پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي

آيين‌ پرشكوه‌ عبادي‌ سياسي‌ نماز جمعه‌ اين‌ هفته‌ تهران‌ امروز با حضور انبوهي‌ از مردم‌ روزه‌دار به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اقامه‌ شد.
در مراسم‌ نماز جمعه‌ نمازگزاران‌ با شعارهاي‌ پرشور خود بر اطاعت‌ و تبعيت‌ از رهبري‌ معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تأكيد كردند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ خطبه‌ اول‌ نماز را با توصيه‌ نمازگزاران‌ به‌ رعايت‌ تقواي‌ الهي‌ و بهره‌ گرفتن‌ از فضيلت‌ شبهاي‌ قدر در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ آغاز كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ سپس‌ اهميت‌ نقش‌ دعا براي‌ برآوردن‌ نيازهاي‌ بشر را خاطر نشان‌ كردند و فرمودند: تمامي‌ وجود بشر محتاج‌ و نيازمند است‌ و براي‌ رفع‌ آن‌ تنها بايد از خدا كه‌ بر همه‌ نيازهاي‌ بشر آگاهي‌ دارد كمك‌ بخواهيم‌ و به‌ اين‌ منظور بايد دست‌ به‌ دعا برداريم‌ و از خدا نياز خود را طلب‌ كنيم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با استناد به‌ احاديث‌ نبوي‌ از دعا به‌ عنوان‌ بهترين‌ عبادتها ياد كردند و فرمودند: دعا مهمترين‌ سلاح‌ مؤمن‌ براي‌ حفظ كردن‌ خود در برابر دشمن‌ و فراوان‌ كردن‌ روزي‌ است‌. مؤمن‌ با سلاح‌ دعا براي‌ برآوردن‌ حاجات‌ خود تلاش‌ مي‌كند و با همين‌ سلاح‌ با دشمن‌، حوادث‌ و بلايا مواجه‌ مي‌شود.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ دعا را كليد دستيابي‌ به‌ گنجينه‌هاي‌ الهي‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: دعا رقيب‌ ابزارهاي‌ مادي‌ نيست‌ و مانع‌ از تلاش‌ بشر براي‌ دستيابي‌ به‌ دانش‌ و ابزار مادي‌ نمي‌شود. اراده‌ و همت‌ لازمه‌ استجابت‌ دعاست‌ و بدون‌ اقدام‌، اراده‌ و تلاش‌ استجابت‌ دعا ممكن‌ نمي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از توجه‌ و حضور قلب‌ به‌ عنوان‌ لازمه‌ اجابت‌ دعا ياد كردند و فرمودند: تضرع‌ و توجه‌ جدي‌ به‌ معبود در هنگام‌ دعا ضروري‌ است‌ و دعاي‌ كسي‌ كه‌ با غفلت‌ و بي‌توجهي‌ از خدا حاجتي‌ را مي‌طلبد مورد قبول‌ حق‌ واقع‌ نمي‌شود.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ دعا براي‌ هر نياز كوچك‌ و بزرگ‌ را سبب‌ توجه‌ دل‌ انسان‌ به‌ سوي‌ پروردگار دانستند و فرمودند: انسان‌ بايد همواره‌ به‌ عجز و تهي‌ دستي‌ خود در برابر عظمت‌ خداوند متعال‌ توجه‌ داشته‌ باشد و «من‌» دروغين‌ و عظمت‌يافته‌ در سينه‌ خود را بشكند زيرا اين‌ «منيت‌» موجب‌ بيچارگي‌ انسان‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ معارف‌ اسلامي‌ در دعا فرمودند:
دعاهاي‌ امامان‌ معصوم‌ بيان‌كننده‌ حقايق‌ و معارف‌ اسلامي‌ و حكمت‌ است‌.
در اين‌ مناجاتها انسان‌ نيازهاي‌ واقعي‌ و اساسي‌ خود را با معبود خويش‌ مطرح‌ مي‌كند و براي‌ در امان‌ ماندن‌ از نقاط ضربه‌پذير معنوي‌ از خداوند استمداد مي‌طلبد.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ لزوم‌ شكسته‌ شدن‌ غرور انساني‌ در پيشگاه‌ خداوند متعال‌ را به‌ هنگام‌ دعا يادآور شدند و نقش‌ دعا در تهي‌ كردن‌ انسان‌ از خودبيني‌، و خودنگري‌ فسادانگيز و جايگزين‌ كردن‌ لطف‌ و محبت‌ الهي‌ را مورد تأكيد قرار دادند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ براي‌ پيروزي‌ اسلام‌ و مسلمين‌ و شكست‌ توطئه‌هاي‌ دشمنان‌ انسانيت‌ در تمام‌ جهان‌، دست‌ به‌ دعا برداشتند.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز از تكيه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بر مردم‌ به‌ عنوان‌ يك‌ امتياز بزرگ‌ ياد كردند و فرمودند: حل‌ هر مشكلي‌ از كشور تنها در سايه‌ نقش‌آفريني‌ مردم‌ ممكن‌ خواهد شد و ناتواني‌ دشمنان‌ اسلام‌ براي‌ وارد آوردن‌ هرگونه‌ آسيبي‌ به‌ نهضت‌ اسلامي‌ نيز ناشي‌ از پشتوانه‌ واقعي‌ مردم‌ از انقلاب‌ بوده‌ است‌ بنا بر اين‌ براي‌ يك‌ انقلاب‌ و نظام‌ مردمي‌ از دست‌ دادن‌ پشتوانه‌ مردمي‌ ضرر بسيار بزرگي‌ محسوب‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ حضور عظيم‌ مردم‌ ايران‌ در راهپيمايي‌ روز 22 بهمن‌ را حركتي‌ معجزه‌ آسا و ضربه‌اي‌ قاطع‌ بر بسياري‌ از توطئه‌هاي‌ استكباري‌ و صهيونيستي‌ دانستند و فرمودند: ملت‌ ايران‌ با حضور خود دشمنان‌ را ناكام‌ كرد و تبليغات‌ يك‌ساله‌ آنها را بي‌اثر ساخت‌. آنها در تبليغات‌ خود وانمود مي‌كردند كه‌ مردم‌ ايران‌ از اسلام‌ و انقلاب‌ خود روي‌ گردان‌ شده‌اند اما مردم‌ در راهپيمايي‌ 22 بهمن‌ مشت‌ محكمي‌ را بر دهان‌ ياوه‌ گويان‌ كوبيدند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با سپاسگزاري‌ از ملت‌ ايران‌ فرمودند: راهپيمايي‌ مردم‌ در سالروز پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ يك‌ صحنه‌ آزمايش‌ بزرگ‌ بود و حركت‌ عظيم‌ و غيرقابل‌ توصيف‌ مردم‌ در اين‌ روز دشمنان‌ را خشمگين‌ و عصباني‌ كرد بگونه‌اي‌ كه‌ راديوهايشان‌ اجتماع‌ ميليوني‌ آنان‌ را چند ده‌ هزار نفري‌ عنوان‌ كردند و كوشيدند آن‌ را بي‌اثر جلوه‌ دهند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ حمايت‌ گسترده‌ مردم‌ ايران‌ از نظام‌ و انقلاب‌ خود را در سطح‌ جهان‌ بي‌نظير خواندند و فرمودند: آمريكاييها در مواجهه‌ با حضور ميليوني‌ مردم‌ ايران‌ در صحنه‌ انقلاب‌ بار ديگر به‌ تكاپو افتاده‌اند تا بلكه‌ بتوانند ملت‌ ايران‌ را زير فشار قرار دهند و دولت‌ ايران‌ را وادار به‌ تسليم‌ كنند اما من‌ از زبان‌ آحاد ملت‌ ايران‌ و در حضور جمعيت‌ عظيم‌ نمازگزار به‌ دشمنان‌ اسلام‌ تأكيد مي‌كنم‌ كه‌ با هيچ‌ ترفندي‌ قادر نيستيد ملت‌ ايران‌ را به‌ زانو درآوريد.
امام‌ جمعه‌ تهران‌ در پايان‌ خطبه‌هاي‌ نماز از مردم‌ مسلمان‌ ايران‌ به‌ عنوان‌ بندگان‌ شايسته‌ خداوند ياد كردند و از درگاه‌ احديت‌ استمرار لطف‌ و تفضل‌ الهي‌ را براي‌ ملت‌ ايران‌ خواستار شدند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /