پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت حلول سال 1385

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
يا مقلّب القلوب و الأبصار، يا مدبّر اللّيل و النهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.
امسال، اول فروردين با ايّام اربعين حسينى همراه است. اربعين هم خود يك فروردين ديگر است. اولين شكوفه هاى عاشورايى در اربعين شكفته شد. اولين جوشش هاى چشمه ى جوشان محبت حسينى - كه شطّ هميشه جارى زيارت را در طول اين قرن ها به راه انداخته است - در اربعين پديد آمد. مغناطيس پُرجاذبه ى حسينى، اولين دل ها را در اربعين به سوى خود جذب كرد؛ رفتن جابربن عبداللَّه و عطيّه به زيارت امام حسين در روز اربعين، سرآغاز حركت پُربركتى بود كه در طول قرن ها تا امروز، پيوسته و پى درپى اين حركت پُرشكوه تر، پُرجاذبه تر و پُرشورتر شده است و نام و ياد عاشورا را روزبه روز در دنيا زنده تر كرده است.
تصادف اول فروردين با اربعين حسينى، در حقيقت تقارن دو فروردين است؛ تقارن دو بهار است. ضمن تسليت به همه ى مؤمنين و همه ى شيعيان و مسلمانان به مناسبت اربعين حسينى، عيد نوروز و آغاز بهار را به ايرانيان و به ديگر ملت هايى كه عيد نوروز را گرامى مى دارند، تبريك عرض مى كنم؛ بالخصوص به ايثارگران كشورمان و به خانواده هاى مجاهد و ايثارگرى كه با همه ى وجود و توان خود، در راه اعتلاى اسلام و ايران تلاش كردند.
خوشبختانه كشور با قطع نظر از بهار طبيعت، در بهار اميد و حركت و نشاط است. روى كار آمدن يك دولت مردمى، و حماسه ى خدمت رسانى و شور و نشاط جوانان در عرصه هاى مختلف، كشور را در فروردينى از اميد و نشاط قرار داده است؛ و عيد واقعى براى هر ملت، چنين وضعيتى است. اينها همه از بركات مشاركت عمومى و همبستگى ملى است كه ملت ايران در سال 84 آن را سرلوحه ى كار و تلاش خود قرار داد. موفقيت هاى ملت - چه در زمينه ى حضور مردمى و مشاركت عمومى، چه در نشان دادن شاخص هاى همبستگى ملى - در سال 84 درخشان بود. انتخابات پُرشكوه و حضور مردمى پُرشور و تشكيل يافتن يك دولت برخاسته ى از مردم و متعهد به خدمت رسانى؛ و پيشرفت ها و موفقيت هايى در زمينه هاى گوناگون در كشور، از موفقيت هاى بزرگ ملت ما در سال 84 بود.
درست است كه در كنار اين موفقيت هاى بزرگ، تلخى ها و سوانح و فقدان هاى دردناك و جفاهايى هم داشته ايم - چه به حرمت پيامبر اكرم، چه به قداست حريم عسكريين، چه به ياد شهيدان گرامى، چه به عزت ملت ايران - كه آنها را در سال گذشته ملت ايران آزموده؛ اما عزم انقلابى بر آن است كه به حول و قوه ى الهى، از تلخى ها، پلكانى به سوى شيرينى ها بسازيم و سختى ها را به سختكوشى ها تبديل كنيم؛ اين درس اسلام و درس پيامبر عظيم الشأن اسلام است.
در اين مقطع زمانى، ياد و نام مبارك پيامبر اعظم از هميشه زنده تر است؛ و اين يكى از تدابير حكمت و الطاف خفيّه ى الهى است. امروز امت اسلام و ملت ما بيش از هميشه به پيغمبر اعظم خود نيازمند است؛ به هدايت او، به بشارت و انذار او، به پيام و معنويت او، و به رحمتى كه او به انسان ها درس داد و تعليم داد. امروز درس پيغمبر اسلام براى امتش و براى همه ى بشريت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبيعى، نام مبارك پيامبر اعظم است. در سايه ى اين نام و اين ياد، ملت ما درس هاى پيغمبر را بايد مرور كند و آنها را به درس هاى زندگى و برنامه هاى جارى خود تبديل كند. ملت ما به شاگردى مكتب نبوى و درس محمّدى (صلّى اللَّه عليه وآله) افتخار مى كند. ملت ما پرچم اسلام را در ميان امت اسلامى با استقامت و استحكام برافراشته است؛ سختى ها را تحمل كرده است و كاميابى هاى حضور در اين ميدان شرف و افتخار را ديده است و به فضل الهى، كاميابى هاى بيشتر در راه است.
ما درس اخلاق پيغمبر، درس عزت پيامبر اعظم، درس علم آموزى و درس رحمت و كرامت و درس وحدتى را كه ايشان به ما داد و درس هاى زندگى ماست، بايد در برنامه ى زندگى خودمان قرار بدهيم.
امروز دولتى مصمم و خدمتگزار در وسط ميدان، با مردمى آماده به كار و سرشار از اميد، و با جوانانى پُرشور و بااستعداد، در اين سرزمين حضور دارند و اين نويد بزرگى براى آينده ى كشور و ملت ماست.
از خداوند متعال خواهانيم كه روح مطهر پيامبر اعظم را از ما خشنود كند و بركات خود را به آن پيامبر رحمت و عزت و به امت او روزبه روز افزون فرمايد؛ و قلب مقدس ولىّ عصر (ارواحنافداه) را از ما شاد كند و ما را در پيمودن اين راه دشوار موفق و مؤيّد بدارد؛ و روح شهيدان عزيز و روح مطهر امام بزرگوار ما را در جوار اولياء و بندگان صالحش، سرشار از نعمت خود قرار دهد.
والسّلام عليكم ورحمةاللَّه وبركاته