پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نمايندگان هفتمين دوره مجلس شوراى اسلامى

رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار نمايندگان هفتمين دورۀ مجلس شوراى اسلامى، مجلس را مظهر مردمسالارى دينى خواندند و با تشريح وظايف نمايندگان مجلس در حل مشكلات مردم و روند پيشرفت كشور تأكيد كردند: مجلس بايد آيينه تمام عيار عزت، استقلال، پاسدارى از منافع ملى و مقابله با سلطه جويان جهانى باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به جايگاه تعيين كننده و سرنوشت ساز مجلس افزودند: مجلس شوراى اسلامى قله رفيع نظام جمهورى اسلامى است و بايد ساز و كارى را يافت كه اثرگذارى مجلس در حركت عمومى كشور روز بروز بيشتر و عميق تر شود.
ايشان نمايندگان مجلس را نمايندگان تمام قشرهاى ملت خواندند و در عين حال افزودند: بايد در درجه اول خود را نماينده قشرهاى محروم مردم بدانيد و خواستهاى آنان را پيگيرى كنيد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به لزوم استفاده از همه ظرفيتهاى قانونگذارى و نظارت مجلس افزودند: با استفاده از ابزارهاى نظارتى بويژه ابزار بسيار مهم ديوان محاسبات بر فعاليتهاى دستگاهها، نظارت كنيد.
ايشان در همين زمينه بر لزوم پرهيز كامل نمايندگان از ايجاد برخى ارتباطات مخدوش با دستگاههاى تحت نظارت تأكيد كردند و افزودند: اينگونه اقدامات، تأثيرگذارى مجلس و توانايى عظيم و قانونى جمعى را در نظارت بر دستگاهها، سلب مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى مجلس شوراى اسلامى را نماينده و عصاره ملت برشمردند و در تشريح جايگاه سياسى مجلس، يادآورى كردند: موضعگيرى سياسى مجلس مى تواند دشمنان را اميدوار و گستاخ كند و يا بر عكس آنها را از دستيابى به هدف اصلى مراكز قدرت جهانى يعنى سيطره مجدد بر ملت و كشور ايران، نااميد سازد و مجلس شوراى اسلامى بايد با موضعگيريهاى صحيح در پايدارى سرنوشت ساز ملت در مقابل دشمنان استقلال و عزت اين سرزمين، نقش ويژه خود را بخوبى ايفا كند.
حضرت آيت الله خامنه اى جمع شدن 290 نفر از نخبگان كشور و ملت در مجلس شوراى اسلامى را فرصت بى نظيرى براى بررسى و بحث و مجادله منطقى درباره مسائل اصلى كشور دانستند و افزودند: همانگونه كه امام راحل عظيم الشأن، مكرراً مى فرمود مجلس جاى مباحثات پرشور و پرنشاط برگزيدگان ملت است.
ايشان مجادلات علمى و مباحثات تخصصىِ نمايندگان مجلس را كاملاً مفيد و ضرورى خواندند و خاطرنشان كردند: ميان جنجالهاى دبستانى و حزبى با مباحث و مجادلات متكى بر انگيزه هاى صحيح تفاوت بسيار عميقى وجود دارد و مجلس بايد ضمن پرهيز كامل از درگيريهاى زشت جناحى - سياسى و فردى از مباحثات راهگشا و پرشور، كاملاً بهره بگيرد.
رهبر معظم انقلاب در تبيين الگوى صحيح توسعه ايران، از طرح برخى مسائل از جمله مدلهاى چينى، ژاپنى و ديگر الگوهاى خارجى انتقاد كردند و افزودند: مدل توسعه ايران بايد براساس شرايط فرهنگى، تاريخى و ايمان و اعتقادات مردم مدلى كاملاً بومى بوده و ضمن برخوردارى از تجربيات مفيد ديگران، از مدلهاى توصيه شده بانك جهانى، صندوق بين المللى پول و كشورهاى ديگر الگو بردارى نشده باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به آغاز فعاليتهاى مجلس هفتم در سال پاسخگويى افزودند: كليه دستگاهها و قوا از جمله مجلس بايد در مقابل افكار عمومى پاسخگو باشند. ضمن آنكه براساس ساز و كار قانونى دستگاههاى اجرايى بايد در مقابل مجلس نيز پاسخگو باشند.
ايشان، نمايندگان مجلس هفتم را به اولويت بندىِ هدفها و زمان بندى پيگيرى و اجراى اولويتها توصيه كردند و افزودند: اين كار، مى تواند مبناى پاسخگويى منظم به مردم قرار گيرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، مهلت 4 ساله خدمتگزارى به مردم را فرصت خوبى براى نمايندگان مجلس دانستند و افزودند: تمام خاطرات خوب ملت ايران از امير كبير، به دوران سه سال مسؤوليت او برمى گردد بنابراين 4 سال، مهلت كمى نيست به شرط آنكه حتى يك روزش را از دست ندهيد.
حضرت آيت الله خامنه اى پرهيز از آرمان گرايى صرف را ضرورى خواندند و خطاب به نمايندگان مجلس هفتم افزودند: به وضع موجود قانع نشويد و بدنبال قالبها و روشهايى بگرديد كه بتوان آرمانهايى حقيقى را با استفاده از آنها عملى ساخت.
ايشان چشم انداز 20 ساله ايران و سياستهاى اعلام شده را مبناى قانونگذارى مجلس برشمردند و خاطرنشان كردند: اگر همه اركان كشور و دستگاهها به وظايف مشخص شده در اين چشم انداز عمل كنند، ايران ظرف 20 سال به نقطه اوج خواهد خواهد رسيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، با انتقاد از طرح مسئله ذوب شدن در ولايت خاطرنشان كردند: ذوب در ولايت اصولاً معنى ندارد چرا كه رهبرى هم بايد در اسلام ذوب شود تا احترام داشته باشد بنابراين همه بايد در اسلام و اهدافى كه اسلام براى سعادت ملت ترسيم كرده است و در واقع در ملت ذوب شويم.
ايشان پيگيرى استقلال ملى، عدالت اجتماعى، كم كردن شكاف بين فقير و غنى و مبارزه با فساد را از وظايف اصلى نمايندگان مجلس خواندند و افزودند: اداره صحيح كشور، متوقف به مبارزه همه جانبه با فساد است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تأثير منفى برخى فسادهاى موجود در كمرنگ كردن فعاليتها و اقدامات مثبتِ انجام شده افزودند: فساد مالى هرچند محدود باشد مانند ايدز و سرطان گسترش مى يابد و بتدريج همه كشور را از پا مى اندازد.
ايشان نقش مجلس را در مقابله با فساد مهم خواندند و افزودند: چند سال قبل كه بحث مبارزه با فساد مالى مطرح شد توقع اين بود كه مجلس در اين ميدان، نقش آفرينى كند اما اين توقع محقق نشد كه مجلس هفتم بايد با جديت در ميدان مبارزه با فساد، فعاليت كند.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كردند: البته با دستمال كثيف نمى شود شيشه را تميز كرد بنابراين بايد در درجه اول مراقب باشيد كه به هيچ وجه به فساد آلوده نشويد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با توصيه به نمايندگان مجلس به هوشيارى در مقابل لغزشگاههايى نظير مال و ثروت، از تصميم برخى نمايندگان در مورد تجديد نظر در برخورداريهاى بيهوده ناشى از نمايندگى، تشكر كردند و افزودند: هر قدر مى توانيد در پرهيز از "اسراف و زياده روى" پافشارى كنيد.
ايشان ترجيح دادن مسائل كلى كشور بر مسائل محلى و منطقه اى را ضرورى خواندند و با اشاره به نيمه تمام ماندن هزاران طرح در مناطق مختلف كشور، افزودند: از جمله مصاديق ترجيح مصالح كلى كشور، تلاش براى به پايان رساندن اين طرحهاى نيمه تمام است.
حضرت آيت الله خامنه اى، انضباط نمايندگان و حضور كامل در جلسات علنى و كميسيونها را لازمه نمايندگى ملت خواندند و افزودند: انشاءالله اميدى كه مردم به شما بسته اند با فعاليتهاى شما روزبروز بيشتر مى شود كه در اين صورت بنده نيز دعاگوى شما خواهم بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين بار ديگر از مردم بخاطر حضور هوشمندانه در انتخابات مجلس هفتم و مقابله با خواست دشمن تشكر و به نمايندگان مجلس هفتم توصيه كردند: براى خدا كار كنيد تا مقام و مسؤوليت به دامى براى به هدر رفتن عمرتان تبديل نشود.
در ابتداى اين ديدار، رئيس مجلس شوراى اسلامى پيام عميق رهبر معظم انقلاب به مجلس هفتم رامنشور كارى نمايندگان مجلس خواند و افزود: نمايندگان مجلس به پشتوانه حضور ملت در انتخابات و متكى بر حمايتهاى هميشگى رهبر معظم انقلاب از قوه قانونگذارى، تلاش مى كنند مجلسى مقتدر، مستقل، آگاه، بصير و آزاده را سامان دهند كه ضمن قانونگذارى و نظارت بر اداره امور كشور، خود را در مقابل مردم پاسخگو بداند.
آقاى حداد عادل، ايستادگى در مقابل زياده خواهى بيگانگان، ترجيح مصالح عمومى بر منافع حزبى، محلى و فردى را از ديگر هدفهاى نمايندگان مجلس هفتم برشمرد و گفت: تلاش مى كنيم با پيگيرى عدالت اجتماعى، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض، همكارى با ديگر قوا و استفاده از همه ظرفيتهاى قانونى مجلس روند حل مشكلات مردم را تسريع كنيم كه در اين راه به هدايت رهبرى معظم انقلاب، راهنمايى علما و كمكهاى نخبگان فكرى و علمى، نيازمنديم.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /