پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بازديد از مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع، وابسته به وزارت جهاد سازندگى حضور يافتند و از صدها گونه گياهى كه در شرايط متفاوت آبى، خاكى پرورش يافته اند، بازديد كردند.
در جريان اين بازديد كه در آستانه هفته منابع طبيعى و روز درختكارى انجام شد، مقام معظم رهبرى يك نهال بلوط را در زمين كاشتند و آن را آبيارى كردند.
حضرت آيت الله خامنه اى سپس با حضور در باغ گياه شناسى ملى ايران، از نزديك با تلاشهاى در حال انجام كارشناسان امر براى حفظ منابع گياهى در ايران آشنا شدند و مسئولان مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع نيز با ارائه توضيحاتى، معظم له را در جريان مطالعات علمى انجام شده پيرامون گونه هاى گياهى موجود در ايران قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اى سپس در ديدار با جمعى از معاونين و مديران وزارتخانه هاى جهاد سازندگى و كشاورزى و سازمان حفاظت از محيط زيست طى سخنانى از درخت و گياه به عنوان مظهر حيات در طبيعت و نمايشگر يك معجزه عظيم الهى ياد كردند و ضرورت حفاظت از گياه و تجليل از منطق نگاهبانى از منابع طبيعى را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى گياه را مايه حقيقى وجود انسان دانستند و فرمودند: گياه يك پايه اساسى وجود است و ما بايد به درخت و گياه با اين چشم نگاه كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اى بر ضرورت جلوگيرى از تخريب مراتع، جنگلها، باغات درختان و گياهان تأكيد كردند و فرمودند: بى اعتنايى به درخت و گياه و تباه كردن عوامل طبيعى، براى كشور ضايعه آفرين است، ايران به لحاظ وسعت خاك يكى از كشورهاى غنى جهان محسوب مى شود، بنا بر اين بايد با استفاده از موجودى آب و با تكيه بر روشهاى علمى، تمامى اين سرزمين وسيع را به طور يكپارچه تحت پوشش گياهى قرار دهيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى وارد كردن محصولات گياهى و غذايى را براى كشور تأسف بار خواندند و فرمودند: مسئولان كشور بايد با برنامه ريزى دقيق، مديريت صحيح و جديت در كار، اين سرزمين را از تضييع خسارت بار منابع حياتى و طبيعى و ضايع شدن درخت، آب و خاك نجات بدهند.
مقام معظم رهبرى حفظ محيط زيست و منابع طبيعى را يك مسأله ضرورى و حياتى براى كشور برشمردند و تأكيد كردند كه در برنامه سوم توسعه كشور و حتى در گرايش به صنعت بايد حفظ محيط زيست و حراست از منابع طبيعى به عنوان يك اصل مورد توجه قرار گيرد و از هرگونه تخريب امكانات اقليمى كشور جلوگيرى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان از بيابان زدايى و كويرزدايى به عنوان يكى از كارهاى اساسى كشور در برنامه سوم ياد كردند و فرمودند: استفاده از سيلابها به نحو صحيح و درست و تلاش در جهت بيابان زدايى از كارهاى مهمى است كه بايد با ابتكار، دلسوزى و هماهنگى بخشهاى مختلف با يكديگر محقق شود و اميدواريم كه مردم و مسئولين به مسائلى مانند حفظ درختان و گياهان و استفاده بهينه از آب، خاك و منابع طبيعى به ديده اهميت بنگرند و در برنامه سوم با اولويت خاصى به اين مسائل توجه شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان احياء موجودى كشور را در زمينه منابع طبيعى به منزله جوشيدن امكانات ملت و كشور دانستند و اظهار اميدوارى كردند كه با اهتمام مردم و مسئولين، اميدهاى بيشترى در حفظ و توسعه منابع طبيعى كشور در دلها ايجاد شود.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى سعيدى كيا وزير جهاد سازندگى در سخنان كوتاهى مقدم معظم له را گرامى داشت.
يادآور مى شود سالانه 30 جلد كتاب در زمينه نتايج تحقيقات علمى مربوط به گونه هاى گياهى در اين مؤسسه منتشر مى شود.
در ايران هشت هزار گونه گياهى وجود دارد كه 2500 گونه آن تنها در شرايط خاص آب و هوايى ايران رشد مى يابند.
در جريان اين بازديد حجت الاسلام والمسلمين حيدرزاده نماينده ولى فقيه در جهاد سازندگى و خانم ابتكار معاون رئيس جمهورى و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست،رهبر معظم انقلاب را همراهى مى كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /