پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و مسئولان وزارت آموزش و پرورش

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار وزير و مسئولان وزارت آموزش و پرورش با ايشان طى سخنانى بر ضرورت مبارزه شديد با خطر تنبلى ذهنى و بى اعتمادى و بى اهتمامى نسبت به فراگيرى معلومات در سطوح مختلف آموزشى تأكيد كردند و نقش وزارت آموزش و پرورش را در تعميق ايمان دينى نسل آينده و آسيب ناپذير كردن جوانان كشور بسيار مهم دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار از وزير آموزش و پرورش به عنوان فردى انقلابى، متدين، خوشفكر و پركار ياد كردند و فرمودند: آموزش و پرورش شأن والايى دارد و اينجانب براى تمامى كاركنان و معلمان مؤمن و صادق آموزش و پرورش احترام قلبى قائل هستم و اميدوارم كه با تلاش دولت خدمتگزار، گره مشكلات اين دستگاه عظيم و مهم كشور باز شود.
حضرت آيت الله خامنه اى از ضعيف بودن مايه علمى كشور در فنون مختلف، اظهار تأسف كردند و فرمودند: ايران داراى علما و دانشمندان خوبى است و چند برابر آن نيز استعداد درخشان در اختيار؛ دارد، اما با اين وجود مايه علمى در عموم مردم ضعيف است و وزارت آموزش و پرورش بايد نياز شديد به ارتقاء سطح معلومات كشور را برآورده سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى نقش ادبا، شعرا و نويسندگان را در راسخ كردن حكومت رضاخان، حائز اهميت دانستند و فرمودند: حكومت بديمن و شوم خاندان پهلوى بدون برخوردارى از آثار فكرى و فرهنگى ادبا، متفكران و شعرا، قادر به ادامه حيات نبود و اين كار فرهنگى سبب شد كه دستگاه پليسى رضاخان در كنار داغ و درفش انگليس، ادامه حيات پيدا كند. در واقع عناصر فكرى و فرهنگى آن روز، صلاحيتهاى خود را در خدمت سياستهاى انگليس كه بر تقويت رضاخان متمركز شده بود، قرار دادند و در تاريخ و سرنوشت ملت ايران اثر منفى خود را بر جاى گذاشتند.
مقام معظم رهبرى بر عملكرد ضد فرهنگى عناصر فرهنگى در دوران حكومت پنجاه و هفت ساله پهلوى تأكيد كردند و فرمودند: انقلاب اسلامى، كشورى را در اختيار گرفت كه محصول يك خانه تكانى شديد فرهنگى و در واقع يك غارت بزرگ فرهنگى در گذشته است. در طول اين سالها فرهنگ دينى و ملى ملت مسلمان ايران تضعيف شد و مقولات فرهنگى مانند ادبيات فارسى، تاريخ و دين، نه تنها رشد نكرد، بلكه در آن خلا بزرگى نيز به وجود آمد و با اين وجود، پس از پيروزى انقلاب تا كنون، تلاشهاى بسيار خوب و مباركى به انجام رسيده است.
حضرت آيت الله خامنه اى توجه مسئولان دستگاههاى مختلف آموزشى را به تلاش هر چه بيشتر در جهت زدودن حالت سهل انديشى و سهل گرايى دانش آموزان و دانشجويان در مسائل علمى جلب كردند و فرمودند: اكنون شاهد يك حالت تن پرورى ذهنى در سطوح مختلف آموزشى هستيم و اين مسأله براى كشور، بسيار خطرناك است. وزارت آموزش و پرورش بايد گرايش به علم و تحقيق و درس خواندن و عالم شدن را بگونه اى در نسل كنونى و آينده ايجاد كند كه دانش آموزان، همه وجود خود را صرف درس و علم و تحقيق كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند: متأسفانه مردم ايران و بويژه نسل جوان، هنوز به درستى نمى دانند كه در دوران بديمن حكومت پهلوى چه ضربه اى به اين كشور وارد شده است. اين حكومت ننگين با زدودن فرهنگ اصلى و وارد كردن فرهنگ غرب، به ذخاير معنوى ايران، اعم از دين و فرهنگ و اخلاق و اعتقاد و روابط سنتى بسيار ارزشمند اين سرزمين، چوب حراج زد و دين، ايمان و معلومات دينى مردم را تضعيف كرد.
مقام معظم رهبرى برنامه ريزى آموزش و پرورش براى عمق بخشيدن و آسيب ناپذير كردن عقايد دينى و ايمان اسلامى فرزندان ملت ايران را حائز اهميت دانستند و فرمودند: مقوله دين و معتقد كردن مردم به پايه ها و مفاهيم مذهبى، بايد در بافت تمام سطوح آموزشى وجود داشته باشد و وزارت آموزش و پرورش نيز در تمام فعاليتهاى خود بايد ايمان واقعى را در جوانان دانش آموز رسوخ دهد و به علم و فرهنگ آنان عمق ببخشد.
حضرت آيت الله خامنه اى از خواندن و فهميدن متون عربى رايج در كشور مانند قرآن كريم، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، احاديث و ادعيه گوناگون به عنوان هدف اصلى آموزش زبان عربى در آموزش و پرورش ياد كردند و فرمودند: اگر زبان عربى با اين هدف تعليم داده شود، مردم مى توانند از منابع فرهنگى بسيار غنى و ارزشمند موجود استفاده كنند و با آن سطح فكر خود را افزايش دهند و ايمان خود را مستحكم سازند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از تحول و تطور هوشمندانه و توأم با صبر و حوصله و دقت به عنوان نياز امروز آموزش و پرورش ياد كردند و در پايان سخنانشان با تأكيد بر ضرورت تقويت روزافزون آموزش و پرورش كشور فرمودند: مردم بايد عالم، با سواد و از لحاظ ذهنى فعال و عميق شوند، از لحاظ دينى، ايمان آنان شكوفا و شفاف شود و معارف را عميقا فرابگيرند، زيرا در اين صورت با يك برنامه ميان مدت مى توان مشكلات ناشى از ضعفهاى اخلاقى و دينى جامعه را از طريق آموزش و پرورش از بين برد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى حسين مظفر وزير آموزش و پرورش گزارشى از وضعيت اين وزارتخانه و برنامه هاى در دست انجام را به استحضار رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /