پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران

همزمان با سالروز شهادت مولاى متقيان حضرت على بن ابى طالب (ع)، جمعيت عظيمى از عزاداران روزه دار تهران امروز نماز جمعه را به امامت حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دانشگاه تهران و خيابانهاى اطراف آن اقامه كردند.
امام جمعه تهران در آغاز خطبه اول نماز همگان را به رعايت تقواى الهى، پرهيزگارى و پاكدامنى سفارش كردند و فرمودند: درس بزرگ روزهاى ماه مبارك رمضان تقواى الهى و افزودن به ذخيره تقواست و همه بايد سعى كنيم كه از راه خدا منحرف نشويم.
حضرت آيت الله خامنه اى به همزمانى سالروز شهادت مولاى متقيان به عنوان روز قدر با سالروز ورود امام (رض) به ميهن براى اقامه حق و عدل اشاره كردند و در بيان شخصيت بى بديل اميرالمؤمنين على (ع) فرمودند: حيات مولاى متقيان على(ع) به مثابه اقيانوس بيكرانى است كه احاطه به تمامى ابعاد آن در يك نگاه و حتى در مطالعه اى طولانى براى يك انسان مقدور نيست. زيرا در شخصيت على بن ابى طالب(ع) عجايب و شگفتيهايى نهفته است كه مانع از احاطه انسان بر تمامى ابعاد وجودى آن حضرت مى شود و اين خود بازتاب عجز انسانى است كه سالهاى متمادى درباره زندگى اميرالمؤمنين مطالعه كرده و اين احساس را در وجود خود يافته است كه شخصيت والاى على (ع) با ابزار معمولى چون عقل، ذهن و ادراكات بشرى دست يافتنى نيست.
امام جمعه تهران سپس قرار گرفتن صفات متضاد و ناسازگار در وجود اميرالمؤمنين على(ع) را به نشانه توازن در شخصيت آن حضرت خاطرنشان كردند و گفتند: صفات متضاد در وجود اميرالمؤمنين على(ع) آنچنان زيبا در كنار هم چيده شده است كه خود يك زيبايى خاص را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بيان برخى از صفات برجسته در شخصيت على بن ابى طالب (ع) فرمودند: رحم و عطوفت و رقت قلب در كنار قاطعيت و صلابت آن حضرت در حد اعلاء بود. مولاى متقيان در ترحم و عطوفتش بگونه اى است كه با فقرا و يتيمان همنشينى مى كرد تا گل خنده را بر لبان آنان بنشاند، با دست خود براى آنان نان بر تنور مى چسباند و بر دهان يتيمان عسل مى گذاشت و همين شخصيت والا در جنگ نهروان در برابر عده اى از انسانهاى كج انديش و متعصب كه تصميم به براندازى اساس حكومت گرفته بودند قاطعانه ايستاد و چهار هزار نفر از معاندين را بر خاك هلاكت انداخت.
مقام معظم رهبرى ضمن مقايسه خوارج با گروهك منافقين فرمودند: گروهك منافقين نمونه خوارج در زمان ما هستند، منافقين قرآن و نهج البلاغه مى خواندند و تظاهر به دين دارى مى كردند ولى با بمب گذاريهاى خود خانواده اى را در افطار ماه رمضان به شهادت رساندند و يا جمعى را در حال عبور از يك ميدان و خيابان شهيد كردند و چهار امام جمعه از علماى مؤمن و فاضل را در محراب نماز كشتند و خوارج نيز عبدالله بن خباب و همسرش را كشتند و مغز جنين او را نيز متلاشى كردند و على (ع) در مقابل چنين افرادى با قاطعيت عمل كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى از ورع و حكومت به عنوان نمونه ديگرى از صفات برجسته در شخصيت متوازن مولاى متقيان على (ع) ياد كردند و فرمودند: اميرالمؤمنين على(ع) نهايت ورع را با مقتدرانه ترين حكومتها با هم جمع كرده و با كسى نيز رودربايستى ندارد و به همين دليل محمد بن ابى بكر حاكم مصر را كه مانند فرزند خود دوست مى داشت بركنار و نجاشى، شاعر و مداح حكومت خود را به سبب رعايت نكردن حدود الهى مجازات كرد. بنا بر اين فاصله اميرالمؤمنين با دوران قبل و بعد از آن حضرت به هيچ وجه قابل توصيف نيست.
امام جمعه تهران همچنين در بيان قدرت و مظلوميت و نيز زهد و سازندگى حضرت على(ع) گفت: على بن ابى طالب شجاعترين و قدرتمندترين انسان و در عين حال مظلوم ترين انسانهاى تاريخ اسلام است. زهد و بى رغبتى او به دنيا مثال زدنى است. اما در عين حال آن حضرت در طول 25 سال فاصله رحلت پيامبر اسلام (ص) تا رسيدن او به حكومت براى سازندگى و آبادانى تلاش كرد. آن حضرت يكى از پردرآمدترين انسانهاى دوران خود بود. اما زندگى فقيرانه اى داشت. بنا بر اين مى توان درس گرفت كه بى رغبتى به دنيا و بناى دنيا منافاتى با هم ندارد. بايد زمين را آباد و ثروت را ايجاد كرد. اما اسير و مغرور به آن نشد و على بن ابى طالب(ع) چنين بود.
حضرت آيت الله خامنه اى استغفار اميرالمؤمنين على(ع) را يكى ديگر از جنبه هاى زيبا و در حد اعلاى آن حضرت برشمردند و فرمودند: مولاى متقيان به عنوان يك سياستمدار كامل و بزرگ در عرصه هاى مختلف اجتماعى، سياسى، نظامى و قضايى به انجام امور مسلمين اهتمام مى ورزيد و با همه اشتغال از همه بيشتر عبادت مى كرد. دعاهاى اميرالمؤمنين يك كتاب قطور است و دعاهاى كميل و مناجات شعبانيه نشان مى دهد كه آن حضرت خداوند را به صفاتش سوگند مى دهد و از گناهانى كه مانع از اجابت دعا و نزول عذاب است استغفار مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى توجه امت روزه دار را به بهره گرفتن از رحمت الهى در شبهاى قدر، تفكر و تأمل در آيات خلقت و سرنوشت انسان و مناجات با خدا جلب كردند و در پايان خطبه اول نماز جمعه به ذكر مصيبت شهادت مولاى متقيان على(ع) پرداختند.
امام جمعه تهران در خطبه دوم نماز دوازدهم بهمن ماه را سر آغاز احياى قدرت اسلام و فروپاشى نظام پوسيده، فاسد و ارتجاعى پادشاهى توصيف كردند و فرمودند: ورود قدرتمندانه امام همه چيز را معنا كرد و توطئه دشمنان اسلام نيز از همان هنگام شروع شد متأسفانه قضاياى پس از پيروزى بصورت ريز و جامع و بخصوص به شيوه هاى هنرى و نافذ كمتر ثبت شده است و اينجانب از كسانى كه توانايى اين كار را دارند مى خواهم كه تاريخ انقلاب را بويژه در زمينه هاى هنرى ثبت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى استمرار دشمنى آمريكا و رژيم اشغالگر قدس با انقلاب اسلامى را يادآور شدند و فرمودند: با وجود انواع دشمنيها عليه ايران اسلامى، امروز انقلاب و نظام مقتدر اسلامى در داخل ايران و در دنيا اثر فكرى، سياسى، انسانى و اقتصادى عميقى داشته است و امروز حكومت اسلامى ما يكى از مقتدرترين حكومتها در طول تاريخ ايران محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مبارزه قدرتهاى استكبارى عليه ملت ايران را موجب قوى تر شدن ملت و سرعت بيشتر در پيشرفت كشور دانستند و فرمودند: 18 سال است كه دشمنان اسلام با ملت ايران دشمنى و مبارزه مى كنند و طى همين مدت ملت ايران با قدرت هر چه بيشتر به پيش رفته است.
مقام معظم رهبرى بر اهميت عدالت و جايگاه ممتاز آن در اسلام تأكيد كردند و فرمودند: تلاش ما در جهت حكومت عدل الهى است و اين حكومت نيز در راه عدالت حركت كرده است و قوامش نيز به عدالت است. دشمنان نظام اسلامى با عدالت و حقيقت مخالفت مى كنند و هيچ بى عدالتى بالاتر از اين نيست كه ملتها از منافع خود براى حفظ منافع ابر قدرتها چشم پوشى كنند.
امام جمعه تهران اعتراض به برخوردار شدن جمهورى اسلامى ايران از چند ناو جنگى در عين حضور دهها ناو جنگى آمريكا در خليج فارس را نشانه بى عدالتى توصيف كردند و فرمودند: دنيا پر از ظلم و جور و اسير بى عدالتى است، شعار انقلاب و حكومت اسلامى از آغاز مبتنى بر مبارزه با ظلم، قلدرى و زورگويى بوده است بنا بر اين كسانى كه ظالم تر باشند بيشتر ناراحت مى شوند.
حضرت آيت الله خامنه اى غارتگرى و زورگويى آمريكا را عامل دشمنى ملت ايران با رژيم آمريكا دانستند و با تأكيد بر بى ثمر بودن توطئه هاى مختلف اين رژيم عليه انقلاب اسلامى فرمودند: حكومت قلدر آمريكا كه زمانى به طور كامل حاكميت ايران را در اختيار داشت امروز كه انقلاب اسلامى را در تمامى صحنه ها مقابل خود مى بيند به هرگونه توطئه و خباثتى عليه انقلاب اسلامى دست مى زند اما ترديدى نيست كه با اتحاد ملت بزرگ ايران تمام اين توطئه ها نقش بر آب شده و خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب به تبليغات گسترده دهها راديو و تلويزيون بيگانه عليه انقلاب اسلامى اشاره كردند و اظهار داشتند: صدها ايستگاه راديويى و تلويزيونى وابسته به قدرتهاى استكبارى پيوسته ادعا مى كنند كه اقتصاد ايران در حال بحران است. بله اما اين بحران براى دشمنان انقلاب اسلامى است و براى ملت ايران در حال شكوفايى و سازندگى است.
حضرت آيت الله خامنه اى افزودند: ايران چه در دوره پهلوى و چه در دوران قاجار اصلا جرات نداشت كه از سازندگى و پيشرفت سخن بگويد اما امروز در سراسر كشور شعله علم ، تلاش و سازندگى در حال اوج گرفتن است.
امام جمعه تهران دلسرد كردن مردم از انقلاب اسلامى را يكى از اهداف اصلى دشمنان انقلاب دانستند و فرمودند: دشمن در تلاش است تا لشكر انقلاب را از انقلاب جدا كند توطئه هاى نظامى، محاصره اقتصادى و تبليغات گسترده دشمنان و عمده كردن مشكلات با اين هدف صورت مى گيرد تا مردم از انقلاب جدا شوند.
حضرت آيت الله خامنه اى تأكيد كردند: به كورى چشم دشمنان ايران اسلامى، مشكلات به جاى مانده از بيش از 50 سال حكومت منفور پهلوى حل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به تبليغات اخير رسانه هاى غربى مبنى بر احتمال حمله نظامى آمريكا به ايران اشاره كردند و فرمودند: در دو سه ماه اخير دشمنان انقلاب اسلامى جنگ روانى به راه انداخته اند و تبليغ مى كنند كه آمريكا به ايران حمله نظامى خواهد كرد اما بنده باور نمى كنم البته ملت ايران آماده است و از هيچ چيز هراس ندارد اما اگر در هيأت حاكمه آمريكا فكرى وجود داشته باشد كه بتواند مفسده و مصلحت را درك كند خواهند فهميد كه تعرض نظامى به ايران به ضرر آمريكا و به سود انقلاب اسلامى است.
امام جمعه تهران تأكيد كردند كه هر حركت آمريكا و صهيونيسم عليه انقلاب اسلامى، مردم ايران را قوى تر، علاقه آنان را به انقلاب بيشتر و دشمنى آنان را عليه دشمنان سرسختانه تر خواهد كرد. اگر كسانى خيال كنند مردم و مسؤولين را با تهديد مى توانند بترسانند و به تغيير موضع وادارند سخت در اشتباهند كسى كه مواضعش تغيير كند از اين ملت و انقلاب نيست. آنانى مطلوب و محبوب انقلاب و مردم هستند كه در مقابل دشمنان بايستند و سر سوزنى تسليم نشوند.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر قطعى بودن پيروزى انقلاب اسلامى بر تمامى دشمنان خود فرمودند: قدرت روزافزون انقلاب و نظام الهى ايران، ايستادگى روزافزون مردم در مقابل توطئه ها و نيز ضعف روزافزون دشمنان خبر امروز انقلاب اسلامى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تجليل از امام امت (ره) فرمودند: امام بزرگوار(ره) بعد از انقلاب 10 سال در ميان مردم بود و رفت، امام امروز در ميان ما نيست اما انقلاب و مردم پيروز شده و اين به معناى پيروزى امام است، افراد همه مى روند اما انقلاب و ملت پيروز و سرفراز مى مانند.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان خطبه دوم نماز با تجليل از شهداى جنگ تحميلى و بويژه 1000 شهيدى كه همزمان با ايام شهادت مولاى متقيان تشييع مى شوند هر يك از اين شهيدان را ستاره يى درخشان در انقلاب اسلامى توصيف كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /