1 00:01:05,930 --> 00:01:08,600 بسم الله الرّحمن الرّحيم 2 00:01:09,200 --> 00:01:21,330 و الحمد لله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّيّبين و صحبه المنتجبين 3 00:01:22,400 --> 00:01:26,460 و من تبعهم باحسان الي يوم الدّين 4 00:01:27,330 --> 00:01:36,600 خيلي خوش‌‌آمديد حضّار محترم، و من به همه‌ي شما خوشامد عرض ميکنم 5 00:01:37,660 --> 00:01:48,600 مخصوصاً به ميهمانان عزيز نشست وحدت اسلامي 6 00:01:49,330 --> 00:01:53,400 و برادراني که از کشورهاي ديگر به اينجا تشريف آورده‌اند 7 00:01:54,460 --> 00:02:05,660 تبريک عرض ميکنم ميلاد باسعادت حضرت نبيّ مکرّم و رسول اعظم (صلّي ‌الله ‌عليه‌ و ‌آله ‌و ‌سلّم 8 00:02:12,130 --> 00:02:25,860 و همچنين ولادت باسعادت حضرت امام صادق (عليه ‌الصّلاة ‌و السّلام) را که در سال ۸۳ هجري 9 00:02:27,130 --> 00:02:33,600 منطبق با روز ولادت نبيّ مکرّم اتّفاق افتاده است 10 00:02:35,130 --> 00:02:44,930 ولادت پيغمبر اکرم در واقع شروع يک دوره‌ي جديد در زندگي بشر است 11 00:02:45,530 --> 00:02:53,530 بشارتي است براي آغاز يک دوره‌ي تازه‌اي از اراده‌ي الهي 12 00:02:54,800 --> 00:03:01,200 و تفضّلات الهي بر بشريّت 13 00:03:01,860 --> 00:03:08,600 لذا اين ولادت حادثه‌ي خيلي عظيم و بزرگي است 14 00:03:08,930 --> 00:03:20,200 واقعاً با زبان متعارف و معمولي نميشود عظمت ولادت پيغمبر را توصيف کرد 15 00:03:21,800 --> 00:03:25,330 اين حادثه، حادثه‌ي خيلي بزرگي است 16 00:03:26,200 --> 00:03:38,000 بعضي‌ها با زبان هنر و شعر مطالبي گفته‌اند و ميگويند که خب يک تصويري، ترسيمي از اين قضيّه است 17 00:03:39,260 --> 00:03:51,600 ولد الهدي فالکائنات ضياء و فم الزّمان تبسّمٌ و ثناء 18 00:03:52,460 --> 00:04:03,730 زبان هنر اين‌ جوري حرف ميزند: هدايت متولّد شد؛ سراسر وجود، نورباران شد 19 00:04:06,530 --> 00:04:13,660 لبهاي روزگار به تبسّم و ستايش گشوده شد 20 00:04:15,200 --> 00:04:26,660 با اين جور تعبيرات ميشود عظمت اين حادثه را تا حدودي به ذهن نزديک کرد؛ حادثه‌ي مهمّي است 21 00:04:27,930 --> 00:04:34,400 عظمت حادثه‌ي ولادت پيغمبر به قدر علوّ مرتبه‌ي پيغمبر است 22 00:04:36,660 --> 00:04:47,530 همان رتبه‌ي عظيمي که در عالم وجود، از اوّل خلقت تا آخر 23 00:04:48,330 --> 00:04:52,200 خداي متعال موجودي با اين عظمت نيافريده است 24 00:04:54,130 --> 00:05:06,130 و عظمت امانتي که خداوند بر دوش او گذاشته است؛ که به خاطر اين امانت بزرگ، خداي متعال ميفرمايد 25 00:05:06,530 --> 00:05:12,460 لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَي المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم 26 00:05:12,660 --> 00:05:18,930 منّت ميگذارد بر بشريّت؛ عظمت، اين ‌جوري است 27 00:05:19,730 --> 00:05:27,060 خداوند متعال، کتاب مکنون را بر قلب مقدّس پيغمبر نازل کرد 28 00:05:27,860 --> 00:05:33,600 بر زبان مطهّر و پاکِ آن بزرگوار جاري کرد 29 00:05:35,330 --> 00:05:44,060 برنامه‌ي سعادت بشر را به طور کامل به او سپرد، بر دوش او گذاشت 30 00:05:45,530 --> 00:05:56,060 و او را مأمور کرد که اين برنامه را، هم عمل کند، هم ابلاغ کند، هم از پيروان خود مطالبه کند 31 00:05:57,460 --> 00:06:06,530 خب، حالا ما پيروان همين پيغمبريم؛ ما خودمان را منتسب به اين پيغمبر ميدانيم 32 00:06:06,930 --> 00:06:16,400 وظيفه‌ي ما چيست؟ در هر دوره‌اي از دوره‌هاي زمان وظيفه‌ي مؤمنين اين است که 33 00:06:17,460 --> 00:06:26,400 ببينند در چه موقعيّتي قرار دارند و دين از آنها چه ميخواهد 34 00:06:26,800 --> 00:06:35,260 و چه مأموريّتي را بر عهده‌ي آنها ميگذارد؛ آنچه بايد به آن بينديشند و آنچه بايد به آن عمل کنند 35 00:06:35,260 --> 00:06:37,460 اين را در هر دوره‌اي بايد بفهمند 36 00:06:38,400 --> 00:06:48,200 خب، در اين زمينه‌ها علما و روشنفکران ديني بحث زياد کرده‌اند و حرفها زده‌اند و بحثها کرده‌اند 37 00:06:49,260 --> 00:06:56,000 من در اين جلسه يک مختصري در اين زمينه‌ها ميخواهم عرض بکنم 38 00:06:56,600 --> 00:07:06,200 که يک نگاه به امّت اسلامي است، يک نگاه به مجموعه‌ي ايران و جمهوري اسلامي در ايران است 39 00:07:06,600 --> 00:07:11,600 در مورد آنچه مربوط به امّت اسلامي و مربوط به کلّ مسلمانها است 40 00:07:12,330 --> 00:07:20,260 دو نکته بايد مورد توجّه قرار بگيرد که درباره‌ي آن مختصري صحبت ميکنيم 41 00:07:21,200 --> 00:07:27,330 يکي مسئله‌ي اداء حقِّ جامعيّت اسلام است 42 00:07:29,600 --> 00:07:38,060 اسلام دين جامعي است و بايد حقّ اين جامعيّت را اداء کرد؛ اين يک مسئله است 43 00:07:38,060 --> 00:07:45,260 يک مسئله هم مسئله‌ي اتّحاد مسلمين است؛ اين دو مسئله جزو مسائل مهمّ روز ما است 44 00:07:45,930 --> 00:07:50,400 البتّه مسائل روز، متعدّد داريم که اينها هم جزو مهم‌ترينش است 45 00:07:51,060 --> 00:08:01,600 در مورد مسئله‌ي اداء حقّ جامعيّت اسلام اصراري وجود داشته است و دارد 46 00:08:03,260 --> 00:08:10,330 که عمدتاً‌ هم اين اصرار از سوي قدرتهاي سياسي مادّي است 47 00:08:11,130 --> 00:08:19,730 بر اينکه اسلام را در عمل فردي و عقيده‌ي قلبي منحصر کنند 48 00:08:20,860 --> 00:08:27,930 اين تلاش از قديم بوده است؛ حالا من نميتوانم يک تاريخ معيّني را مشخّص کنم 49 00:08:28,260 --> 00:08:32,330 که از اين زمان شروع شده امّا از حدود صد سال، صد و خرده‌اي [سال] پيش 50 00:08:33,000 --> 00:08:37,600 اين تلاش در دنياي اسلام به طور برجسته مشاهده ميشود 51 00:08:38,460 --> 00:08:44,060 در دوره‌ي تشکيل جمهوري اسلامي اين تلاش مضاعف شده است 52 00:08:45,730 --> 00:08:53,530 سعي هم ميکنند که شکل سياسي به اين [کار] ندهند و شکل فکري بدهند 53 00:08:54,130 --> 00:09:03,860 به تعبير فرنگي تئوريزه کنند اين را. به متفکّرين و نويسندگان و فعّالان فکري و مانند اينها مأموريّت داده ميشود 54 00:09:05,200 --> 00:09:13,730 تا درباره‌اش مطلب بنويسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعي، مسائل زندگي 55 00:09:14,200 --> 00:09:21,260 مسائل اساسي بشريّت کاري ندارد؛ اسلام يک عقيده‌ي قلبي است 56 00:09:21,800 --> 00:09:30,330 يک ارتباط شخصي است با خدا و عمليّات فردي‌اي است که مترتّب بر اين ارتباط است؛ اسلام اين است 57 00:09:30,530 --> 00:09:36,800 اصرار دارند اين را در ذهنهاي مخاطبين خودشان اثبات کنند 58 00:09:37,860 --> 00:09:51,930 ز نظر اين گرايشِ باطناً سياسي و ظاهراً فکري، عرصه‌هاي مهمّ زندگي و مناسبات اجتماعي از دخالت اسلام بايد خارج بشود 59 00:09:52,260 --> 00:10:05,060 در مديريّت جامعه و تمدّن‌سازي، اسلام در مورد توليد تمدّن و ساخت تمدّن بشري نقشي ندارد 60 00:10:05,260 --> 00:10:17,860 وظيفه‌اي ندارد، امکاني ندارد؛ در مديريّت جامعه نقش ندارد، در تقسيم قدرت و ثروت در جامعه، اسلام نقشي ندارد 61 00:10:18,130 --> 00:10:26,200 اقتصاد جامعه، مسائل گوناگون جامعه مربوط به اسلام نيست؛ يا مسئله‌ي جنگ، مسئله‌ي صلح 62 00:10:26,800 --> 00:10:31,530 سياست داخلي، سياست خارجي، مسائل بين‌المللي 63 00:10:32,330 --> 00:10:42,060 گاهي مي‌شنويد گفته ميشود که «ديپلماسي را ايدئولوژيک نکنيد»، با ايدئولوژي مربوط [نکنيد 64 00:10:42,330 --> 00:10:50,660 يعني اسلام در مسئله‌ي سياست خارجي و مسائل بين‌المللي بايستي اظهار نظري نکند 65 00:10:51,460 --> 00:10:58,730 در مسئله‌ي اشاعه‌ي خير، اقامه‌ي عدل، مقابله‌ي با شُرور، مقابله‌ي با ظلم 66 00:10:59,260 --> 00:11:06,800 جلوگيري از اَشرار عالم، در اين زمينه‌ها، اسلام کاره‌اي نيست 67 00:11:07,060 --> 00:11:18,000 در اين عرصه‌هاي مهمّ زندگي بشري، اسلام نه مرجع فکري باشد، نه راهنماي عملي باشد 68 00:11:18,330 --> 00:11:24,530 اين اصراري است که دارند. حالا علّت اين اصرار چيست، منشأ آن چيست، از کجا شروع شده 69 00:11:24,800 --> 00:11:29,260 اينها ديگر بحثهاي مربوط به صحبت امروز من نيست 70 00:11:29,260 --> 00:11:38,060 نچه من ميخواهم عرض بکنم اين است که اوّلاً اين حرکتِ در واقع ضدّ اسلامي 71 00:11:38,260 --> 00:11:48,200 عمدتاً از سوي قدرتهاي سياسي بزرگ دنيا است و آنها هستند که در اين زمينه فعّالند و تلاش ميکنند 72 00:11:49,860 --> 00:11:59,200 و سعي هم ميشود که از زبان صاحبان فکر بيان بشود 73 00:11:59,730 --> 00:12:08,260 خب متون اسلامي صريحاً اين را رد ميکند و ما مسلمانها به اين مسئله بايد اهمّيّت بدهيم 74 00:12:08,730 --> 00:12:19,130 اينکه عرض ميکنم «اداء حق»، در درجه‌ي اوّل اين است: تلاش کنيم نظر اسلام را درباره‌ي خودش 75 00:12:20,060 --> 00:12:25,200 که به کدام عرصه از عرصه‌هاي زندگي اهتمام مي‌ورزد 76 00:12:26,000 --> 00:12:35,260 در آنها نظر دارد، اقدام دارد، تبيين کنيم، ترويج کنيم، بيان کنيم 77 00:12:35,800 --> 00:12:40,400 اوّل‌قدم اين است، بعد هم سعي کنيم [اين مطلب] تحقّق پيدا کند 78 00:12:42,330 --> 00:12:57,000 آنچه اسلام مطرح ميکند، اين است که عرصه‌ي فعّاليّت اين دين، تمام گستره‌ي زندگي بشر است 79 00:12:57,400 --> 00:13:03,600 از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعي، تا مسائل سياسي 80 00:13:04,200 --> 00:13:09,800 تا مسائل بين‌المللي، تا مسائلي که به مجموعه‌ي بشريّت ارتباط دارد 81 00:13:10,330 --> 00:13:17,930 در قرآن، اين معنا واضح است؛ يعني اگر کسي اين قضيّه را انکار کند 82 00:13:17,930 --> 00:13:24,400 قطعاً به بيّنات قرآن توجّه نکرده. در قرآن، يک جا ميگويد 83 00:13:24,730 --> 00:13:30,000 يـٰاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا اذکُرُوا اللهَ ذِکرًا کَثيرًا، وَ سَبِّحوهُ بُکرَةً وَ اَصيـلًا 84 00:13:31,460 --> 00:13:40,060 که مطلب يک مطلب قلبي و مربوط به دل انسان است، امّا يک جا هم ميگويد 85 00:13:40,060 --> 00:13:49,330 اَلَّذينَ ءامَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللهِ وَ الَّذينَ کَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا اَولِياءَ الشَّيط‌ـٰن 86 00:13:49,660 --> 00:13:56,660 اين هم هست؛ يعني از آن «اُذکُرُوا الله» تا «فَقاتِلوا اَولِياءَ الشَّيط‌ـٰن 87 00:13:57,060 --> 00:14:02,460 همه‌ي اين عرصه‌ي عظيم در حوزه‌ي تصرّف دين است 88 00:14:02,460 --> 00:14:06,260 يک جا خطاب به پيغمبر ميفرمايد که 89 00:14:06,260 --> 00:14:13,600 قُمِ اللَّيلَ اِلّا قَليلًا، نِصفَه اَوِ انقُص مِنهُ قَليـلًا، اَو زِد عَلَيهِ وَ رَتِّلِ القُرءانَ تَرتيلًا 90 00:14:13,860 --> 00:14:19,060 يک جا هم باز خطاب به پيغمبر ميفرمايد که 91 00:14:19,200 --> 00:14:25,460 فَقاتِل في سَبيلِ اللهِ لا تُکَـلَّفُ اِلّا نَفسَکَ وَ حَرِّضِ المُـؤمِنين‌ 92 00:14:26,130 --> 00:14:37,660 يعني همه‌ي اين عرصه‌هاي عظيم زندگي: از بيداري نيمه‌ي شب و تضرّع و توسّل و دعا و گريه و نماز 93 00:14:37,930 --> 00:14:43,200 تا مقاتله و حضور در ميدان جنگ، که زندگي پيغمبر هم همين را نشان ميدهد 94 00:14:44,130 --> 00:14:47,060 در احکام مالي، يک جا ميفرمايد 95 00:14:47,200 --> 00:14:50,530 وَ يُؤثِرونَ عَليٰ اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خَصاصَة 96 00:14:50,530 --> 00:14:53,930 که يک امر شخصي [است]، و يک جاي ديگر ميفرمايد 97 00:14:54,260 --> 00:14:57,400 کَي لا يَکونَ دولَةً بَينَ الاَغنِياءِ مِنکُم 98 00:14:58,130 --> 00:15:05,600 يعني] تقسيم درست ثروت که مسئله‌ي صد درصد اجتماعي [است]؛ يا ميفرمايد که 99 00:15:05,600 --> 00:15:07,200 لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط 100 00:15:07,600 --> 00:15:15,660 اصلاً انبيا و اوليا و همه آمده‌اند براي اقامه‌ي قسط، براي اقامه‌ي عدل. يک جا ميفرمايد 101 00:15:15,660 --> 00:15:19,860 وَلا تُؤتُوا السُّفَهـاءَ اَموالَکـُمُ الَّتي جَعَـلَ اللهُ لَکُـم قِيٰما 102 00:15:20,860 --> 00:15:21,800 يک جا ميفرمايد 103 00:15:21,800 --> 00:15:25,660 خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّيهِم بِها 104 00:15:26,060 --> 00:15:37,000 يعني همه‌ي گوشه و کنارهاي مسائل مالي را به شکل آن فکر کلّي و نظر کلّي و هدايت کلّي [بيان ميکند 105 00:15:37,000 --> 00:15:43,600 که البتّه اينها بايد برنامه‌ريزي بشود در عمل؛ امّا کلّيّات و جهت‌گيري، اينهايي است که بيان ميکند 106 00:15:43,600 --> 00:15:48,130 يعني اسلام در همه‌ي اين مسائل داراي نظر است 107 00:15:48,130 --> 00:15:53,930 در مسائل امنيّتي و مسئله‌ي امنيّت داخلي جامعه 108 00:15:54,600 --> 00:16:02,060 لَئِن لَم يَنتَهِ المُنٰفِقونَ وَ الَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِي المَدينَةِ لَنُغرِيَنَّکَ بِهِم 109 00:16:03,000 --> 00:16:06,530 مسئله‌ي امنيّت. يا 110 00:16:06,930 --> 00:16:13,800 اِذا جاءَهُم اَمرٌ مِنَ الاَمنِ اَوِ الخَوفِ اَذاعوا بِه؛ وَلَو رَدّوهُ اِلَي الرَّسول 111 00:16:14,930 --> 00:16:21,060 تا آخر آيه؛ يعني اسلام در همه‌ي ابعاد مهمّ زندگي اجتماعي بشر حرف دارد 112 00:16:21,060 --> 00:16:30,930 اينها که عرض کرديم نمونه‌هاي اندکي است از آنچه در قرآن کريم هست 113 00:16:31,800 --> 00:16:34,860 صدها مورد از اين قبيل در قرآن مشاهده ميکنيد 114 00:16:35,330 --> 00:16:45,460 کسي که اهل قرآن است و با قرآن و احکام قرآن آشنا است، ميفهمد که اسلامي که قرآن معرّفي ميکند، اين است 115 00:16:46,730 --> 00:16:54,000 اسلامي که قرآن معيّن ميکند و معرّفي ميکند، اسلامي است که در تمام شئون زندگي دخالت دارد 116 00:16:54,200 --> 00:16:58,200 رأي دارد، نظر دارد، مطالبه دارد 117 00:16:58,660 --> 00:17:08,130 خب، اين را بايستي دانست و در مقابل افرادي که در اين زمينه تلاش ميکنند 118 00:17:08,660 --> 00:17:15,200 تا اين حقيقت روشن را انکار کنند، بايستي پاسخگويي کرد 119 00:17:15,460 --> 00:17:25,800 از سويي هم] چون مسائل اجتماعي و وظايف مهمّ جامعه‌سازي و تمدّن‌سازي در اسلام وجود دارد 120 00:17:25,800 --> 00:17:30,130 لذا اسلام به مسئله‌ي حاکميّت هم اهتمام دارد 121 00:17:31,200 --> 00:17:39,330 نميتوان فرض کرد که اسلام نظم اجتماعي را به يک شکلي مطالبه کند 122 00:17:39,860 --> 00:17:46,400 امّا مسئله‌ي حاکميّت و رياست دين و دنيا را در آنجا مشخّص نکند 123 00:17:47,260 --> 00:17:56,660 وقتي دين، نظام شد، نظامي که به فرد و جامعه ارتباط دارد، و يک منظومه‌اي شد 124 00:17:57,330 --> 00:18:05,860 که در مورد همه‌ي مسائل فردي و اجتماعي نظر دارد، رأي دارد، مطالبه دارد، پس بنابراين 125 00:18:06,260 --> 00:18:12,400 لازم است که مشخّص کند در رأس اين جامعه چه کسي باشد، چه باشد، و امام را معيّن کند 126 00:18:12,400 --> 00:18:22,200 لذا [اگر] در قرآن ملاحظه کنيد، حدّاقل در دو جا از پيامبران به عنوان امام نام آورده شده: يک جا 127 00:18:22,200 --> 00:18:31,000 وَجَـعَلنٰهُم اَئِمَّةً يَهدونَ بِاَمرِنا وَ اَوحَينا اِلَيهِم فِعلَ الخَيرٰتِ وَ اِقامَ الصَّلوٰة 128 00:18:31,000 --> 00:18:32,460 يک جا هم 129 00:18:32,460 --> 00:18:37,130 وَجَعَلنا مِنهُم اَئِمَّةً يَهدونَ بِاَمرِنا لَمّـا صَبَروا 130 00:18:37,930 --> 00:18:49,000 يعني پيغمبر، امام است، امام جامعه است، رهبر جامعه است، فرمانده جامعه است 131 00:18:49,260 --> 00:18:57,460 لذا امام صادق (عليه‌ الصّلاة و السّلام) در منيٰ در بين جمعيّت ايستاد و فرياد زد 132 00:18:57,460 --> 00:19:02,200 اَيُّهَا النّاسُ! اِنّ رَسولَ‌ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام 133 00:19:03,600 --> 00:19:18,460 راي اينکه بفهماند که حرکت دينيِ صحيحِ پيغمبر چيست، امام صادق در منيٰ در بين جمعيّت منيٰ فرياد زد 134 00:19:18,460 --> 00:19:21,730 اِنّ رَسولَ ‌اللهِ کانَ هُوَ الاِمام 135 00:19:22,660 --> 00:19:31,200 خب، اين يک مطلب است. در سطح دنياي اسلام، روشنفکران ديني وظيفه دارند، علما وظيفه دارند 136 00:19:31,660 --> 00:19:36,330 نويسندگان وظيفه دارند، محقّقين وظيفه دارند، اساتيد دانشگاه وظيفه دارند 137 00:19:37,000 --> 00:19:49,130 اين را تبيين کنند؛ اين را بايد بگويند، دشمن در اين زمينه سرمايه‌گذاري ميکند که عکس اين را، نفي اين را ترويج کند 138 00:19:49,600 --> 00:19:56,930 البتّه در اين زمينه وظيفه‌ي ما در ايران سنگين‌تر است؛ علّت هم اين است که در اينجا امکانات بيشتري هست 139 00:19:57,660 --> 00:20:05,660 و ميشود تلاش کرد. مسئولين کشور، بخصوص مسئولين فرهنگي 140 00:20:06,330 --> 00:20:15,730 و افرادي که در زمينه‌هايي، منبرهاي مهمّ اجتماعي در اختيار اينها است 141 00:20:15,930 --> 00:20:23,130 بايستي اين را تبيين کنند. در داخل کشور هم اين‌ جور نيست که حالا چون در جمهوري اسلامي 142 00:20:23,130 --> 00:20:26,400 نظام اسلامي تشکيل شده، ما از تبيين اين قضيّه بي‌نياز باشيم 143 00:20:26,400 --> 00:20:35,600 نه، همين حالا در کشور ما هم نسبت به اين موضوع يک تشکيک‌هايي ايجاد ميشود 144 00:20:36,130 --> 00:20:45,530 رفهايي زده ميشود و در اين زمينه فعّاليّت داريم. خب اين يک سرفصل بود که مربوط به دنياي اسلام بود 145 00:20:45,860 --> 00:20:52,130 يک سرفصل ديگري که باز آن هم مربوط به دنياي اسلام است، مسئله‌ِي وحدت است 146 00:20:52,800 --> 00:20:58,330 مسئله‌ي اتّحاد مسلمين؛ اين مسئله، مسئله‌ي بسيار مهمي است 147 00:20:58,860 --> 00:21:06,730 البتّه ما خيلي در زمينه‌ِي وحدت صحبت کرديم؛ رحمت خدا و رضوان الهي بر امام بزرگوار ما 148 00:21:07,330 --> 00:21:15,930 که اين هفته‌ي وحدت را اعلام کردند، دنبال کردند، دائماً درباره‌ي وحدت مسلمين صحبت کردند 149 00:21:15,930 --> 00:21:21,730 تأکيد کردند، توصيه کردند؛ ما هم در اين زمينه زياد گفته‌ايم، در عين حال باز هم بايد گفت 150 00:21:22,000 --> 00:21:28,530 من قبل از اينکه چند جمله‌اي در زمينه‌ي اتّحاد مسلمين بخواهم عرض بکنم 151 00:21:28,800 --> 00:21:37,730 لازم ميدانم که از چند چهره‌ي برجسته و پُرتلاش در عرصه‌ي اتّحاد اسلامي ياد کنم 152 00:21:38,060 --> 00:21:48,000 از جمله مرحوم آقاي تسخيري (رضوان‌ الله ‌عليه) که يکي از پُرتلاش‌ترين عناصر ما در اين زمينه بود 153 00:21:48,000 --> 00:21:54,860 ايشان سالهاي متمادي تلاش کرد، حتّي در حال بيماري تلاش ايشان ادامه داشت 154 00:21:55,200 --> 00:22:02,730 پيش از ايشان مرحوم آقاي آشيخ محمّد واعظ‌زاده (رضوان ‌الله ‌عليه)، عالِم بزرگوار، فاضل 155 00:22:03,460 --> 00:22:11,000 و مسلّط بر علوم اسلامي که ايشان هم چند سال در اين زمينه تلاش کردند؛ اينها از ايران 156 00:22:11,400 --> 00:22:21,400 از سوريه، شهيد بزرگوار شيخ محمّد رمضان البوطي که شهيد عالي‌قدري است و خيلي تلاش کرد 157 00:22:21,660 --> 00:22:31,530 يکي از آن علماي بزرگ تقريبيِ دنياي اسلام مرحوم شيخ محمّد رمضان البوطي (رضوان‌ الله ‌عليه) بود 158 00:22:32,000 --> 00:22:39,200 شهيد سيّدمحمّدباقر حکيم که ايشان هم جزو عناصر مهمّ تقريبي بودند 159 00:22:39,600 --> 00:22:47,460 يکي از کساني که بنده را تشويق کردند و تحريض کردند بر ايجاد اين مجمع تقريب [مذاهب] اسلامي 160 00:22:47,800 --> 00:22:52,200 شهيد بزرگوار مرحوم آسيّد محمّدباقر حکيم بودند 161 00:22:52,730 --> 00:23:05,000 در لبنان هم، مرحوم شيخ احمد الزّين که اخيراً از دنيا رفتند، جزو علماي تقريبي بود؛ جزو نزديکان و دوستان ما بود 162 00:23:05,400 --> 00:23:13,730 و پيش از ايشان [هم] مرحوم شيخ سعيد شعبان از لبنان که ايشان هم جزو دوستان خوب ما بود. رحمت خدا بر ايشان باد 163 00:23:14,060 --> 00:23:26,460 که جزو کساني بودند که به معناي واقعي کلمه معتقد به اتّحاد مسلمين و معتقد به تقريب بين مسلمانها بودند 164 00:23:27,000 --> 00:23:36,460 و اميدواريم ان‌شاءالله خداي متعال ارواح طيّبه‌ِي همه‌ي اين کساني را که نام برديم و کساني که نام نبرديم 165 00:23:36,660 --> 00:23:42,000 چون] قبل از اينها هم زياد بودند؛ هم از عراق، هم از ايران، هم از مصر و جاهاي ديگر 166 00:23:42,400 --> 00:23:49,000 کساني که در اين زمينه تلاش کردند زيادند، ديگر من نخواستم و نميشود اسم همه‌ي اينها را آورد 167 00:23:49,000 --> 00:23:53,400 مورد رحمت و لطف خودش قرار بدهد 168 00:23:53,930 --> 00:24:04,260 چند نکته را در مورد وحدت مسلمين عرض ميکنيم. يک نکته اين است که اتّحاد مسلمانان يک فريضه‌ي قطعيِ قرآني است 169 00:24:04,730 --> 00:24:12,860 اين يک چيز دلبخواه نيست؛ اين را به عنوان يک وظيفه بايد نگاه کنيم. قرآن دستور داده: 170 00:24:12,930 --> 00:24:17,460 وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا 171 00:24:18,060 --> 00:24:24,800 يعني حتّي در اعتصام به حبل‌الله هم با اجتماع بايد اين کار را انجام بدهيد 172 00:24:25,600 --> 00:24:29,600 وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا 173 00:24:30,000 --> 00:24:36,800 اين «امر» است ديگر؛ چرا ما اين را به يک امر اخلاقي تبديل ميکنيم؟ اين يک دستور است، يک حکم است 174 00:24:37,330 --> 00:24:43,600 که بايد بر طبق اين عمل کرد؛ و همچنين آيات متعدّد ديگري که در قرآن هست؛ [مثل آيه‌ي 175 00:24:44,530 --> 00:24:47,660 وَ لا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ريحُکُم 176 00:24:48,130 --> 00:24:50,060 اين يک نکته که اين يک فريضه است 177 00:24:50,060 --> 00:24:55,860 نکته‌ي دوّم؛ وحدت و اتّحاد مسلمانها يک امر تاکتيکي نيست 178 00:24:56,060 --> 00:25:03,930 که حالا بعضي خيال کنند به خاطر شرايط خاصّي ما بايستي با همديگر متّحد باشيم؛ نه، يک امر اصولي است 179 00:25:04,330 --> 00:25:14,800 هم‌افزايي مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، هم‌افزايي ميکنند و همه قوي ميشوند 180 00:25:15,260 --> 00:25:22,060 وقتي که اين هم‌افزايي وجود داشته باشد، حتّي آنهايي که مايلند ــ و مانعي هم نيست ــ که تعامل با غير مسلمانها داشته باشند 181 00:25:22,460 --> 00:25:29,000 با دست پُر وارد اين تعامل ميشوند 182 00:25:29,800 --> 00:25:38,800 بنابراين اين هم نکته‌ي بعد که اين يک امر اصولي است، و امر تاکتيکي نيست 183 00:25:39,130 --> 00:25:52,460 نکته‌ي سوّم اين است که علّت اينکه ما در جمهوري اسلامي بر وحدت مسلمين، زياد تأکيد ميکنيم، اين است که فاصله زياد است 184 00:25:56,200 --> 00:26:05,130 امروز مرتّباً تلاش ميشود که بين فِرَق مسلمين، بين شيعه و سنّي اختلاف ايجاد بشود 185 00:26:05,460 --> 00:26:17,260 تلاش جدّي و برنامه‌ريزي‌شده. شما ملاحظه کنيد، امروز کلمه‌ي «شيعه» و «سنّي» وارد ادبيّات سياسي آمريکا شده 186 00:26:18,930 --> 00:26:30,600 آمريکايي‌ها به شيعه و سنّي چه‌ کار دارند؟ چند سال است که در ادبيّات سياسيِ آمريکا مسئله‌ي سنّي بودن و شيعه بودن وارد شده 187 00:26:30,860 --> 00:26:37,860 که بله، فلان کشور شيعه‌اند، فلان کشور سنّي‌اند؛ با اينکه آنها با اصل اسلام مخالفند و دشمنند 188 00:26:38,060 --> 00:26:47,460 امّا مسئله‌ي شيعه و سنّي را رها نميکنند. پس اين چيزها هست؛ اختلافات را روزبه‌روز دارند زياد ميکنند، سوءتفاهم‌ها را زياد ميکنند 189 00:26:48,130 --> 00:26:52,530 بنابراين ما تأکيد ميکنيم و علّت تأکيد ما اين است 190 00:26:52,930 --> 00:27:03,060 و ملاحظه هم ميکنيد که دست‌آموزهاي آمريکا در هر جاي دنياي اسلام که بتوانند، فتنه ايجاد ميکنند 191 00:27:03,260 --> 00:27:09,130 نزديک‌ترين نمونه‌اش همين حوادث تأسّف‌بار و گريه‌آور افغانستان 192 00:27:09,600 --> 00:27:21,400 در اين دو جمعه‌ي گذشته است که مسجد مردمِ مسلمان و در حال نماز را منفجر کردند 193 00:27:22,530 --> 00:27:26,800 چه کسي منفجر ميکند؟ داعش؛ داعش کيست؟ داعش همان مجموعه‌اي است که 194 00:27:27,260 --> 00:27:33,200 آمريکايي‌ها ــ همين گروه دموکرات آمريکا [که الان در قدرتند] ــ صريحاً گفتند که اين را ما به وجود آورده‌ايم 195 00:27:33,200 --> 00:27:39,660 البتّه حالا نميگويند، حالا انکار ميکنند، امّا اين از آنها سر زده، اين را صريحاً بيان کرده‌اند 196 00:27:40,130 --> 00:27:43,460 بنابراين لازم است که اين قضيّه را دنبال کنيم 197 00:27:43,860 --> 00:27:52,330 نکته‌ي چهارم اين است که تصوّر نکنيم با اين [کار] که ما هر سال در هفته‌ي وحدت دُور هم مي‌نشينيم 198 00:27:52,530 --> 00:28:01,860 سخنراني ميکنيم، حرف ميزنيم، حالا يک جلسه، دو جلسه‌ي ديگر در اين طرف و آن طرف دنيا 199 00:28:02,260 --> 00:28:07,800 بنشينيم دُور هم حرف بزنيم، وظيفه‌ي ما انجام گرفته؛ نه، وظيفه با اين چيزها تمام نميشود 200 00:28:08,260 --> 00:28:18,660 لازم است که هر کسي، در هر نقطه‌اي، در هر جايي که حضور دارد، محور بحث مهمّ اتّحاد باشد 201 00:28:19,060 --> 00:28:29,200 و بحث کنيم، تبيين کنيم، تحريض کنيم، برنامه‌ريزي کنيم، تقسيم کار کنيم در اين زمينه‌ها 202 00:28:29,530 --> 00:28:34,800 اين کار واجب و لازمي است که بايد انجام بگيرد 203 00:28:35,730 --> 00:28:41,600 حالا اينکه ميگويم برنامه‌ريزي کنيم، مثلاً در همين قضيّه‌ي افغانستان که من عرض کردم 204 00:28:41,860 --> 00:28:49,530 يکي از راه‌هاي جلوگيري از اين حوادث اين است که مسئولان محترمِ کنوني افغانستان 205 00:28:50,130 --> 00:28:55,260 خودشان در اين مراکز و مساجد حضور پيدا کنند 206 00:28:56,130 --> 00:29:05,600 در نمازها حضور پيدا کنند، يا برادران اهل تسنّن را تشويق کنند که در اين مراکز حضور پيدا کنند 207 00:29:06,130 --> 00:29:14,460 اينکه ميگوييم برنامه‌ريزي کنند، مثلاً اين جور کارهايي را ميشود در دنياي اسلام انجام داد 208 00:29:14,460 --> 00:29:22,800 نکته‌ي بعدي اين است که يکي از هدفهاي نظام جمهوري اسلامي که ما تعريف کرديم 209 00:29:22,800 --> 00:29:28,600 عبارت است از ايجاد تمدّن نوين اسلامي 210 00:29:30,000 --> 00:29:39,660 يعني يکي از اهداف نظام جمهوري اسلامي و اهداف انقلاب اسلامي، ايجاد تمدّن نوين اسلامي است 211 00:29:39,660 --> 00:29:48,060 تمدّن اسلامي با نگاه به ظرفيّتهاي امروز و حقايق و واقعيّات امروز 212 00:29:49,330 --> 00:29:54,260 اين کار جز با اتّحاد شيعه و سنّي امکان‌پذير نيست 213 00:29:54,260 --> 00:30:00,860 اين را تنها يک کشور و يک فرقه نميتواند انجام بدهد؛ براي اين بايستي همه با هم همکاري کنند 214 00:30:01,200 --> 00:30:06,460 اين هم نکته‌ي بعدي است؛ بنابراين اين هم يک ضرورت ديگر 215 00:30:06,860 --> 00:30:15,460 يک نکته‌ي ديگر ــ نکته‌ي ششم ــ [اينکه] شاخص عمده‌ براي اتّحاد مسلمين، مسئله‌ي فلسطين است 216 00:30:17,000 --> 00:30:24,660 مسئله‌ي فلسطين، شاخص است. اگر چنانچه اتّحاد مسلمين تحقّق پيدا بکند 217 00:30:24,660 --> 00:30:29,130 قضيّه‌ي فلسطين قطعاً به بهترين وجه حل خواهد شد 218 00:30:30,530 --> 00:30:40,200 هر چه ما در قضيّه‌ي فلسطين جدّيّت بيشتري براي احياي حقوق ملّت فلسطين به خرج بدهيم 219 00:30:40,200 --> 00:30:43,000 به اتّحاد مسلمين نزديک‌تر ميشويم 220 00:30:43,860 --> 00:30:55,000 اين مسئله‌ي عادّي‌سازي‌هاي اخير ــ که متأسّفانه بعضي از دولتها خطا کردند 221 00:30:55,400 --> 00:31:07,800 خطاي بزرگي کردند و گناه کردند و عادّي‌سازي [روابط] کردند با رژيم غاصب و ظالم صهيونيستي 222 00:31:08,530 --> 00:31:15,130 حرکتي ضدّ وحدت اسلامي و ضدّ اتّحاد اسلامي است؛ از اين راه بايد برگردند 223 00:31:15,600 --> 00:31:20,530 و اين خطاي بزرگ را بايستي جبران بکنند 224 00:31:21,000 --> 00:31:24,130 خب، اين هم مسئله‌ي اتّحاد 225 00:31:24,530 --> 00:31:31,660 بنابراين آنچه در ابعاد جامعه‌ي اسلامي و بين‌الملل اسلامي ميخواستيم عرض بکنيم 226 00:31:31,930 --> 00:31:34,330 همين دو نکته بود که اينها را عرض کرديم 227 00:31:34,660 --> 00:31:47,060 و امّا آنچه مربوط به کشور ما است 228 00:31:48,460 --> 00:32:02,060 اگر چه مخالفين، دشمنان دين و پيروان آمريکا سالهاي سال در اين کشور حکومت ميکردند 229 00:32:02,530 --> 00:32:04,260 امّا مردم هميشه مؤمن بوده‌اند؛ ملّت ايران بحمدالله از قديم هم اين ‌جور بوده است 230 00:32:04,600 --> 00:32:11,460 امروز هم از هميشه بيشتر و بهتر خودمان را پيرو پيغمبر ميدانيم. خب پيروي چه‌ جوري است 231 00:32:12,400 --> 00:32:24,260 کلمه‌ي «پيروي» را هم دقّت کنيد؛ يعني در پي او روان شدن، در پي او حرکت کردن 232 00:32:24,660 --> 00:32:28,060 چه ‌جوري حرکت کنيم؟ قرآن هم اين را از ما خواسته 233 00:32:28,530 --> 00:32:34,460 لَقَد کانَ لَکُم في رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ يَرجُوا اللهَ وَ اليَومَ الأخِر 234 00:32:35,460 --> 00:32:46,600 اسوه يعني الگو؛ خب ما بايستي دنبال اين الگو حرکت کنيم و خصوصيّاتي که او در عمل داشت 235 00:32:46,600 --> 00:32:53,460 آن خصوصيّات را در عملمان ايجاد کنيم؛ در خصوصيّاتي که در اخلاق داشت، از او تبعيّت کنيم 236 00:32:54,400 --> 00:33:00,800 که البتّه با اين وسعت، کار هر کسي هم نيست؛ يعني ماها خيلي کوچک‌تر از آن هستيم 237 00:33:01,260 --> 00:33:06,730 که بخواهيم با اين وسعت حرکت بکنيم، لکن بايد تلاش بکنيم در اين زمينه 238 00:33:07,530 --> 00:33:12,000 خب، خصال حميده‌ي پيغمبر يکي دو تا ده ‌تا که نيست 239 00:33:12,660 --> 00:33:18,730 از همسر مکرّم پيغمبر درباره‌ي اخلاق پيغمبر سؤال کردند، فرمود 240 00:33:19,200 --> 00:33:24,260 کانَ خُلقُهُ القُرآن 241 00:33:25,530 --> 00:33:30,860 قرآن مجسّم، پيغمبر است؛ اين که خب باب وسيعي است 242 00:33:30,860 --> 00:33:40,000 من سه نکته را در مورد رسول اکرم و خصال پيغمبر انتخاب کرده‌ام 243 00:33:40,460 --> 00:33:51,800 که اين سه نقطه را مثل اينکه سه ستاره از اين کهکشان نور را انسان انتخاب بکند 244 00:33:52,200 --> 00:34:01,260 ما مردم ايران بياييم و در جمهوري اسلامي به اين سه نقطه تکيه کنيم و اهمّيّت بدهيم و دنبال بکنيم اين سه نقطه را 245 00:34:01,930 --> 00:34:13,800 اين سه نقطه عبارت است از صبر، عدل، اخلاق 246 00:34:14,860 --> 00:34:22,400 صبر در زندگي پيغمبر يک چيز برجسته‌اي است 247 00:34:22,400 --> 00:34:27,000 البتّه درباره‌ي صبر، مفهوم صبر و وظيفه‌ي صبر در جاهاي مختلف قرآن ده‌ها آيه هست 248 00:34:27,660 --> 00:34:39,730 امّا آن صبري هم که مربوط به پيغمبر است زياد است 249 00:34:40,460 --> 00:34:48,260 بيش از ده مورد ــ شايد حدود بيست مورد ــ خطاب به پيغمبر در مورد صبر هست 250 00:34:48,800 --> 00:34:58,730 مهم اين است که از اوّل بعثت، خداي متعال دستور صبر به پيغمبر داده است؛ در سوره‌ي مدّثّر 251 00:34:58,730 --> 00:35:00,860 وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر 252 00:35:01,060 --> 00:35:04,460 در سوره‌ي مزّمّل: وَاصبِر عَليٰ ما يَقولون 253 00:35:04,460 --> 00:35:09,460 و سوره‌ي مدّثّر و مزّمّل جزو اوّلين سوره‌هايي است که بر پيغمبر نازل شده 254 00:35:09,660 --> 00:35:17,530 از همان قدم اوّل، خداي متعال به پيغمبر ميگويد بايد صبر داشته باشي 255 00:35:18,930 --> 00:35:27,600 بله، من اينجا يادداشت کرده‌ام که قريب به بيست جا خطاب به پيغمبر، امر به صبر شده 256 00:35:28,000 --> 00:35:29,460 فَاصبِر لِحُکمِ رَبِّک 257 00:35:29,460 --> 00:35:35,330 تا موارد متعدّد ديگر. صبر يعني چه؟ صبر يعني پايداري 258 00:35:35,730 --> 00:35:46,400 معروف است، در رواياتِ متعدّد هم هست که صبر تقسيم ميشود به صبر عن المعصية، صبر علي الطّاعة و صبر در مقابل حوادث 259 00:35:47,400 --> 00:35:53,660 خب صبر يعني پايداري؛ در مقابل ميل به گناه، انسان پايداري کند 260 00:35:54,000 --> 00:36:00,930 در مقابل بي‌حالي و بيکاري و تنبلي به انجام وظيفه، انسان پايداري کند 261 00:36:01,330 --> 00:36:09,730 در مقابل دشمن پايداري کند؛ در مقابل مصائب گوناگون، خودش را حفظ کند، نفْسش را حفظ کند، پايداري کند 262 00:36:09,730 --> 00:36:12,400 اين معناي صبر است؛ صبر يعني پايداري 263 00:36:13,000 --> 00:36:19,060 ما امروز بيش از همه چيز احتياج داريم به پايداري 264 00:36:19,060 --> 00:36:25,530 شما مسئوليني که در اينجا تشريف داريد و مسئولين کشور در همه‌ي رده‌ها 265 00:36:25,860 --> 00:36:32,460 آنچه از همه چيز برايتان مهم‌تر است صبر است. بايستي پايداري کنيد، مقاومت کنيد 266 00:36:34,800 --> 00:36:44,000 فشارها را تحمّل کنيد، مشکلات را تحمّل کنيد و راه را ادامه بدهيد؛ متوقّف نبايد بشويد 267 00:36:44,600 --> 00:36:52,800 لازمه‌ي صبر و پايداري براي من و شما که مسئوليم در اين کشور، اين است که متوقّف نشويم 268 00:36:53,200 --> 00:36:59,000 حرکت نبايد توقّف پيدا کند، بايد ادامه پيدا کند؛ اين صبر است 269 00:36:59,460 --> 00:37:02,060 لَقَد کانَ لَکُم في رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَة 270 00:37:02,060 --> 00:37:05,400 اين ميشود پيروي از پيغمبر 271 00:37:06,000 --> 00:37:20,400 دوّم، عدل و عدالت. يکي از مهم‌ترين و شايد بشود گفت مهم‌ترين هدف ميانيِ بعثت پيغمبران، عدالت است 272 00:37:21,800 --> 00:37:30,000 لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ الميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط 273 00:37:30,330 --> 00:37:43,000 اصلاً هدف ارسال رسل و انزال کتب اين بود که قيام به قسط بشود، جامعه قائم به عدل و قسط باشد 274 00:37:43,860 --> 00:37:47,460 در قرآن کريم از قول پيغمبر [ميفرمايد 275 00:37:47,600 --> 00:37:50,200 وَ اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَينَکُم 276 00:37:50,600 --> 00:37:56,800 اين هم امر خدا است که بايستي عدالت انجام بگيرد 277 00:37:57,260 --> 00:38:01,400 همه‌ي عقلاي عالم هم البتّه اين را قبول دارند 278 00:38:01,730 --> 00:38:11,200 يعني حتّي ظالم‌ترين قدرتهاي عالم و عناصر شرير عالم نميتوانند منکر حُسن عدالت بشوند 279 00:38:11,200 --> 00:38:17,860 حتّي بعضي‌ها با وقاحت تمام، ادّعاي عدالت هم ميکنند، در حالي که ظالمند 280 00:38:18,130 --> 00:38:32,930 قرآن کريم عدالت را حتّي در مورد دشمنان لازم ميداند؛ اين کسي که دشمن ما است، در مورد او بي‌عدالتي نبايد بکنيم 281 00:38:32,930 --> 00:38:41,200 وَ لا يَجرِمَنَّکُم شَنَئانُ قَومٍ عَليٰ اَلّا تَعدِلُوا اِعدِلوا هُوَ اَقرَبُ لِلتَّقويٰ 282 00:38:42,800 --> 00:38:46,460 با دشمن هم حتّي بايستي شما با عدالت رفتار بکنيد 283 00:38:47,460 --> 00:38:54,200 پس بنابراين، اين هم يک وظيفه‌ي ديگر است و [مخاطب] اين هم باز در درجه‌ي اوّل ما مسئولين هستيم 284 00:38:54,730 --> 00:39:03,000 شما هر تصميمي که ميگيريد، هر مقرّره‌اي که انجام ميگيرد، چه در مجلس شوراي اسلامي که قانون تصويب ميکنيد 285 00:39:03,260 --> 00:39:09,800 چه در دولت، چه در بخشهاي مديريّتي گوناگون ديگر در سراسر کشور 286 00:39:09,800 --> 00:39:18,460 يکي از مهم‌ترين چيزهايي که مورد نظر قرار ميدهيد بايد مسئله‌ي عدالت باشد که آيا اين بر طبق عدالت است يا نيست 287 00:39:19,460 --> 00:39:26,600 يک جاهايي لازم است تا پيوست عدالت براي آن مقرّره ترتيب داده بشود 288 00:39:26,600 --> 00:39:34,400 که معلوم بشود که اين مقرّر جوري انجام ميگيرد، اين قانون جوري اجرا ميشود که بر طبق عدالت باشد 289 00:39:34,400 --> 00:39:44,730 اين هم مطلب دوّم که اگر بخواهيم عدالت را رعايت کنيم 290 00:39:45,330 --> 00:39:53,330 توجّه بشود که عدالت فقط هم عدالت در تقسيم اموال و ثروت نيست؛ عدالت در همه‌ چيز است 291 00:39:53,800 --> 00:40:01,260 عادلانه برخورد کردن [در همه چيز]. امروز در فضاي مجازي انسان گاهي اوقات بي‌عدالتي مشاهده ميکند 292 00:40:01,660 --> 00:40:10,800 خلاف ميگويند، تهمت ميزنند، دروغ ميگويند، قول بغير علم ميگويند؛ اينها بي‌عدالتي است، اينها نبايد انجام بگيرد 293 00:40:11,800 --> 00:40:16,660 آن کسي که با فضاي مجازي سر و کار دارد، بايد خودش مراقبت کند 294 00:40:16,930 --> 00:40:25,060 و آن کسي که فضاي مجازي را در اختيار دارد، بايستي مراقبت مضاعف بکند که اين کارها انجام نگيرد 295 00:40:25,660 --> 00:40:32,730 ياد بگيريم، عادت کنيم که عادلانه با مردم رفتار بکنيم؛ عادلانه 296 00:40:32,930 --> 00:40:39,130 حرف هم که ميزنيم، شما ممکن است با يک نفري بد باشيد، او را قبول هم نداشته باشيد؛ عيبي ندارد 297 00:40:39,400 --> 00:40:45,860 نظر شما است، ممکن است نظر درستي هم باشد امّا اين را با تهمت، با دروغ، با اهانت 298 00:40:46,660 --> 00:40:53,000 با اين چيزها نبايستي آلوده کرد؛ آلوده شدنِ اينها خيلي بد است. اين هم مسئله‌ي عدالت 299 00:40:53,460 --> 00:41:02,930 سرانجام مسئله‌ي اخلاق؛ پيروي از پيغمبر در اخلاق که خداي متعال فرمود 300 00:41:02,930 --> 00:41:08,860 وَ اِنَّکَ لَعَليٰ خُلُقٍ‌ عَظيم 301 00:41:10,660 --> 00:41:21,930 چيزي را که خداي خالق عظمت عظيم بداند، اين ديگر از لحاظ عظمت فوق‌العاده است 302 00:41:21,930 --> 00:41:24,730 وَ اِنَّکَ لَعَليٰ خُلُقٍ‌ عَظيم 303 00:41:25,200 --> 00:41:36,860 اين اخلاق بايستي براي ما به عنوان يک دستورالعمل همواره مورد نظر قرار داده بشود 304 00:41:37,600 --> 00:41:48,530 اخلاق اسلامي [داشته باشيم]: تواضع داشته باشيم، گذشت داشته باشيم ــ اينها اخلاق اسلامي است 305 00:41:49,260 --> 00:41:53,000 سهل‌گيري در مسائل شخصي داشته باشيم 306 00:41:54,400 --> 00:42:03,330 در مسائل عمومي و آنچه به حقوق مردم و حقوق عمومي و حقوق ديگران مربوط است، نه، سهل‌انگاري جايز نيست 307 00:42:04,530 --> 00:42:09,400 امّا در مسائل شخصي سهل‌انگاري داشته باشيم، سهل‌گيري داشته باشيم 308 00:42:10,260 --> 00:42:20,330 احسان، پرهيز از دروغ، پرهيز از تهمت، پرهيز از سوءظنّ به مؤمن، گذشت از مؤمنين 309 00:42:20,330 --> 00:42:30,200 در يکي از دعاهاي صحيفه‌ي سجّاديّه عمده‌ِي مضمون اين دعا همين است که پروردگارا 310 00:42:30,600 --> 00:42:36,860 هر کسي که به من ظلم کرده، به من [مطلب] ناروايي نسبت داده، کار خلافي کرده 311 00:42:36,860 --> 00:42:41,600 من مظلمه‌اي بر گردن او دارم، از او گذشتم 312 00:42:43,730 --> 00:42:53,000 اين دعاي امام سجّاد در صحيفه‌ي سجّاديّه است. اينها است ديگر؛ بايستي وظايفمان را عمل کنيم 313 00:42:53,000 --> 00:43:03,200 برادران عزيز، خواهران عزيز! بايد عمل کرد، بايد اقدام کرد، با ادّعا مسائل تمام نميشود 314 00:43:04,400 --> 00:43:13,400 ما ادّعا ميکنيم مسلمانيم، ادّعا ميکنيم جمهوري اسلامي هستيم، بايد واقعاً اسلامي باشيم، بايد پيرو پيغمبر باشيم 315 00:43:14,860 --> 00:43:24,730 اين ولادت باعظمت، اين ولادت مبارک يک فرصتي است براي اينکه روي اين قضيّه فکر کنيم، مطالعه کنيم 316 00:43:25,460 --> 00:43:29,460 عزم راسخي در اين راه براي خودمان اتّخاذ کنيم 317 00:43:30,130 --> 00:43:36,460 مجدّداً به همه‌ي شما تبريک عرض ميکنم؛ به ملّت عزيز ايران تبريک عرض ميکنم 318 00:43:36,860 --> 00:43:44,600 به همه‌ي مسلمانان عالم و به امّت اسلامي تبريک عرض ميکنم؛ به آزادگان عالم تبريک عرض ميکنم 319 00:43:45,060 --> 00:43:53,860 به ارواح طيّبه‌ي شهيدان راه اسلام و راه مکتب نبوي درود ميفرستم 320 00:43:54,530 --> 00:44:03,330 به روح مطهّر امام بزرگوارمان که اين راه را روي ما باز کرد و ما را به اين کار بزرگ هدايت کرد، درود ميفرستيم 321 00:44:03,330 --> 00:44:10,000 و از خداي متعال، رضوان و رحمت خودش را براي همه‌ي‌ آنها مسئلت ميکنيم 322 00:44:10,460 --> 00:44:18,260 و توفيقات عموم مردم ايران بخصوص شما مسئولين را، همچنين شما ميهمانان 323 00:44:19,000 --> 00:44:22,600 و خودمان را از خداي متعال طلب ميکنيم 324 00:44:23,130 --> 00:44:25,130 والسّلام عليکم و رحمة‌الله و برکاته