پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار محققان، متخصصان و دست‏اندركاران جهاد دانشگاهى

رهبر معظم انقلاب اسلامى صبح امروز در ديدار محققان، متخصصان و دست اندركاران جهاد دانشگاهى با محكوم كردن شديد جنجال اخير امريكا و برخى كشورهاى اروپايى در مورد تلاش ايران براى استفاده از فن آورى هسته اى تأكيد كردند: جمهورى اسلامى و ملت ايران براساس منطق اسلام بدنبال بمب اتمى نبوده و نيستند اما استفاده از دانش و فناورى هسته اى را حق مسلم خود مى دانند و دانشمندان پرتوان ايران همراه با دولت و ملت، بعنوان وظيفه اى ملى، اين هدف را دنبال خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تبيين نياز ملت ايران به استفاده از فناوريهاى نوين علمى براى شتاب بخشيدن به روند پيشرفت و توسعه، به تلاش سلطه گران جهانى براى جلوگيرى از استقلال علمى كشورها اشاره كردند و افزودند: مراكز قدرت جهانى، سلطه اقتصادى، فرهنگى و علمى بر ملتها را، راه اصلى استمرار منافع نامشروع خود مى دانند و استراتژى جلوگيرى از استقلال علمى ديگر كشورها را با وسايل و شيوه هاى گوناگون دنبال مى كنند.
ايشان با تأكيد بر لزوم مديريت سازمان يافته و پيگيرى و تلاش جدى دولت، دانشگاهها و مراكز علمى - تحقيقاتى براى سرعت بخشيدن به حركت نويدبخشِ علمى كشور خاطرنشان كردند: علت اصلى جنجال اخير امريكا درباره فعاليتهاى هسته اى ايران آن است كه دشمنان اين ملت و نظام اسلامى از بومى شدن دانش هسته اى در ايران و تلاش انديشمندان ايرانى براى تأمين سوخت مورد نياز نيروگاه هسته اى بوشهر نگرانند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به شهرت امريكا در افكار عمومى جهان بعنوان مظهر دروغ و فريب افزودند: دشمنان ملت ايران و در رأس آنان امريكايى هاى رسوا كه جنايات آنها در مناطق مختلف جهان از جمله ابوغريب و ديگر زندانهاى عراق، مظهر فاجعه آفرينى و وحشيگرى است و عملكرد منحط آنها، ننگ جامعه بشرى محسوب مى شود جمهورى اسلامى و ملت ايران را به فريب جهانيان، متهم مى كنند و براى خالى كردن كينه هاى ناشى از پيروزى انقلاب و بيرون انداخته شدن امريكايى ها از ايران، بر ضد نظام اسلامى ياوه گويى و جنجال آفرينى مى كنند اما همچون هميشه راه بجايى نخواهند برد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به تبليغات دشمنان در مورد نزديك شدن ايران به ساخت بمب اتمى افزودند: آنها بموازات اين تبليغات، با يك زبان ديگر، درصدد القا اين مسئله هستند كه تلاش ايران براى استفاده از دانش هسته اى فايده اى ندارد و به نتيجه اى نمى رسد و متأسفانه برخى قلم به مزدهاى حقير اما پرمدعاى داخلى نيز همين حرفها را تكرار مى كنند و معتقدند براى استفاده از انرژى هسته اى چاره اى جز بوسيدن دست امريكا وجود ندارد.
ايشان تفكيك دقيق ميان فناورى هسته اى و سلاح هسته اى را ضرورى خواندند و خاطرنشان كردند: ايران اسلامى دنبال ساخت سلاح اتمى نبوده و نيست چرا كه براى پيروزى بر دشمنان نيازى به اينگونه وسائل ندارد و همچون 25 سال اخير با تكيه بر عزم و ايمان و آگاهى و اتحاد ملت، دشمنان ايران از جمله امريكا را شكست خواهد داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، با اشاره به فروپاشى شوروى سابق با وجود برخوردارى از سلاح هسته اى افزودند: رژيم صهيونيستى با دارا بودن صدها كلاهك هسته اى اكنون در برابر فلسطينى هاى مؤمن و سنگ بدست، درمانده است چرا كه سلاح اتمى در صحنه هاى عظيم و اساسى، پيروزى بدنبال نمى آورد.
ايشان الگوپذيرى ملتها از پايدارى ايران در مقابل امريكا را از شاخصه هاى پيروزى ملت ايران دانستند و افزودند: امروز ملتهاى مسلمان ازمردمسالارى دينى و عزت و استقلال اين ملت الگو گرفته اند و جمهورى اسلامى اين موفقيت بزرگ را با سلاح اتمى بدست نياورده است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به جان باختن مردم بيگناه در بمبارانهاى اتمى خاطرنشان كردند: ما علاوه بر مسائل ياد شده از اين زاويه نيز مخالف توليد و كاربرد سلاح هسته اى هستيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى پس از تبيين دلايل محكم ايران براى مخالفت با توليد سلاح هسته اى تأكيد كردند: مسئله اى كه ما با جديت بدنبال آن هستيم استفاده از دانش هسته اى در مصارف گوناگون غيرنظامى از جمله در تأمين سوخت نيروگاه اتمى بوشهر است كه اين مسئله مطابق مقررات بين المللى و معاهده »ان پى تى« كه ما هم آن را قبول كرده ايم، هيچ اشكالى ندارد و حق مسلم همه كشورها است.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به نگرانى امريكا از توليد سوخت هسته اى نيروگاهى در ايران افزودند: اين كار، ضرورتى اساسى است چرا كه اگر ملت ايران نتواند اين نياز اساسى را در داخل تأمين كند بايد به كشورهاى ديگر وابسته شود و هرگاه آن كشورها بهر دليلى از جمله مسائل سياسى يا بين المللى از دادن سوخت نيروگاه خوددارى كنند، ايران عملاً از استفاده از امكانات نيروگاهى خود محروم خواهد شد.
ايشان نگرانى از بومى شدن دانش هسته اى در ايران را دومين علت جنجالهاى اخير امريكا و دشمنان جمهورى اسلامى ايران برشمردند و افزودند: امريكايى ها مى دانند كه اگر ايران اسلامى و ملت ايران بر قله رفيع اين فناورى بايستد سخن حق او كه دعوت به استقلال و عزت و سرافرازى است در افكار عمومى جهان بويژه مسلمانان، نفوذ بيشترى خواهد يافت و دشمنان ملت از همين مسئله ناراحت و نگرانند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به موضعگيرى صحيح رئيس جمهور، وزارت امورخارجه و ديگر مسؤولان كشور در برابر زياده طلبى هاى اخير مراكز سلطه افزودند: اگر اروپايى ها واقعاً نگران دستيابى ما به سلاح هسته اى هستند ما بهمان دلايلى كه گفته شد به آنها اطمينان مى دهيم كه بدنبال توليد اينگونه سلاح نيستيم اما
اگر از دستيابى ايران به فناورى فاخر و برجسته هسته اى و بومى شدن اين دانش در اين سرزمين ناراحتند و مى خواهند اين روند را متوقف كنند به آنها تأكيد مى كنيم كه ملت ايران زير بار اين حرف زور نخواهد رفت.
حضرت آيت الله خامنه اى تلاش دولت و دانشمندان ايرانى را در زمينه فعاليتهاى هسته اى، كارى بزرگ در تأمين استقلال ملى و جلوگيرى از وابستگى دانستند و افزودند: ملت ايران نيز مانند كشورهاى مختلف، درصدد است انرژى مورد نياز خود را از نيروگاه هسته اى تأمين كند چرا كه در غير اينصورت از قافله علم، باز هم عقب خواهد ماند بنابراين تلاش براى دستيابى به فناورى هسته اى و ديگر فناوريهايى كه ايران را به اوج قله علم نزديك كند امرى واجب و وظيفه اى ملى است و ملت و دولت ايران برخلاف خواست خائنينى كه اهداف امريكا را دنبال مى كنند با پايدارى در برابر فشارهاى مراكز سلطه جهانى، اين هدف اساسى را دنبال خواهد كرد.
ايشان با اشاره به تبليغات مراكز رسانه اى و سياسى غرب در مورد لزوم استفاده ايران از نفت بعنوان منبع تأمين انرژى افزودند: نفت سرمايه اى تمام شدنى است كه مشكلات زيست محيطى را نيز بهمراه مى آورد ضمن آنكه مى توان آن را به فراورده هاى بسيار ارزشمندتر تبديل كرد بنابراين با چه منطقى ملت ايران، به استفاده نامحدود از نفت ادامه دهد و از انرژى هسته اى صرفنظر كند؟
ايشان خاطرنشان كردند: دشمنان اين ملت در واقع منتظرند نفت ايران تمام شود و ملت دست نياز به سمت آنها دراز كند و محتاج آنها شود اما ايران اين مسئله را نمى پذيرد و با تكيه بر حركت علمى ارزشمند جوانانش روزبروز به پيش خواهد رفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنين در اين ديدار، با تجليل از فعاليتهاى علمى و فرهنگى جهاد دانشگاهى اين نهاد را مظهر علمِ جهادى و جهاد علمى برشمردند و افزودند: جهاد دانشگاهى فقط يك نهاد نيست بلكه يك فرهنگ و جهت گيرى است كه بايد هر چه بيشتر در جامعه گسترش يابد و كشور را به سمت سربلندى و عزت و استقلال به پيش ببرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به نتايج تحسين برانگيز فعاليتهاى جهاد دانشگاهى در زمينه هاى مختلف افزودند: مراكز سلطه جهانى تلاش فراوانى مى كنند علم را مقوله اى ذاتاً سكولار معرفى كنند اما اين يك مغالطه و فريب بزرگ است و علم مى تواند با مديريت صحيح در خدمت ارزشها و همراه با معنويت قرار گيرد و بشريت را بسوى پيشرفت و تعالى حركت دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، ايران را سرزمينى »علم خيز« برشمردند و افزودند: بايد ضمن حفظ روحيه جهادى يعنى با توكل بر خدا و تكيه بر ايمان و استقلال طلبى، به مرزهاى پيشرفته علم دست يافت.
ايشان تأكيد كردند جهاد دانشگاهى بايد نهادى انقلابى باقى بماند و با انضباط انقلابى و با اميد و طراوت و نشاط به سازندگى، بالندگى و رويش ادامه دهد.
در ابتداى اين ديدار رئيس جهاد دانشگاهى در گزارشى از روند حركت علمى - فرهنگى اين نهاد گفت: علاوه بر مراكز جهاد دانشگاهى در دانشگاههاى سراسر كشور، 15 پژوهشكده، 84 گروه پژوهشى و 64 مركز خدمات تخصصى اين نهاد به تحقيقات هدفمند در زمينه هاى مختلف مشغولند.
آقاى منتظرى، دستيابى به فناورى توليد، تكثير و انجماد سلولهاى بنيادى جنينى، دانش توليد منابع بى وقفه برق كه در صنايع استراتژيك كاربرد دارد، ساخت اولين هواپيماى بدون سرنشين فوق سبك و توليد فرستنده هاى راديويى پرقدرت موج متوسط را از جمله دستاوردهاى پژوهشگران جهاد دانشگاهى اعلام كرد و گفت: اين نهاد آماده است با حفظ روحيه انقلابى، پيروى از رهبرى معظم انقلاب و با تكيه بر نيروهاى متخصص و توانمند، نقش بيشترى در روند پيشرفت و توسعه كشور از جمله روند بومى شدن فناورى هسته اى بر عهده گيرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /