پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر انقلاب اسلامی سال 1401 را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند؛

تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین موجب پیشرفت محسوس در همه اهداف اقتصادی خواهد بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1401 هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و ایام ولادت خورشید فروزان عالم وجود، حضرت بقیةالله الاعظم(عج) به ملت بزرگ ایران و همه ملت‌های همدل، و با تبریک ویژه به خانواده‌های معظم شهیدان و همچنین جانبازان، ایثارگران و خدمتگزاران ملت در میدان‌های مختلفِ علم، سلامت، امنیت و مقاومت، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 1400 را نیز همچون سالهای دیگر سالی توأم با فرازها و فرودها برشمردند و گفتند: انتخابات مهم و بزرگ ریاست جمهوری یکی از مهمترین فرازها و شیرینی‌های سال قبل بود که مردم با وجود خطر شدید بیماری همه‌گیر کرونا، با شرکت در انتخابات، دولتی تازه‌نفس را به میدان آوردند که بر اساس نشانه‌های موجود، دولتی مردمی و دارای ریل جداگانه از دولت محترم قبل است و امیدهایی را در مردم زنده کرده است.
ایشان مقابله جدی با کرونا و کاهش قابل توجه تلفات در اثر تأمین واکسن برای همگان را از دیگر فرازهای سال 1400 خواندند و در بیان نقطه اوج دیگری از حوادث این سال خاطرنشان کردند: در بخش‌های مختلف علم و فناوری از تولید چند نوع واکسن معتبر تا پرتاب ماهواره، کارهای بزرگی انجام شد.
رهبر انقلاب، اعتراف آمریکایی‌ها به شکست خفت‌بار آنها در فشار حداکثری علیه ایران را از دیگر شیرینی‌های سال 1400 در عرصه جهانی دانستند و افزودند: ایستادگی مردم موجب این پیروزی شد و در واقع این ملت ایران بود که پیروز شد.
ایشان در بیان پیام حوادث متعددی که در سال 1400 در نقاط دیگر جهان رخ داد، تأکید کردند: این حوادث همگی درستیِ راه ملت ایران در مقابل استکبار را نشان داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تنگیِ معیشت مردم، مسئله گرانی‌ها و تورم» را تلخ‌ترین موضوع سال 1400 دانستند و افزودند: مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتماً باید علاج شود البته عجله و توقع رفع دفعی آنها واقع‌بینانه نیست اما امیدواریم بخشی از آنها در سال جدید که سال اول قرنِ 15 هجری شمسی است، برطرف شود.
ایشان در ادامه هدف از تعیین شعار سال را جهت‌دهی به حرکت مسئولان دستگاهها و آحاد مردم دانستند و افزودند: در بعضی از سالها متناسب با شعار سال توفیقات خوبی به دست آمد اما در بعضی سالها نیز کم‌کاری‌هایی وجود داشت. البته در سال 1400 که سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بود، کارهای خوبی انجام شد که باید ادامه پیدا کند.
رهبر انقلاب در بیان علت تمرکز بر مسئله تولید در سالهای اخیر، گفتند: تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است، ضمن اینکه رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، بهبود رفاه عمومی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت ملی در گرو رونق و رواجِ اکسیری به نام تولید ملی است که تکیه بر آن در این سالها تأثیرهای خوبی نیز داشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امسال نیز همچنان بر مسئله تولید تأکید می‌کنم، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولیدِ «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین».
ایشان معیار قرار دادن تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را موجب حرکت رو به جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی دانستند و افزودند: بنابراین شعار سال 1401 عبارت است از «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین».
رهبر انقلاب با تأکید بر توصیه سال قبل خود مبنی بر اکتفا نکردن به کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوی خیابان‌ها و یا بر روی سربرگ دستگاهها، گفتند: تحقق شعار امسال نیاز به سیاستگذاری دارد البته با تحرکی که از رئیس‌جمهور محترم و همکاران‌شان مشاهده می‌شود، ان‌شاءالله این شعار روی زمین نخواهد ماند اما هر چه بیشتر کار و تلاش شود بهتر خواهد بود.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /