پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگران:

امریکا روی کاغذ می‌گوید با ایران معامله کنید اما عملاً با ایران‌هراسی مانع بانکهای خارجی می‌شود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی» تأکید کردند و با اشاره به ادامه خصومتهای امریکا افزودند: امریکایی های غیر قابل اعتماد، با اصرار بر تحریمهای مختلف ایران تلاش می کنند با ایجاد «ایران‌هراسی»، عملاً در راه تعاملات اقتصادی کشور با خارج، مانع تراشی کنند.
ایشان همچنین با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در جمعه همین هفته، همه واجدان شرایط شرکت در این مرحله را، به حضور در انتخابات فراخواندند.
رهبر انقلاب با تشکر از زحمات و تلاشهای جامعه کارگری کشور و اظهار ارادت نسبت به کارگران، کار و تلاش در جامعه را «ارزش» خواندند و گفتند: هر فردی که در جامعه مشغول کار است؛ اعم از مسئول، وزیر، استاد دانشگاه، دانشجو، طلبه، مدیر و دیگران، به معنای عمومی کلمه کارگر است و در واقع، «تولید ارزش» می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از دیدگاه اسلام، «بیکاری، تنبلی و وقت‌گذرانی بیهوده»، ضدّ ارزش است، افزودند: باید همه کسانی که در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند، علاوه بر بالا بردن کیفیت کار، حق آن کار را ادا و خود را وقف کار کنند.

مسئولین باید همه وقت و توان خود را به ادای صحیح مسئولیت اختصاص دهند

رهبر انقلاب افزودند: هرکسی در کشور مسئولیتی پذیرفته است، باید همه وقت و توان خود را به ادای صحیح آن مسئولیت اختصاص دهد.
ایشان با اشاره به وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری نسبت به انقلاب و نظام اسلامی در طول 37 سال گذشته خاطرنشان کردند: با وجود مشکلات معیشتی، کارگران هیچگاه به تبلیغات ضد انقلاب اعتنا نکردند و در مقابل نظام نایستادند بلکه همواره مدافع نظام اسلامی بوده‌اند.
رهبر انقلاب با تشکر صمیمانه از جامعه کارگری به‌دلیل وفاداری و بصیرت در قبال مسائل انقلاب و نظام، به موضوع «وظایف کارگران، بنگاههای اقتصادی و مسئولان در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» پرداختند و گفتند: پیام اصلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این است که مسئولان باید برای یکایک بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و آنها را به‌صورت واقعی اجرا کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، در خصوص نقش و سهم کارگران در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کردند: مهمترین مسئولیت کارگران در این بخش، «درست، با کیفیت و با استحکام انجام دادنِ کار» است.
ایشان با تأکید بر بالا رفتن کیفیت کار گفتند: از جمله مسائل مهمی که در بالا رفتن کیفیت کار کارگران تأثیر بسزایی دارد، جدی گرفتن موضوع «مهارت‌افزایی» و بالا بردن مهارت کارگران است که دولت در این زمینه مسئولیتهای مشخصی دارد.
رهبر انقلاب، یکی دیگر از مسائل تأثیرگذار و مهم در افزایش کیفیت کار را تأمین امنیت شغلی کارگران دانستند و خاطرنشان کردند: تأمین امنیت شغلی کارگران بر عهده مسئولان و همچنین کارفرمایان است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «تعطیلی کارگاههای تولیدی» را از آفات بزرگ برشمردند و گفتند: برخی اوقات، تعطیلی کارگاهها به‌دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و امکانات یا فرسودگی تجهیزات است که در این موارد، کارفرما مقصر نیست و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تجارت، بانکها، مسئولان بخش فناوری و شرکتهای دانش‌بنیان، باید به مسئولیت خود عمل کنند.
ایشان افزودند: البته در موارد دیگری نیز به‌دلیل سوء استفاده برخی کارفرمایان و استفاده از وامها و تسهیلات در بخشهایی همچون ساخت‌وساز به‌جای تولید، کارگاهها تعطیل می‌شوند که در این موارد، باید دستگاه قضایی، دولت و دستگاههای اطلاعاتی موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنند.
رهبر انقلاب تأکید کردند: کسی مخالف تولید ثروت نیست اما این تولید ثروت نباید به بهای لگدمال شدن جامعه کارگری و اقشار محروم باشد.
ایشان، «ترویج محصول کارگر ایرانی»، «سلامت محیط کار» و «افزایش سهم دستمزد در هزینه تولید» را از دیگر عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت کار کارگران دانستند و تأکید کردند: برای همه این موارد، می‌توان با استفاده از روشهای صحیح و همچنین تجربیات کشورهای دیگر، برنامه‌ریزی مناسب انجام داد تا هم انگیزه و کیفیت کار کارگران ارتقا یابد، و هم کارفرمایان آسیب نبینند.
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان به تبیین حقوق کارفرمایان نیز پرداختند و تأکید کردند: کارفرما و کارگر در منطق اسلام مکمل یکدیگرند نه معارض و دشمن.

کارفرما و کارگر در منطق اسلام مکمل یکدیگرند نه معارض و دشمن

حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از کارفرمایانی که سرمایه‌شان را به جای سرمایه گذاری بدون دغدغه در بانکها، به میدان تولید و کارآفرینی می آورند، افزودند: «همکاری صمیمانه کارگران با کارفرمایان»، «تلاش مسئولان برای تسهیل سرمایه گذاری در بخشهای مختلف» و «فراهم کردن زمینه صادرات و دفاع از حقوق صادرکنندگان در کشورهای خارجی»، از جمله حقوق کارفرمایان است که باید رعایت شود.
ایشان در همین بحث به مسئولان خاطرنشان کردند: باید بر سلامت و کیفیت کالاهای صادراتی نظارت شود چرا که صادر شدن اجناس و کالاهای ناسالم و بی کیفیت، موجب بدنام شدن ایران و ضربه به صادرات کشور خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید فراوان بر «ارزش و اهمیت تولید داخلی» افزودند: تولید داخلی باید به عنوان امری مقدس شناخته و حمایت از آن، یک «وظیفه» تلقی شود.
رهبر انقلاب، وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «مطلقاً ممنوع» خواندند و افزودند: برخی فروشگاهها مقیدند که جز تولید داخلی نفروشند که باید به این انسانهای با غیرت آفرین گفت.
ایشان افزودند: البته در برخی فروشگاههای عمدتاً بزرگ و گاه وابسته به دستگاههای دولتی، همه اجناس، خارجی است که این کارِ زشت، عملاً موجب بیکاری کارگر ایرانی و بهبود وضع کارگر خارجی می شود.
رهبر انقلاب با انتقاد از فرهنگ خرید کالاهای خارجی و پز دادن با کالاهای دارای نشان های خارجی گفتند: ما با دنیا تعامل داریم اما در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به عنوان یک ضدارزش تبلیغ و شناخته شود.

در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به عنوان یک ضدارزش شناخته شود

ایشان خاطرنشان کردند: البته در این زمینه طرفدار افراط نیستم بلکه باید با حکمت و تدبیر عمل کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یک مصداق به قضیه وارد کردن خودروهای امریکایی اشاره کردند و گفتند: خود امریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی امریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد.
ایشان افزودند: مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه ها وارد می شود، بایستند و جداً نگذارند این قبیل مسائل انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولتهای مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده ام، و آنها نیز می گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.
ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاههای ذیربط، با قدرت با قاچاق سازمان یافته مقابله و برخورد کند.

باید قوی‌ترین اشخاص را مأمور مقابله با قاچاق کرد

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می کنند.
رهبر انقلاب همچنین در اشاره به یک مسئله خیلی مهم در باب تولید داخلی گفتند: گاه جنسی می تواند در داخل تولید شود اما وارد کنندگانی که سودهای کلان به دست می آورند، با روشهای مختلف از جمله «رشوه‌های سنگین، تهدید و حتی جنایت»، تلاش می کنند جلوی تولید آن کالا را بگیرند.
ایشان تأکید کردند: این مسائل، بسیار مهم و امنیتی است و نباید با آنها ساده برخورد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه آسیب شناسی موانع رشد تولید داخلی، به نقد کسانی پرداختند که به بهانه کهنه بودن فناوری تولید محصولات داخلی، عملاً راه ورود محصولات  خارجی را به کشور هموار می کنند.
ایشان گفتند: برخی مدافعان واردات کالاهای خارجی هر جا در استدلال کم می آورند، می گویند فناوری خارجی، «پیشرفته» و فناوری داخلی، «قدیمی» است؛ بسیار خوب اما چرا با این همه استعداد و ذهن خلاق ایرانی، این مشکل را حل نمی کنید؟
رهبر انقلاب سؤال کردند: آیا ذهن ایرانی که می تواند موشک را پس از مسافتی 2 هزار کیلومتری با خطایی کمتر از 10 متر به هدف بزند، نمی تواند مشکل فناوری داخلی برخی عرصه ها از جمله صنعت خودرو را حل کند؟ پس چرا برای حل مشکلات به این گونه جوانان مراجعه نمی کنید؟

آیا ذهن ایرانی که می تواند موشک 2 هزار کیلومتری با خطایی کمتر از 10 متر را به هدف بزند، نمی تواند مشکل صنعت خودرو را حل کند؟

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: برخی پیشرفتهای کشور محرمانه است و قابل بازگویی نیست وگرنه همه از استعداد جوانان این سرزمین متعجب می شوند.
رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: به جامعه کارگری، کارفرمایان و مسئولان دولتی خوش بین هستم اما واقعیت این است که کار در جاهایی می لنگد و برخی علل و عوامل نمی گذارد تلاشها به نتیجه لازم برسد، مسئولان تلاش کنند و با شناخت و رفع این رخنه ها، شتاب حرکت پیشرفت کشور را افزایش دهند.
ایشان تأکید کردند: رسیدن ایران به قله رفیع تمدن اسلامی، شعار و رجزخوانی نیست بلکه مستند به واقعیات، امکانات، ویژگی ها و ظرفیتهایی است که توجه به آنها، زمینه ساز تحقق این هدف خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: البته دشمن، همچنان دشمنی و ایجاد مانع می کند و در رأس این دشمنی نیز امریکا و صهیونیسم قرار دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امریکایی ها گاهی اوقات از دور گلایه می کنند که چرا نسبت به ما بدبین هستید؟ خوب مسائلی را که موجب بدبینی هستند، می بینیم و نمی توانیم چشمان خود را بر روی آنها ببندیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، «انجام مبادلات بانکی با زحمت و کندی زیاد و اخلال امریکایی‌ها در معاملات بانکی» را نمونه‌ای آشکار از زمینه های بدبینی برشمردند و گفتند: اکنون موضوع اختلال در معاملات بانکی را مسئولان نیز می گویند اما چرا بانکهای بزرگ دنیا حاضر به همکاری با ایران نیستند؟
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: علت آنکه بانک های بزرگ دنیا حاضر به همکاری با ایران نیستند، «ایران هراسی» است که امریکایی‌ها ایجاد کرده و ادامه می دهند.
ایشان تأکید کردند: بارها گفته ام که نمی توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است.

بارها گفته ام که نمی توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه بر روی کاغذ می نویسند و می گویند "بانکها با ایران معامله کنند" اما در عمل، به گونه دیگری اقدام می شود تا «ایران هراسی» به‌وجود آید، افزودند: امریکایی‌ها می گویند ایران یک کشور حامی تروریسم است و ممکن است به علت حمایت از تروریسم، مورد تحریم قرار گیرد.
ایشان تأکید کردند: این مطالب چه پیامی را به بانکها و طرف های خارجی منتقل می کند؟ پیام این مطالب این است که برای معامله با ایران اقدام نکنید و در نتیجه، عملاً بانک ها و سرمایه‌داران خارجی از تعامل با ایران به هراس می افتند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته درخصوص موضوع تروریسم، امریکایی‌ها از همه تروریست ها بدتر هستند و بر اساس اطلاعات موجود، همچنان به ترویست های نام و نشان‌دار کمک می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای به یکی دیگر از شیوه های «ایران هراسی» دولت امریکا برای ممانعت عملی از همکاری بانک ها و سرمایه داران خارجی اشاره کردند و گفتند: آنها ادعا می کنند که دلیل همکاری نکردن کشورهای خارجی، اوضاع داخلی ایران است در حالیکه اکنون امن تر از ایران در منطقه وجود ندارد و شرایط داخلی ایران، از خود امریکا که روزانه چندین نفر کشته می شوند و حتی از کشورهای اروپایی امن‌تر است و اوضاع داخلی ایران به کوری چشم دشمنان، بسیار خوب است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید مکرر مقامات امریکایی بر حفظ شاکله و نظام تحریم های ایران را یکی دیگر از روشهای صریح «ایران هراسی برای ممانعت از حضور سرمایه گذاران خارجی» برشمردند و خاطرنشان کردند: ما با چنین دشمنی طرف هستیم، و برای هر فعالیتی که می خواهیم انجام دهیم، باید وجود این دشمن را مفروض بگیریم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در 37 سال گذشته، به رغم دشمنی امریکا، تأکید کردند: اگر این دشمنی تا صد سال دیگر هم ادامه داشته باشد، به کوری چشم آنها تا صد سال دیگر نیز پیشرفت خواهیم کرد.
ایشان افزودند: امریکا دشمن است؛ چه به روی او بیاوریم، چه به روی او نیاوریم؛ و چه بر زبان بیاوریم و چه بر زبان نیاوریم، این دشمنی ها تمام نخواهد شد.

امریکا دشمن است؛ به روی او بیاوریم یا نیاوریم؛ بر زبان بیاوریم یا نیاوریم

حضرت آیت الله خامنه ای، همه مسئولان سه قوه، دستگاهها و نهادهای انقلاب و همچنین آحاد مردم را به شناخت قدر و قدرت کشور و تواناییهای آن، توصیه کردند و افزودند: ما همانند امیرالمومنین علی(ع) مظلوم اما قوی هستیم و اگر از تواناییها و ظرفیت های خود به بهترین، انسانی ترین و اسلامی ترین شکل استفاده کنیم، قطعاً بر همه موانع فائق خواهیم آمد.
ایشان تأکید کردند: راه ما هموار نیست اما سنگلاخ هم نیست و اگر به قدرت خود تکیه کنیم، حتماً به موفقیت و پیشرفتهای بیشتر خواهیم رسید.
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان خود به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دهم اردیبهشت در برخی شهرها اشاره کردند و گفتند: اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست و همه واجدان شرایط رأی دادن، در انتخابات شرکت کنند.

اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست؛ همه واجدان شرایط رأی دادن، شرکت کنند

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: شرکت در انتخابات تعیین کننده است زیرا اگر در پای صندوقهای رأی حاضر نشویم، این میل و کشش و هویت به صندوق منتقل نمی شود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با گرامی‌داشت روز کارگر، به مشکلات کارگران و بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته بر اساس همدلی و همزبانی شکل گرفته میان کارگران و کارفرمایان، شکاف موجود میان تورم و مزد کاهش یافته است.
آقای ربیعی با تاکید بر ضرورت توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط برای نهادینه شدن گفتمان رشد فقرزداییِ اشتغال‌محور، افزود: «تقویت بیمه‌ها و بیمه کردن 10 میلیون شهروند فاقد بیمه درمان»، «مبارزه با فقر و فساد»، «بهبود وضعیت کودکان کار»، «گسترش تعاونی‌ها»، «توسعه درمان به مناطق محروم»، «توانمندسازی با تاکید بر توسعه فنی و حرفه‌ای»، «تدوین لایحه حمایت از معلولان و ایجاد شغل و تهیه مسکن برای آنها»، «اجرایی شدن بیمه زنان سرپرست خانوار»، «رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی» و «اصرار بر صیانت از شخصیت کارگران» از مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /