پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع زائران حرم مطهر امام رضا (ع)

در سالروز ميلاد مبارك حضرت على بن موسى الرضا ثامن الحجج عليه السلام و همزمان با آغاز سال نو، حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، صبح امروز طى سخنانى در اجتماع بزرگ زائران حرم مطهر امام رضا عليه السلام و مردم مشهد، از منطق قوى و استدلال محكم و متقن و نيز عدالت مطلق، به عنوان دو ابزار اصلى اسلام براى جذب دلها و تسلط بر تمامى شيوه هاى حكومتى و فرهنگهاى دست ساز بشرى نام بردند و توجه دستگاههاى مسئول كشور را به ضرورت انجام وظائف خود در جهت تكميل، گسترش و اجراى هوشمندانه عدالت در جامعه جلب كردند.
مقام معظم رهبرى در اين اجتماع باشكوه، با استناد به آيات قرآن كريم فرمودند: خداوند متعال وعده فرموده است كه دين خدا و پيام حق را در مقابل كارشكنيها، حسادتها و كينه ورزيهاى دشمنان در طول زمان، حفظ خواهد كرد و دشمنان خدا نمى توانند حركت و تلاش مبتنى بر دين حق را از بين ببرند و با آن مقابله كنند و در نهايت دين خدا، همه روى زمين را فراخواهد گرفت و تمامى انسانها و آحاد بشر، از آن بهره مند خواهند شد.
حضرت آيت الله خامنه اى در بيان چگونگى تسلط دين خدا در سطح جهان فرمودند: گسترش يك دين، عقيده و ايمان الهى، با استفاده از زور و قدرت سياسى و نظامى ممكن نيست، بلكه دين خدا بر دلها مسلط مى شود و آحاد بشر براى بهره مند شدن از فوايد آن، بايد پيام حق را بفهمند و از صميم دل آن را بپذيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از دو عامل درونى اسلام، به عنوان عوامل جذب كننده دلها و گسترش دهنده دين خدا به اقصى نقاط جهان، ياد كردند و در تشريح اين دو عامل فرمودند: منطق قوى، استدلال محكم و دلايل متقن از يك سو، و عدالت مطلق به معناى حقيقى كلمه از سوى ديگر، دو ابزار اصلى براى پيشرفت اسلام محسوب مى شوند. منطق قوى اسلام در تصرف افكار مردم دنيا مؤثر است و عدالت اسلامى نيز دلها را در سراسر گيتى به سوى خود جذب مى كند.
مقام معظم رهبرى بر استحكام عقايد اسلامى، به سبب اتكاء آن بر منطق و استدلال تأكيد كردند و فرمودند: هر ذهن سالم صحيح و اهل فهم و استدلال كه در مقابل منطق اسلام قرار گيرد، تسليم و خاضع مى شود و امروز با وجود مخالفتها و مبارزاتى كه با هر وسيله ممكن، عليه اسلام ناب در جريان است، دين مبين اسلام به سبب اتكاء آن به منطق و استدلال، در آمريكا، اروپا، آفريقا و شرق دور، رو به توسعه و گسترش است. بنا بر اين اسلام در بطن خود، عقايد و احكامى دارد كه هر انسان سليم الطبعى را جذب، و به خود معتقد مى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى اشاعه خرافات به نام اسلام و به نام محبت به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام را، در تضاد با استدلال و منطق اسلام توصيف كردند و فرمودند: هر جا كه خرافات به نام دين به ميان بيايد، دين خالص، بدنام خواهد شد و كسانى كه خرافات را به نام اسلام بيان كنند، بزرگترين دشمنى را با دين خدا ابراز كرده اند؛ و بر همين اساس، علما و متفكرين دينى و عشاق گسترش دين مبين اسلام، بايد توجه كنند كه اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام، هميشه با منطق و استدلال همراه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اقامه و ارائه عدالت اجتماعى اسلام را تنها در سايه استقرار حكومت اسلامى ممكن دانستند و فرمودند: بسيارى از متفكران و نويسندگان غير مسلمان كه درباره اميرالمؤمنين على عليه السلام، كتاب نوشته اند، به انگيزه عدالت، دلباخته آن حضرت شده اند . در جامعه اى كه بر اساس اسلام شكل گرفته است و از عدالت اجتماعى و حقوقى، عدالت قضايى و اجرايى و تقسيم صحيح ثروت برخوردار است، ملتها را در همه جاى دنيا به سوى خود و دين مبين اسلام جذب خواهد كرد و اين همان چيزى است كه امروز نظام جمهورى اسلامى، مخاطب آن است.
مقام معظم رهبرى عدالت را مقوله اى بسيار دشوار و صعب الوصول دانستند و فرمودند: جامعه بايد از لحاظ اخلاقى ساخته شود، تا بتوان عدالت كامل را در آن اجرا كرد و ما خدا را شكر مى كنيم كه در نظام جمهورى اسلامى تفاخر به ثروت، انباشته كردن مال و منال و زندگى در خانه هاى آنچنانى از نظر مردم و مسئولان كشور، يك امر منفى محسوب مى شود و اين وضعيت، حركت كشور به سمت عدالت را نشان مى دهد. امام بزرگوار به عنوان مظهر بى اعتنايى به دنيا، پاكدامنى و پارسايى را در حكومت اسلامى ايران، رواج دادند، اما در عين حال تحقق عدالت مطلق، مستلزم يك حركت بلند مدت است.
حضرت آيت الله خامنه اى به خطر دنياطلبى و انباشته شدن ثروتها در دوران بازسازى و افزايش فعاليتهاى اقتصادى در كشور اشاره كردند و فرمودند: دوران بازسازى، دوران شكوفايى و پيشرفت ملت و ساختن كشور است اما در اين دوران، خطر گرايش انسانهاى ضعيف النفس به سمت اشرافى گرى، تجمل خواهى، انباشت ثروت و سوء استفاده اقتصادى نيز بيشتر است بنا بر اين مسئولين و مردم بايد مراقب اين خطر بالقوه در وضعيت كنونى جامعه باشند و دل خود را در بند زخارف دنيوى گرفتار نكنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى خواست خداوند متعال را مبتنى بر ايجاد يك جامعه غنى و برخوردار از ثروت و امكانات زندگى دانستند و فرمودند: خداوند از جامعه فقير و مستمند كه نتواند زندگى خود را تأمين كند راضى و خرسند نيست. اسلام، پيروان خود را به آباد كردن زمين و افزايش ثروت جامعه سفارش كرده است. اما در عين حال بر اين نكته تأكيد دارد كه شكافى عميق ميان دو قشر فقير و غنى به وجود نيايد و جامعه بگونه اى نباشد كه عده اى دچار فقر، تنگدستى و تيره روزى باشند و عده ديگرى ثروتهاى افسانه اى را انباشته كنند.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان توجه مردم و مسئولان كشور را به ضرورت صرفه جويى و قناعت در مصرف به عنوان شعار محورى در سال جديد جلب كردند و فرمودند: صرفه جويى به معناى استفاده نكردن از نعمتهاى خداوند نيست. بلكه هدف، اسراف نكردن است. اسراف در يك جامعه نتيجه اشرافى گرى و تقسيم نابرابر ثروت است و موجب تضييع اموال عمومى و نعمت الهى مى شود. بنا بر اين جامعه اى كه بخواهد راه اسراف را به روى خود ببندد، بايد توجه خويش را به عدالت اجتماعى معطوف كند.
حضرت آيت الله خامنه اى از نوسازى معنوى و تحول اخلاقى در جامعه به عنوان گام چهارم انقلاب ياد كردند و فرمودند: بدون يك تحول اخلاقى عميق و گسترده، قادر به اجراى عدالت اجتماعى آن گونه كه مورد نظر اسلام است نخواهيم شد. عدالت، عده اى را زخمى و ناراضى مى كند و اعتراض كسانى را كه در صدد سوء استفاده از اموال عمومى هستند بر مى انگيزد و در چنين مواقعى اين گونه افراد با تكيه بر امكانات و ثروتى كه در اختيار دارند مسأله درست مى كنند و دشمنان خارجى نيز به كمك آنها مى آيند. بنا بر اين تحول اخلاقى براى اجراى عدالت، يك ضرورت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان به وجود تبعيض ميان سياهپوستان و سفيدپوستان آمريكا و مسائل نژادى در برخى از كشورهاى اروپايى اشاره كردند و فرمودند: قدرتمندان در اين كشورها هر فرد يا جماعتى را كه با اقتدار سرمايه دارى آنها در تعارض باشد، بيرحمانه سركوب مى كنند، از رژيم صهيونيستى كه از لحاظ گرايش به تبعيض، ظلم، فاشيسم و تروريسم، سياه روترين رژيمهاى دنياست، صريحاً حمايت كنند و اين همه نشان دهنده طرفدارى اين كشورها از ظلم، سياهى و زشتى است و گوياى اين واقعيت است كه مردم دنيا تشنه عدالت هستند و از بى عدالتى و ظلم رنج برند.
مقام معظم رهبرى توطئه ها، خدعه گريها و همدستى دشمنان اسلام را در برابر مقاومت، صبر، همبستگى و هوشيارى ملت ايران محكوم به شكست دانستند و در پايان سخنانشان تأكيد كردند كه دلهاى مردم مسلمان ايران از اميد به رحمت واسعه خداوند انباشته شده است و ذره اى از يأس و نوميدى در آن راه ندارد.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، حجت الاسلام والمسلمين واعظ طبسى نماينده ولى فقيه و توليت آستان قدس رضوى در سخنان كوتاهى مقدم حضرت آيت الله خامنه اى را به شهر مشهد گرامى داشت و ضمن ارائه گزارشى از فعاليتهاى آستان مقدس رضوى، تقارن ميلاد با سعادت امام رضا (ع) و عيد سعيد نوروز را به معظم له و ملت ايران تبريك گفت.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /