همه
احکام بانوان
احکام سفر
احکام محتضر و اموات
احکام پزشکی
ازدواج و زناشویی
اعتکاف
اماکن مذهبی
امر به معروف و نهی از منکر
اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم
تکلیف و تقلید
جهاد و دفاع
حج و عمره
حقوق
خمس
خوردنی ها و آشامیدنیها
روزه
زکات
شکار و ذبح حیوانات
صدقات و تبرعات
طلاق و عده
طهارت و نجاست
غصب
قوانین و مقررات و اموال بیت المال
مسائل فرهنگی و اجتماعی
مسائل قضایی
معاملات و شغلها
نذر، قسم و عهد
نماز
نگاه، پوشش و معاشرت
ورزش، مسابقات و تفریحات
وصیت و ارث
وضو، غسل و تیمم
وقف، مساجد و قبرستان
ولایت فقیه
گناهان
موضوعات
پرسش و پاسخ
ارتباط با پایگاه PDFدر تحریر الوسیله نظر مبارک مرحوم امام (ره) چنین آمده است:
« کسی که نماز جمعه را به امامی اقتدا کرده میتواند نماز عصر را نیز به همان امام اقتداء کند و اگر بخواهد بعد از اقتداء به امام جمعه در نماز عصر احتیاطاً نماز ظهر را هم بخواند، باید بعد از پایان نماز جماعت عصر، نماز ظهر و عصر را مجدداً به جای آورد مگر این که امام هم بعد از خواندن نماز جمعه احتیاطاً نماز ظهر را به جا آورده باشد که در این صورت اگر مأموم نیز همین طور عمل کرده لازم نیست نماز عصر را دوباره تکرار کند.»
نظر مبارک امام خامنه ای (حفظه الله) در این رابطه چیست؟
« کسی که نماز جمعه را به امامی اقتدا کرده میتواند نماز عصر را نیز به همان امام اقتداء کند و اگر بخواهد بعد از اقتداء به امام جمعه در نماز عصر احتیاطاً نماز ظهر را هم بخواند، باید بعد از پایان نماز جماعت عصر، نماز ظهر و عصر را مجدداً به جای آورد مگر این که امام هم بعد از خواندن نماز جمعه احتیاطاً نماز ظهر را به جا آورده باشد که در این صورت اگر مأموم نیز همین طور عمل کرده لازم نیست نماز عصر را دوباره تکرار کند.»
نظر مبارک امام خامنه ای (حفظه الله) در این رابطه چیست؟
طبق نظر حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) عمل شود.
چنانچه امام اشتباهاً در رکعت دوم نماز جمعه بعد از قنوت به جای سجده به رکوع برود، تکلیف او و مأمومین چیست؟
نماز امام باطل است و همچنین مأمومینی که همراه او به رکوع رفته اند، نمازشان باطل است و مأمومینی که به رکوع نرفته اند، نماز را تمام کنند و احتیاطاً نماز ظهر را هم بخوانند.
چنانچه مأموم اشتباهاً در رکعت اول نماز جمعه بعد از قرائت، به رکوع برود، تکلیف او در رابطه با اعاده قنوت چیست؟
در فرض سؤال باید به قنوت برگردد و بعد از آن همراه امام به رکوع برود و نمازش صحیح است.
چنانچه امام اشتباهاً در رکعت اول نماز جمعه بعد از قرائت به رکوع برود، تکلیف او و مأمومین در رابطه با اعاده قنوت چیست؟
قنوت مستحب است و ترک آن خللی در نماز ایجاد نمی کند؛ بنا بر این در فرض سؤال مأمومین به تبعیت از امام به رکوع می روند و نماز را ادامه می دهند.
آیا بانوان می توانند در نماز جمعه شرکت کنند؟ و در صورت جواز آیا برای آنها کفایت از نماز ظهر می کند؟
شرکت بانوان در نماز جمعه اشکال ندارد و کفایت از نماز ظهر می کند.
اگر دو نفر مأمومِ امامِ جماعت واحدی باشند و پس از پایان نماز جماعت، نماز آن دو هنوز ادامه داشته باشد، آیا یکی می تواند به دیگری برای باقی نماز اقتدا کند؟
اگر دارای شرایط امام جماعت باشد، اشکال ندارد.
استفاده از آب چاه برای زمینی که مالک آن بعد از استعلام از اداره مربوطه، متوجه شده بر خلاف قوانین و مقررات بوده است، چه حکمی دارد؟
در فرض سؤال که خلاف قوانین و مقررات می باشد، استفاده جایز نیست.
اینجانب به کارهای فنی و رفع مشکلات وسایل برقی یا مکانیکی بدون دستمزد مشغول می باشم؛ اگر احیاناً در حین تعمیر، وسیله برقی دچار آسیب و معیوب شود، ایا ضامن هستم؟
در فرض سؤال که مسئولیت تعمیر آن ابزار را داشته اید، ضامن هستید هرچند بدون افراط و تفریط بوده باشد مگر آن که طبیعت کار اقتضای این خسارت را داشته است.
استحباب تکبیر بعد از رکوع و قبل از سجده آیا منظور دو تکبیر بعد از رکوع و قبل از سجده است؟
مستحب است نمازگزار پس از آنکه از رکوع سر برداشت و ایستاد در حال آرامش بدن بگوید: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» و در حالی که بدن آرام است پیش از حرکت برای سجده، تکبیر بگوید؛ بنابراین استحباب یک تکبیر در شرع وارد شده است.
آیا هنگام خواندن اذان و اقامه، باید بی حرکت بود و طمأنینه کامل داشت؟ یا می توان حرکت کرد و راه رفت؟
راه رفتن اشکال ندارد؛ هر چند مستحب است هنگام گفتن اذان رو به قبله بایستد و هنگام گفتن اقامه بدن آرام باشد.
منی، ادرار و مدفوع حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد چه حکمی دارد؟
منی حیوان حلال گوشتی که خون جهنده دارد چطور؟
منی حیوان حلال گوشتی که خون جهنده دارد چطور؟
ج1) پاک است.
ج2) منی انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نجس است. منی حیوانات حلال گوشت بنابر احتیاط واجب نجس است.
ج2) منی انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نجس است. منی حیوانات حلال گوشت بنابر احتیاط واجب نجس است.
بعضی شرکت ها برای کار طراحی یا اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، مجوز طراحی و اجرا را ـ که با برگزاری آزمون توسط نظام مهندسی کشاورزی صادر می شود ـ از افراد اجاره می کنند و بدون اینکه صاحب مدرک دخالتی در کار داشته باشد، مبلغی به صورت ماهانه یا حق بیمه برای او واریز می کنند، آیا این کار جایز است؟
اگر مخالف مقررات مربوط باشد، جایز نیست.
مبلغ پولی که مربوط به کمک های مردمی برای یکی از مساجد تهران به نام مسجد صاحب الزمان(عج) جمع آوری گردیده، امام جماعت مسجد وجوه جمع آوری شده را به دو نفر از اعضای هیئت امناء مسجد تحویل داده تا به بانک برده و بنام مسجد گشایش حساب بنمایند؛ ولیکن این دو نفر پول را به نام خودشان حساب باز کرده و پس از مدتی بانک مربوطه اعلام می نمایند به قید قرعه این شماره حساب برنده یک دستگاه آپارتمان در مشهد مقدس شده است و به نام صاحبان حساب سند صادر گردیده است. در حال حاضر فیما بین مسئولین مسجد و آن دو نفر اختلاف ایجاد شده است. استدعاء دارد نظر مبارک را اعلام فرمایید که آپارتمان مذکور شرعاً از آن کیست؟
مال کسی است که پول متعلق به اوست.
اینجانب مدتی پیش (حدود 5 سال) مبلغی از مادر خانم خود، جهت سرمایه گذاری در مضاربه دریافت کردم و ماهانه جهت امرار معاش وی درآمد حاصل از آن را به ایشان می دادم. اخیراً وی هوش و حواس خود را از دست داده و به حد محجوریت رسیده است. حال از آن مقام معظم درخواست دارم: در صورتی که مصلحت می دانید اجازه بفرمایید این مبلغ همچنان در دست بنده بماند و تصرفات انجام شده از زمان محجوریت وی تاکنون را اجازه بفرمایید.
ادامه تصرفات در اموال کسی که در فقدان هوش و حواس به حد محجوریت رسیده و اجازه تصرفات از قبل انجام شده موکول به نظر قیّم شرعی شخص یاد شده است، باید أولاً (از طریق دادگاه صالحه) بر او نصب قیّم شود، سپس از قیّم او راجع به مراتب فوق نظر بخواهید.
اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فرد زنده که توانایی گرفتن روزه را ندارد، آیا صحیح است؟
اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فردی که زنده است صحیح نیست؛ هرچند خود فرد به هیچ وجه توانایی روزه گرفتن نداشته باشد.