پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مهمترین مسائل دنیای اسلام در پیام رهبر انقلاب به کنگره حج:

تلاش دشمنان برای به انحراف کشاندن انقلابهای منطقه/ نقشه های خائنانه برای اختلاف افکنی میان مسلمانان/ زمینه سازی برای جنگهای داخلی در برخی کشورهای اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، مراسم پر رمز و راز حج را فرصتی عظیم برای بررسی راههای اصلاح امت اسلامی و تأمل و تعمق در قضایای مهم جهان اسلام دانستند و تاکید کردند: تلاشهای قدرتهای زخم خورده برای به انحراف کشاندن انقلابهای منطقه، نقشه های خائنانه برای اختلاف افکنی میان مسلمانان، تبلیغات اسلام ستیزانه دولتهای غربی، زمینه سازی برای جنگهای داخلی در برخی کشورهای اسلامی و ترساندن دولتها و ملتهای انقلابی از معارضه با سلطه خواهان، از مسائل حیاتی دنیای اسلام هستند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمين و صلوات الله و سلامه علي الرسول الاعظم الأمين و علي آله المطهّرين المنتجبين و صحبه الميامين.
موسم حج، سرشار از رحمت و بركت، فرا رسيد و بار ديگر سعادتمنداني را كه شرف حضور در اين ميعاد نوراني يافته‌اند، در معرض فيض الهي قرار داد. اينجا زمان و مكان، يكايك شما حج‌گزاران را به ارتقاء معنوي و مادي فرا ميخواند. اينجا مرد و زن مسلمان، با دل و زبان، دعوت خداي بزرگ به صلاح و رستگاري را لبيك ميگويند. اينجا همه فرصت مي‌يابند كه برادري و يكرنگي و پرهيزگاري را تمرين كنند. اينجا اردوگاه تربيت و تعليم است؛ نمايشگاه وحدت و عظمت و تنوع امت اسلامي است؛ آوردگاه مبارزه با شيطان و طاغوت است. اينجا را خداي حكيم و قدير، جايگاهي قرار داده است كه مؤمنان، منافع خويش را در آن مشاهده خواهند كرد. آنگاه كه ما چشم خرد و عبرت را بگشائيم اين وعده‌ي آسماني، همه‌ي گستره‌ي زندگي فردي و اجتماعي ما را فرا ميگيرد. ويژگي شعائر حج در آميختگي دنيا و آخرت و آميختگي فرد و اجتماع است. كعبه‌ي بي‌پيرايه و پرشكوه؛ طواف جسم‌ها و دلها بر گرد يك محورِ استوار و ابدي؛ سعي و تلاش مداوم و منظم ميان يك مبدأ و منتهي؛ كوچ همگاني به عرصه‌هاي رستاخيزيِ عرفات و مشعر و حال و حضوري كه دلها را در اين محشر عظيم، صفا و طراوت مي‌بخشد؛ هجوم همگاني براي مقابله با نماد شيطان؛ و آنگاه همگامي همه، از همه جا و همه رنگ و همه گون، در همه‌ي اين مراسم پر رمزوراز و لبريز از معني و نشانه‌هاي هدايت، ويژگيهاي انحصاري اين فريضه‌ي پُرمعني و پرمضمون است.
چنين مراسمي است كه هم دلها را با ياد خدا پيوند ميزند و خلوت دل آدمي را به نور تقوي و ايمان روشن ميسازد، و هم فرد را از حصار خودي بيرون آورده و در جمع متنوّع امت اسلامي حلّ ميكند؛ هم لباس پرهيزگاري را كه حافظِ جان او از پيكانهاي زهرآلود گناه است بر او ميپوشاند، هم روحيه‌ي تهاجم به شيطانها و طاغوتها را در او برمي‌انگيزد؛  در اينجاست كه حج‌گزار، هم نمونه‌ئي از دامنه‌ي گسترده‌ي امت اسلامي را به چشم ميبيند و به ظرفيت و توانائي آن پي‌ميبرد و هم به آينده اميد مي‌بندد؛ و هم براي نقش‌آفريني در آن احساس آمادگي ميكند؛ و هم نيز اگر توفيق و كمك الهي را دريابد بيعتي دوباره با پيامبر عظيم‌الشأن و ميثاقي مستحكم با اسلام عزيز مي‌بندد و براي اصلاح خود و اصلاح امت و اعلاء كلمه اسلام، عزمي راسخ در خود مي‌آفريند.
اين هر دو يعني اصلاح خود و اصلاح امت، دو فريضه‌ي تعطيل‌ناپذير است. راه‌كارهاي آن با ژرف‌نگري در وظائف ديني و بهره‌گيري از خردورزي و بصيرت، براي اهل تدبر و تأمّل، دشوار نيست.
اصلاح خويش از مبارزه با هوسهاي شيطاني و كوشش براي پرهيز از گناه آغاز ميشود، و اصلاح امت از شناخت دشمن و نقشه‌هاي او، و مجاهدت براي بي‌اثر كردن ضربه‌ها و خدعه‌ها و دشمني‌هاي او، و آنگاه از پيوند دلها و دستها و زبانهاي آحاد مسلمان و ملتهاي اسلامي، سامان ميگيرد.
در اين مقطع زمان، يكي از مهمترين مسائل جهان اسلام كه به سرنوشت امت اسلامي پيوند خورده است، حوادث انقلابي در شمال آفريقا و در منطقه است كه تاكنون به اسقاط چند رژيم فاسد و مطيع امريكا و همدست صهيونيسم انجاميده و رژيمهاي ديگري از اين قبيل را به لرزه درآورده است. اگر مسلمانان اين فرصت عظيم را از دست بدهند و از آن در راه اصلاح امت اسلامي بهره نگيرند، خسران بزرگي كرده‌اند. اكنون همه‌ي تلاش استكبارِ متجاوز و مداخله‌گر، براي منحرف كردن اين حركتهاي عظيم اسلامي به كار افتاده است.
در اين قيامهاي بزرگ، مرد و زن مسلمان، بر ضدّ استبداد حاكمان و سيطره‌ي آمريكا كه به تحقير و تذليل ملتها و هم‌پيماني با رژيم جنايتمدار صهيونيستي انجاميده بود به ‌پا خاستند. عامل نجات‌بخش خود در اين مبارزه‌ي مرگ و زندگي را اسلام و تعاليم و شعارهاي نجات‌بخش آن دانستند و اين را به صداي رسا اعلام كردند. دفاع از ملت مظلوم فلسطين و مبارزه با رژيم غاصب را سرلوحه‌ي خواسته‌هاي خود قرار دادند. دستِ‌دوستي به‌سوي ملتهاي مسلمان گشوده و خواستار اتحاد امت اسلامي شدند.
اينها پايه‌هاي اساسيِ قيامهاي مردمي در كشورهائي است كه در دو سال اخير پرچم آزادي و اصلاح برافراشته و با جسم و جان خود در ميدانهاي انقلاب حضور يافتند؛ و همينها است كه ميتواند پايه‌هاي اساسي اصلاح امت بزرگ اسلامي را استوار سازد. ايستادگي بر سر اين اصول اساسي، شرط لازم براي پيروزي نهائيِ قيامهاي مردمي در اين كشورها است.
دشمن درپي آن است كه همين پايه‌هاي اصلي را متزلزل كند. ايادي فاسد امريكا و ناتو و صهيونيسم با استفاده از برخي غفلتها و سطحي‌نگريها مي‌كوشند حركت سيل‌آساي جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان يكديگر بيندازند و جهاد ضداستعماري و ضدصهيونيستي را به تروريسم كور در كوچه و خيابانهاي جهان اسلام تبديل كنند، تا خون مسلمانان به دست يكديگر بر زمين بريزد و دشمنان اسلام از بن‌بست نجات يابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت‌چهره جلوه كنند.
آنان پس از نوميدي از حذف اسلام و شعارهاي اسلامي، اكنون به فتنه‌انگيزي ميان فرقه‌هاي اسلامي روآورده و با توطئه‌ي شيعه‌هراسي و سني‌هراسي بر سر اتحاد امت اسلامي مانع‌تراشي ميكنند.
آنان با كمك عوامل خود در منطقه، در سوريه بحران ميآفرينند تا ذهن ملتها را از مسائل مهم كشورهاي خود و خطراتي كه در كمين آنها است، منصرف ساخته و به ماجراي خونيني كه خود تعمداً به‌وجود آورده‌اند معطوف كنند. جنگ داخلي در سوريه و كشتار جوانان مسلمان به دست يكديگر، جنايتي است كه به‌وسيله‌ي آمريكا و صهيونيسم و دولتهاي مطيع آنان، آغاز شده و در آتش آن دميده ميشود. چه كسي ميتواند باور كند كه دولتهاي حامي ديكتاتوريهاي سياه در مصر و تونس و ليبي، اكنون حامي دموكراسي‌خواهي ملت سوريه شده‌اند؟ ماجراي سوريه، ماجراي انتقام‌گيري از حكومتي است كه سه دهه به تنهائي در برابر صهيونيستهاي غاصب ايستاده و از گروههاي مقاومت در فلسطين و لبنان دفاع كرده است.
ما طرفدار ملت سوريه و مخالف هرگونه تحريك و دخالت خارجي در آن كشوريم. هرگونه اصلاح در آن كشور بايد به‌وسيله‌ي خود ملت و با روشهاي كاملاً ملّي صورت گيرد. اينكه سلطه‌طلبان بين‌المللي به كمك دولتهاي منطقه‌ئيِ گوش‌به‌فرمان، در كشوري به بهانه‌ئي بحران بيآفرينند و آنگاه به دستاويز وجود بحران، خود را به ارتكاب هر جنايتي در آن كشور مُجاز شمارند، خطري جدي است كه اگر دولتهاي منطقه بدان نپردازند بايد منتظر فرارسيدن نوبت خود از اين خدعه‌ي استكباري باشند.
برادران و خواهران! موسم حج، فرصت تأمل و تعمّق در قضاياي مهم جهان اسلام است. سرنوشت انقلابهاي منطقه و تلاشهائي كه از سوي قدرتهاي زخم‌خورده از اين انقلابها براي انحراف آنها به ‌كار ميرود، در شمار اين قضايا است. نقشه‌هاي خائنانه براي اختلاف‌افكني ميان مسلمانان و ايجاد سوء‌ظن ميان كشورهاي به‌ پا خاسته با جمهوري اسلامي ايران؛ مسأله‌ي فلسطين و كوشش براي منزوي كردن مبارزان و خاموش كردن جهاد فلسطيني؛ تبليغات اسلام‌ستيزانه‌ي دولتهاي غربي و حمايت آنان از اهانت‌كنندگان به مقام قدسي پيامبر اعظم صلي‌الله‌وعليه‌وآله؛ زمينه‌سازي براي جنگ‌هاي داخلي و تجزيه‌ي برخي از كشورهاي مسلمان، ترساندن دولتها و ملتهاي انقلابي از معارضه با سلطه‌خواهان غربي و ترويج اين توهّم كه آينده‌ي آنان در گرو تسليم در برابر آن متجاوزان است، و مسائل مهم و حياتي ديگري از اين قبيل، در شمار قضاياي مهمي است كه در فرصت حج، و در سايه‌ي همدلي و همگرائي شما حج‌گزاران بايد مورد تأمل و تعمق قرار گيرد.
بيشك هدايت و دستگيري الهي، راههاي امن و سلامت را به مؤمنان تلاشگر نشان خواهد داد: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا...»
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سيّدعلي خامنه‌اي
۳۰ / مهر /۱۳۹۱  مصادف با پنجم ذي ‌الحجه  ۱۴۳۳
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /