پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (مرداد ماه)

 
مصرف کردن واریزی های مشکوک
سؤال1: مبلغی به کارت من واریز شده، ولی نمی‌دانم از طرف کیست، مصرف آن چه حکمی دارد؟
جواب: اگر حسابی است که فقط درآمد خودتان به آن واریز می شود، مصرف آن منعی ندارد.
 
نماز و روزه طلاب و دانشجویان در محل تحصیل
سؤال2: افرادی که در شهر دیگری غیر از وطن خود برای شغل، تحصیل و مانند آن، مدت قابل توجهی سکونت می کنند؛ نمازشان در آن شهر کامل است یا شکسته؟
جواب: چنانچه بخواهند به مدت یک سال یا بیشتر در شهر یاد شده ساکن باشند به گونه ای که عرفاً در آنجا مسافر محسوب نشوند، نماز در آن محل در هر صورت تمام بوده و روزه صحیح است و نیازی به قصد ده روز نیست.
 
خمس سرمایه و ابزار کار
سؤال3: آیا سرمایه، ابزار و آلات کار مشمول خمس می گردند؟
جواب: سرمایه، ابزار، آلات و ادوات کار که درآمد آن برای امرار معاش عادی و متعارف انسان یعنی در حد شأن اجتماعی او لازم است مثل تاکسی، وانت‌بار، ابزار نجاری و آهنگری، وسایل رایانه و ... خمس ندارند.
 
رعایت قواعد تجوید در قرائت نماز
سؤال4: آیا رعایت مد در قرائت نماز واجب است؟
جواب: اگر حرفِ بعد از مد، مشدد باشد، مثل "ولاالضالّین" رعایت مد به اندازه‌ای که حرف مد و تشدید اظهار شود لازم است و اگر حرفِ بعد از مد مشدد نباشد، رعایت مد فقط به اندازه‌ای که از حرکت (یعنی فتحه، کسره، ضمه) تبدیل به حرف شود لازم است و مَد بیش از این واجب نیست.
 
شرایط وطن اتخاذی
سؤال5: کسی که در شهری مثلا قصد سکونت ده ساله دارد، پس از انتقال به آنجا برای تحقق وطن، چه مدتی باید سکونت داشته باشد تا حکم وطن پیدا کند؟
جواب: اگر با قصد توطن خانه ای اجاره کند یا بخرد یا کسب وکاری پیدا کند، از همان ابتدا که در محل مستقر می شود، حکم وطن جاری بوده و نمازش تمام است و گذشت یکی دو ماه برای تحقق وطن لازم نیست.
 
تردید در قصد اقامت ده روز
سؤال6: من ساکن آبادان هستم برای انجام کاری به شیراز آمده ام و معلوم نیست چقدر بمانم، نماز را شکسته بخوانم یا کامل؟
جواب: اگر می دانید حداقل ده روز در شیراز توقف دارید، نماز کامل است و در غیر این صورت، نماز شکسته بوده و روزه صحیح نیست، مگر اینکه سی روز مردد در آنجا بمانید که در این صورت از روز سی‌ و یکم تا زمانی که از محل خارج نشده اید، نماز تمام است.
 
منحل کردن نذر
سؤال7: شخصی برای ترک گناهی تصمیم گرفته و با صیغه شرعی نذر کرده است که «اگر مرتکب آن گناه شد، مبلغ مشخصی را صدقه دهد»؛ حال سه سوال پیش آمده است: ۱. آیا با هر بار تکرار گناه باید به نذرش عمل کند و صدقه بدهد؟ ۲. آیا راهی وجود دارد که نذرش را لغو کند؟ ۳. آیا می تواند نذرش را تبدیل کند؟ به عنوان مثال مبلغ صدقه را که از قبل مشخص کرده، کم کند؟ یا اصلا عملش را به جای صدقه به روزه تبدیل کند؟
جواب:
۱) با توجه به اینکه برای پرداخت صدقه، زمانی تعیین نشده باید پس از هر بار ارتکاب عمدی گناه، مبلغ نذر شده را صدقه بدهد.
۲) نذر منحل نمی شود.
۳) تغییر و تبدیل نذر صحیح نیست.

 

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /