پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال 1384

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در آغاز سال 1384

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
يا مقلّب القلوب والابصار، يا مدبّر الّليل و النّهار، يا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.
عيد سعيد نوروز و حلول سال نو را به همه ى ملت ايران و هم ميهنان عزيز، مخصوصاً به خانواده هاى معظم شهيدان و به جانبازان و به همه ى ايثارگران و تلاشگران، همچنين به همه ى ملتهايى كه عيد نوروز را گرامى مى دارند، تبريك عرض مى كنم.
در حالى وارد سال 1384 مى شويم كه سالى را با حوادث تلخ و شيرين پشت سر گذاشتيم. يقيناً اگر حوادث تلخى از قبيل زلزله و سيل و آتش سوزى و حوادث مصيبت بارى كه در اين مدت بر اثر بلاياى طبيعى براى كشور پيش آمد، نمى بود، ملت ما شيرين كام تر وارد سال نو مى شد. از خداوند متعال مى خواهيم كه سال نو را سالى همراه با آرامش، امنيت، شادكامى و بهروزىِ ملت ايران قرار دهد.
سال گذشته سال پاسخگويى بود؛ پاسخگويى مسؤولان در برابر مطالبات ملت ايران. برخى مسؤولان به نحو شايسته پاسخگويى كردند؛ با اين حال مقصود عمده از طرح عنوان »سال پاسخگويى« برآورده شد؛ زيرا آن روى سكه ى پاسخگويى، پرسشگرى است. يك غرض عمده از طرح اين شعار در سال 83 اين بود كه روح پرسشگرى در ذهن ملت ايران زنده شود و مسؤولان احساس كنند كه در مقابل مردم بايد پاسخگو باشند. پاسخگويى و روحيه ى پرسشگرى و احساس مسؤوليت مسؤولان در مقابل مطالبات ملت، مخصوص سال 83 نيست؛ همه ى سالها به همين كيفيت است. البته نوع و مواجهه و پاسخگويى مسؤولان در قبال اين شعار، يقيناً براى ذهن مردم در انتخابها و قضاوتهاى آينده ى آنان مؤثر خواهد بود.
سالى كه در پيش داريم، سال مهمى است؛ هم از اين جهت كه در آغاز اين سال انتخاباتى برگزار مى شود كه براى ملت ايران و سرنوشت كشور در يك دوره ى چهارساله حايز اهميت است، و هم از اين لحاظ كه سال شروع سند چشم انداز بيست ساله يى است كه نظام براى آينده ى خود پيش بينى كرده است. از امسال برنامه هاى پنج ساله بر اساس چشم انداز بيست ساله تنظيم خواهد شد؛ بودجه ها بر آن اساس نوشته خواهد شد و تلاش مسؤولان در اين رويكرد قرار خواهد گرفت. بنابراين امسال، سال دو آغازِ بسيار مهم است: هم مسأله ى انتخابات و هم شروع سند چشم انداز بيست ساله. آنچه اهميت دارد، اين است كه مسؤولان به وظايف خود با چشم مسؤولانه نگاه كنند و قواى سه گانه آنچه را كه سند چشم انداز بيست ساله بر عهده ى آنها گذاشته است، بار مسؤوليت عظيمى براى آينده ى كشور بدانند. اگرچه مسؤوليتها در دوران بيست ساله، دوره هاى كوتاه مدت و چهارساله است، ليكن هر كدام از اين حلقه هاى چهار ساله، تشكيل دهنده ى زنجيره ى بسيار مهم و تعيين كننده ى سرنوشت كشور در بيست سال آينده خواهد بود. بخصوص در سالهاى اول لازم است زيرساختهاى اين چشم اندازِ مهم و سازه ها و ساز و كارهاى آن، آن چنان تنظيم و چيده شود كه بتوان بر اساس آن، اين بناى مستحكم را بالا برد و ان شاءاللَّه براى آينده ى كشور و ملت جاده ى هموارى را براى پيشرفت فراهم كرد.
آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حايز اهميت است، عبارت است از همكارى؛ يعنى وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه ى اين راه از يك طرف، و همكارى مردم و مسؤولان از سوى ديگر، مى تواند ما را در پيشرفت اين راه و پيشبرد اين اهدافِ والا كمك كند. بنابراين امسال »همبستگى ملى و مشاركت عمومى« مى تواند شعار بزرگ ملت ايران باشد. يقيناً مشاركت عمومى مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونى كه اين دولت و همچنين دولت آينده در پيش رو دارد - و همبستگى ملى آنان خواهد توانست به پيشرفت برنامه ها كمك كند.
از خداوند متعال براى ملت ايران بهروزى و شادكامى و موفقيت، و براى مسؤولان توفيق خدمتگزارى به اين ملت مسألت مى كنيم و اميدواريم ادعيه ى زاكيه ى حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) شامل حال ملت ايران باشد. همچنين به روح مطهر امام بزرگوارمان كه بنيانگذار اين بناى رفيع است، درود مى فرستيم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /