پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبري در كنار مرقد امام خميني (رض)

همزمان با دهمين سالگرد عروج ملكوتى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، صدها هزار تن از عزاداران خمينى كبير، نماز جمعه اين هفته تهران را به امامت حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، در حرم مطهر امام خمينى (رض) و صحنهاى اطراف آن اقامه كردند.
امام جمعه تهران در خطبه اول نماز، خصوصيات و ويژگيهاى ممتاز امام خمينى (رض) را تبيين كردند و فرمودند: خصوصيت بزرگ امام تقوا بود و همين امر بود كه رحمت الهى را بر روى آن مرد بزرگ باز كرد، اولين و آخرين دستورالعمل پيامبران و جانشينان آنان تقواى الهى بوده است. زيرا تقوا مى تواند رحمت و هدايت الهى را متوجه خود و جامعه با تقوا كند.
حضرت آيت الله خامنه اى از آشنايى با ابعاد و شخصيت ممتاز امام خمينى (رض) به عنوان نياز نسل جوان و بانشاط امروز كشور ياد كردند و فرمودند: درست است كه شاگردان و پيروان امام، ايشان را در حد بالايى از عشق و محبت دوست مى داشتند اما منشاء اين محبت، همان خصوصياتى بود كه در امام عزيز وجود داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى آشكار شدن ابعاد وجودى شخصيت امام خمينى (رض) را متأثر از انجام تكليف شرعى خود دانستند و فرمودند: امام بزرگوار براى آن كه زيباييها و درخشندگيهاى وجودى خود را به رخ بكشد هيچ عجله اى نداشت و هر جا كه تكليف شرعى، او را وادار به انجام حركتى كرد، يك بعد شخصيتى امام آشكار شد.
مقام معظم رهبرى، با بيان ويژگيهاى شخصيتى امام خمينى (رض) در دوران تشكيل جلسات درس در حوزه علميه قم فرمودند: امام به عنوان مظهر نوآورى علمى، تبحر در فقه و اصول، مجموعه اى از جوانان فاضل، فعال و پرشور و شوق را، جذب درس خود كردند و در حالى كه اساتيد برجسته ديگرى در قم و مشهد حضور داشتند، دلهاى جوان، كوشا، علاقه مند و استعدادهاى خوب، مجذوب درس امام بودند.
حضرت آيت الله خامنه اى از امام خمينى (رض) به عنوان معلم اخلاق و عامل به درسهاى اخلاق ياد كردند و فرمودند: باطن اين شخصيت بزرگ سرشار از خصوصيات ناشناخته براى مردم آن روز بود و ايشان تنها به عنوان يك استاد عالم، شاگرد پرور و تهذيب كننده اخلاق شناخته مى شد و در سال 1340 يعنى پس از فوت مرحوم آيت الله بروجردى اين مرد بزرگ نشان داد كه درس اخلاق فقط براى ياد دادن نبوده است و همه ديدند كه او خود عامل به درسهاى اخلاق و تهذيب نفس بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بر روى گردان بودن امام خمينى(رض) از مقام و منصب و رتبه ، حتى از بعد معنوى آن تأكيد كردند و فرمودند: در سال 1342 و در هنگام شروع نهضت اسلامى، بعد ديگرى از خصوصيات وجودى امام يعنى هوشيارى و تيزفهمى ايشان، روشن شد و غيرت دينى، او را وادار كرد كه در مسأله مربوط به تصويبنامه رژيم شاه داير بر حذف قيد مسلمان بودن منتخبين مجلس فرمايشى شوراى ملى و نيز سوگند آنان به قرآن كريم ايستادگى كند و در مبارزه با اين مسأله ضد اسلامى پيشقدم شود.
مقام معظم رهبرى، از قدرت رهبرى، شجاعت سياسى و آشنايى با ريزه كاريهاى دشمن به عنوان ابعاد ديگرى از خصوصيات وجودى امام بزرگوار ياد كردند و فرمودند: در سال 42، يعنى سال دوم مبارزه كه زمان شدت عمل، فشارها و كشتارها بود، امام همانند خورشيدى در آسمان ملت ايران ظاهر شد و عظمت امام در موضع يك مرد فداكار، يك مرد جهانى، ميهنى و اسلامى كه از صراحت و شجاعت لازم براى بسيج مردم برخوردار است آشكار گرديد و ملت احساس كرد كه پشت و پناهى و قله عظيمى وجود دارد كه مى تواند به او تكيه كند.
حضرت آيت الله خامنه اى، بروز ابعاد تازه اى از شخصيت كم نظير و استثنايى امام بزرگوار در دوران تبعيد ايشان در سال 1342 را خاطرنشان كردند و فرمودند: امام خمينى(رض) در مدت 14سال، مبارزات اسلامى را از راه دور و به معناى واقعى كلمه رهبرى كرد. نهضت امام، متكى به تشكيلات حزبى نبود بلكه متن مردم مخاطب اصلى امام در اعلاميه هاى ايشان به شمار مى رفت و او توانست در اين مدت، مايه هاى تفكر و نهضت اسلامى را در اذهان مردم، عميق و در سطح جامعه توسعه دهد و با متوجه كردن دلها و ذهنهاى جوانان به افكار اسلامى، زمينه لازم براى تحقق اين انقلاب عظيم را فراهم سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند: حضور امام (رض) در تمامى قضاياى مهم محسوس بود و تحت تأثير اين حضور، افكار غير اسلامى و ضد اسلامى به انزوا كشيده شد و تفكر منطقى و مستحكم اسلامى، روز به روز غلبه خود را آشكار و اثبات كرد.
مقام معظم رهبرى بر نقش امام خمينى (رض) در تبيين و تدوين فكر ولايت فقيه در سال 1347 تأكيد كردند و فرمودند: ولايت جزو مسلمات فقه شيعه است و اين كه بعضيها مى گويند امام خمينى ولايت فقيه را ابتكار كرد و ساير علما آن را قبول نداشتند، ناشى از بى اطلاعى آنان است، كسى كه با كلمات فقها آشناست مى داند كه مسأله ولايت فقيه در زمره مسايل روشن و واضح فقه شيعه است و كارى كه امام كرد اين بود كه توانست اين فكر را با توجه به آفاق جديد و عظيم دنياى امروز و سياستها و مكتبهاى موجود آن مدون كند و آن را به شكلى مستحكم، مستدل، ريشه دار، همراه با كيفيت و قابل فهم و قبول براى هر انسان صاحب نظرى درآورد.
حضرت آيت الله خامنه اى يكى ديگر از خصوصيات عظيم امام در ماجراى درگذشت فرزند ايشان را يادآور شدند و فرمودند: امام در سن 80 سالگى، فرزند فاضل و برجسته خود را كه عالمى فاضل، ممتاز و اميدى براى آينده ايران بود از دست داد ولى در برابر مصيبتها و سختيهايى كه در دوران انقلاب بر او وارد شد همچون كوهى استوار ايستاد و آن را تحمل كرد و اين همه، ريشه در عظمت روحى امام داشت كه توانست مرگ فرزند عزيز خود را به عنوان لطف پنهانى خداوند تلقى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه سخنانشان از امام به عنوان يك فرمانده نظامى در جنگ ياد كرد و با تأكيد بر نقش امام در حمايت از محرومان گفت: امام، بنياد مسكن، كميته امداد، بنياد جانبازان و بنياد 15 خرداد را براى كمك رسانى به مردم محروم ايجاد كرد. امام (رض) در جنگ و صلح يك انسان مقتدر و با اراده بود و در زندگى شخصى و خصوصى خود انسان زاهد، عارف و بريده از دنيا بود. امام براى خود ذخيره دنيوى و افزون طلبى نداشت و 100 ميليون تومان مال شخصى خود را براى آبادانى و كمك به فقرا خرج كرد. او اهل خلوت و عبادت، دعا، ارتباط با خدا، شعر، معنويت، عرفان و ذوق بود و با آن كه چهره او دشمنان ايران را به خود مى لرزاند، وقتى مسايل عاطفى و انسانى پيش مى آمد يك انسان لطيف و مهربان بود.
مقام معظم رهبرى امام خمينى را عامل به دين، متقى و مطيع امر خدا توصيف كردند و فرمودند: امام بارها گفت كه هر چه هست از خداست و انقلاب را خدا پيروز كرد و در واقع او، در حكم الهى حل شده بود.
حضرت آيت الله خامنه اى، ويژگيهاى شخصيتى امام خمينى (رض) را كه در دوران پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز بروز كرد تبيين كردند و فرمودند: آنچه كه در دوره بعد از تشكيل نظام جمهورى اسلامى از ابعاد وجودى امام بزرگوار مشاهده شد، به مراتب مهمتر و عظيم تر است. چهره امام به عنوان رهبر و زمامدار و چهره امام به عنوان زاهد و عارف دو بعد برجسته و ممتاز شخصيت ايشان است كه تركيب اين دو با هم جز در پيامبران الهى يافت نمى شود و اين امر از حقايقى است كه ملت ايران آن را لمس كرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند: امام خمينى (ره) در چهره يك حاكم و زمامدار، مردى هوشيار، با تدبير، مبتكر و دريادل بود كه هيچ حادثه سنگينى در طول ده سال رهبرى او مانند ترورها و محاصره اقتصادى نتوانست امام را شكست دهد.
حضرت آيت الله خامنه اى تأكيد كردند: بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران از صميم قلب به مردم و آراء آنان اعتقاد داشت. دورانديشى، دشمن شناسى و اعتماد به دوست از صفات امام به شمار مى رفت و ضربه اى كه به دشمن وارد مى كرد، قاطعانه بود و اين همان چيزهايى است كه مايه امتياز يك زمامدار كارآمد و متدين محسوب مى شود.
مقام معظم رهبرى برگزارى انتخابات مكرر بلافاصله پس از پيروزى انقلاب اسلامى را گوياى اعتقاد واقعى امام به آراء مردم دانستند و فرمودند: مردم غير از سياست بازها هستند. امام به مردم اعتماد كامل داشت اما بسيارى از گروهها و احزاب را باور نداشت و سر رشته كار را به دست سياست بازها نمى داد.
حضرت آيت الله خامنه اى در خطبه دوم نماز ادامه راه و خط امام (رض) پس از ارتحال ملكوتى ايشان را حركتى بر اساس تجربه و آگاهى دانستند و از راه امام به عنوان راه نجات كشور ياد كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با بيان ويژگيهاى راه و خط امام فرمودند: از نظر امام، اسلام و دين در درجه اول اهميت قرار داشت و امام هيچ ارزشى را بالاتر از ارزش اسلام به حساب نمى آورد. هدف از انقلاب و نهضت امام حاكميت بخشيدن به دين خدا بود و مردم نيز با انگيزه اسلامى، به نظام و انقلاب استقرار و استمرار بخشيدند.
مقام معظم رهبرى از صراحت امام (رض) در بيان خواست اسلامى خود به عنوان رمز و راز موفقيت امام ياد كردند و با تأكيد بر اسلاميت نظام فرمودند: امام به يك كلمه كم يا زياد شدن اسلام در قالب نظام و يا مسامحه در مسايل مربوط به اسلام راضى نمى شد، نظام اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، دولت اسلامى و قضاوت اسلامى هدف و خواست امام بود و همواره تأكيد داشت كه دستگاههاى گوناگون بايد بر طبق مصالح اسلام، حركت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى بر اهميت پايبندى به اسلام در عمل فردى و رعايت اصل موعظه، نصيحت و استفاده از زبان خوش از ديدگاه امام خمينى (رض) تأكيد كردند و با بيان ضرورت توجه به رأى و خواست مردم در نظام اسلامى فرمودند: بدون آراء، حضور و تحقق خواست مردم، خيمه نظام اسلامى برپا نمى شود و بقاء پيدا نمى كند، بنا بر اين، در نظام اسلامى هيچكس نبايد رأى و خواست مردم را انكار كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى آزادى فكر و اتكاء به آرا مردم را سرخط مهم راه امام توصيف كردند و فرمودند: امام حركت نظام اسلامى را بر اين خط قرار داد و اكنون تازه از راه رسيده ها مى خواهند آزادى فكر و رأى را به دستگاه نظام اسلامى ياد دهند و آن را تلقين كنند. آنها بايد بدانند كه مسؤولان كشور يعنى شاگردان و دست پروردگان امام، اين حقايق را عميقا باور كرده اند و نيازى نيست كه عده اى بخواهند اين مفاهيم را به آنان ياد دهند.
مقام معظم رهبرى عدالت اجتماعى را از شعارهاى اصلى نظام دانستند و فرمودند: انقلاب بر اساس ايمان اسلامى شكل گرفت اما اين مسأله به معناى آن نيست كه انقلاب نبايد به زندگى مردم، اقتصاد جامعه و رفاه اجتماعى بپردازد. رسيدگى به طبقات محروم و مستضعف همواره مورد نظر امام (رض) بود و امروز دولت خدمتگزار بيشترين اهتمام خود را براى رسيدگى به طبقات محروم جامعه بكار گرفته است و به بركت عنصر عدالت اجتماعى كه در خط امام وجود دارد، خدمات عظيمى نيز براى محرومان جامعه به انجام رسيده است.
حضرت آيت الله خامنه اى دشمن شناسى و فريب نخوردن از دشمن را عنصر ديگرى از راه امام برشمردند و فرمودند: سالهاى متمادى است كه انقلاب و نظام اسلامى، جهانخواران را از اين سفره به يغما رفته محروم كرده است و اكنون شاهد اين واقعيت روشن هستيم كه دشمنان اسلام در تبليغات خود و در محاصره اقتصادى عليه اين نظام چگونه خصومت مى ورزند و با صراحت اعلام مى كنند كه استقلال كشور، براى آمريكا و جهانخواران قابل قبول نيست. آنها دشمن اسلام هستند زيرا اسلام موجب بيدارى ملت و دست ردى است كه ملت بر سينه دشمنان زده است، بنا بر اين ما نيز بايد همچون امام، دشمن شناس باشيم و در برابر روشهاى تبليغاتى و سياسى دشمن ايستادگى كنيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى حساس بودن نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان را سرخط ديگرى از خصوصيات امام خمينى (رض) دانستند و فرمودند: مسلمانان، عمق استراتژيك نظام اسلامى به حساب مى آيند و ملتهاى مسلمان در آسيا و آفريقا و در منطقه ما طرفدار نظام اسلامى هستند و اين اظهار ارادتى كه آنان به امام و انقلاب كرده و مى كنند پيش از اين سابقه نداشته است و اين همه ناشى از اسلام است.
مقام معظم رهبرى بر اهميت تعالى علمى و سازندگى كشور به عنوان يكى از سرفصلهاى عمده خط امام تأكيد كردند و در ادامه سخنانشان با بيان كارهاى عظيم انجام شده در طول سالهاى پس از انقلاب فرمودند: به بركت پيروى از راه امام، كارهاى بسيار بزرگى در ايران اسلامى به انجام رسيده است و در سايه همين تلاشها و لطف و تفضل خداوند متعال، بنايى كه امام ساخت امروز مستحكم تر از هميشه است و ريشه عميقى دارد.
حضرت آيت ا... خامنه اى ضمن برشمردن برخى از دستاوردهاى عظيم انقلاب اسلامى فرمودند: به لطف خداوند و با دست قدرت الهى 50 هزار تن از اسراى ما، بدون هيچگونه دغدغه اى به وطن برگشتند، بلوك شوروى كه يك مزاحم و معارض بود متلاشى شد، ملت ايران به موفقيتهاى بزرگى دست يافت و انتخابات گوناگون با حضور برجسته مردم برگزار شد كه حضور 30ميليونى مردم در انتخابات رياست جمهورى يكى از آنها بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ملت ايران را ملتى جوان، زنده و با نشاط توصيف كردند و فرمودند: افتخار مى كنيم كه مسؤولينى مؤمن، بى طمع، بى غرض و مردمى، قواى سه گانه كشور را اداره مى كنند و افتخار مى كنيم كه با وجود دشمنى استكبار و توطئه هاى گوناگون ، ملت ايران و مسؤولان نظام اسلامى توانسته اند راه طولانى و دشوار انقلاب را به پيش ببرند و كشور را بسازند و ان شاءا... روز به روز اين سازندگى بيشتر و پايه هاى اسلام و تعبد به اسلام در اين كشور مستحكم تر خواهد شد.
مقام معظم رهبرى آينده اى درخشان را براى ملت ايران نويد دادند و فرمودند: كسانى كه تصور مى كنند اين مردم از دين، قرآن، اسلام، روحانيت و امام خود روى برگردان خواهند شد و گوش خوابانده اند كه شايد مردم از جمهورى اسلامى برگردند، بايد بدانند كه از اين ملت تودهنى خواهند خورد و سرنوشت آنان، سرنوشت كسانى است كه خيال مى كردند انقلاب اسلامى ظرف ماههاى اول از بين خواهد رفت و يا خيال مى كردند كه در اول جنگ و ظرف يك هفته مى توانند ايران را فتح كنند اما از ملت ايران تودهنى و سيلى محكمى خوردند.
آيت ا... خامنه اى در پايان سخنانشان تأكيد كردند: آينده متعلق به ملت ايران و اسلام است و روز به روز خورشيد درخشان اسلام نورانى تر خواهد شد و دنيا را هر چه بيشتر گرم و نورانى خواهد كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /