پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام نوروزى رهبر معظم انقلاب اسلامى

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

يا مقلّب القلوب والأبصار
يا مدبّر الليل والنّهار
يا محوّل الحول والأحوال
حوّل حالنا الى احسن الحال

عيد نوروز و فرا رسيدن سال نو را به يكايك آحاد ملت ايران و به خدمتگزاران راستين ملت و كشور به خصوص به خانواده هاى معظم شهداء و جانبازان تبريك عرض مى كنم و براى روح مطهر امام بزرگوار و ارواح طيبه ى شهداى عزيزمان از خداوند متعال طلب رحمت مى كنم و سلام و درود خالصانه و خاضعانه ى خود را به پيشگاه حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) تقديم مى دارم.
با فرا رسيدن بهار فصل نويى در طبيعت آغاز مى شود و من به حول و قوۀ الهى و به همت دولت و ملت، اميدوارم فصل نويى هم در زندگى ملت ايران آغاز شود. ملت ما به بركت تجربه هاى بى نظير دوران نظام اسلامى، به ملتى مجرب، هوشيار، مقاوم و پرنشاط تبديل شده و اين ظرفيت و قابليت را يافته است كه بتواند نمونه ى برجسته و آموزنده يى را در سايه ى اسلام در مقابل چشم جهانيان قرار دهد. البته اين كار به حركت مداوم و تلاش پيوسته و خستگى ناپذير از سوى مسؤولان و كمك مردم نيازمند است؛ كارى است تدريجى و قدم به قدم كه ان شاءاللَّه در سايه ى استقامت و پشتكار به نتيجه خواهد رسيد. ملت ما در عرصه هاى مختلف، قابليت و ظرفيت خود را به اثبات رسانده است.
الان نگاهى به سال پايان يافته - سال 82 - بكنيم و نگاهى هم بكنيم به سالى كه اكنون آغاز مى شود؛ سال 83.
سال 82 مثل همه ى دوران زندگى انسان سالى بود مشتمل بر غم ها و شادى ها، توانايى ها و كاستى ها؛ مثل اين كه همه ى زندگى انسان مشمول اين قاعده ى كلى است؛ غم و شادى در زندگى انسان به هم آميخته است. در لابلاى اين تجربه هاى گوناگون و فراز و نشيب ها، انسانى و ملتى موفق است كه هدف خود را گم نكند و راه خود را با پشتكار و استقامت ادامه دهد. همه بايد دست به دست هم دهيم و فراتر از نگاه هاى كوچك و تنگ نظرانه، همت عالىِ خود را به اهداف والاى انقلاب اسلامى معطوف كنيم و به سمت آن حركت كنيم. ملت ما همچنان كه در دوران دفاع مقدس قابليت نظامى خود را نشان داد، در سال گذشته و دوران هاى بعد از جنگ هم قابليت و ظرفيت و وزن اجتماعى و سياسى خود را اثبات كرد. اگرچه سال 82 با تهاجم نظامى آمريكا و انگليس به همسايه ى غربى ما آغاز شد و چكمه پوشان شيطان هاى بزرگ در نزديكى مرزهاى ما مستقر شدند و اين مايه ى نگرانى براى ملت ايران بود، اما در مقابل دشمن عنود و خبيثى مثل صدام - كه با ملت خود هم كمتر از ملت ما دشمنى نداشت - از صحنه اخراج شد؛ اگرچه در تابستان سال 82 دستگاه ها و سرويس هاى جاسوسى آمريكا و اسرائيل تا آن جا كه توانستند تلاش كردند تا زمينه ى آشوب هاى اجتماعى را در كشورمان فراهم كنند، اما با هوشيارى و اقتدار ملت ايران و دستگاه هاى خدمتگزار ملت، توطئه ها نقش بر آب شد؛ اگرچه در پائيز سال 82 تبليغات سياسى پُرحجمِ آمريكا عليه كشورمان به بهانه ى حمله ى سياسى به تلاش ها و فعاليت هاى هسته يى كشور ما به اوج خود رسيد، اما در مقابل ملت و مسؤولان اولاً به اهميت دستاورد علمى و فناورى خود در اين زمينه بيشتر از پيش واقف شدند، ثانياً راه پخته و صحيحى را در مقابل اين آشوب ها اتخاذ كردند و پيش رفتند؛ اگرچه در زمستان سال 82 حادثه ى مصيبت بار زلزله ى بم دل هاى همه را غمگين كرد، اما حركت عظيم ملت ايران در كمك به آسيب ديدگان و دست يارى بلند كردن به سوى برادران هم ميهن خود، همه ى مردم دنيا و كسانى را كه مطلع از اين ماجرا شدند، به اعجاب و تحسين وادار كرد؛ در پايان سال هم انتخابات پُرشور مجلس شوراى اسلامى انجام شد كه حضور مردم، على رغم همه ى تلاشى كه دشمنان ملت ايران براى سرد و بلكه تعطيل كردن كانون انتخابات به خرج دادند، توانست همه ى اين توطئه ها را نقش بر آب كند؛ افتخار ديگرى بر افتخارات ملت ايران افزوده شد. در طول سال هم خدمتگزاران كشور و مسؤولان بخش هاى مختلف دولتى و ساير بخش هاى مسؤول در كشور به انجام خدمات بزرگى موفق شدند كه گزارش آنها را در سال آينده به مردم خواهند داد. بنابراين سال 82 مثل همه ى دوران زندگى بشر سالى بود با شادى ها و غم ها، با موفقيت ها و نگرانى ها؛ اما در نهايت وقتى نگاه مى كنيم، مى بينيم كه ملت ايران از اين تجربه هاى گوناگون سرافراز و سربلند بيرون آمده و يك گام پيش رفته است.
و اما سال 83؛ سال 83 در حقيقت ادامه ى همه ى فعاليت هاى اساسى از سوى مسؤولان گوناگون براى كشور است. اگرچه سال 82 را به عنوان سال نهضت خدمتگزارى معرفى كرديم، اما نهضت خدمتگزارى چيزى نيست كه در طول يك سال به پايان برسد و وظيفه ى خدمتگزارى وظيفه يى نيست كه پس از مدتى از دوش مسؤولان برداشته شود؛ همچنان كه نهضت توليد علم، نهضت عدالت طلبى و نهضت مبارزه با فساد، كارهايى است كه بايد با شدت و قوت ادامه پيدا كند. خصوصيت سال 83 در اين است كه دستگاه هاى مهم و اساسى كشور فصل جديدى را طى مى كنند و به دورۀ جديدى قدم مى گذارند.
سال 83 آخرين سال دولت خدمتگزار كنونى است؛ همچنان كه در اواسط سال 83 مدت مسؤوليت پنج ساله ى اول رئيس قوه ى قضائيه به پايان مى رسد و در اوايل همين سال هم مجلس ششم شوراى اسلامى دوران مسؤوليت خودش را به پايان مى برد؛ همان طور كه برخى از دستگاه هاى مهم و تأثيرگذار كشور دوره هايى را طى مى كنند و به پايان دوره ى مسؤوليت هاى خودشان مى رسند و دوره هاى جديدى آغاز خواهد شد. آنچه كه در اين سال مناسب و لازم است كه انجام بگيرد، اين است كه مسؤولان بخش هاى مختلف به مردم گزارش بدهند كه در دوران مسؤوليتى كه در حالِ پايان يافتن است يا پايان يافته، چه خدمت بزرگ و چه كار شايسته يى را براى مردم انجام داده اند. دولت خدمتگزار، قوه ى قضائيه و مجلس شوراى اسلامى به مردم پاسخ دهند كه آنچه را كه به عنوان شعار كار خود بر زبان آورده اند و همچنين آنچه را كه مطالبات عمده ى رهبرى در اين سالها بوده است، چگونه تحقق بخشيده اند. مسؤولان دولتى و قوۀ قضائيه و مجلس شوراى اسلامى به مردم بگويند كه براى خدمت به عموم ملت ايران، براى توليد علم، براى استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعيض در جامعه - كه اصلاح واقعى در جامعه اينهاست - براى نهضت عدالت خواهى و براى نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمده يى را انجام داده اند. در واقع سال 83، سال پاسخگويى سه قوه به ملت ايران است. مطمئناً در اين پاسخگويى، حقايق شيرين و بسيارى براى مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگى كه انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد. در اين پاسخگويى، مسؤولان به كمبودها و نواقصى در كار خود پى خواهند برد، كه آن ها را برطرف خواهند كرد و مردم هم با آشنايى بيشتر با عملكرد دستگاه ها، منتظر شروع دوره هاى جديد و كارهاى جديد و مسؤوليت هاى جديد خواهند بود. البته ملت و دولت و نيز مسؤولان و آحاد مردم، مى دانند كه چه كرده اند و مى دانند كه چه بايد بكنند و چه پيش روى آنهاست.
از خداوند متعال مسألت مى كنيم كه مسؤولان را موفق بدارد؛ همه ى ما را در راه تحقق آرمان هاى انقلاب اسلامى، كه رضاى الهى و شادى قلب ولى عصر (ارواحنافداه) در آن است، توفيق دهد؛ و ملت ايران را همواره خوشبخت و شاداب و پرنشاط باقى بدارد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /