پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى با ايشان، طى سخنانى نقش و جايگاه مردم را در نظام و حكومت مبتنى بر ولايت فقيه تبيين كردند و ولايت فقيه و نفى نفوذ و سلطه خارجى را به عنوان دو ركن اساسى در نظام حكومتى اسلام برشمردند.
مقام معظم رهبرى در تبيين جايگاه مردم در حكومت اسلامى فرمودند: اصل مسأله ولايت فقيه از آيات قرآن كريم و روايات استنباط مى شود و شارع مقدس، معيارها را در اين زمينه بيان كرده است، بنا بر اين در مرحله معيارهاى حاكم، برخورد مردم همانند برخورد با ساير احكام شرعى است و مردن نقش فرد مؤمن، معتقد و عامل به اين حكم و معرفت شرعى را دارند و در مرحله تعيين مصداق منطبق بر معيارها بديهى است كه مردم نقش با واسطه اى را از طريق مراجعه به خبرگان ايفا مى كنند، چه در غير اين صورت اگر قرار باشد تطبيق مفهوم با مصداق را از دست خبرگان خارج كنند، همه چيز به هم خواهد ريخت و معيارها بكلى نابود خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى نقش مردم را در پذيرش مصداق ولايت فقيه و تبعيت از او بسيار مهم و تعيين كننده دانستند و فرمودند: هر كسى كه دغدغه مردم را دارد، بايد كارى كند كه مردم به ايمان، تبعيت و اطاعت قلبى كشانده شوند، مردم ايران، مردمى مؤمن، دين باور، معتقد به مبانى و براى فداكارى در اين راه آماده اند، بنا بر اين كسانى كه مى خواهند مردم يك نقش عملى و عينى داشته باشند و حكومت الهى با جنبه مردمى توأم شود، بايد جاذبه ها و زيباييهاى اين مسأله را از نظر عقل و منطق بشرى تبيين كنند و مردم را براى حضور در صحنه به شوق آورند. مردم نيز با ايفاء نقش واقعى خود، همواره ناصر اسلام و حكومت اسلامى بوده و خواهند بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر نقش تعيين كننده مردم در تمامى مسائل انقلاب و نظام اسلامى فرمودند: در كشورهايى كه با دموكراسى غربى اداره مى شوند، از جمله در كشور آمريكا، نقش و حضور مردم در اداره و هدايت كشور به قدر ايران نيست و كتابها و گزارشهاى بسيار روشنگرى از انتخابات حزبى در دنياى دموكراسى وجود دارد كه نشان مى دهد مردم به معناى حقيقى كلمه هيچ نقشى ندارند و آنچه وجود دارد، تنها يك تأثير صورى است كه بسيار رندانه و زيركانه، "شكل حضور مردم" به آن داده شده است، در حالى كه در اين انقلاب و نظام، هر چه شده است، به كمك مردم و بر مبناى خواست آنها بوده است.
مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان بر نقش امام خمينى (رض) در گشودن يك راه روشن فراروى ملتها تأكيد كردند و فرمودند: امام بزرگوار يك حركت ماندگار سياسى را از طريق بنيان گذاشتن يك مكتب سياسى در فضاى سياسى جهان به انجام رساندند و اركان اصلى اين مكتب سياسى و راهى كه امام در مقابل ملتها باز كرد، قطعا با الهام الهى و از طريق احساس تكليف بود كه بر اساس يك برنامه منظم و از پيش طراحى شده به انجام رسيد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تشريح مسأله نه شرقى و نه غربى به عنوان يك ركن اصلى در نظام اسلامى فرمودند: نه شرقى و نه غربى يك ايده، فكر و آرمان سياسى محض و يك جهتگيرى اساسى براى نظام است كه روح و جوهره آن را تأثير ناپذيرى در برابر نفوذ سلطه گران، شكل مى دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، ضديت با نظام سلطه و مقاومت و حساس بودن در مقابل سلطه را لازمه اسلامى بودن يك حكومت و جامعه دانستند و فرمودند: دنياى امروز به يك مجموعه سلطه طلب و يك مجموعه سلطه پذير و به تعبيرى به كشورهاى مقتدر و برخوردار از علم، ثروت و امكانات گوناگون اقتصادى و سياسى از يك سو و كشورهاى ضعيف از سوى ديگر تبديل شده است، بنا بر اين در صورتى كه ميان اين دو بخش، ارتباط و تعامل وجود داشته باشد، نفوذ كشورهاى قوى بر كشورهاى ضعيف قطعى است.
حضرت آيت الله خامنه اى از علم به عنوان يك ابزار قدرت و سلطه سياسى در جهان امروز ياد كردند و فرمودند: قدرتهاى سلطه گر با تكيه بر ماهواره ها، ابزارهاى كامپيوترى، و شبكه هاى عظيم اطلاع رسانى، خواسته هاى خود را به هر جايى از اعماق دنيا كه بخواهند مى رسانند و از اين امكانات به عنوان ابزار سلطه سياسى خود بر ديگران استفاده مى كنند، بنا بر اين راه درست براى عدم نفوذ و تسلط قدرتى مانند آمريكا بر ايران، همين كارى است كه امام بزرگوار كرد و يك ديوار محكم و بلندى را در مقابل آمريكا قرار داد.
حضرت آيت الله خامنه اى از حمايت قدرتهاى جهانى از كودتاى نظامى الجزاير و لگد مال كردن آراء مردم مسلمان اين كشور و نيز از سركوب حكومت اسلامى حزب رفاه تركيه به عنوان نشانه هايى از سلطه گرى استكبار ياد كردند و فرمودند: عمل به اصل نه شرقى و نه غربى، بهترين كارى است كه امام كرد و از آغاز با "نه ى مطلق"، عزت كامل را براى ملت ايران به ارمغان آورد.
مقام معظم رهبرى پرداختن بهاى مبادله و تعامل سياسى با قدرتى مانند آمريكا را بسيار سخت و سنگين توصيف كردند و فرمودند: جوانان ما بايد كشور خود را از لحاظ علمى به اوج برسانند و آن را از لحاظ تبليغاتى و ابزار روز و نيز از لحاظ امكانات نظامى مجهز كنند و در اين وضعيت است كه مى توانيم با آمريكا حرف بزنيم، زيرا او ديگر قدرت پنجه زدن به صورت ما را نخواهد داشت.
حضرت آيت الله خامنه اى مذاكره سياسى با آمريكا را براى جمهورى اسلامى ايران از جهات گوناگون زيان آور دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: مذاكره با سلطه گرى مانند آمريكا از رابطه بدتر است. ضرر رابطه سياسى در مجموع به اندازه ضرر مذاكره نيست و اگر در رابطه اندك فايده اى نيز وجود داشته باشد، به قدر مذاكره نيست، اما مضار رابطه در مذاكره هست.
مذاكره سياسى با آمريكا براى سياست، فرهنگ، روحيه مردم و عمق استراتژيك نظام در خارج از كشور مضر است و براى تداوم اين راه ضرر دارد؛ بنا بر اين ما مذاكره را از آغاز نفى كرده و اكنون نيز آن را نفى مى كنيم.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى آيت الله مشكينى رئيس مجلس خبرگان در سخنان كوتاهى دهه فجر انقلاب كبير اسلامى را به رهبر معظم انقلاب تبريك گفت و از توليت استان مقدس على بن موسى الرضا (ع) در برگزارى اجلاسيه هشتم مجلس خبرگان تقدير و تشكر كرد.
سپس آيت الله امينى نايب رئيس مجلس خبرگان گزارشى از مباحث مطروحه و نيز مصوبات اين اجلاس در ارتباط با آيين نامه داخلى مجلس خبرگان ارائه داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /