پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

جلسه بررسي راههاي تسريع محروميت زدايي سيستان و بلوچستان

رئيس‌ جمهور، معاون‌ اول‌ رئيس‌ جمهور، 13 نفر از وزيران‌، دبير شوراي‌ عالي‌ امنيت‌ ملي‌، رئيس‌ سازمان‌ صدا و سيما، رئيس‌ سازمان‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌، رئيس‌ كل‌ بانك‌ مركزي‌، رئيس‌ ستاد كل‌ نيروهاي‌ مسلح‌، فرماندهان‌ عاليرتبه‌ نظامي‌ و انتظامي‌ و مسؤولان‌ دستگاههاي‌ مختلف‌ و استاندار و نمايندگان‌ ولي‌ فقيه‌ در استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ در جلسه‌اي‌ با حضور رهبر معظم‌ انقلاب‌، راههاي‌ تسريع‌ در محروميت‌زدايي‌ از استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ و اجراي‌ طرحهاي‌ تصويب‌ شده‌ در سفر اخير حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ اين‌ استان‌ را بررسي‌ كردند.
در اين‌ جلسه‌ اعلام‌ شد در 3 سال‌ آينده‌، 1040 ميليارد ريال‌ صرف‌ اجراي‌ طرحهاي‌ مختلف‌ براي‌ حل‌ مشكلات‌ مردم‌ و رفع‌ محروميتهاي‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ خواهد شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در اين‌ جلسه‌ با تأكيد بر لزوم‌ پيگيري‌ جدي‌ و تسريع‌ در اجراي‌ طرحهاي‌ پيش‌بيني‌ شده‌ در اين‌ سفر، تحقق‌ كامل‌ مصوبه‌ بسيار مفيد دولت‌ و نيز اجراي‌ طرح‌ مقابله‌ با خشكسالي‌ در استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ افزودند: سيستان‌ و بلوچستان‌ را بايد با نگاهي‌ جديد و از زاويه‌ اهميت‌ فراوان‌ اين‌ منطقه‌ در ارتباط ايران‌ با اقتصاد و تجارت‌ جهان‌ مورد توجه‌ ويژه‌ قرار داد.
ايشان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ را دروازه‌ تجارت‌ كشور با مناطق‌ شرقي‌ جهان‌ و قاره‌ آسيا خواندند و افزودند: بندر بسيار مهم‌ چاه‌بهار در درياي‌ عمان‌، مرز دريايي‌ طولاني‌، همجواري‌ با دو كشور پاكستان‌ و افغانستان‌ و ظرفيت‌ بسيار خوب‌ ترانزيتي‌ از جمله‌ ويژگي‌هايي‌ است‌ كه‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ را از اهميتي‌ مضاعف‌ برخوردار مي‌سازد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ استعدادهاي‌ طبيعي‌ و انساني‌ اين‌ منطقه‌، از سيستان‌ و بلوچستان‌ بعنوان‌ كليد عمران‌ شرق‌ كشور ياد كردند و افزودند: بهبود اوضاع‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ مي‌تواند استانهاي‌ همجوار را نيز رونق‌ بخشد.
ايشان‌ ايجاد حركتي‌ پرقدرت‌ را براي‌ آغاز توسعه‌ استان‌ ضروري‌ برشمردند و خاطرنشان‌ كردند: ستاد توسعه‌ محور شرق‌ كه‌ تشكيل‌ آن‌ در مصوبه‌ دولت‌ پيش‌بيني‌ شده‌ است‌ بايد بطور جدي‌ فعال‌ شود و با پيگيري‌ كارها نظارت‌ بر روند اجراي‌ طرحها، رفع‌ نواقص‌ احتمالي‌ و گزارش‌ مستمر فعاليتهاي‌ انجام‌ شده‌، روند حل‌ مشكلات‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ و پيشرفت‌ اين‌ منطقه‌ را دنبال‌ كند.
ايشان‌ توجه‌ ويژه‌ به‌ مسئله‌ امنيت‌ عمومي‌ و مرزها را در استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ خواستار شدند و با تأكيد بر لزوم‌ برخورد جدي‌ با باندهاي‌ قاچاق‌ افزودند: بايد با سياست‌گذاري‌ دقيق‌ و هماهنگي‌ در اجرا اين‌ موضوعات‌ مهم‌ را پيگيري‌ كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر لزوم‌ اجراي‌ كامل‌ مصوبات‌ دولت‌ در مورد مقابله‌ با خشكسالي‌ در سيستان‌ و بلوچستان‌، تسريع‌ در احداث‌ چاه‌نيمه‌ چهارم‌ را خواستار شدند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ نقش‌ منطقه‌ آزاد چاه‌بهار را در رونق‌ اقتصادي‌ استان‌ مهم‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ لزوم‌ استفاده‌ از ظرفيت‌ كامل‌ ترانزيتي‌ چاه‌بهار افزودند: ايجاد منطقه‌ ويژه‌ تجاري‌ در زابل‌ نيز مي‌تواند به‌ رونق‌ استان‌ و حل‌ مشكلات‌ مردم‌ كمك‌ كند.
ايشان‌ فعال‌ شدن‌ سازمان‌ عمران‌ سيستان‌، توجه‌ جدي‌ به‌ معادن‌ استان‌، حمايت‌ از صنايع‌ دستي‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ و ايجاد صنايع‌ كوچك‌ در منطقه‌، رسيدگي‌ به‌ مسئله‌ آبزيان‌، بهبود راههاي‌ استان‌ از جمله‌ راه‌ زابل‌ به‌ نهبندان‌ و بيرجند، احداث‌ بنادر صيادي‌، رسيدگي‌ به‌ دامداري‌ منطقه‌، آغاز طرح‌ گازرساني‌ به‌ استان‌، بهبود وضع‌ بهداشت‌ عمومي‌ و احداث‌ بازارچه‌هاي‌ مرزي‌ را از جمله‌ راههاي‌ كاهش‌ مشكلات‌ معيشتي‌ مردم‌ و توسعه‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ خواندند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ استفاده‌ از عناصر كارآمد و پراستعداد منطقه‌ بر لزوم‌ مبارزه‌ با هرگونه‌ تلاش‌ تفرقه‌افكنانه‌ براي‌ ايجاد دو دستگي‌ در ميان‌ شيعه‌ و سني‌ تأكيد كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ از استاندار سيستان‌ و بلوچستان‌، نماينده‌ ولي‌ فقيه‌ در استان‌ و امام‌ جمعه‌ زاهدان‌، نماينده‌ ولي‌ فقيه‌ در امور اهل‌ سنت‌ استان‌، نمايندگان‌ مردم‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ در مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌، فرمانداران‌ و ديگر مسؤولان‌ محلي‌ اين‌ استان‌ قدرداني‌ كردند.
در اين‌ جلسه‌ رئيس‌ جمهور با اشاره‌ به‌ لزوم‌ پيگيري‌ جدي‌ طرح‌ توسعه‌ استان‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ گفت‌: تلاش‌ مي‌كنيم‌ با سرعت‌ بيشتر گامهاي‌ بلندي‌ در رفع‌ محروميت‌ از اين‌ منطقه‌ برداريم‌.
آقاي‌ خاتمي‌ افزود: دولت‌ علاوه‌ بر تعهداتي‌ كه‌ در سفر اخير رهبر معظم‌ انقلاب‌ تقبل‌ كرده‌ است‌ درصدد است‌ طرحهاي‌ مصوب‌ در مورد سيستان‌ و بلوچستان‌ را حتي‌ زودتر از موعد پيش‌بيني‌ شده‌ به‌ اجرا درآورد.
آقاي‌ ستاري‌فر رئيس‌ سازمان‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌ نيز در اين‌ جلسه‌ با تشريح‌ طرحهاي‌ دولت‌ براي‌ توسعه‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ اعلام‌ كرد: علاوه‌ بر افزايش‌ بودجه‌ عمراني‌ اين‌ استان‌ نسبت‌ به‌ بودجه‌ جاري‌ آن‌، براي‌ رفع‌ محروميت‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ از بودجه‌ توسعه‌ استان‌، بودجه‌ توازن‌ منطقه‌اي‌ و بودجه‌ مقابله‌ با خشكسالي‌ نيز استفاده‌ مي‌شود.
آقاي‌ ستاري‌فر گفت‌: براساس‌ تصميماتي‌ كه‌ در پي‌ سفر رهبر معظم‌ انقلاب‌ به‌ سيستان‌ و بلوچستان‌ اتخاذ شده‌ است‌ در سه‌ سال‌ آينده‌ در مجموع‌ 1040 ميليارد ريال‌ صرف‌ رفع‌ محروميتها و اجراي‌ طرحهاي‌ عمراني‌، اقتصادي‌، بهداشتي‌، فرهنگي‌ اين‌ استان‌ خواهد شد. 550 ميليارد ريال‌ از اين‌ مبلغ‌ از بودجه‌ عمومي‌ دولت‌، 38 ميليارد ريال‌ از بودجه‌ دفتر مناطق‌ محروم‌، 280 ميليارد ريال‌ از محل‌ تسهيلات‌ بانكي‌ و 80 ميليارد ريال‌ آن‌ از بودجه‌ دستگاههاي‌ اجرايي‌ تأمين‌ خواهد شد ضمن‌ آنكه‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبري‌ نيز مبلغ‌ 90 ميليارد ريال‌ به‌ اجراي‌ طرحهاي‌ محروميت‌ زدايي‌ در استان‌ اختصاص‌ داده‌ است‌ احداث‌ كارخانه‌ سيمان‌، اجراي‌ طرح‌ چاه‌نيمه‌ چهارم‌، احداث‌ كتابخانه‌ مركزي‌ دانشگاه‌، راه‌اندازي‌ شبكه‌ استاني‌ سيما، اجراي‌ طرح‌ آبياري‌ تحت‌ فشار، ايجاد و اصلاح‌ شبكه‌هاي‌ آبرساني‌، احداث‌ زمينهاي‌ ورزشي‌، خانه‌سازي‌ براي‌ محرومان‌، ايجاد استخرهاي‌ پرورش‌ ميگو و برق‌ رساني‌ به‌ روستاها، از جمله‌ طرحهاي‌ پيش‌بيني‌ شده‌ براي‌ كاهش‌ محروميتها در سيستان‌ و بلوچستان‌ است‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /