پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در ديدار هزاران نفر از مردم استان گيلان‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
خيلى خوشامديد برادران و خواهران عزيز؛ قشرهاى مختلف مردم عزيز و خونگرم گيلان. به همه‌ى شما خوشامد عرض ميكنم؛ مخصوصاً به خانواده‌هاى محترم شهيدان و رزمندگان و جوانان پاك‌سيرت.
همت كرديد، اين جمع كثير و متراكم، از گيلان، از رشت به اين جلسه تشريف آورديد. در موارد متعددى در طول تاريخ - چه تاريخ گذشته و دور، چه تاريخ معاصر - همت را از مردم گيلان مشاهده كرده‌ايم. به نظر من بزرگترين كار مردم گيلان اين بود كه على‌رغم تبليغات قولى و عملىِ رژيم طاغوت براى ضايع كردن و فاسد كردن عقيده‌ى مردم آن سامان در طول سالهاى طولانى، مردم آن خطه، ايمان را، اخلاص را، حضور در صحنه را، جهاد را به جائى رساندند كه جزو بخشها و استانهاى برجسته‌ى كشور به شمار آمدند؛ اين خيلى مهم است. دستگاه‌هاى مضر و مفسد و فاسد رژيم طاغوت با همه‌ى عوامل خود، سعى در كشاندن مردم به فساد و فاسدسازى فضا بكنند، ولى مردم اينجور دين خود، ايمان خود، عقيده‌ى خود، عزم خود را نگه دارند و در هنگام لازم آن را نشان دهند. از يك طرف دستگاه طاغوت بود، از يك طرف عوامل گروهكهاى ملحد و ضد دين بودند.
 من در اوائل انقلاب آمدم رشت، مرحوم شهيد عضدى من را در اطراف ميدان بزرگ شهر رشت گرداند. گروهكهاى گوناگون، با تابلوهاى خود، با شعارهاى خود، همه‌ى فضا را پر كرده بودند؛ دانشگاه را هم در قبضه‌ى خودشان درآورده بودند و خيال ميكردند كه گيلان متعلق به آنهاست. مردم مؤمن گيلان، همين جوانهاى مؤمن و انقلابى، بدون كمك هيچ دستگاه و ارگانى وارد صحنه شدند و پرچم اسلام را، پرچم توحيد را، پرچم انقلاب را در آنجا برافراشتند و همه‌ى اينها را از صحنه بيرون كردند. اين، ايمان مردم است.
 درست است كه نماد شجاعت و مجاهدت مردم گيلان، بحق شهيد بزرگوار، ميرزا كوچك جنگلى است كه براى اسلام، براى قرآن، براى اقامه‌ى دين و در مقابله‌ى با بيگانگان و متجاوزان، در دوران غربت قيام كرد و ياد او هرگز نبايد فراموش شود؛ اما در دوران انقلاب اسلامى، آن كسانى كه توانستند نمادهاى گوناگونى در عرصه‌هاى مختلف از گيلان عرضه كنند و نشان بدهند، يكى دو تا نيستند. اين لشكر قدس گيلان، اين بسيجيان گيلان، اين جوانان مؤمن، اين دانشوران و انديشه‌وران گيلان، دانشگاهيان گيلان، علماى بزرگوار، در دورانهاى مختلف نقش برجسته‌اى را از خودشان نشان دادند، كه نمودارهاى گوناگونى دارد؛ كه اگر انسان بخواهد اين نمودارها را - چه در دوران دفاع مقدس، چه در دوران مقابله‌ى با ضد انقلاب، چه در دوران بعد از پايان جنگ - فهرست كند، يك فهرست طولانى است. اما همين يك نشانه‌ى واضح و بارز در قضيه‌ى نهم دى كه ملت ايران يكپارچه به صورت خودجوش به صحنه آمد، مردم رشت جزو معدود مراكزى در كشور بودند كه يك روز جلوتر وارد ميدان شدند. روز هشتم دى - كه امروز مصادف با آن روز است - مردم گيلان اين آگاهى را، اين بصيرت را، اين عزم را، اين احساس نياز به حضور در صحنه را زودتر از ديگران نشان دادند. اينها را بايد حفظ كرد. سرمايه‌هاى اساسى يك ملت همين چيزهائى است كه نشانه‌ى بصيرت، نشانه‌ى عزم، نشانه‌ى بيدارى و آگاهى است؛ اينها را بايد نگه داشت.
 ببينيد برادران و خواهران من! عزيزان من! ملت ما از يك طرف به وسيله‌ى سردمداران فاسدى كه بر كشور حاكم بودند، و از يك طرف قدرتهاى مستكبرى كه سلطه‌ى بر جهان را مورد نظر قرار داده بودند و دنبال ميكردند، سالهاى متمادى زير فشار قرار گرفته است. ما را عقب نگه داشتند. ما از لحاظ ميراث تاريخى و علمى ملتى نيستيم كه وقتى فهرست دانشمندان و دانشوران و افتخارات و ابتكارات علمى دنيا را ذكر ميكنند، ما در اواخر جدول قرار بگيريم؛ ما بايد در صدر جدول باشيم؛ اين سابقه‌ى ماست، اين استعداد ماست. آن كسانى كه موجب شدند ايران بزرگ، ايران متمدن، ايران برخوردار از روح اسلامى، در ميدان علم، در ميدان پيشرفت مادى و معنوى عقب بماند، در يك دوران طولانى، اينها در حق اين ملت خيانت كردند، جنايت كردند. انقلاب آمد دست اينها را كوتاه كرد.
 ما بايد اين راه را طى كنيم. ما بايد همت كنيم. ما بايد مناسبات غلطى را كه موجب عقب‌ماندگى ملتها و از جمله ملت خود ما شده است، عوض كنيم و تغيير دهيم. ما بايد عقب‌ماندگى‌هاى گذشته را جبران كنيم. همه‌ى اينها نياز دارد به همت، نياز دارد به عزم، نياز دارد به اميد. اگر يك ملتى اميد خود به آينده را از دست داد، يا همت او در باز كردن راه‌ها و پيش رفتن به سمت هدفها سست شد، اين ملت عقب خواهد ماند؛ پيشرفت نخواهد كرد؛ سلطه‌گران عالم بر او مسلط خواهند شد؛ عزت خود را از دست خواهد داد. ملت ايران احتياج دارد به اينكه اين همت را مستمراً در كار خود حفظ كند، اين عزم و اراده را حفظ كند، اين اميد را روزبه‌روز افزايش دهد؛ و اين در كشور ما موجود است. بحمداللَّه مردم ما اين را دارند و نشان داده‌اند؛ لذا ما در اين سى سال بمراتب بيشتر از آنچه كه يك ملت در سى سال ميتواند رشد كند و پيش برود، جلو رفته‌ايم؛ اين را دشمنان ما هم اعتراف ميكنند. ولى شعار ما، شعار جهانى است. شعارهاى ما، شعارهاى ناظر به بشريت است؛ شعارهاى ما ناظر به قطع دست مستكبران به طور كامل از كشور ما و ملت ماست؛ مستكبران اين را تحمل نميكنند، لذا توطئه ميكنند.
 فتنه‌ى سال گذشته جلوه‌اى از توطئه‌ى دشمنان بود؛ فتنه بود. فتنه يعنى كسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح كنند، بياورند براى فريب دادن مردم. اما ناكام شدند. هدف از ايجاد فتنه، گمراه كردن مردم است. شما ملاحظه كنيد؛ مردم ما در مقابله‌ى با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دى در سرتاسر كشور مشت محكمى به دهان فتنه‌گران زد. اين كار را خود مردم كردند. اين حركت - همان طورى كه گويندگان و بزرگان و همه بارها گفته‌اند - يك حركت خودجوش بود؛ اين خيلى معنا دارد؛ اين نشانه‌ى اين است كه اين مردم بيدارند، هشيارند. دشمنان ما بايد اين پيام را بگيرند. آن كسانى كه خيال ميكنند ميتوانند ميان نظام و ميان مردم جدائى بيندازند، ببينند و بفهمند كه اين نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است. امتياز نظام ما به اين است كه متعلق به مردم است. آن كسانى كه با همه‌ى وجود نظام جمهورى اسلامى را و اسلام را و اين پرچم برافراشته را در اين كشور نگه داشته‌اند، در درجه‌ى اول خود مردمند؛ دشمنان ما اين را بفهمند. سردمداران دولتهاى مستكبر - و در رأس آنها آمريكا - عليه ملت ما حرف ميزنند، توطئه ميكنند، گاهى شعار ميدهند، گاهى اظهارات مزوّرانه ميكنند، گاهى صريحاً دشمنى ميكنند، گاهى در لفافه ميبرند؛ اينها همه براى اين است كه تحليل درستى از مسائل ايران و شناخت درستى از ملت ايران ندارند. ملت ما ملت بيدارى است، ملت هشيارى است.
 من ميخواهم توصيه كنم، تأكيد كنم؛ ملت بايد اين همت را حفظ كند. ما امسال گفتيم همت مضاعف؛ خوشبختانه در سرتاسر كشور نشانه‌هاى همت مضاعف در كارهاى گوناگون ديده ميشود. مسئولان كشور، بزرگان، مديران عالى‌رتبه در بخشهاى مختلف كارهاى خوبى ميكنند. خيلى خوب، اين همت مضاعف كار لازمى است؛ اما همت مضاعف فقط مال امسال نيست؛ همت مضاعف بايد به طور مستمر وجود داشته باشد. ملت عزيز ما بايد آنچنان حركت كند و آنچنان قله‌هائى را فتح كند كه دشمنان از دست يافتن بر سرنوشت اين ملت بكلى مأيوس شوند. بايد دشمن را مأيوس كنيد. وقتى دشمن مأيوس شد، يك ملت از شرّ او خلاص خواهد شد.
 گناه بزرگى كه برخى از دست‌اندركاران فتنه‌ها در كشور انجام ميدهند، اميدوار كردن دشمن است؛ دشمن را اميدوار ميكنند كه ميتواند منفذى در بين مردم، در بين عوامل گوناگون، در بين مسئولان نظام باز كند. دشمن سال گذشته با كارهاى اينها اميدوار شد؛ در حالى كه آن انتخابات عظيم، آن حضور به آن عظمت، آن شركت عظيم مردم در انتخابات، ميتوانست كار را خيلى پيش ببرد و ملت ايران را در بسيارى از ميدانهاى سياسى موفق كند. اينها ايجاد فتنه كردند؛ لذا دشمن كه از حركت عظيم مردم مأيوس ميشد، اميدوار شد كه بتواند به انقلاب صدمه و ضربه بزند.
 چالش عظيمى بود: دشمن از آن طرف حمايت كند، كمك سياسى بكند، اسم بياورد - دشمن از فتنه‌گران اسم بياورد - ملت ايران از اين طرف با استحكامِ كامل در صحنه باشد. همان طور كه ملت ايران در جنگ تحميلى هشت سال از خود ابتكار نشان داد، شجاعت نشان داد، فداكارى نشان داد، در همه‌ى صحنه‌ها حاضر شد، در اين جنگ نرم هم هشت ماه ملت ايران حقيقتاً از خود مهارت نشان داد. انسان وقتى به مسائل نگاه ميكند و ميخواهد از يك افق بالاترى مسائل را بررسى كند، متحير ميماند: اين چه دست قدرت الهى است كه اينجور دلهاى ما را، جانهاى ما را به سمت اهدافِ خودش حركت ميدهد؟ كار خداست. خدا با شماست. اين خداست كه شما را هدايت ميكند. اين خداست كه دلهاى من و شما را متوجه به  راه درست ميكند.
 بايستى ارتباط خود را با خدا حفظ كنيم، مستحكم كنيم. خاصيت يك حركت الهى همين است: همتهاى مردم، كارهاى مردم، عزم و اراده‌ى مردم، حضور مردم، در كنار توجه به خدا، در كنار دلهاى آماده‌ى براى تضرع؛ اينها خيلى مهم است. ارتباط خود را با خدا قوى كنيم. نگذاريم دلهاى ما متمايل به سمتى شود كه ما را از راه خدا دور كند؛ «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمة»؛(1) اين دعائى است كه قرآن به ما ياد ميدهد.
 خوشبختانه جوانهاى ما با دلهاى پاكشان، با دلهاى نورانى‌شان، با حضورشان در مراسم گوناگون، رحمت الهى را جلب ميكنند. و يكى از موارد جلب رحمت الهى، همين نهم دى بود. به بركت ياد حسين‌بن‌على سيدالشهداء (سلام اللَّه عليه) مردم در صحنه آمدند و بساط فتنه‌گران را جمع كردند.
 امروز ما بايد هوشيار باشيم، بايد بيدار باشيم، بايد از همت خود ذره‌اى نكاهيم؛ در همه‌ى ميدانها. مسئولين كشور موظفند. قشرهاى آگاه و هوشيار كه به مسائل جامعه تسلط دارند، وظيفه‌ى بيشترى دارند. جوانها موظفند. قشرهاى مختلف، همه وظيفه دارند. به لطف الهى تكيه كنيد. به هدايت الهى مطمئن باشيد و بدانيد كه خداى متعال سرنوشت خوبى را براى ملت عزيز ما مقدر فرموده است. ما بايد تلاش كنيم و ان‌شاءاللَّه خودمان را به آن سرنوشت برسانيم.
 پروردگارا ! به محمد و آل محمد الطاف خود را، تفضلات خود را پيوسته بر اين ملت نازل بفرما. پروردگارا ! ارواح طيبه‌ى شهداى عزيز ما را و روح مبارك امام بزرگوار ما را كه اين راه را به روى ما گشود، با اوليائت محشور بفرما. پروردگارا ! زحمات و خدمات خدمتگزارانى كه به مردم خدمت ميكنند، مأجور قرار بده و سلام ما را به امام زمان ما (سلام اللَّه عليه) برسان.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‌

1) آل عمران: 8