پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمع كثيري از علماء، فضلا و روحانيون كشور - تبيين جايگاه و وظايف روحانيت

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز چهارشنبه در جمع علما، فضلا، اساتيد حوزه‌هاي علميه، ائمه جمعه و جماعات و همچنين طلاب علوم ديني مشهد مقدس با اشاره به جايگاه و مسئوليت سنگين روحانيت در جامعه تصريح كردند: روحانيت در دويست سال اخير در مركز اصلي همه تحركات ضد استعماري و ضد سلطه بيگانه قرار داشته و امروز نيز مهمترين وظيفه روحانيت و حوزه‌هاي علميه شناخت نيازهاي زمانه، مجهز شدن به سلاح علمي روز و استدلال و برهان قوي، حفظ استقلال خود، تقويت ارتباط رو در رو با آحاد مردم، فهم سياسي صحيح، شناخت به موقع خطرات و ايستادگي در مقابل انحرافها، بدعتها و خرافه‌ها است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به آماج سنگين دشمني‌ها با ارزش‌هاي امام و انقلاب در طول 27 سال گذشته افزودند: عليرغم همه اين دشمني‌ها، امروز ارزش‌هاي انقلاب و امام راحل (ره) سخن اول و حرف رايج در جامعه است و دولت نيز صريحاً و علناً به اين ارزش‌ها افتخار مي‌كند.
رهبر انقلاب اسلامي، علت خوشحالي برخي محافل داخلي از طرح بحث مذاكره با آمريكا را به دليل تصور آنها مبني بر فاصله گرفتن از ارزش‌هاي امام خميني (ره) و انقلاب دانستند و تصريح كردند: كساني كه تصور مي‌كنند جمهوري اسلامي ايران سياست مستحكم، منطقي و صد در صد قابل دفاع خود را در نفي مذاكره و ارتباط با آمريكا، تغيير مي‌دهد، سخت در اشتباه هستند.
ايشان افزودند: چگونه مي‌توان با دولت مستكبر، زورگو، توسعه طلب و استثمارگر آمريكا آن هم در دوره دولتمردان گستاخ، بي‌ادب و مدعي فعلي گفت و گو كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بحث هاي مربوط به مذاكره نمايندگان ايران و امريكا در خصوص عراق خاطرنشان كردند: به دليل اين كه آمريكا به عنوان دولت اشغالگر به وظايف خود در برقراري امنيت در عراق عمل نمي‌كند و دست دولت اين كشور را بسته و براي سرنگوني آن، تلاش و از تروريست‌ها نيز حمايت مي‌كند، وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصميم گرفت در يك گفت و گوي رو در رو با امريكايي‌ها، مسئوليت و وظايف آنان را در قبال امنيت عراق يادآوري و با آنها اتمام حجت كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين گفت و گو در واقع همان گفت و گويي است كه قرار بود اوايل سال گذشته انجام شود، ولي آمريكايي‌ها بد ادايي كردند، اما اين بار براي اين گفت و گو درخواست كتبي داده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها مي‌گويند به غير از موضوع عراق، در مورد مسئله ديگري مذاكره نخواهد شد، اما ما به آنها مي‌گوييم حتي موضوع عراق هم به شما ربطي ندارد و گفت و گو فقط در مورد وظيفه اشغالگران در قبال امنيت عراق است.
ايشان تصريح كردند: سياست جمهوري اسلامي ايران در عدم مذاكره و ارتباط با آمريكا تا هنگامي كه سياست‌هاي اين دولت استكباري تغيير نكند، به قوت خود باقي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از اين ديدار جايگاه و شأن روحاني و عالم ديني را ادامه شأن انبياء و افتخار بزرگي براي روحانيت دانستند و افزودند:مسئوليت چنين جايگاهي قطعاً همطراز مسئوليت انبياء است و علماي دين و روحانيت بايد همان وظايف را كه در جهت اقامه قسط و عدل در جامعه بوده است با قبول سختي‌هاي آن، انجام دهند.
ايشان طرفداري هميشگي روحانيت از محرومان و مستضعفان و ملجا مظلومان بودن را يكي از ويژگي‌هاي مهم روحانيت خواندند و خاطرنشان كردند: پديده مهم ديگري كه در طول دو قرن اخير در روحانيت مشهود است، حضور علماي دين در رهبري و اتاق فكر تحركات ضد استعماري و ضد بيگانه است كه از فتواي ميرزاي شيرازي در تحريم تنباكو آغاز مي‌شود و تا ايستادگي علماي مجاهد در مقابل جريان انگليسي مشروطه، مقابله مدرس با قراردادهاي استعماري و حكومت مستبد رضاخان، نقش آيت‌الله كاشاني در جريان ملي شدن صنعت نفت و نقش امام خميني (ره) به عنوان يك مرجع بزرگ در رهبري انقلاب اسلامي ادامه مي‌يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: پيروزي انقلاب اسلامي در واقع نتيجه مجاهدت روحانيت و عمل به مسئوليت سنگين خود در طول تاريخ بود كه امام خميني (ره)، توانست با استفاده از اين ذخيره ارزشمند و پشتوانه مردمي، بزرگترين تحول تاريخي را در ايران به وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامي، وجهه مردمي علماء و روحانيت را به دليل علم و پارسايي آنان دانستند و خاطرنشان كردند: يكي ديگر از ويژگي‌هاي بارز روحانيت، پاسخگويي به نيازهاي زمان است كه در هر دوره‌اي با شناخت صحيح نيازهاي جامعه، پاسخ مناسب به آن را داده‌اند.
ايشان، لازمه حفظ جايگاه و شأن روحانيت را، حفظ استقلال آن بيان كردند و افزودند: اگر چه در دوره كنوني همسو بودن روحانيت با حكومت يك نعمت است اما روحانيت و حوزه‌ها بايد استقلال و نقش خود را بعنوان يك راهنما و مرشد حفظ كنند و هر جا كه لازم بود، يك منتقد دلسوز و غيرمدعي باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لزوم شناخت بموقع خطرات را يك وظيفه ضروري براي روحانيت خواندند و با تاكيد بر لزوم تغيير نكردن عرصه حضور روحانيت خاطر نشان كردند: عرصه حضور روحانيت، مسجد و منبر و مواجهه رو در رو با مردم است و روحانيت نبايد از اين عرصه جدا شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي يكي از ضروريات مهم حوزه‌هاي علميه را مجهز شدن به سلاح علمي روز برشمردند و افزودند: اين سلاح، همان استدلال و برهان قوي و منطقي است كه بايد با اين استدلال، نادرست بودن شيوه عقل گرايي تجربي در دنياي امروز را نشان داد ضمن آنكه مسايل ديني و فقهي نيز بايد با برهان مناسب براي مخاطبان و جوانان بيان شوند.
ايشان جمع علم، دين و پارسايي در حوزه‌هاي علميه را منشا يك هويت بي نظير در حوزه‌ها دانستند و باتاكيد بر اينكه محور اصلي در حوزه، طلبه است ، خاطر نشان كردند: از جمله ويژگي‌هاي بارز حوزه‌هاي علميه، عشق، احترام و خضوع شاگرد به‌استاد و در عين حال جسارت علمي شاگر در مباحث علمي در مقابل استاد است.
رهبر انقلاب اسلامي، تدريس و تعليم همزمان را از ديگر ويژگي‌هاي حوزه‌هاي علميه برشمردند و بر لزوم تحول صحيح در مسايل آموزشي و متون درسي حوزه‌ها تاكيد كردند.
ايشان همچنين با اشاره به قدمت تاريخي و عظمت حوزه علميه مشهد و علماي بزرگي كه در آن حضور داشته‌اند، تاكيد كردند: حوزه علميه مشهد بعد از حوزه علميه قم، دومين حوزه و يكي از مراكز عمده حوزه‌هاي شرق كشور است و بايد نحله‌هاي فكري و معرفتي اين حوزه تعامل خوبي با يكديگر داشته باشند.
در ابتداي اين ديدار كه در رواق امام خميني (ره) در كنار بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) برگزار شد آيت‌الله واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي با اشاره به سابقه درخشان علمي و قدمت حوزه علميه مشهد گفت: اين حوزه علميه اكنون نيز با بهره‌مندي از علما و اساتيد بزرگ رسالت خود را در تربيب طلاب و زمينه‌سازي براي شكوفا شدن استعداد‌ها انجام مي‌دهد.
وي با اشاره به همكاري خوب مديريت حوزه علميه مشهد و اساتيد خاطرنشان كرد: سياست آموزشي و پژوهشي اين حوزه استفاده از انسانهاي خوش‌فكر و عالم براي برنامه‌ريزي مناسب آموزشي و در نهايت توليد علم است.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /