پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

عفو محكومين دادگاههاى عمومى، انقلاب و نظامى و محكومين به جزاى نقدى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در آستانه عيد سعيد فطر و22 بهمن و سالروز پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى، 782 نفر از محكومين دادگاههاى عمومى، انقلاب و نظامى و همچنين كليه محكومين به جزاى نقدى از پنج ميليون ريال تا چهل ميليون ريال را كه از يك ماه تا هجده ماه زندانى شده باشند و شاكى خصوصى نداشته باشند را مورد عفو قرار دادند.
عفو اين عده از محكومين بنا به درخواست آيت الله يزدى رئيس قوه قضاييه و موافقت مقام معظم رهبرى صورت گرفته است.
متن نامه رئيس قوه قضاييه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامى به اين شرح است:
بسمه تعالى
محضر مبارك مقام معظم رهبرى
حضرت آيت الله خامنه اى (دام ظله الوارف)
فرارسيدن عيد سعيد فطر و تقارن خجسته آن با يوم الله 22 بهمن، سالروز پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى را به حضرتعالى تبريك و تهنيت عرض نموده، به ميمنت اين ايام مبارك و در اجراى بند 11 اصل 110 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران براى محكومين دادگاههاى عمومى و انقلاب و نظامى بشرح زير در دو بخش پيشنهاد و درخواست عفو مى نمايد. اميد است مشمول رأفت اسلامى و عنايت حضرتعالى قرار گيرند.
اول
الف - كليه كسانى كه به جزاى نقدى يا جريمه حداكثر تا مبلغ 5 ميليون ريال به حكم قطعى محكوم شده اند و تا تاريخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل يك ماه در زندان مى باشند.
ب - كليه كسانى كه به جزاى نقدى يا جريمه از 5 ميليون و يك ريال تا 10 ميليون ريال به حكم قطعى محكوم شده اند و تا تاريخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل سه ماه در زندان مى باشند.
ج - كليه كسانى كه به جزاى نقدى يا جريمه از 10 ميليون و يك ريال تا 20 ميليون ريال به حكم قطعى محكوم شده اند و تا تاريخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 6 ماه در زندان مى باشند.
د - كليه كسانى كه به جزاى نقدى يا جريمه از 20 ميليون و يك ريال تا 30 ميليون ريال به حكم قطعى محكوم شده اند و تا تاريخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 12 ماه در زندان مى باشند.
ه - كليه كسانى كه به جزاى نقدى يا جريمه از 30 ميليون و يك ريال تا 40 ميليون ريال به حكم قطعى محكوم شده اند و تا تاريخ 22 بهمن 1375 به علت عجز از پرداخت آن حداقل 18 ماه در زندان مى باشند.
تبصره 1 - عفو موضوع بندهاى فوق شامل كسانى مى شود كه شاكى يا مدعى خصوصى نداشته باشند.
تبصره 2 - محكومين زير از شمول عفو مستثنى مى باشند:
1 - مرتكبين جرائم ارتشاء، اختلاس، كلاهبردارى و تصرف غير قانونى در اموال دولت.
2 - كسانى كه بيش از دو بار سابقه محكوميت به علت ارتكاب جرائم مشابه جرم مورد درخواست عفو داشته باشند.
دوم

ليست پيوست حاوى تعداد 782 نفر از محكومين دادگاههاى عمومى و انقلاب و نظامى كه مراحل بررسى و كارشناسى آنها در كميسيون عفو و بخشودگى طى شده است.
والامر اليكم.
محمد يزدى - رئيس قوه قضاييه
پاسخ مقام معظم رهبرى به نامه آيت الله يزدى نيز به اين شرح است:
بسمه تعالى - با سلام و تحيت، پيشنهاد جنابعالى درباره ى عفو نامبردگان مورد قبول اينجانب است و مشاراليهم به همان ترتيب كه مرقوم داشته ايد مشمول عفواند. خداوند به جنابعالى توفيق و جزاى خير عنايت فرمايد.
والسلام عليكم - سيد على خامنه اى
18/11/75
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /