پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر كشور

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار وزير و مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر كشور، در سخنان‌ مهمي‌، بيانيه‌ اخير رئيس‌ جمهور آمريكا در مورد ايران‌ را تكرار اشتباهات‌ فاحش‌ گذشته‌ و نشانه‌ سردرگمي‌ سردمداران‌ آمريكا دانستند و با اشاره‌ به‌ موضع‌گيري‌ صريح‌ و قاطعانه‌ مسؤولان‌ و جناحهاي‌ مختلف‌ سياسي‌ كشور در مقابل‌ اين‌ بيانيه‌ تصريح‌ كردند: آحاد مختلف‌ ملت‌ ايران‌ نيز در روز جمعه‌ يكبار ديگر با نمايش‌ پرشكوه‌ وحدت‌ خود، آمريكا را بيشتر از گذشته‌ پشيمان‌ خواهند كرد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ بيانيه‌ اخير رئيس‌ جمهور آمريكا را، اقدامي‌ عبرت‌آموز و هوشيار كننده‌ براي‌ ملت‌ و آگاهان‌ سياسي‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند: اين‌ بيانيه‌ نشان‌ داد كه‌ دشمنان‌ و بيگانگان‌ همچنان‌ درصدد تسلط دوباره‌ بر ايران‌ و گرفتن‌ انتقام‌ از ملت‌ ايران‌ بدليل‌ استقلال‌خواهي‌ و تسليم‌ نشدن‌ اين‌ ملت‌ در مقابل‌ قدرتهاي‌ جهاني‌ هستند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ ترفند رژيم‌ آمريكا براي‌ ايجاد دو دستگي‌ و اختلاف‌ ميان‌ عناصر اصلي‌ كشور و تفكيك‌ ميان‌ آنان‌ و ادعاي‌ طرفداري‌ از يك‌ طرف‌ تأكيد كردند: آمريكاييها بدروغ‌ مدعي‌ طرفداري‌ از يك‌ گروه‌ و يا جناح‌ هستند زيرا آنها را نيز قبول‌ ندارند و اگر به‌ فرض‌ هم‌ ملت‌ ايران‌ متوجه‌ شود كه‌ آمريكا حامي‌ يك‌ جناح‌ در كشور است‌، بهمين‌ دليل‌ آن‌ جناح‌ را قبول‌ نخواهد كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اين‌ حيله‌ و ترفند آمريكا را شكست‌ خورده‌ دانستند و خاطرنشان‌ كردند: آقاي‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور محترم‌ با موضع‌گيري‌ خود به‌ رئيس‌ جمهور آمريكا تو دهني‌ زد و جناحهاي‌ مختلف‌ كشور نيز برغم‌ اختلاف‌ سليقه‌ها، در اين‌ موضوع‌ همه‌ يك‌ حرف‌ زدند و اعلام‌ كردند: با هرگونه‌ دخالت‌ در امور داخلي‌ كشور مخالفند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ رئيس‌ جمهور آمريكا را رأس‌ فتنه‌ توصيف‌ و تأكيد كردند: اين‌ شخص‌ وقيحانه‌ دم‌ از دوستي‌ با ملتها مي‌زند در حاليكه‌ امريكا ضمن‌ قبول‌ كشتار غير نظاميان‌ در افغانستان‌ از عذرخواهي‌ سرباز مي‌زند و در فلسطين‌ نيز شريك‌ قطعي‌ جنايات‌ صهيونيستهاي‌ وحشي‌ است‌.
ايشان‌ افزودند: رئيس‌ جمهور آمريكا در حالي‌ سخن‌ از تمايل‌ مردم‌ ايران‌ براي‌ پيشرفت‌ و ترقي‌ همچون‌ ملتهاي‌ ديگر سخن‌ بميان‌ مي‌آورد كه‌ رژيم‌ آمريكا از هيچ‌ مانع‌تراشي‌ بر ضد ملت‌ و دولت‌ ايران‌ در زمينه‌هاي‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ در صحنه‌هاي‌ بين‌المللي‌ فروگذاري‌ نمي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اينكه‌ ملت‌ ايران‌ همانگونه‌ كه‌ همانند ملتهاي‌ ديگر تمايل‌ به‌ پيشرفت‌ دارد، در تنفر از آمريكا نيز در كنار ملتهاي‌ ديگر است‌; از رژيم‌ مستبد آمريكا بعنوان‌ منفورترين‌ و بدنام‌ترين‌ دولتها در ميان‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ و همچنين‌ غيراسلامي‌ ياد و خاطرنشان‌ كردند: اكنون‌ ديگر فقط در ايران‌، پرچم‌ و سمبل‌ آمريكا به‌ آتش‌ كشيده‌ نمي‌شود بلكه‌ در تمام‌ دنيا و حتي‌ اروپا پرچم‌ و سمبل‌ آمريكا آتش‌ زده‌ مي‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ تصريح‌ كردند: ملت‌ و دولت‌ ايران‌ شجاعانه‌ و بدون‌ هيچگونه‌ هراس‌، احساسات‌ خود را بر ضد آمريكا بيان‌ مي‌كند و شعار مرگ‌ بر آمريكا را از شعارهاي‌ اصلي‌ خود قرار داده‌ است‌.
ايشان‌، ادعاي‌ آمريكا مبني‌ بر حمايت‌ از جناحي‌ به‌ نام‌ اصلاح‌طلب‌ را دروغ‌ دانستند و تأكيد كردند: آمريكا طرفدار هيچيك‌ از جناحهاي‌ معتقد به‌ نظام‌ اسلامي‌ نيست‌ و اصلاحات‌ در ايران‌ نيز با اصلاحات‌ مورد نظر آمريكا بسيار متفاوت‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ خاطرنشان‌ كردند: اگر اصلاحاتي‌ هم‌ يافت‌ شود كه‌ آمريكا آنرا طراحي‌ كرده‌ باشد، قطعا ملت‌ ايران‌ آن‌ اصلاحات‌ را آمريكايي‌ مي‌داند و آنرا به‌ زباله‌دان‌ خواهد انداخت‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر اينكه‌ بزرگترين‌ حركت‌ اصلاحي‌ در كشور بواسطه‌ امام‌ (ره‌) و انقلاب‌ اسلامي‌ انجام‌ گرفت‌، هر حركتي‌ را كه‌ در جهت‌ تحكيم‌ پايه‌هاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و قانون‌ اساسي‌ مترقي‌ كشور باشد، يك‌ حركت‌ اصلاحي‌ و مورد استقبال‌ مردم‌ دانستند و افزودند: اساس‌ اصلاحات‌ در كشور، مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعيض‌ است‌ و اين‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ مردم‌ ايران‌ خواهان‌ آن‌ هستند اما رژيم‌ آمريكا مخالف‌ آن‌ است‌.
ايشان‌ تنها راه‌ مقابله‌ با خصومتهاي‌ آمريكا و دشمنان‌ انقلاب‌ را وحدت‌ و اخوت‌ ميان‌ مردم‌، مسؤولان‌ و جناحهاي‌ مختلف‌ كشور و مخدوش‌ نكردن‌ اميد مردم‌ برشمردند و تصريح‌ كردند: صلابت‌ اين‌ ملت‌ با وحدت‌ حول‌ محور ايمان‌ و انقلاب‌ اسلامي‌ حفظ خواهد شد و همه‌ بايد براي‌ نااميدي‌ دشمن‌، در اين‌ جهت‌ تلاش‌ نمايند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، ادعاي‌ دشمنان‌ مبني‌ بر تلاش‌ ايران‌ براي‌ دستيابي‌ به‌ سلاحهاي‌ اتمي‌ و كشتار جمعي‌ را يك‌ تحليل‌ غلط ارزيابي‌ و تأكيد كردند: آنچه‌ كه‌ ملت‌ ايران‌ را از ابتداي‌ پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ سربلند و نام‌ امام‌ (ره‌) را جاودانه‌ كرد، سلاح‌ اتمي‌ نبود بلكه‌ ايمان‌، عزم‌، وحدت‌ و يكپارچگي‌ مردم‌ بود و هيچ‌ دشمني‌ نمي‌تواند بر ملتي‌ مؤمن‌، مصمم‌، و متحد غلبه‌ كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ تلاشها براي‌ ايجاد درگيريهاي‌ جناحي‌ و حزبي‌ در كشور افزودند: همه‌ بايد در جهت‌ مقابل‌ اين‌ تلاشها، براي‌ وحدت‌ و همدلي‌ همت‌ نمايند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با انتقاد از برخي‌ جناح‌بنديها و اظهارات‌ حزبي‌ خاطرنشان‌ كردند: برخي‌ كه‌ تلاش‌ مي‌كنند در مفهوم‌ ولايت‌ كه‌ از تعاليم‌ اصلي‌ دين‌ و قرآن‌، و اصول‌ مستحكم‌ قانون‌ اساسي‌ است‌، شبهه‌ نمايند، خود در تلاش‌ براي‌ ايجاد ولايت‌ حزبي‌ هستند.
ايشان‌ همه‌ را به‌ حسن‌ظن‌ به‌ يكديگر و همچنين‌ حسن‌ ظن‌ به‌ مسؤولان‌ نظام‌ توصيه‌ كردند و با اشاره‌ به‌ اينكه‌ مبارزه‌ با فساد به‌ معناي‌ فراگير شدن‌ فساد نيست‌ افزودند: نبايد تحت‌ عنوان‌ مبارزه‌ با فساد اينگونه‌ وانمود شود كه‌ گويا فساد همه‌ كشور را فرا گرفته‌ است‌ و در نتيجه‌ مردم‌ را نااميد كرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نااميد كردن‌ مردم‌ را يك‌ خطاي‌ واضح‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: برخي‌ افراد ساده‌لوح‌ و نادان‌ كه‌ شايد انسانهاي‌ خوبي‌ هم‌ باشند با سخنان‌ نسنجيده‌ خود مردم‌ را نااميد مي‌كنند و بدليل‌ ضعف‌ و اشكال‌ يك‌ بخش‌، تمام‌ نظام‌ را زير سؤال‌ مي‌برند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اينكه‌ اينگونه‌ سخنان‌ نسنجيده‌ علاوه‌ بر ايجاد يأس‌ و نااميدي‌، مورد استفاده‌ دشمن‌ نيز قرار مي‌گيرد، افزودند: چرا بايد اين‌ مردم‌ پرنشاط و پراميد را در پيمودن‌ راه‌ عزت‌ و شرف‌ و رسيدن‌ به‌ قله‌ آن‌ مردد كرد و بدون‌ در نظر گرفتن‌ خدمات‌ و تلاشهاي‌ مخلصانه‌اي‌ كه‌ در سطوح‌ مختلف‌ نظام‌ انجام‌ مي‌گيرد، نظام‌ اسلامي‌ را زير سؤال‌ برد؟
ايشان‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنان‌ خود، آموزش‌ و پرورش‌ را از حساس‌ترين‌ و مهم‌ترين‌ بخشهاي‌ كشور، و خدمت‌ در اين‌ بخش‌ را از نعمتهاي‌ الهي‌ دانستند و افزودند: ثروت‌ اصلي‌ هر ملتي‌ نيروي‌ انساني‌ آن‌ ملت‌ است‌ و پيشرفت‌ كشور نيز در گرو برخورداري‌ از نيروهاي‌ انساني‌ عاقل‌، متعهد و كارآمد مي‌باشد كه‌ وظيفه‌ معلم‌ تعليم‌ و پرورش‌ اين‌ نيروي‌ انساني‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ تأثيرگذاري‌ مستقيم‌ معلمان‌ در تعليم‌ و پرورش‌ نسل‌ نوجوان‌ و جوان‌، تعليم‌ دانش‌آموزان‌ را مسئله‌اي‌ ظريف‌ و دقيق‌ دانستند و بر لزوم‌ ايجاد شوق‌ براي‌ فراگيري‌ در دانش‌آموزان‌ تأكيد و خاطرنشان‌ كردند: در كنار تعليم‌ به‌ مسئله‌ امور تربيتي‌ نيز كه‌ بسيار مهم‌ است‌ بايد اهتمام‌ جدي‌ شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همراه‌ كردن‌ مسائل‌ تربيتي‌ در كنار مسائل‌ آموزشي‌ را اقدامي‌ درست‌ دانستند و افزودند: اما اين‌ نبايد به‌ معناي‌ حذف‌ امور تربيتي‌ باشد و اين‌ بخش‌ بايد با همان‌ استحكام‌ و در عين‌ حال‌ با روشهاي‌ نو و پيشرفته‌، در آموزش‌ و پرورش‌ باقي‌ بماند.
ايشان‌ لزوم‌ توجه‌ بيش‌ از پيش‌ در بخش‌ تربيت‌ معلم‌ را يادآور شدند و تأكيد كردند: در اين‌ بخش‌ بايد انسانهايي‌ با ويژگيهاي‌ علمي‌، تدين‌، تعهد و روحيه‌ انقلابي‌ تربيت‌ شوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر لزوم‌ تلاش‌ براي‌ حل‌ مشكلات‌ معيشتي‌ معلمان‌ خاطرنشان‌ كردند: علاوه‌ بر مسائل‌ معيشتي‌ يكي‌ ديگر از مسائل‌ مهم‌ در مورد معلمان‌، احياء حرمت‌ و كرامت‌ شغل‌ معلمي‌ در جامعه‌ است‌ كه‌ اين‌ مهم‌ نيازمند تدابير و كارهاي‌ فرهنگي‌ مي‌باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ را به‌ پرهيز از ورود به‌ جنجالها و مناقشات‌ جناحي‌ و حزبي‌ و عمل‌ به‌ وظايف‌ اصلي‌ خود توصيه‌ كردند.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آقاي‌ حاجي‌ وزير آموزش‌ و پرورش‌ ضمن‌ ارائه‌ گزارشي‌ از بيستمين‌ اجلاس‌ سالانه‌ مسؤولان‌ آموزش‌ و پرورش‌ سراسر كشور، درخصوص‌ كاهش‌ تراكم‌ دانش‌آموزان‌ در كلاسها، توجه‌ بيش‌ از پيش‌ به‌ مناطق‌ محروم‌، گسترش‌ مدارس‌ شبانه‌روزي‌ روستايي‌ در مقاطع‌ راهنمايي‌ و متوسطه‌، افزايش‌ دانش‌آموزان‌ در رشته‌هاي‌ فني‌ و حرفه‌اي‌ و كار و دانش‌، و برنامه‌هاي‌ آموزش‌ و پرورش‌ براي‌ مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگي‌ مطالبي‌ بيان‌ كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /