پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام نوروزى رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

يا مقلّب القلوب و الأبصار. يا مدبّر اللّيل و النّهار. يا محوّل الحول و الأحوال.
حوّل حالنا الى احسن الحال.

عيد سعيد نوروز را كه نزديك به ايام ولادت حضرت خاتم الانبياء (صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم) و امام جعفر صادق (عليه الصّلاة و السّلام) است و به بركت نزديكى به اين ايام مبارك، شرافت بيشترى پيدا كرده است، به همه ى هم ميهنان عزيزمان در سراسر كشور، و همچنين به ايرانيان ساكن در كشورهاى ديگر جهان در سراسر عالم، و همچنين به مردم كشورهائى كه عيد نوروز را گرامى ميدارند و آن را براى خود جشن ميگيرند، تبريك عرض ميكنم؛ مخصوصاً تبريك عرض ميكنم به خانواده هاى معظم شهيدان و ايثارگران و جانبازان، و اميدوارم كه همه سال نيكوئى را در پيش داشته باشند.

سال 87 كه بر ما گذشت، سال بسيار پر ماجرائى بود؛ هم در زمينه ى مسائل بين المللى، و هم در زمينه ى مسائل كشور. در سطح بين المللى حوادث بزرگ و مهمى اتفاق افتاد كه بى گمان در مجموعه ى سياستهاى جهانى داراى تأثيرات عميق و مؤثرى است، كه از جمله ى آنها در زمينه ى اقتصادى، بحران عظيم مالى و اقتصادى است كه از كشور آمريكا شروع شد و به اروپا و ديگر كشورها و از جمله به كشورهاى منطقه ى ما رسيد. اين مسئله براى مردم جهان، مسئله ى بسيار مهمى است؛ نه فقط در زندگى روزمره ى آنها و برنامه ريزى هاى اقتصادى آنها تأثير ميگذارد، بلكه در ديدگاه هاى آنها نسبت به نظريات اقتصادى و اقتصاد سرمايه دارى احتمالاً تأثيرات شگرفى را بر جاى خواهد گذاشت. خوشبختانه كشور ما و ملت ما توانستند تا حدود زيادى از آثار زيانبار اين طوفان سهمگين جهانى خود را بركنار بدارند، و البته همچنان مراقبتهاى لازم بايستى ادامه پيدا كند.

از جمله ى مسائل مهم جهان و منطقه در سالى كه گذشت، مسئله ى حمله ى رژيم صهيونيستى به غزه بود، كه همه ى چشمهاى جهانيان را به خودش معطوف كرد. عده اى از اين نظرگاه به مسئله نگاه كردند كه با مقاومت اسلامى و با مسئله ى فلسطين، داراى عناد و كينه ى ديرين بودند - كه عمدتاً سياستمدارانِ بسيارى از كشورهاى غربى از اين جمله بودند - عده اى هم با نگاه طرفدارانه ى از ملت مظلوم فلسطين و مردم غزه به مسئله نگاه كردند. اما نتائجى كه در اين حمله ى ناجوانمردانه و ظالمانه مترتب شد، براى همه ى دنيا بهت آور بود. بيست و دو روز مردم بى دفاع غزه مقاومت كردند و رژيم صهيونيستى بيست و دو روز با تمام قوا به اين مردم حمله كرد و پايان اين ماجرا با ناكامى رژيم صهيونيست همراه بود؛ اين براى مردم دنيا يك تجربه ى بسيار مهمى است در زمينه ى امكان مقاومت ملتها در مقابل زورگوئى و ستمگرى ستمگران و زورگويان.

غير از اينها، مسائل گوناگون متعددى هم در منطقه و همچنين در سطح جهان اتفاق افتاد كه از آنها عبور ميكنيم.

در سطح كشور هم مسائل مهمى از آغاز سال تا امروز داشته ايم. سال 87 با خبرهاى خوش هسته اى آغاز شد و ملت ايران آگاه شدند كه جوانان آنها، دانشمندان متبحر و كوشاى آنها توانستند على رغم تحريمهاى جهانى، پيشرفت خودشان را در مسائل هسته اى كشور به اثبات برسانند و توانائى ملت ايران را در يك چنين مسئله ى مهمى به همه ى جهانيان ثابت كنند؛ اين براى ملت ايران نه فقط در زمينه ى علمى، بلكه در زمينه هاى گوناگون ديگر، ارج و اعتبار جديدى را در چشمهاى جهانيان به وجود آورد.

مجلس شوراى اسلامى هم بحمداللَّه براى دوره ى هشتم تشكيل شد و در طول سال، اين مجلس با همكارى دولت محترم كارهاى خوبى را تصويب و اقدام كردند، كه اميدواريم اين همكارى همچنان ادامه داشته باشد.

در طول سال بحمداللَّه كارهاى بزرگ ديگرى هم در زمينه هاى مختلف انجام گرفته است. در همين زمينه ى هسته اى، در پايان امسال راه اندازى موقت و آزمايشى نيروگاه بوشهر را داشتيم، كه اين هم خبر مهم و بزرگى است. البته اين هم از نتائج پيشرفت دانشمندان خود ما در داخل كشور است كه همه ى دنيا را قانع كرد كه راه پيشرفت هسته اى ملت ايران را نميشود بست.

در زمينه ى مسائل علمى، كارهاى بزرگ ديگرى هم انجام گرفته است كه شمارش آنها وقت طولانى و مفصلى را خواهد گرفت. من از نزديك شاهد برگزيده اى از اين پيشرفتهاى علمى بودم و در نمايشگاهى آنها را از نزديك مشاهده كردم، كه حقيقتاً شگفت آور است. جوانان عزيز ما و ملت پرهمت و پرتلاش ما توانسته اند در زمينه ى علمى پيشرفت شگرفى را نشان بدهند و اين پيشرفتهاى مهم و شگفت آور، تبليغات سى ساله ى عليه انقلاب را كه از اطراف و اكناف تبليغ ميكردند، خنثى كرد.

از جمله ى اين پيشرفتهاى علمى و فناورى، پرتاب ماهواره ى اميد بود. اين، قدم اول از اين كار بزرگ است كه كشور را در رديف كشورهاى بسيار معدود جهان در مورد اين فناورى قرار داد و چشم جهانيان را متوجه ايران كرد و نشان داد كه ملت ايران از درون ميجوشد و از درون رشد ميكند و توانائى پيشرفت ملت ايران، توانائى محدودى نيست.

در زمينه ى مسائل اقتصادى هم من بايد به ملت عزيزمان عرض كنم كه على رغم موج عظيم و طوفان خانه براندازِ ركود اقتصادى و بحران اقتصادى در عالم، و على رغم تحريمهائى كه عليه ايران به خاطر مسئله ى انرژى هسته اى و ديگر مسائل انجام گرفت، مسئولين كشور توانسته اند بر اين موج فائق بيايند و تا حدود زيادى تبعات و آثار منفى اين موج را در كشور كنترل كنند و نگذارند كه ملت ما در اين موج عظيمى كه خيلى از كشورها را دچار مشكلات بسيار زيادى كرد، بغلتد و ملت سر پاى خود بايستد. ان شاءاللَّه پيشرفتهاى اقتصادى بايد روزبه روز شكوفاتر بشود و ملت را خوشحال تر كند و ان شاءاللَّه امكان و زمينه ى پيشرفتهاى گوناگون را در عرصه هاى مختلف به وجود بياورد.

همان طور كه مشاهده ميكنيد، سال نوآورى و شكوفائى خوشبختانه با نوآورى هاى زياد و شكوفائى هاى چشمگير همراه شد و توانست اين شعار را در مرحله ى مقدماتىِ خود كاملاً فعال كند. البته شكوفائى و نوآورى مخصوص اين سال نبود؛ ما در آينده هم در سالهاى گوناگون بايستى همين خط را با جديت پيگيرى و تعقيب كنيم و ان شاءاللَّه خود را به نقطه اى كه در زمينه ى علمى و فناورى، شايسته ى ملت ايران است، برسانيم.

سال جارى كه از اين لحظه آغاز ميشود، سال مهمى است و اميدواريم كه ملت ايران بتواند بر تجربيات گوناگون اين سال هم با قدرت خود - كه از ايمان به خدا سرچشمه گرفته است - غلبه كند و ان شاءاللَّه حوادثى را كه در طول يك سال ممكن است در سطح جهان و منطقه و كشور اتفاق بيفتد، همه را به سود خود تمام كند.

آنچه من به ملت عزيزمان عرض ميكنم، اين است: ما در دعاى اول سال خوانديم كه: «يا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به نيكوترين حالها تبديل كن. اين، اراده ى الهى است؛ اما تلاش ملت ايران، تلاش خود آحاد ما مردم، يقيناً لازم است و زمينه ى ضرورى براى توجه لطف خدا و رحمت الهى است. ما بايد همت كنيم براى تحويل احوال خود، براى نيكوكردن زندگى خود، ذهن خود، دل خود، دنيا و آخرت خود؛ اين وظيفه ى يكايك ملت ايران است. عرصه ى گسترده ى عظيمى از معنويات و امور دينى و ذهنيات انسان تا حقائق خارجى و آنچه كه مورد ابتلاى در زندگى روزمره ى ما و زندگى شخصى ما و زندگى اجتماعى ماست، زير اين دستور بزرگ الهى كه هر سال در اين دعاى شريف تكرار ميشود، قرار گرفته است: «حوّل حالنا الى احسن الحال». من فقط به يك نمونه اكتفاء ميكنم و اين را مصداق برجسته و بارزى از تحويل احوال خودمان به شمار مى آورم و به شما ملت عزيز عرض ميكنم.

ما در زمينه ى مصرف، در زمينه ى هزينه كردن منابع مالى كشور كه به وسيله ى خود ما و به وسيله ى همه ى برادران هم ميهن ما و به وسيله ى مسئولين كشور با زحمت زياد به وجود مى آيد، دچار نوعى بى توجهى هستيم، كه بايستى اين را تبديل كنيم به يك توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستيم، ما دچار ولخرجى و ولنگارى در مصرف هستيم؛ اين را من در اول سال، ان شاءاللَّه در سخنرانى، با جزئيات آن براى مردم عزيزمان توضيح خواهم داد. اما امروز فقط اجمالاً عرض ميكنم؛ بسيارى از منابع كشور، شايد بشود گفت بخش مهمى از منابع كشور در همه ى زمينه ها - چه در زمينه ى مسائل شخصى، و چه تا حدودى در زمينه هاى عمومى - صرف اسرافها و زياده روى هاى ما در مصرف ميشود. ما بايستى مصرف كردن را مدبرانه و عاقلانه مديريت كنيم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلكه از نظر همه ى عقلاى عالم، چيزى است كه بايد تحت كنترل عقل قرار بگيرد. با هوى و هوس، با خواهش دل و آنچه كه نفس انسان از انسان مطالبه ميكند، نميشود مصرف را مديريت كرد. كار به جائى ميرسد كه منابع كشور به هدر ميرود، شكاف بين فقرا و اغنياء زياد ميشود، عده اى در حسرت اوّليات زندگى ميمانند و عده اى با ولخرجى و ولنگارى در مصرف، منابع را هرز و به هدر ميدهند.

ما بايستى الگوى مصرف را اصلاح كنيم. ما بايستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حركت كنيم. مسئولين كشور در درجه ى اول - چه قوه ى مقننه، چه قوه ى مجريه، و چه ساير مسئولين كشور؛ قوه ى قضائيه و غير آنها - و اشخاص و شخصيتها در رتبه هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقير و غنى، بايستى به اين اصل توجه كنند كه بايد الگوى مصرف را اصلاح كنند. اينجور مصرف كردن در همه ى زمينه ها - در امور ضرورى زندگى، در زيادى هاى زندگى - مصرف كردن بى رويّه و بدون منطق و بدون تدبير عقلانى، به ضرر كشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولين درخواست ميكنم، خواهش ميكنم كه در اين زمينه فعاليت خودشان را در اين سال زياد كنند، افزايش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه ريزى كنند.
لذا من اين سال را، سال «حركت مردم و مسئولين به سوى اصلاح الگوى مصرف» ميدانم و اميدوارم كه اين عنوان - كه «اصلاح الگوى مصرف» است - براى همه ى ما دستورالعمل باشد و همه ى ما بتوانيم برطبق اين شعار مهم و حياتى و اساسى براى كشور عمل كنيم و از منابع كشورمان به بهترين وجهى استفاده نمائيم.

ياد امام عزيز و بزرگوار را گرامى ميدارم؛ ياد شهيدان عزيز را گرامى ميدارم و به همه ى آحاد ملت ايران مجدداً سلام و تبريك عرض ميكنم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته