این که ما خیال کنیم در مسائل مادّی و اجتماعی و سیاسی و امثال اینها وظیفه داریم که راهنمائی کنیم، اما در مسائلی که مربوط به دین میشود، این وظیفه را نداریم! این، خطای بزرگی است. جزو مسلّمات احکام الهی و معارف اهل بیت«علیهمالسلام» است که این وظیفه است.
ما خیال میکنیم فقط نان اگر روی زمین افتاد، باید انسان آنرا بردارد، ببوسد. اینطور نیست، بلکه همۀ نِعَم الهی، از طرف خداست، هم خودِ نعمتبودن ارزش است، و هم اینکه از طرف خداست. هر چه او بدهد، از سوی او بیاید، او لطف کند؛ خیلی قیمت دارد.
دعا را در همۀ احوال میشود انجام داد. یکی از نِعَم بزرگ الهی، همین فتحِ باب دعا برای بندگان است. بدون هیچ واسطهای، بدون هیچ بهانهای میتوانند با خدای متعال حرف بزنند و از او طلب حاجت کنند، و به او اظهار نیاز کنند، و وسیلۀ تقرب خودشان را فراهم بکنند.
حضرت به پروردگار عرض میکند: من اینطوری از تو طلب میکنم، طلبِ کسی که میداند آن شخصی که مورد طلب او قرار گرفته است، غنیّ است به نحوی که هر چه عطا بکند، چیزی از او کم نمیشود.
حضرت به پروردگار عرض میکند: من اینطوری از تو طلب میکنم، طلبِ کسی که میداند آن شخصی که مورد طلب او قرار گرفته است، غنیّ است به نحوی که هر چه عطا بکند، چیزی از او کم نمیشود.
در باطن دل خود، در عمق جان خود، از من خوف و خشیت داشته باش! یعنی خوفِ واقعی، خوف عمیق از خدای متعال، نه خوف ظاهری و ظاهر قلب. اگر اینکار را کردی، نتیجه این است که من هم بواطنِ کار تو را حفظ میکنم، رعایت میکنم.
حکیمی به دنبال یک حکیمِ دیگری برای فراگیری هفت مطلب، هفتصد فرسنگ راه را طی کرد. ممکن است این هفتصد فرسنگ، مبنی بر تکثیر باشد، یعنی میخواهند بگویند راههای طولانی رفتند.
نماز، نعمت الهی است، نعمت بزرگی است. روزه، نعمت است. زکات، نعمت است. حج، نعمت است. خمس، نعمت است. وجوبِ اینها برای ما نعمت است. میفرماید: متنعّم بشوید به عبادتِ من در دنیا.