پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار دانش آموختگان دانشگاه تربيت مدرس

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در گردهمايى دانش آموختگان دانشگاه تربيت مدرس حضور يافتند و طى سخنان مهمى ابعاد مختلف آزادى انسان را به عنوان يك امر فطرى، الهى و اسلامى تبيين كردند و نسل جوان تحصيل كرده و صاحب فكر و انديشه را به تلاش همه جانبه براى جبران عقب ماندگيهاى تحميل دوران سلطه و استبداد و اعتلاى ايران اسلامى فراخواندند.
مقام معظم رهبرى در اين اجتماع، رايج شدن بحث آزادى در مطبوعات كشور را يك پديده مبارك كه لازمه عمق بخشيدن به فرهنگ انقلاب است دانستند و فرمودند: در باب مفهوم آزادى، بايد استقلال را كه شعار ديگر انقلاب است، حفظ كنيم و از تقليدى فكر كردن بپرهيزيم، زيرا در صورتى كه چشمان خود را فقط بر دريچه تفكرات غربى باز كنيم، نتيجه تلخى در انتظار ما خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اى آزادى اجتماعى به مفهوم آزادى انديشيدن و گفتن و آزاد انتخاب كردن را يك حق انسانى و مورد تجليل كتاب و سنت دانستند و فرمودند: حريت، جزو فطرت انسان است و آزادى اجتماعى در فرهنگ سياسى دنيا ريشه قرآنى دارد، بنا بر اين در بحث پيرامون آزادى، ما سخن و منطق خود را داريم و ليبراليسم نمى تواند براى ما راهگشا باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همدستى دو گروه غرب گرايان و نيز احتياطكنندگان را براى خارج كردن مفهوم آزادى از حوزه مبانى اسلامى خاطرنشان كردند و فرمودند: يك گروه به طور مرتب از گفته هاى فلاسفه دو سه قرن اخير براى آزادى، استفاده مى كنند و آزادى را يك هديه غربى وانمود مى سازند و دسته ديگر نيز كسانى هستند كه با مطرح شدن مفهوم آزادى، مرعوب مى شوند و فرياد از دست رفتن دين را سر مى دهند و اين در حالى است كه آزادى درست و معقول، مهمترين هديه دين به جامعه محسوب مى شود زيرا به بركت آزادى است كه انديشه ها رشد مى يابند و استعدادها شكوفا مى شود.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر وجود امتيازات بيشتر آزادى در اسلام در مقايسه با آزادى در مكاتب غربى فرمودند: در تفكر ليبراليسم، تلاش شده است تا براى آزادى ريشه اى، فلسفى ارائه شود، مباحثى كه ميان فيلسوفان غربى در اين مسأله صورت گرفته غالبا بى ثمر و شبيه مباحث قرون وسطايى است، حداكثر آن است كه در تفكر غربى منشأ آزادى، از مقوله حق انسانى و مانند هر حق مدنى انسان است، اما اسلام، آزادى را جزيى از فطرت انسان مى داند و در واقع حق آزادى، مانند حق حيات و زندگى كردن است، بنا بر اين شايسته است كه اهل نظر و قلم در ايران اسلامى مستقل بينديشند، به منابع اسلامى و خودى مراجعه كنند؛ ولى متأسفانه بعضى از پيكارگران عرصه فكر و مطبوعات، به اين اصل توجه نمى كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى سپس برخى از تفاوتهاى ميان آزادى در منطق اسلام و منطق غرب را تشريح كردند و گفتند: در حالى كه مرز آزادى غربى فقط خدشه دار شدن ارزشهاى مادى است، در آزادى اسلامى، ضايعات اخلاقى جامعه نيز مرز آزادى است. ايشان اضلال و گمراه كردن انسانها را از جمله مرزهاى اخلاقى برشمردند و فرمودند: كسى كه اضلال مى كند و به جان ذهن و دل افرادى كه قدرت دفاع از خود را ندارند، مى افتد، از مرزهاى آزادى عبور كرده است.
مقام معظم رهبرى اشاعه فساد و همچنين ارجاف و نااميد كردن مردم و بازداشتن آنها از اقدام را از ديگر مرزهاى اخلاقى آزادى در اسلام بيان كردند و فرمودند: در اسلام آزادى اجتماعى با همه ارزش خود اگر در خدمت ضايع كردن فراورده هاى معنوى يا مادى يك ملت به كار گرفته شود، مضر و مردود است و بايد با متجاوز برخورد شود.
مقام معظم رهبرى بر ضرورت استفاده صحيح و منطقى از آزادى تأكيد كردند و فرمودند: برخى افراد از آزاديهاى تازه به دست آمده مطبوعاتى سخن گفته اند كه به نظر من سخنى غير واقعى است، زيرا مطبوعات در سالهاى گذشته نيز آزاد بوده اند و حتى گاهى در مورد اصول انقلاب نيز هر چه مى خواستند، مى نوشتند و هيچ كس هم متعرض آنها نمى شد، اما عده اى كه در گذشته به خاطر پرونده هاى ناپاك خود و به خاطر كينه به انقلاب و امام سر در لاك خود كرده بودند، اكنون بر اساس يك تحليل غلط از حضور سى ميليونى مردم در انتخابات اخير رياست جمهورى، وارد ميدان شده اند، در حالى كه اين سى ميليون رأى، دليل بارزى بر تثبيت نظام بود و يكى از افتخارات نظام اين است كه 18 سال پس از پيروزى انقلاب، نزديك به 90 در صد واجدين شرايط، وارد ميدان انتخابات شدند.
حضرت آيت الله خامنه اى اظهارات كسانى كه استفاده زياد از آزادى را موجب به خطر افتادن اصل آزادى مى دانند، نادرست خواندند و فرمودند: هر چه از آزادى به عنوان حق خداداده انسانها بيشتر استفاده شود، بهتر است و نظام اسلامى بيشتر به اهدافش خواهد رسيد، در نظامى كه مبناى آن بر عدالت است، معنا ندارد كه براى منافع صنفى، گروهى، يا ديدگاههاى خاص حكومتى، مرزى را معين كنند بنا بر اين مرزهاى نظام اسلامى چيزى جز احكام قرآن و سنت و فهم صحيح از دين نيست و از اصل زيبا و درخشان آزادى بايد در داخل مرزهاى اسلامى بيشترين استفاده به عمل آيد.
بر پايه همين گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان به شمارى از سؤالات مكتوب دانش آموختگان پاسخ گفتند و در جواب سؤال يكى از آنان درباره انتخابات مجلس خبرگان فرمودند: اين انتخابات واقعا مهم و ممتاز است و شركت عموم مردم در آن از جهات مختلف، لازم و مفيد است. انتخابات مجلس خبرگان مى تواند يك مانور ملى در برابر دشمنان خارجى باشد و بر اين اساس شخصيتهاى علمى و جوانان فعال و تحصيلكرده بايد مردم را به شركت در انتخابات ترغيب كنند و بدون ترديد، مردم در مورد نامزد با صلاحيت، تحقيق خواهند كرد و رأى خواهند داد. بنا بر اين مهم آن است كه اين انتخابات، وسيع و خوب برگزار شود.
اين گزارش همچنين حاكيست پيش از سخنان معظم له، دكتر مصطفى فرهادى وزير فرهنگ و آموزش عالى در سخنان كوتاهى، حضور مقام معظم رهبرى را در ميان دانش آموختگان دانشگاه تربيت مدرس را گرامى داشت و گزارشى از فعاليت 16ساله اين دانشگاه به عنوان يك مركز علمى معتبر در داخل و خارج كشور ارائه كرد.
خاطرنشان مى شود كه اين مراسم با نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، پايان يافت.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /