر ميدانند لذا عصباني‌اند. خب به قول مرحوم آقاي بهشتي «عصباني باش و از اين عصبانيت بمير 189 00:28:38,400 --> 00:28:48,130 خب حالا عصباني باشند. مسئله اين است، دعوا اين است. اشتباه نبايد کرد که کسي خيال کند که حالا مثلاً فرض کنيد يک قدرت 190 00:28:48,330 --> 00:28:55,800 چنين‌وچنان در مقابل ايران قرار گرفته؛ نخير، آن عکس‌العملي که آنها دارند نشان ميدهند، نشانه‌ي ضعف است 191 00:28:55,800 --> 00:29:04,400 نشانه‌ي عقب‌ماندگي آنها است، و نشانه‌ي عصبانيّت ناشي از شکست‌خوردگي آنها است. بيني‌شان به خاک ماليده شده 192 00:29:04,730 --> 00:29:11,330 لذا عصباني‌اند، اين حرفها را ميزنند، اين نطقهاي سخيف را ميکنند و اين کارها را انجام ميدهند 193 00:29:11,660 --> 00:29:19,000 بنابراين آنچه من ميخواهم عرض بکنم، اين است که در امرِ 194 00:29:21,800 --> 00:29:26,600 کيفيّتِ حضورِ جمهوريِ اسلامي در دنياي امروز 195 00:29:27,130 --> 00:29:30,460 بحمدالله جمهوري اسلامي موفّقيّت داشته 196 00:29:30,800 --> 00:29:34,400 وَلِله العِزَّةُ وَلِرَسولِه؛وَلِلمُؤمِنين 197 00:29:34,400 --> 00:29:42,730 الحمدلله جمهوري اسلاميِ مؤمن، مشمول اين آيه‌ي شريفه شده و اين عزّت را دارد؛ خدا را شکر ميکنيم 198 00:29:42,730 --> 00:29:49,000 اين را بايد نگه ‌داريم. با عقل، با تدبير، با فکر درست، با نقشه‌ي درست 199 00:29:49,660 --> 00:29:59,600 با اشتباه نکردن در نوع مراودات، نوع تصميم‌گيري‌ها، نوع حرف زدن‌ها، بايد اين عزّت را حفظ کنيم و ان‌شاءالله بيشتر کنيم 200 00:30:00,000 --> 00:30:09,660 و اين عزّت به‌خاطرِ مجاهدت به وجود آمده. آنکه عرض کردم که انگيزه‌ي مجاهدت، امروز بهتر از گذشته است، يک نمونه‌اش همين است 201 00:30:10,000 --> 00:30:20,260 حالا شما شهيد عزيز محسن حُججي را ملاحظه کنيد، خب اين يک نمونه است، از قبيل محسن حُججي، ما جوان کم نداريم 202 00:30:20,530 --> 00:30:29,260 اين نمونه را خداي متعال به دلايلي برجسته کرد و نشان داد تا در مقابل چشم همه قرار بگيرد و همه ببينند و 203 00:30:29,600 --> 00:30:42,400 تسليم اين حقيقت شريف و عزيز بشوند که اين انگيزه‌ي انقلابي روزبه‌روز در جوانها به فضل الهي و به توفيق الهي دارد افزايش پيدا ميکند 204 00:30:42,800 --> 00:30:49,200 کساني نامه مينويسند به ما و التماس ميکنند، واقعاً التماس ميکنند 205 00:30:49,460 --> 00:30:54,260 که اجازه بدهيد [برويم] -حالا آنها که دستشان ميرسد که يک تلفني اينجا بکنند و نامه‌اي بنويسند 206 00:30:54,800 --> 00:30:59,060 و چند برابر آنها لابد کساني که اين امکان را هم ندارند 207 00:30:59,060 --> 00:31:05,460 التماس ميکنند ما را بفرستيد آنجا که مثلاً برويم مبارزه بکنيم با دشمن، مجاهدت کنيم با دشمن 208 00:31:05,860 --> 00:31:16,200 اين همان انگيزه‌هاي جوانهاي ما است. و اين معجزه است، به‌خاطرِ عواملي که در مقابل اين وجود دارد 209 00:31:16,200 --> 00:31:22,930 يکي‌ همين فضاي مجازي که جناب آقاي جنّتي فرمودند، که البتّه فرمايش ايشان و هشدار ايشان درست است 210 00:31:22,930 --> 00:31:31,860 ما هم دنبال قضيّه به‌طور‌جدّي هستيم، لکن با وجود اين فضاي مجازي، با وجود اين توطئه‌ها، با وجود اين وسوسه‌ها 211 00:31:32,060 --> 00:31:39,730 شما مي‌بينيد که اين‌جور جوانهايي را و اين‌جور انگيزه‌هايي را جمهوري اسلامي به خودش مشاهده ميکند؛ اين لطف الهي است 212 00:31:40,130 --> 00:31:46,400 اميدواريم خداي متعال اين لطف را براي اين کشور، براي اين ملّت، مستمر و مستدام بدارد 213 00:31:46,660 --> 00:31:57,530 و کساني که اين وضعيّت را براي کشور به وجود آوردند، امام بزرگوار را، شهداي عزيز را و مجاهدان راه حق را مشمول لطف و رحمت خودش کند 214 00:31:58,060 --> 00:32:00,060 والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته