پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

عفو محكومين محاكم عمومى، انقلاب و نظامى كشور

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت فرارسيدن بيستمين سالگرد پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى با عفو جمع كثيرى از محكومين محاكم عمومى، انقلاب و نظامى كشور موافقت فرمودند.
متن پيشنهاد رئيس قوه قضاييه و موافقت مقام معظم رهبرى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارك مقام معظم رهبرى
حضرت آيت الله خامنه اى (دام ظله الوارف)
بسى خداى بزرگ را به اين نعمت الهى شاكريم كه بيستمين سالگرد پيروزى انقلاب را جشن مى گيريم و شاهد موفقيتها و پيشرفتهاى بايسته و شايسته جمهورى اسلامى در اين سرزمين پهناور هستيم و على رغم توطئه هاى دشمنان اسلام و خنثى شدن همه آنها به دست بنيان گذار جمهورى اسلامى ايران حضرت امام راحل (رضوان الله عليه) و رهبرى و ارشاد و هدايت آن حضرت كه امروز سكان دارى اين كشتى را در دنياى متلاطم بخصوص در برابر نقشه هاى شيطانى و استكبارى جهان غرب به عهده داريد روشن است كه شكرگزارى نعمت زندگى در سايه حاكميت اسلام و قرآن و نظام ولايت فقيه تنها با توفيق الهى تا اندازه اى امكان پذير است "ورنه از دست و زبان كه برآيد كه از عهده شكرش بدرآيد..."
به شكرانه اين نعمت بزرگ اميدوارم در بيست و دوم بهمن امسال كه با سالهاى گذشته تفاوتهايى را دارد جمع بيشترى مشمول لطف و عنايت آن جناب قرار گيرند و بدين منظور بر اساس بند 11 از اصل 110 قانون اساسى پيشنهاد مى گردد مجازات محكومين محاكم عمومى، انقلاب و نظامى كه محكوميت آنان تا تاريخ 22/11/77 قطعيت يافته و به مرحله اجراء درآمده است به شرح زير مورد عفو قرار گيرند:
1 - باقيمانده محكوميت به جزاى نقدى تا 10 ميليون ريال چنانچه به علت عجز از پرداخت جريمه تا تاريخ 22/11/77 مدت سه ماه در حبس باشند.
2 - باقيمانده محكوميت به جزاى نقدى از 10 ميليون و يك ريال تا 20 ميليون ريال چنانچه به علت عجز از پرداخت جريمه تا تاريخ 22/11/77 مدت 6 ماه در حبس باشند.
3 - باقيمانده محكوميت به جزاى نقدى از 20 ميليون و يك ريال تا 30 ميليون ريال چنانچه به علت عجز از پرداخت جريمه تا تاريخ 22/11/77 مدت 9 ماه در حبس باشند.
4 - باقيمانده محكوميت به جزاى نقدى از 30 ميليون و يك ريال تا 40 ميليون ريال چنانچه به علت عجز از پرداخت جريمه تا تاريخ 22/11/77 مدت 12 ماه در حبس باشند .
5 - باقيمانده محكوميت به جزاى نقدى از 40 ميليون و يك ريال تا 50 ميليون ريال چنانچه به علت عجز از پرداخت جريمه تا تاريخ 22/11/77 مدت 15 ماه در حبس باشند .
6 - باقيمانده محكوميت به حبس تا دو سال چنانچه تا تاريخ 22/11/77 يك چهارم از مدت حبس را تحمل نموده باشند.
7 - باقيمانده محكوميت به حبس بيش از دو سال تا 10 سال چنانچه تا تاريخ 22/11/77 يك سوم از مدت حبس را تحمل نموده باشند.
8 - باقيمانده محكوميت حبس كليه محكومين ذكور و اناث كه حسب اسناد سجلى سن آنان تا تاريخ 22/11/77 به ترتيب 65 سال و 55 سال تمام شمسى بالغ گردد.
9 - مدت محكوميت محكومين به اقامت اجبارى يا منع اقامت در محل معين (به استثناى اقامت اجبارى از باب حد) يك سوم از محكوميت كسر و عفو مى شود.
تبصره 1: كل محكوميت به جزاى نقدى در يك دادنامه قابل انطباق با يكى از بندهاى مذكور 1 تا 5 مى باشد، در صورت عدم تطبيق با يك بند نمى توان قسمتى از آن را مشمول بند ديگر كرد.
تبصره 2: در صورت محكوميتهاى متعدد: مجموع محكوميتهاى يك پرونده ملاك محاسبه مى باشد. بنا بر اين در صورت محكوميت در دو مرجع، محكوميتى كه در حال اجرا است مى تواند مشمول اين دستورالعمل باشد.
تبصره 3: جرائم تقسيط شده كه موجب آزادى محكومين آنان شده، مشمول اين دستورالعمل نمى باشد.
تبصره 4: ملاك محاسبه كل محكوميت قطعى اوليه بدون احتساب عفوهاى قبلى مى باشد .
شرايط استفاده از اين عفو:

الف - بيش از يك سابقه محكوميت نداشته باشند.
ب - محكوم عليه در زندان يا در تبعيدگاه باشد.
ج - شاكى يا مدعى خصوصى نداشته و يا تا پايان سال جارى رضايت شاكى را جلب و ضرر و زيان مدعى خصوصى را پرداخت نمايد.
مستثنيات اين عفو:

محكوميت به جرائم گروهكهاى ضد انقلاب، سرقت مسلحانه، راهزنى، آدم ربايى، تجاوز به عنف، دائر كردن مراكز فساد و فحشا، جاسوسى، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس و ارتشاء بيش از 5 ميليون ريال از شمول اين عفو مستثنى هستند.اميد است كسانى كه مشمول اين عناوين هستند از رأفت اسلامى و عفو آن جناب استفاده كنند.
محمد يزدى
رئيس قوه قضاييه
متن پاسخ مقام معظم رهبرى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام و تحيت، نظر و پيشنهاد جناب عالى در مورد عفو محكومين مذكور مورد موافقت و قبول اينجانب است و يادشدگان به همان ترتيب كه مرقوم داشته ايد، معفوند.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيد على خامنه اى
22/11/77
همچنين به مناسبت ايام الله 22 بهمن، تعداد 75 نفر از محكومين دادگاههاى ويژه روحانيت و مرتبطين غير روحانى اين دادگاه به پيشنهاد رئيس قوه قضاييه و موافقت مقام معظم رهبرى مورد عفو و رأفت اسلامى قرار گرفتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /