پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

عصر امروز در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد؛

همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه یابد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه ای ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسئولان ستاد مدیریت بحران و دستگاههای امدادی و کمک رسان، ضمن دریافت گزارش از مسئولان اجرایی و نظامی درخصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و اقدامات انجام شده برای اسکان سیل زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم های اتخاذ شده به منظور جبران خسارات در بخشهای مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده، در برخی استانها گفتند: خدمات رسانی، هماهنگی بخشهای مختلف، و شور و شوق کمک رسانی و روحیه بسیج شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم ها و اقدامات لازم، به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب دیده ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش های ارائه شده در این جلسه افزودند: خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاهها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در کنار این نکات اما موضوع مهمتری نیز وجود دارد که آن هم مسئله پیشگیری از ویرانی ها و خسارات است که باید از قبل پیش بینی می شد، زیرا سیل قابل جلوگیری نیست اما ویرانی و خسارت قابل جلوگیری است.
ایشان افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه ای برنامه ریزی و آینده نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.
رهبر انقلاب اسلامی «لایروبی رودخانه ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرحهای مختلف آینده از جمله سد سازی ها، راه سازی ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده نگری لازم و جامع انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای موضوع پیگیری جدی تصمیم های اتخاذ شده در حادثه سیل در استانهای مختلف را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در حادثه اخیر، مردم واقعاً کمک کردند و روحیه بسیج شوندگی مردم برای خدمت فوق العاده است که باید از این روحیه استفاده شود، ضمن آنکه همکاری خوبی میان مردم و مسئولان به‌وجود آمد.
ایشان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از دستگاه های مختلف خاطرنشان کردند: در قضیه سیل اخیر صدا و سیما، انصافاً عملکرد خوبی داشت.
در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر نیرو و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام‌شده و خدمت‌رسانی به مردم بیان کردند.
معاون اول رئیس‌جمهور، سیل اخیر را سیلی کم‌سابقه و موجب درگیر شدن 24 استان کشور برشمرد و افزود: در این حادثه، همه دستگاهها و مسئولان آنها با ظرفیت کامل در خدمت مدیریت بحران قرار گرفتند.
آقای جهانگیری، دستور رهبر انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح برای خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده را بسیار راهگشا خواند و با تشکر از فعالیت‌های مردمی در مناطق آسیب‌دیده، خاطرنشان کرد: دولت مصوبات مهمی برای جبران خسارات وارد شده به مردم از طریق کمکهای بلاعوض و تسهیلات با سودهای پایین داشته است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تصمیم های اتخاذ شده برای مدیریت آبهای روان به سمت خوزستان گفت: از سپاه درخواست شده است برای هدایت آبهای روان کانال هایی را در اطراف بستان و سوسنگرد احداث کند.
در ادامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروهای مسلح از ساعات اولیه وقوع سیل در گلستان، گفت: پس از دستور فرمانده کل قوا، همه امکانات فنی و مهندسی برای حل مشکل مردم بسیج، و تأکید شد که همه اقدامات با هماهنگی دستگاههای مسئول و ستادهای مدیریت بحران انجام شود.
سپس وزیر کشور گزارشی از امدادرسانی به مردم در مناطق سیل‌زده بیان کرد و افزود: تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب برای همه استانها، لایروبی سطوح و رودخانه‌ها، رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه‌ها، بیمه واحدهای مسکونی و ارتقاء تجهیزات و دانش  هواشناسی جزو مواردی است که باید برای آینده در دستور کار قرار بگیرد.
همچنین وزیر نیرو با اشاره به تأثیر مثبت بارشها بر آبگیری سدها و تالاب‌های کشور، از صدمات وارد شده به شبکه انتقال آب و برق کشور نیز گزارش داد و گفت: با توجه به سرازیر شدن آبها  از سمت لرستان و ایلام به سمت خوزستان و سدهای این استان، تدابیر لازم برای مقابله با بحران اندیشیده شده است.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /