پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جامعه مطبوعاتى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار جامعه مطبوعاتى با ايشان، افزايش آگاهى و معرفت عمومى مردم را لازمه پيشرفت و تداوم نظام اسلامى خواندند و نقش مطبوعات را در اين زمينه حقيقى، مؤثر و سازنده برشمردند.
مقام معظم رهبرى ديدار با اصحاب قلم و اهل معرفت و فرهنگ را شيرين و آرامش بخش توصيف كردند و با اشاره به تأثير و نفوذ برجسته مطبوعات بويژه در ميان قشرهاى برگزيده جامعه، به تبيين جايگاه مهم و ارزشمند آنها در نظام اسلامى پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اى در اين زمينه فرمودند: مطبوعات براى جمهورى اسلامى ايران مسأله اى تجملاتى و تشريفاتى نيست بلكه مسأله اى اساسى است زيرا اين نظام بر خلاف نظامهاى ديكتاتورى و سرمايه دارى، نظامى مردمى است و در چنين نظامى، آگاهى و معرفت مثل آب و هوا براى جامعه ضرورى است. مردم در نظام اسلامى بايد سرشار از معلومات و معرفت لازم و اهل تحليل قوى باشند و در تحقق اين هدف مهم، رسالت مطبوعات سالم با سليقه ها و روشهاى متفاوت، اساسى و اجتناب ناپذير است.
حضرت آيت الله خامنه اى نقش دولت و جامعه مطبوعاتى را در اين زمينه مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم حمايتهاى مادى و معنوى دولت از مطبوعات افزودند: دست اندركاران مطبوعات نيز براى دستيابى به اين اهداف، به طور جدى بينديشند و برنامه ريزى كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تاريخچه، مطبوعات در كشور افزودند: بر خلاف جريان روشنفكرى كه به طور كلى در ايران بيمار متولد شد، مطبوعات در آغاز ظهور خود سالم پديد آمد و آثار مثبتى برجاى گذاشت.
مقام معظم رهبرى در نقد وضع فعلى جامعه مطبوعاتى تصريح كردند: مطبوعات با توجه به فرهنگ پربار ملى و مجموعه غنى ادبيات و شعر و نثر، مطبوعات با توجه به تاريخچه خود در حد مطلوب پيش نرفته اند. انتظار آن است كه تعميق و افزايش كيفيت مطبوعات در زمينه هاى فرهنگى، ادبى، هنرى، سياسى، اجتماعى، ارائه تحليلهاى عميق و قوى، نشر فرهنگ عمومى و دانش، پاسدارى از زبان فارسى، تقليد نكردن از روشهاى نادرست غربى، زيبايى در سخن، لطافت در بيان، متجلى ساختن ذوق نويسندگى، استفاده هنرمندانه از عكس، كاريكاتور و ديگر روشهاى مطبوعاتى تلاش بيشترى صورت گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به وجود مطبوعات متعهد در كشور افزودند: وجود سليقه ها و نگرشهاى خاص و انتقاد و اعتراض معقول به دستگاهها و ادارات و وزارتخانه ها با تحقق وظايف و رسالت خطير مطبوعات منافاتى ندارد اما مطبوعات بايد از برخورد با يكديگر كه فضا را متشنج مى كند، خوددارى كنند.
مقام معظم رهبرى افزودند: ملت بزرگ ايران در طول قرنها بر مشكلات گوناگون فائق آمده و افق تيره و مه آلود ندارد امروز آمريكا و اسرائيل در حال توطئه عليه ايران اسلامى هستند اما اين براى نظام مردمى ما اهميتى ندارد و مردم ما افق ايران اسلامى را روشن مى بينند و مطبوعات نيز مى توانند با حفظ سليقه و علاقه خاص خود بدون متشنج كردن فضاى مطبوعاتى به نشر فرهنگ و دانش عمومى بپردازند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به قدرت مقابله ملت رشيد ايران با مشكلات بزرگى كه در طول قرنهاى اخير در كشور پديد آمده، افزودند: افق آينده كشور اميد بخش و پرفروغ است و نبايد با روشهايى از جمله زير سؤال بردن اساس انقلاب اسلامى و اصول آن و نيز با چاپ مطالب خاص اين واقعيت يعنى آينده پرفروغ را در دلهاى مردم كمرنگ يا متزلزل كرد.
مقام معظم رهبرى با اشاره به برخى مطبوعات كه تنها به فعاليتهاى تخصصى علمى و فرهنگى مى پردازند تصريح كردند: آن دسته از مطبوعات كه واقعا و حقيقتا براى ترويج فرهنگ و ادبيات و زبان فارسى و تعميق سواد عمومى فعاليت مى كنند بايد مورد حمايت نيز قرار گيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به برخى مطبوعات كه تضعيف و ضربه زدن به نظام اسلامى را دنبال مى كنند، تصريح كردند در جمهورى اسلامى وجود انديشه ها و آراء گوناگون آزاد است و اصولا در اين نظام بحث برخورد با انديشه ها، وجود خارجى ندارد اما عناد و غرض ورزى با طرح آراء و نظريات متفاوت است. در مطبوعاتى كه از فضاى آزاد جمهورى اسلامى سوء استفاده مى كنند افرادى وجود دارند كه كاملا غير قابل اعتمادند، آنها نه تنها در مقابل اختناق سياه پهلوى دم نمى زدند، بلكه با رژيم ستمشاهى به انحاء مختلف همكارى مى كردند، اما در دوران جمهورى اسلامى با وجود آن كه هر چه بخواهند مى گويند و مى نويسند، در قالب شعر و نثر و گزارش و قصه از نبودن آزادى فرياد سر مى دهند و در تأثيرپذيرى آشكار از بيگانگان و هماهنگ با تبليغات سوء دشمنان اين ملت و اين كشور، انواع تهمتها را به دولت و مسؤولان نظام مى زنند. رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند مايه تأسف است كه اينگونه افراد از كشور و ميهن خود و فرهنگ ملى و برخى سنتهاى تاريخى نيز اعراض مى كنند و حتى تنگ نظرانه درباره بزرگترين ارزش دوران حيات اجتماعى خود يعنى جنگ تحميلى و دفاع عظيم و پرشكوه 8ساله ملت ايران در برابر دشمن منفى بافى مى كنند و در مورد جوانان فداكار و مدافعان سلحشور ايران بى انصافانه قلم مى زنند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به اين كه در همه كشورها و نظامهاى جهان، مواردى وجود دارد كه خط قرمز آنها مى باشد، فرمودند: اصل انقلاب و نظام جمهورى اسلامى نيز خط قرمزى است كه بايد محترم شمرده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تشكر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و دست اندركاران برگزارى جشنواره مطبوعات و تأكيد بر لزوم كاملتر و عميق تر شدن اينگونه برنامه ها، تشكل و اجتماع اهل قلم را خوب دانستند و فرمودند كسانى كه براى مردم و فرهنگ اين ملت دل مى سوزانند و كار مطبوعاتى را با عشق و احساس وظيفه انجام مى دهند خوبست اجتماع داشته باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هم از اين موضوع حمايت كند.
در اين ديدار كه در پايان برگزارى سومين جشنواره مطبوعات انجام شد قبل از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى ميرسليم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى با اشاره به تلاش جامعه، مطبوعاتى كشور براى پاسدارى از ارزشها و آرمانهاى انقلاب اسلامى در زمينه چگونگى برپايى اين جشنواره گزارشى بيان كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /