پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (بهمن ماه)

 
ارز دیجیتال
سؤال: استخراج، خرید و فروش ارز دیجیتال چه حکمی دارد؟
جواب: حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
استفاده از اموال کسی که خمس نمی دهد
سوال: پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟
جواب: استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است.
 
امام جماعت شدن شخصی که حجامت کرده
سؤال: اگر شخصی حجامت کند، آیا در همان حال می تواند امام جماعت باشد؟ آیا اقتدا به او جایز است؟
جواب: اگر امام جماعت شرعا معذور باشد، امامت او و اقتدای به او (با رعایت سایر شرایط نماز)، اشکال ندارد.
 
شیوۀ امر به معروف
سؤال: آیا امر به معروف حتما باید به صورت دستوری باشد یا می توانیم با توصیه، خواهش و...، امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
جواب: اگر با توصیه، موعظه، بیان حکم شرعی و مانند آن، اثر مطلوب حاصل شود، امر و نهی واجب نیست؛ در غیر این صورت اگر احتمال بدهد که امر و نهی اثر دارد، باید امر و نهی کند و در صورتی که امر و نهی با زبان نرم و اخلاق خوش تأثیر داشته باشد، جایز نیست با تندی و خشونت امر و نهی نماید.
 
برگرداندن نیت نماز قضا به نماز ادا
سؤال: اگر قبل از نماز ظهر به نیت قضای صبح، نماز را شروع کند و بعد از تشهد رکعت دوم سهواً برخیزد و ذکر رکعت سوم را بگوید و قبل از رکوع به یاد بیاورد که نماز صبح را نیت کرده بود؛ آیا می تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند؟
جواب: برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا صحیح نیست و در فرض مذکور باید بنشیند و سلام نماز را بگوید و بنابر احتیاط مستحب، پس از سلام، دو سجدۀ سهو انجام دهد.
 
مصرف باقی مانده نذرهای اربعین
سؤال: هیأت هایی در آستانه اربعین به جمع آوری نذرها (اعم از نقدی و غیر نقدی)، اقدام نمودند (به نیت کمک به موکب در کربلای معلی) ولی به دلایلی مقداری از نذرها باقی مانده است:
۱) آیا تبدیل اجناس به نقدی برای ذخیره سال آینده جایز هست؟
۲) آیا نذرهای جمع آوری شده (نقدی و غیر نقدی) برای اربعین را می توان برای برپایی موکب در شهرستان (برای اربعین سال بعد) هزینه کرد؟ ۳_ آیا لازم است پول های جمع آوری شده توسط چند نفر از اعضای موکب به عراق منتقل شود و هنگام اربعین در آنجا هزینه گردد؟
جواب:
1) اجناس نباید بدون اجازه صاحبانش تبدیل شوند مگر این که باقی ماندن آنها تا سال آینده، موجب خرابی شود که در این صورت تبدیل، اشکال ندارد.
2و3) با توجه به ظاهر نیتِ اهداکنندگان، نذرهای مذکور باید در موکبهای اربعینِ سال آینده در کربلای معلی (هر چند توسط افراد دیگر ) مصرف شود
.
 
فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز
اگر کلمه‌ای را با قصد ذکر بگوید، مانند اینکه بگوید: «الله اکبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند کند تا مطلبی را به دیگری بفهماند، اشکال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه مطلبی را به کسی بفهماند ذکری بگوید؛ اگرچه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل می‌شود.
رساله نماز و روزه مسئله ٣٢٨
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /