پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعى از مديران مسئول و سر دبيران نشريات دانشجويى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى شب گذشته در ديدار جمعى از مديران مسئول و سر دبيران نشريات دانشجويى با ايشان بر اهميت انتخابات شوراهاى اسلامى و نقش آن در پيشرفت امور كشور تأكيد كردند و از مردم خواستند كه در اين انتخابات به افراد كاردان، متدين، دلسوز و علاقه مند به مصالح مردم رأى دهند.
مقام معظم رهبرى در پاسخ به سؤال مدير مسئول يكى از نشريات دانشجويى در مورد اهميت انتخابات شوراهاى اسلامى و نقش مردم در تعيين سرنوشت خويش فرمودند: اگر قانون انتخابات شوراها به نحو درست و دقيقى اجرا شود، فرآورده بسيار مفيد و شيرينى براى كشور و ملت خواهد داشت. مهم آن است كه مردم براى اداره امور زندگى شهرى يا روستايى خود بتوانند افرادى را بر اساس شناخت برگزينند زيرا اين امر هم به پيشرفت امور كشور كمك خواهد كرد و هم مردم را با وظايفى كه بر عهده آنهاست آشنا خواهد ساخت و البته سود آن هم مستقيما به خود مردم باز مى گردد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر ضرورت رعايت دقيق قوانين و مقررات مربوط به انتخابات شوراها فرمودند: تخطى نكردن از قانون و تأثير نگذاشتن سلايق و اميال در روند اجراى اين كار بزرگ و سراسرى بر عهده دولت و مسئولين است و تشخيص صحيح در انتخابات نامزدها با تكيه بر معيارهايى مانند كاردانى، تدين، دلسوزى، تقوا و علاقه مندى به مصالح جامعه بر عهده مردم است. مردم بايد در مورد نامزدها به دقت تحقيق كنند و به كسانى كه انتخابات را وسيله اى براى رسيدن به نام و نان و مقام و شهرت قرار داده اند رأى ندهند و افراد صالحى را برگزينند كه اهل خود نمايى نيستند و براى خود كيسه ندوخته اند .
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بيان نقش و جايگاه مردم در نظام اسلامى فرمودند: در تفكر اسلامى، انديشه خدا محورى با انديشه مردم محورى هيچ منافاتى ندارد و در حكومت دينى مردم اصل و همه كاره هستند.
تشكيل حكومت دينى در يك كشور به معناى تدين مردم و تحقق خواست آنان است و در حكومت اسلامى كه مبتنى بر احكام دينى و تعاليم الهى است نقش مردم برجسته و بسيار مهم است، بنا بر اين اگر مردم با حاكم اسلامى بيعت نكنند و او را نخواهند اگر چه اميرالمؤمنين على (ع) هم باشد، مگر ممكن است بر سر كار بيايد و تا مردم نخواهند و ايمان و اعتقاد نداشته باشند چنين امرى ممكن نخواهد بود.
مقام معظم رهبرى مردم را تكيه گاه اصلى حاكميت و قدرت دين براى تأمين اهداف خود دانستند و فرمودند: خواست، اراده و ايمان مردم و حتى عواطف آنان پايه اصلى حكومت اسلامى است و ما نيز در جمهورى اسلامى ايران به اين مهم، اعتقاد داريم و در قانون اساسى اين مسأله به شكل معقول و منطقى و قانونى گنجانده شده است و مشكلات ناشى از تبديل يك تفكر به قانون قابل اجرا به بهترين وجه ممكن حل نشده است.
حضرت آيت الله خامنه اى از مردم به عنوان پايه مشروعيت حكومت ياد كردند و فرمودند : در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران به نحوى منطقى و صحيح، توزيع قدرت وجود دارد و همه مراكز قدرت به طور مستقيم و غير مستقيم با آراء مردم ارتباط دارند و در واقع مردم تعيين كننده و تصميم گيرنده اصلى هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پاسخ به سؤال ديگرى در مورد چگونگى انجام تبليغات نامزدهاى انتخابات شوراها فرمودند: تبليغ به مفهوم صحيح و انسانى و اسلامى آن، كار لازمى است اما تبليغ به معناى رايج آن در دنياى غرب، يعنى استفاده از شيوه هاى علمى و روانشناسى براى تحت تأثير قرار دادن افكار و اذهان مردم بگونه اى كه مانع از تفكر و تعقل آنان شود، قطعا بر خلاف نظر اسلام و منطق صحيح اسلامى است و ما آن را نمى پذيريم.
مقام معظم رهبرى بر تأثير مخرب برخى از مطبوعات كشور در زمينه شكل گيرى تبليغات به شيوه هاى غربى تأكيد كردند و فرمودند: بدون ترديد بخشى از گناه مربوط به تبليغات نادرست و غير اسلامى بر دوش مطبوعاتى است كه مسئوليت اسلامى و مردمى براى خود قائل نيستند و يك هدف سياسى محض را دنبال مى كنند، اين روشهاى تبليغاتى غلط است و تبليغ صحيح بايد به صورت علنى و واضح تبيين و تفهيم شود تا در جامعه به فرهنگ تبديل شود.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /