پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان و كارگزاران نظام به مناسبت عيد سعيد غدير خم

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام با ايشان كه به مناسبت عيد سعيد غدير انجام شد، طى سخنانى از مسأله ولايت در اسلام و الهى بودن اداره امور بشر، به عنوان مضمون حقيقى غدير ياد كردند و ارتباط، اتصال و پيوستگى جدايى ناپذير والى با مردم را از ويژگيهاى بارز حكومت ولايى دانستند.
مقام معظم رهبرى عيد سعيد غدير را به ملت بزرگ ايران و حق طلبان جهان تبريك گفتند و فرمودند: دستور خداوند متعال به نبى مكرم اسلام (ص) براى منصوب كردن شخصيت والا و منحصر به فردى مانند اميرالمؤمنين على (ع) به ولايت امور مسلمين، درس مهم و بزرگى است و يكى از ابعاد با عظمت آن، الهى بودن اداره امور بشر است.
حضرت آيت الله خامنه اى ضمن تبيين معنا و مفهوم كلمه ولايت فرمودند: فلسفه سياسى اسلام در مسأله حكومت، مبتنى بر ارتباط و پيوند مستحكم ميان زمامداران و مردم است، بنا بر اين هر حكومتى كه چنين ارتباطى با مردم نداشته باشد، معناى آن ولايت نيست و كسانى كه با كودتا و يا جانشينى نسبى، منهاى فضايل و معيارهاى حقيقى مطرح شده در اسلام، به قدرت برسند، حكومت آنها مفهوم ولايت را ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى برخوردارى از معيارهاى اسلامى و ارتباط صميمانه و محبت آميز حاكم با مردم را لازمه ولايت اسلامى دانستند و فرمودند: در نظام سياسى اسلام، رعايت شخصيت، خواست و مصلحت مردم به عنوان يك اصل مورد تأكيد قرار گرفته است و ولايت الهى با چنين حضورى از مردم، معنا پيدا مى كند. بنا بر اين اميرالمؤمنين على (ع) كه مظهر ولايت اسلامى است و به عنوان مصداق كامل ولى الهى براى مردم مشخص شده است در هيچ برهه اى از حيات با بركت خود، از ارتباط، اتصال و انسجام با مردم، منقطع نبوده است.
مقام معظم رهبرى قدرت نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران را منبعث از ارتباط ولايتى نظام با مردم توصيف كردند و فرمودند: زمامداران امور كشور به معناى كامل كلمه با مردم مرتبط و متصل هستند و مردم، عواطف خود را به مسئولان نظام اسلامى پيوند زده اند و به آنها محبت مى ورزند. از سوى ديگر مسئولان نيز از لحاظ فكرى مرتبط با مردم هستند و مظهر رسمى و كامل تفكر ملت ايران محسوب مى شوند. بنا بر اين نظام سياسى جمهورى اسلامى قدرت خود را از پيوستگى جدايى ناپذير مسئولان با مردم به دست مى آورد.
حضرت آيت الله خامنه اى از ارتباط با مردم به عنوان پشتوانه قدرت حقيقى نظام اسلامى در مواجهه با تهديدهاى خارجى ياد كردند و فرمودند: نظام سياسى اسلام در ايران، آنچنان مستحكم و نيرومند است كه قوى ترين نظامهاى جهان، به هنگام مواجه شدن با آن، قدرت اين نظام را احساس و به آن اعتراف مى كنند. در قضاياى اخير كه آمريكاييها و صهيونيستها با تمامى امكانات خود به ميدان آمدند و سعى كردند اروپا را در مقابل ايران اسلامى قرار دهند، دنيا شاهد بود كه اين نظام و مسئولان آن و آحاد مردم همانند كوه، استوار ايستادند و كمترين تزلزلى در ايران اسلامى ايجاد نشد، اما طرف مقابل در برابر اين همه استحكام و بى اعتنايى جمهورى اسلامى ايران نسبت به تهديدها، احساس ناتوانى و درماندگى كرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى جمهورى اسلامى ايران را نظام ولايت و پيوستگى متقابل مردم و مسئولان دانستند و خطاب به مسئولان كشور فرمودند: اعتماد، اطمينان، پيوستگى و محبت مردم، يك امر دوجانبه است و بايد از طرف مسئولان در همه سطوح به مردم پاسخ داده شود. مردم مى خواهند اين احساس را داشته باشند كه مسئولان در سطوح مختلف نسبت به موجودى كشور امانتدار هستند و اينجانب جداً از تمامى مسئولان مى خواهم كه مراقب روحيه امانتدارى خود نسبت بيت المال و آنچه كه از مردم و ثروتهاى عمومى در اختيار دارند، باشند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان از انتخابات رياست جمهورى به عنوان يك آزمايش بزرگ براى ملت ايران ياد كردند و فرمودند: كسانى كه در ميدان رياست جمهورى وارد شده اند، عموما مورد اعتماد هستند و به صدق و صفاى آنها اطمينان داريم، بنا بر اين انتظار مى رود كه هزينه تبليغات آنان، بيش از حد متعارف و اسراف گونه نباشد.
حضرت آيت الله خامنه اى تحكيم پيوند، ارتباط و علقه مسؤولان كشور با مردم را لازمه تحقق ولايت به معناى حقيقى كلمه دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: در سايه چنين پيوند و ارتباطى با مردم، تمامى سلاحهاى دشمن در برابر نظام قرانى و الهى جمهورى اسلامى، كند خواهد شد و مردم راهى را كه آگاهانه انتخاب كرده اند، با اراده و همت خود طى خواهند كرد و به فضل پروردگار، نظام مقدس جمهورى اسلامى اين امكان را پيدا خواهد كرد كه پايه هاى تمدن اسلامى را در اين كشور و در تمامى جوامع اسلامى، مستحكم كند.
بر پايه همين گزارش، پيش از بيانات مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين هاشمى رفسنجانى رئيس جمهورى در سخنان كوتاهى، ضمن تبريك عيد سعيد غدير به رهبر معظم انقلاب اسلامى از عيد غدير به عنوان يك روز تاريخى و تاريخ ساز براى جامعه بشرى ياد كرد و آن را بهترين و مهمترين هديه خداوند متعال به بشريت دانست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /