پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر امروز در ديدار رئيس جمهور، رئيس مجلس، رئيس قوه قضاييه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاى هيأت دولت، نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، مسؤولان قضايى، فرماندهان عاليرتبه نظامى و ديگر مسؤولان نظام، عرصه هاى اجتماعى از جمله تلاش براى آباد كردن دنيا و آخرت مردم را مهمترين عرصه بروز تقواى مسؤولان و مديران ارشد كشور خواندند و با تبيين علل تصميم گيرى اخير جمهورى اسلامى در قبال پروتكل الحاقى تأكيد كردند: آنچه اتفاق افتاد كارى درست و تدبيرى براى در هم شكستن توطئه امريكا و صهيونيستها بود و اگر طرفهاى گفتگو با ما يا مراكز قدرت جهانى زياده خواهى كنند و ما به نقطه اى برسيم كه منافع كشور و ارزشهاى نظام بخواهد مورد خدشه قرار گيرد بدون هيچ ترديدى اين روند را قطع خواهيم كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى در تشريح علل تصميم گيرى اخير نظام اسلامى به تلاش صهيونيستها ودولت امريكا براى ايجاد اجماعى جهانى بر ضد ايران اشاره كردند و افزودند: جامعه جهانى از سلاح اتمى بيم دارد و دشمنان قسم خورده اسلام و ملت ايران با توجه به اين مسئله، افكار عمومى جهان و بسيارى از دولتها را با طرح شعار دروغين تلاش ايران براى دستيابى به سلاح هسته اى حساس كردند و به هدف خود يعنى ايجاد اجماعى بين المللى بر ضد جمهورى اسلامى ايران نزديك شدند، بهمين علت نظام اسلامى با درايت و تدبير، روشى را انتخاب كرد تا ضمن حفظ فناورى هسته اى، فعاليتهاى هسته اى خود را در معرض بازديد قرار دهد و به اين وسيله تبليغات دروغ آمريكايى ها و صهيونيستها را افشا كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى دستاوردهاى ايران در دانش هسته اى را بسيار برجسته خواندند و با تأكيد بر اينكه هيچكس و هيچ دستگاهى حق ندارد از اين دستاورد بزرگ ملت ايران صرف نظر كند افزودند: اگر كسى بخواهد با جمهورى اسلامى ايران در زمينه فعاليتهاى صلح آميز هسته اى وارد چالش شود و يا در امور داخلى ما دخالت كند قطعاً تو دهنى خواهد خورد زيرا نظام اسلامى در اين زمينه حتى يك قدم عقب نشينى نخواهد كرد.
ايشان با اشاره به روند گفتگوى ايران با طرفهاى اروپايى افزودند: اگر كار بهمين منوال پيش رود مسئله ادامه خواهد يافت اما اگر طرفهاى گفتگو با ما يا دشمنان ما و مراكز قدرت جهانى فزون طلبى كنند و بخواهند قدم به قدم جلو بيايند همه چيز بهم خواهد ريخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى طرز فكرى كه اقدام اخير را نوعى تسليم مى داند غيرمنطبق با واقعيات برشمردند و تأكيد كردند: حركت اخير يك كار سياسى، ديپلماتيك و يك گفتگو و قرارداد بود و هيچ تسليمى در آن وجود ندارد.
ايشان همچنين ديدگاهى كه انفعال را در مقابل دشمن توصيه مى كند كاملاً رد كردند و افزودند: دشمنان نظام در خيال خام خود تصور نكنند كه جمهورى اسلامى گير افتاده است چرا كه در ادامه حركتى كه انجام داده ايم در هر نقطه اى كه احساس كنيم منافع ايران و ارزشهاى نظام ممكن است مورد خدشه قرار گيرد، بدون هيچ ترديدى به اين حركت خاتمه خواهيم داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به اينكه ما بايد راههاى مسالمت آميز و توأم با عزت جمهورى اسلامى را براى حفظ فناوريهاى هسته اى طى كنيم دغدغه و بى تابى گروههايى از دانشجويان و مردم را در قبال تصميم اخير جمهورى اسلامى ايران نشان دهنده حساسيت بالاى جامعه در مورد عزت و استقلال ملى برشمردند و در عين حال تأكيد كردند: اين مسئله نبايد به وسيله اى براى ايجاد اختلاف و دو دستگى تبديل شود كه در اين زمينه نخبگان، مسؤولان، مطبوعات، نمايندگان مجلس، ائمه جمعه و كسانى كه به تريبونها دسترسى دارند، مسؤوليت بسيار سنگينى دارند.
ايشان خاطرنشان كردند: كارى كه دولت مى كند مقدمه است و براساس قانون، تصميم گيرى نهايى در مورد پروتكل الحاقى برعهده مجلس است. ضمن آنكه شوراى نگهبان نيز مانند هر قرارداد ديگرى، آن را با شرع و قانون اساسى مطابقت خواهد داد.
رهبر معظم انقلاب با تشكر از دقت و زحماتى كه آقاى خاتمى رئيس جمهور، آقاى روحانى دبير شورايعالى امنيت ملى و ديگر دست اندركاران تصميم گيرى اخير انجام داده اند افزودند: تاكنون كارى برخلاف مبانى و اصول انجام نشده است ضمن آنكه هر جا احساس كنم برخلاف ضوابط و جهت گيريهاى نظام و اهداف انقلاب، قدمى برداشته مى شود جلوى آن را خواهم گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اى اراده و ايمان ملت ايران را سلاحى قوى تر از سلاح اتمى خواندند و خاطرنشان كردند: طرفهاى ايران در گفتگوهاى اخير بايد اين واقعيت را درك كنند كه اين مردم، با دولت و نظام همراه و همدلند و خود را سرباز نظام مى دانند بنابراين اروپاييها و غيراروپاييها گول ورشكستگان سياسى داخلى و مطرودان امام و انقلاب و مردم را نخورند و به دروغهاى كسانى كه تأثيرشان در فضاى عمومى ايران نزديك صفر است دلشان را خوش نكنند.
ايشان در همين زمينه با اشاره به خرسندى برخى عناصر مطرود از تهديدهاى امريكا و صهيونيستها برضد ايران افزودند: تا وقتى اين ورشكستگان سياسى شرارت نكنند نظام با آنها كارى ندارد اما در غير اين صورت با آنها برخورد قانونى صورت خواهد گرفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به موضع برخى كشورها در مورد اينكه لازم نيست ايران سوخت هسته اى توليد كند افزودند: اين كشورها در واقع تلاش مى كنند با در دست گرفتن روند تأمين سوخت هسته اى مورد نياز نيروگاه ايران، در واقع ايران و ايرانى را گروگان بگيرند و از اين طريق جمهورى اسلامى را تحت فشار قرار دهند اما ما زير بار اين حرف نمى رويم و با استناد به مقررات بين المللى، سوخت هسته اى مورد نياز نيروگاه را با تكيه بر دانشمندان و متخصصان داخلى توليد خواهيم كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنانشان تشويق مردم به شركت در انتخابات هفتمين دوره مجلس را وظيفه مسؤولان دولت، نمايندگان مجلس و ديگر مسؤولان خواندند و افزودند: مسؤولانى كه خود را امين نظام مى دانند بايد براساس مصالح نظام سخن بگويند.
ايشان با تأكيد بر لزوم برگزارى انتخاباتى آزاد، سالم و مطابق قانون افزودند: مردم و جوانان ما بسيار خوب و فهيم هستند و همچون 23 انتخابات قبلى در انتخابات مجلس هم شركت مى كنند مهم اين است كه مسؤولان با رفتار احترام آميز با مردم و خدمت به آنها، فضاى شوق انگيزى را براى برگزارى انتخابات پرشور آماده كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى همچنين ماه مبارك رمضان را فرصت ذيقيمتى براى رعايت تقواى الهى برشمردند و خاطرنشان كردند: تقواى مسؤولان بايد در رفتار آنها و در عرصه عمل به مسؤوليتهاى اجتماعى، آباد كردن زندگى دنيا و آخرت مردم و دنبال كردن اهداف انقلاب بروز يابد.
ايشان پرهيز از همراهى و هم جهتى با دشمنان انقلاب و نظام اسلامى را از ديگر نشانه هاى وجود تقوا در مسؤولان خواندند و افزودند: مسؤولان و مديران نظام بايد از هر حركتى كه با مواضع دشمن همسو باشد كاملاً پرهيز كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى رعايت قانون اساسى و تخطى نكردن از حدودى را كه قوانين براى مسؤولان و دستگاهها مشخص كرده اند از ديگر زمينه هاى بروز تقوا در مسؤولان خواندند و افزودند: رعايت نكردن حدود قانون به فساد مالى يا تعارض و اختلاف دستگاهها منجر مى شود و همه بايد از آن پرهيز كنند.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين خاتمى رئيس جمهور طى سخنانى با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان موقعيت كشور را از لحاظ تاريخى و جغرافيايى و همچنين منابع انسانى و مادى در شرايط كنونى ممتاز و كم نظير و همچنين حساس دانست و تصريح كرد: امروز كشور در آستانه يك جهش بزرگ قرار گرفته و جامعه به درجه بلوغ خود نزديك شده است و بر همين اساس مهمترين وظيفه تلاش براى استفاده از تمام ظرفيت ها در جهت زمينه سازى پيشرفت سريعتر در همه عرصه ها است.
رئيس جمهور با برشمردن ظرفيت هاى كشور در زمينه بنيانهاى اقتصادى و ملى بويژه تلاشهاى انجام گرفته طى سالهاى گذشته در مسائل اقتصادى، كشاورزى، نفت و پتروشيمى و افزايش اعتبار كشور در جهان، تأكيد كرد: ادامه اصلاح ساختار اقتصادى كشور، كاهش وابستگى به نفت، مقررات زدايى، جذب سرمايه هاى داخلى و خارجى، اهتمام بيشتر به علوم و فن آورى و تحقيق، ادامه سياست تنش زدايى، بهانه ندادن به دشمن و عزم و وحدت ملى از شروط تسريع حركت در مسير پيشرفت است.
وى مردم سالارى دينى را تجربه اختصاصى جمهورى اسلامى ايران دانست و با تأكيد بر اينكه مردم سالارى دينى ابداع انقلاب، امام و جامعه بود، خاطرنشان كرد: از ديگر لوازم سرعت بخشيدن به حركت بسوى پيشرفت، استوار كردن پايه هاى مردم سالارى دينى در كشور است.
رئيس جمهور با اشاره به تصويب چشم انداز 20 سال آينده كشور و همچنين سياستهاى كلى برنامه چهارم در مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اميد است با لحاظ چشم انداز 20 سال آينده كشور در برنامه چهارم و استفاده از تمام ظرفيت ها، روند حركت بسوى پيشرفت شتاب بيشترى بگيرد.
آقاى خاتمى همچنين با اشاره به تهديدهاى فراروى ملت ايران و نظام اسلامى گفت: دشمنان ملت ايران و در رأس آنها آمريكا و اسرائيل، همواره تلاش داشته اند و دارند تا از راههاى گوناگون مانع پيشرفت نظام اسلامى ايران و موفقيت الگوى مردم سالارى دينى در ايران شوند وهياهو و جنجالهاى اخير در زمينه فن آورى هسته اى ايران نيز در همين جهت مى باشد.
رئيس شورايعالى امنيت ملى، جهت ديگراين هياهو و جنجال را به اثبات رسيدنِ توان جمهورى اسلامى ايران در دفاع از حقوق و امنيت كشور و تأمين مصالح ملى در عين حفظ حرمت و عزت ملى برشمرد و افزود: دشمنان در توطئه اى از قبل طراحى شده تلاش داشتند تا با تبليغات گسترده چنين القاء نمايند كه ايران درصدد دستيابى به سلاح هسته اى است تا افكار عمومى جهان را بر ضد ايران بسيج نمايند اما با كمك خداوند و با كارشناسى و شجاعت در تصميم، مسيرى طى شد كه دشمنان قسم خورده نظام اسلامى نيز به تدبير و درايت ايران اعتراف كردند.
رئيس جمهور افزود: من به ملت ايران مى گويم، مسؤولان كشور هيچ تعهد غيرقابل بازگشتى را نداده اند و اين طرف مقابل است كه بايد به قولهايى كه داده عمل كند.
آقاى خاتمى با تأكيد مجدد مبنى بر اينكه جمهورى اسلامى ايران از لحاظ اخلاقى، دينى و وجدانى بدنبال سلاح اتمى نبوده و نخواهد بود گفت: جمهورى اسلامى ايران درخصوص امضاى پروتكل الحاقى نگرانى هايى در مورد امنيت ملى و حيثيت دينى خود داشت كه در مذاكرات اخير اروپاييان و آژانس بين المللى انرژى اتمى در مورد لطمه نخوردن اين مسائل تأكيد كردند.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به تعليق داوطلبانه غنى سازى اورانيوم خاطرنشان كرد: برغم فشار اروپاييان براى توقف كامل همه فعاليتهاى مرتبط با غنى سازى، جمهورى اسلامى ايران با ايستادگى توانست آنان را وادار به قبول تعليق داوطلبانه غنى سازى اورانيوم نمايد.
آقاى خاتمى ضمن قدردانى از تلاشهاى هوشمندانه و تدبير آقاى روحانى دبير شورايعالى امنيت ملى و همچنين زحمات وزارت امور خارجه و سازمان انرژى اتمى افزود: البته در كشور ما نظرات مختلفى وجوددارد و ما هم همواره از نقد منطقى استقبال مى كنيم اما اين نقد بايد همراه با آگاهى از تمام جوانب و با استدلال صحيح باشد.
در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اى اقامه شد.
سپس حاضران روزه خود را بهمراه رهبر معظم انقلاب اسلامى افطار كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /