پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

موافقت با عفو و تخفيف مجازات جمعى از محكومان نظامى

در آستانه سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى با عفو و تخفيف مجازات جمعى از محكومان محاكم نظامى موافقت كردند.
آيت الله هاشمى شاهرودى رئيس قوه قضاييه در نامه اى به مقام معظم رهبرى در اجراى بند 11 اصل 110 قانون اساسى خواستار عفو و تخفيف مجازات تعدادى از محكومان محاكم نظامى شده بود. باقيمانده محكوميت حبس تا يكسال چنانچه تا سوم خرداد يك چهارم آن تحمل شده باشد، باقيمانده حبس بيش از يكسال تا پنج سال چنانچه تا سوم خرداد يك سوم آن گذرانده شده باشد، باقيمانده جزاى نقدى بيش از دو ميليون تا پنج ميليون ريال براى محكومينى كه عجز از پرداخت دارند و تا سوم خرداد يك دوم مجازات حبس خود را تحمل كرده باشند و يك دوم محكوميت اضافه خدمت سربازانى كه خدمت قانونى آنان به اتمام رسيده است، موارد عفو و تخفيف مجازات مى باشد نداشتن بيش از يك سابقه محكوميت در جرايم عمدى، نداشتن شاكى خصوصى و يا جلب رضايت شاكى و يا جبران ضرر و زيان مدعى خصوصى و نداشتن سابقه استفاده از عفو در محكوميت خود، بعنوان شرايط استفاده از عفو بيان شده است.
در اين عفو و تخفيف مجازات، سرقت هاى مسلحانه و راهزنى، قاچاق مواد مخدر، قاچاق و سرقت سلاح و مهمات، اقدام عليه امنيت داخلى و خارجى، جاسوسى، آدم ربايى، تجاوز به عنف، داير كردن مراكز فساد و فحشا و ارتشا و اختلاس مستثنى شده اند.
متن پاسخ مقام معظم رهبرى به نامه رئيس قوه قضاييه مبنى بر عفو و تخفيف مجازات جمعى از محكومان محاكم نظامى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با درود و سلام به ارواح طيبه ى شهداى آزادسازى خرمشهر و ديگر شهيدان عزيز انقلاب و دفاع مقدس و با اداى احترام به همه ى رزمندگان و مجاهدان حماسه آفرين با پيشنهاد جنابعالى موافقت مى شود.
سيدعلى خامنه اى
82/2/31
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /