پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (مرداد ماه)

 
حکم نماز پس از انجام حجامت
سؤال1: با توجه به اینکه بعد از انجام حجامت، خون های محل زخم را نمی توان به طور کامل پاک کرد و لکه هایی از خون روی محل باقی می ماند، آیا با وجود این لکه ها، نماز صحیح است؟
جواب: تا زمانی که شستن و تطهیر محل حجامت، ضرر یا مشقت داشته باشد، نماز خواندن به همان صورت اشکال ندارد؛ اما اگر اطراف محل حجامت یا لباس، نجس شده است، باید تطهیر شود.
 
استطاعت زن شیرده برای حج
سؤال2: اگر زنی که به نوزاد خود شیر می دهد، مستطیع شود و رفتن او به سفر حج برای کودک شیرخوارش ضرر داشته باشد، آیا می تواند به حج نرود؟
جواب: اگر ضرر به گونه‌ای باشد که شیر دهنده باید در کنار کودک باقی بماند یا به نحوی باشد که خود شیر دهنده با رفتن به سفر حج، دچار عسر و حرج گردد؛ حج بر او واجب نیست.
 
وسائل جا مانده از میهمان
سؤال3: میهمان، وسیله‌ای در خانه ما جا گذاشت و با اینکه قرار شد بیاید و آن را ببرد ولی مدت‌ها گذشت و نیامد، الآن هم هیچ دسترسی به او نیست، در حال حاضر چه تکلیفی داریم؟
جواب: اگر از دسترسی به مالک آن مأیوس هستید، می توانید خود مال یا پول آن را از طرف مالک به فقیر صدقه دهید.
 
روش محاسبۀ خمس مواد مصرفی
سؤال4: خمس مواد مصرفی که سر سال خمسی در منزل باقی مانده مثل برنج، روغن، چای، قند، مواد شوینده و... چگونه محاسبه می شود؟
جواب: اگر از موادی است که تهیۀ آن به صورت فله و غیربسته بندی ممکن است (مانند حبوبات، گوشت)، باید خمس مقدار باقی مانده محاسبه شود و اگر تهیۀ آن به صورت بسته بندی است و به مقدار نیاز خریداری شده، بسته ای که مقداری از آن مصرف شده است، خمس ندارد.
 
واگذاری کار توسط اجیر به دیگران
سؤال5: برای انجام نقاشی ساختمان، اجیر شدم و اجرت را دریافت کردم سپس انجام آن را با اجرت کمتر به دیگری واگذار کردم، آیا این واگذاری، جایز بوده است؟
جواب: جایز نیست، مگر آنکه اولا، کارفرما شرط نکرده باشد که کار توسط شما انجام شود، ثانیا، مقداری از کار را انجام داده باشید تا بتوانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید؛ به طور کلی بدون انجام بخشی از کار، فقط به قیمت قرارداد قابل واگذاری است.
 
بیان عیب کالا هنگام فروش
سؤال6: آیا فروشنده هنگام فروش کالا باید عیب آن را بگوید؟
جواب: اگر قصد فریب نداشته باشد، گفتن عیب واجب نیست ولی نباید عیب آن را مخفی کند یا اگر از او سؤال شد، دروغ بگوید. البته اگر خریدار پس از خرید بفهمد که کالا معیوب است، می‌تواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را از فروشنده بگیرد.
 
باقی ماندن وکالت در صورت بطلان صیغۀ طلاق
سؤال7: اگر صیغۀ طلاق جاری شده توسط وکیل (به هر دلیل) باطل باشد، آیا لازم است که وکیل برای اجرای مجدد صیغه، از زوج وکالت بگیرد؟
جواب: وکالت مجدد لازم نیست.
 
وظیفه فرد نسبت به نماز در زمان بیهوشی
سؤال8: کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟
جواب: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بی هوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند.
 
حلال بودن جنین حیوان ذبح شده
سؤال9: اگر بعد از ذبح متوجه شویم که گوسفند، باردار بوده و بره، مرده از شکمش خارج شود، آیا بره حلال است؟
جواب: اگر خلقت جنینِ حیوان، کامل شده یعنی مو یا پشم بر بدنش روئیده باشد، حلال است؛ در غیر این صورت حلال نیست.
 
سکونت زن در خانه زوج در عده طلاق
سؤال10: حکم اقامت زن مطلقه در خانۀ زوج در زمان عدۀ طلاق چیست؟
جواب: در عدّۀ طلاق رجعی، زن باید در خانۀ شوهر باشد و بدون اجازۀ شوهر از خانه بیرون نرود و اگر ناشزه نباشد نفقۀ او به عهدۀ شوهر است اما در عدّۀ طلاق بائن، زن حق مسکن و نفقه ندارد مگر این که از شوهرش باردار باشد که در این صورت تا زمان وضع حمل، حق مسکن و نفقه خواهد داشت.
 
واگذاری سفارش کار به دیگران
سؤال11: برنامه نویس رایانه هستم و سفارش های مختلفی به من پیشنهاد می شود؛ آیا می توانم آنها را به فرد دیگری بسپارم و مقداری از قیمت آن را به عنوان کسی که کار را معرفی کرده، برای خودم بردارم؟
جواب: اگر شرط شده باشد یا از قرائن فهمیده شود که باید خودتان کار را انجام دهید، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، در غیر این صورت، فقط به قیمت بیشتر یا مساوی می توانید به دیگری واگذار کنید، مگر آنکه مقداری از کار را انجام داده باشید، در این صورت می توانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید.
 
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /