پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور به‌ اتفاق‌ اعضاي‌ هيأت‌ دولت‌

در آخرين‌ روز از هفته‌ دولت‌، آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور پيش‌ از ظهر امروز به‌ اتفاق‌ اعضاي‌ هيأت‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ديدار كردند.
در اين‌ ديدار مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ ارائه‌ رهنمودهايي‌ كه‌ خطاب‌ به‌ هيأت‌ وزيران‌ و معاونين‌ رئيس‌ جمهور ايراد فرمودند، هفته‌ دولت‌ را حامل‌ نويدهاي‌ اميدواركننده‌ براي‌ مردم‌ و ايام‌ تجديد عهد و پيمان‌ مسؤولان‌ كشور با امام‌ عظيم‌الشأن‌ و اهداف‌ والاي‌ اسلام‌ و انقلاب‌ توصيف‌ كردند و ياد دو شهيد بزرگ‌ انقلاب‌، شهيدان‌ رجايي‌ و باهنر را به‌ عنوان‌ دو انسان‌ مؤمن‌ و مجاهد در راه‌ خدا گرامي‌ داشتند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ دستاوردهاي‌ سياسي‌ دولت‌ اسلامي‌ ايران‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ جهاني‌ فرمودند: طي‌ چند ماه‌ گذشته‌، آمريكا با داعيه‌ ابر قدرتي‌ و برخورداري‌ از امكانات‌ فراوان‌ تبليغاتي‌ و سياسي‌، در تلاش‌ براي‌ حصر اقتصادي‌ ايران‌، در ضديت‌ با انعقاد قرارداد هسته‌اي‌ ايران‌ با روسيه‌ و نيز در موضوع‌ قرار داد همكاري‌ ايران‌ با آفريقاي‌ جنوبي‌ با نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، سينه‌ به‌ سينه‌ شد و در همه‌ موارد با پذيرش‌ شكست‌، مجبور به‌ عقب‌ نشيني‌ شد. اين‌ مسأله‌ نشان‌ داد كه‌ نظام‌ اسلامي‌ داراي‌ اقتدار و استحكام‌ حقيقي‌ است‌ و دولت‌ اسلامي‌ نيز با قدرت‌ به‌ كار و راه‌ خود ادامه‌ مي‌دهد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، تلاشهاي‌ دولت‌ را در عرصه‌ فعاليتهاي‌ اقتصادي‌، با استناد به‌ شاخصهاي‌ مهم‌ اقتصادي‌، موفق‌ ارزيابي‌ كردند و ضمن‌ تأكيد بر لزوم‌ تبيين‌ اين‌ فعاليتها براي‌ مردم‌ فرمودند: مثبت‌ شدن‌ تراز بازرگاني‌ خارجي‌، افزايش‌ ذخاير ارزي‌ و كاهش‌ واردات‌ نسبت‌ به‌ گذشته‌ از جمله‌ شاخصهاي‌ عمده‌ در فعاليتهاي‌ اقتصادي‌ است‌ كه‌ بايد با زبان‌ ساده‌ براي‌ مردم‌ تبيين‌ شود. مردم‌ با مشاهده‌ پيشرفتهاي‌ واقعي‌ در كشور، خوشحال‌ و به‌ آينده‌ اميدوار مي‌شوند، بنا بر اين‌ مطلع‌ كردن‌ مردم‌ از اين‌ پيشرفتها، حق‌ مردم‌ است‌ كه‌ بايد ادا شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ اجراي‌ طرحهاي‌ فراوان‌ اقتصادي‌ و توليدي‌ در كشور فرمودند: طرحهاي‌ زيادي‌ كه‌ در طول‌ سال‌ گذشته‌ و نيز در نيمه‌ اول‌ سال‌ جاري‌ به‌ پايان‌ رسيد، نشان‌ داد كه‌ كشور به‌ شكل‌ تحسين‌ برانگيزي‌ به‌ سمت‌ سازندگي‌ به‌ پيش‌ مي‌رود. اجراي‌ اين‌ طرحها، مملكت‌ را آباد مي‌كند، توليد داخلي‌ را افزايش‌ مي‌دهد، از هزينه‌ زندگي‌ مردم‌ مي‌كاهد و فرصت‌ كار و امكان‌ زندگي‌ شرافتمندانه‌ را براي‌ افراد بيكار فراهم‌ مي‌آورد، بنا بر اين‌ مسؤولان‌ كشور وظيفه‌ دارند كه‌ نتايج‌ بسيار مثبت‌ ناشي‌ از اجراي‌ اين‌ طرحها را براي‌ مردم‌ بازگو كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تثبيت‌ نرخ‌ ارز و مبارزه‌ جدي‌ با قاچاق‌ ارز و كالا را داراي‌ تأثيرات‌ بسيار مثبتي‌ در زندگي‌ مردم‌ ارزيابي‌ كردند و در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌، اقتدار ملي‌ را تجلي‌يافته‌ در وجود دولتي‌ مقتدر، دلسوز، علاقه‌مند به‌ مصالح‌ مردم‌ و شجاع‌ در برابر تهديد قدرتهاي‌ خارجي‌ دانستند و فرمودند: مسؤولان‌ و سررشته‌داران‌ امور كشور، بايد ارتباطي‌ واقعي‌ با خدا داشته‌ باشند و كار را براي‌ خدا انجام‌ دهند، زيرا اين‌ امر يك‌ پايه‌ اساسي‌ در اقتدار ملي‌ يا قدرت‌ دولت‌ محسوب‌ مي‌شود و هنگامي‌ كه‌ انسان‌ رابطه‌ خود را با خدا اصلاح‌ كرد، ركن‌ دوم‌ اقتدار ملي‌ نيز محقق‌ مي‌شود و خداوند رابطه‌ او را با مردم‌ درست‌ خواهد كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ تعيين‌كننده‌ كمكها و الطاف‌ الهي‌، در اعتلاي‌ ايران‌ اسلامي‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ فرمودند: اين‌ همان‌ لطف‌ و توجه‌ خداوند بود كه‌ اراده‌ها را محكم‌، دستها را كارامد، دلها را به‌ يكديگر نزديك‌ و وسوسه‌هاي‌ تفرقه‌افكنان‌ را خنثي‌ كرد. حمايت‌ مردم‌ از انقلاب‌ و خدمتگزاران‌ انقلاب‌ نيز مسأله‌ بسيار مهمي‌ است‌ كه‌ مسؤولان‌ كشور بايد تمام‌ توان‌ و تلاش‌ خود را به‌ حفظ و استمرار آن‌ به‌ كار بندند. مسؤولين‌ درجه‌ يك‌ كشور جزو قشرهاي‌ متوسط مردم‌ هستند و بايد نعمت‌ بزرگ‌ مردمي‌ بودن‌ و برخورداري‌ از حمايت‌ و همراهي‌ مردم‌ را پيوسته‌ قدر بدانند و در حفظ آن‌ بكوشند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ممانعت‌ از نفوذ عناصر فرصت‌طلب‌، سياه‌ رو و سوءاستفاده‌چي‌ را، لازمه‌ مبارزه‌ با فساد در دستگاههاي‌ مختلف‌ دانستند و فرمودند: اينجانب‌ محاكمات‌ جنجالي‌ را كه‌ اخيرا در كشور انجام‌ شد، جزو افتخارات‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ مي‌دانم‌ ، زيرا اين‌ محاكمات‌ به‌ روشني‌ نشان‌ داد كه‌ نظام‌ اسلامي‌، در برخورد با مظاهر فساد، كاملا جدي‌ است‌ و هر انگيزه‌ فسادي‌ را سركوب‌ مي‌كند. بنا بر اين‌ مسؤولان‌ كشور بايد با كمال‌ قدرت‌، بدون‌ هيچگونه‌ امتناع‌ و با تكيه‌ بر روشهاي‌ قانوني‌، با فساد و مظاهر آن‌ در هر جا برخورد كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ توجه‌ مسؤولان‌ كشور را به‌ ضرورت‌ اصالت‌ قائل‌ نشدن‌ و اهميت‌ ندادن‌ به‌ پست‌ و مقام‌، جلب‌ كردند و فرمودند: ايران‌ اسلامي‌ در راه‌ رشد و توسعه‌، حركت‌ صحيحي‌ را با برنامه‌ريزي‌ انجام‌ مي‌دهد، اما در عين‌ حال‌ تأمين‌ عدالت‌ اجتماعي‌، موضوع‌ مهمي‌ است‌ كه‌ بايد با وسواس‌ و دقت‌ بسيار دنبال‌ شود. عدالت‌، هدف‌ است‌ و رشد و توسعه‌، مقدمه‌ آن‌ محسوب‌ مي‌شود. برطرف‌ كردن‌ فقر و محروميت‌ به‌ عنوان‌ بخش‌ مهمي‌ از عدالت‌ بايد در درجه‌ اول‌ اهميت‌ در دستور كار مسؤولان‌ كشور قرار گيرد، هر چند كه‌ در برنامه‌ دوم‌ توسعه‌ اقتصادي‌ و اجتماعي‌ كشور نيز به‌ اين‌ مهم‌ توجه‌ شده‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ضرورت‌ بهره‌ گيري‌ از نيروهاي‌ توانمند و مستعد داخلي‌ را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: استعداد ملت‌ ايران‌ بالاتر از متوسط استعداد در كل‌ جهان‌ است‌ و دستاوردهاي‌ جوانان‌ ايران‌ در مسابقات‌ بين‌المللي‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ علمي‌، گوياي‌ همين‌ واقعيت‌ است‌، بنا بر اين‌ با تربيت‌ و آموزش‌ صحيح‌، توسعه‌ علم‌ و تحقيق‌ و اهتمام‌ به‌ انجام‌ كارهاي‌ دقيق‌ فرهنگي‌، بايد اين‌ فرصت‌ ايجاد شود كه‌ با تكيه‌ بر توان‌ و امكانات‌ داخلي‌، نيروهاي‌ مستعد و كارامد، خود اداره‌ امور كشور را به‌ دست‌ گيرند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ رشد صادرات‌ غير نفتي‌ را براي‌ جدا كردن‌ اقتصاد كشور از تكيه‌ بر درآمدهاي‌ ناشي‌ از صادرات‌ نفت‌، اميدواركننده‌ خواندند و فرمودند: بايد از تمام‌ ظرفيتهاي‌ كشور استفاده‌ شود، تا بتوانيم‌ از تنوع‌ در توليد اقتصادي‌، برخوردار شويم‌. ايران‌، كشوري‌ غني‌ است‌ و از ملتي‌ ممتاز برخوردار است‌ و در شرايط جهاني‌ فوق‌العاده‌اي‌ نيز قرار دارد. بنا بر اين‌ امروز با وجود تبليغات‌ ابر قدرتها و صهيونيستها، جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ نه‌ تنها در ميان‌ ملتها بلكه‌ براي‌ دولتها و آن‌ هم‌ برخي‌ دولتهاي‌ بزرگ‌، يك‌ الگوي‌ قطعي‌ محسوب‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ ثبات‌ و استقرار كامل‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ اشاره‌ كردند و در پايان‌ سخنانشان‌ تصريح‌ كردند كه‌ ايران‌ اسلامي‌ امروز از اقتدار جهاني‌ و قدرت‌ نفوذ در بسياري‌ از مناطق‌ سياست‌ بين‌المللي‌ برخوردار است‌ و از آغاز تا كنون‌ از يك‌ خط روشن‌ و مستمر در سياست‌ خارجي‌ خود، پيروي‌ كرده‌ است‌ بگونه‌اي‌ كه‌ اين‌ استقامت‌ و استمرار در سياست‌ خارجي‌ در كمتر كشوري‌ از جهان‌ ديده‌ مي‌شود.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور در سخنان‌ كوتاهي‌ با اشاره‌ به‌ پيشرفتها و موفقيتهاي‌ دولت‌ خدمتگزار در عرصه‌هاي‌ مختلف‌، آن‌ را مرهون‌ الطاف‌ الهي‌ دانستند و موقعيت‌ امروز كشور را موجب‌ اميدواري‌ هر چه‌ بيشتر مردم‌ ايران‌ نسبت‌ به‌ آينده‌ توصيف‌ كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /