پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (آذر ماه)

 
قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی
سؤال1: اگر هنگام عادت ماهانه، یکی از موجبات نماز آیات اتفاق بیفتد، وظیفۀ زن چیست؟
جواب: در نمازهای آیاتی که وقت معین و محدود ندارد مانند نماز زلزله، ادا و قضای نمازآیات بر حائض و نفسا واجب نیست و نیز در نمازهایی که وقت معین و محدود دارد مانند نماز خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی اگر در تمام وقت خورشید گرفتگی، حائض بوده، ادا و قضای نماز آیات واجب نیست.
 
جایگزین کردن نماز جعفر طیار با نافله
سؤال2: آیا می شود نماز جعفرطیار را به جای نوافل خواند، این نماز جای چند رکعت حساب می شود؟
جواب: نماز مذکور که چهار رکعت است (دوتا دو رکعتی )، می تواند جایگزین چهار رکعت از نوافل شود.
 
تغییر نذر
سؤال3: نذر کردم در صورت قبولی در دانشگاه در روز اربعین امام حسین(ع) غذای نذری بدهم. آیا می توانم به جای غذا معادل هزینه آن را به نیازمندان کمک کنم؟
جواب: اگر صیغه مخصوص نذر را ـ که در رساله‌های عملیه ذکر شده است ـ نخوانده‌اید، عمل به آن لازم نیست و می‌توانید تغییر دهید ولی چنانچه صیغه نذر را خوانده باشید، باید بر طبق آن عمل کنید.
 
کیفیت ادای الفاظ نماز
سؤال4: ادای الفاظ نماز چگونه باید باشد؟ اگر هنگام ذکر فقط لب ها تکان بخورد، کفایت می کند؟
جواب: در نماز، واجب است کلمات به‌گونه‌ای ادا شوند که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی، یعنی گذراندن کلمات در قلب و یا صِرف حرکت لب بدون تلفظ آنها، کافی نیست؛ نشانه صدق قرائت این است که نمازگزار (در صورتی که دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نباشد)، بتواند آنچه را که می خواند و بر زبان جاری می کند، بشنود.
 
خمس سرمایه
سؤال5: با توجه به اینکه قیمت خرید اجناس مغازه با قیمت فروش به مشتری تفاوت دارد، ملاک برای محاسبۀخمس موجودیِ مغازه، قیمت خرید است یا قیمت فروش؟
جواب: اجناس را به قیمتی که در سررسید سال خمسی قابل نقد شدن است، محاسبه کنید.
 
وطن اتخاذی
سؤال6: قصد دارم تا یکی دو ماه آینده برای زندگی به شهر دیگری منتقل شوم و آنجا را به عنوان وطن انتخاب کنم؛ آیا از اکنون ـ که هنوز در آن شهر مستقر نشده ام ـ در سفرهای کمتر از 10 روز، می توانم در آنجا نماز را کامل بخوانم؟
جواب: تا زمانی که به عنوان زندگی در آنجا مستقر نشده اید، نماز شکسته است.
 
وظیفۀ وسواس
سوال7: چند سالی است که به بیماری وسواس مبتلا شده ام و این موضوع مرا بسیار عذاب می دهد، و روز به روز این حالت در من تشدید می شود تا جایی که در همه چیز شک می کنم و همه زندگی ام بر پایه شک استوار گشته است و این باعث شده که در زندگی با سختی های زیادی روبرو شوم، وظیفه شرعی من نسبت به مواردی که دچار شک می شوم چیست؟
جواب: وظیفۀ شما عدم اعتنا به شک است، تا زمانی‌که یقین به چیزی پیدا نکرده اید، تکلیفی ندارید.
مکلف باید از دخالت دادن ذوق و سلیقۀ شخصی در احکام شرعی، اجتناب کند و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد.
 
خمس کالایی که نسیه فروخته شده
سؤال8: اگر کالایی را که از درآمد بین سال تهیه کرده ام نسیه بفروشم و موعد دریافت قیمت آن بعد از سال خمسی باشد، حکم خمس درآمد آن چیست؟
جواب: قیمت نقدی کالا در زمان معامله جزو درآمد سال معامله و سود فروش نسیه جزو درآمد سال دریافت می باشد.
 
نماز و روزه در محل سکونت موقت
سؤال9: به دلیل عمل قلب و شرایط خاص تنفسی بعد از آن، به مدت یک سال به شهری خوش آب و هوا، انتقالی موقت گرفتم و در صورت بهبود شرایط قصد دارم که به وطن برگردم، آیا در حال حاضر، نماز من و همسرم در محل سکونت موقت کامل است یا شکسته؟
جواب: هر چند آنجا حکم وطن را ندارد اما اگر حداقل یک سال، قصد سکونت داشته باشید، مسافر محسوب نمی شوید و ـ حتی بدون قصد اقامت ده روزه نیزـ نماز، تمام بوده و روزه صحیح است.
 
اطاعت از والدین
سؤال10: اطاعت از والدین تا چه حدی شرعاً واجب است؟ آیا در همه امور حتی در زندگی شخصی مثل انتخاب رشته تحصیلی و... هم باید از آنان اطاعت کرد؟
جواب: اطاعت از والدین به خودی خود واجب نیست ولی نباید مخالفت با پدر و مادر، ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان را موجب شود مثلاً با اظهار انزجار، راندن و طرد کردن از طرف آنها همراه گردد.

 

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /