پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران:

ملت هوشیار و آگاه ایران امسال نیز در روز قدس همراه با ملتهای مسلمان و آزادیخواه، از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع می کند

در آستانه لیالی پربرکت قدر، نماز جمعه تهران با شکوه معنوی فراوان، به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و با حضور انبوه مؤمنان روزه دار در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف برگزار شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز، مسئله فلسطین  را همچنان مسئله اصلی منطقه برشمردند و افزودند: ملت هوشیار و آگاه ایران امسال نیز در روز قدس به خیابانها می آید و همراه با ملتهای مسلمان و آزادیخواه، از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع می کند.
ایشان شدت عمل رژیم غاصب صهیونیست را در قبال ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری ناشی از ضعفهای درونی صهیونیستها و نشانه شکست این رژیم در مقابل مجاهدان لبنانی و فلسطینی برشمردند و افزودند: حکومت حماس در غزه، حکومتی قانونی و مردمی است که از طریق انتخابات روی کار آمده است اما مدعیان تمدن و دمکراسی، بی اعتنا به این واقعیت، از جنایات و شدت عمل صهیونیستها حمایت می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای روز قدس را فرصت مناسبی برای اعلام مواضع جهان اسلام در مقابل غاصبان قدس شریف دانستند و با اشاره به بصیرت امام خمینی (ره) در اعلام روز جهانی قدس تأکید کردند: به یاری پروردگار، همه مردم ایران و ملتهای مسلمان در این روز عظیم،‌ حق ملت فلسطین را ادا می کنند ضمن اینکه دولتهای اسلامی نیز باید به وظیفه خود در کمک به دولت حماس و ملت فلسطین عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به لیالی پربرکت قدر، امیرالمومنین (ع) را برجسته ترین الگو و نمونه کامل فضائل و خصائص بندگان صالح دانستند و افزودند: یکی از کارهای مستمر حضرت علی (ع) به ویژه در دوران حکومت، تربیت اخلاقی جامعه بود زیرا آن حضرت، اخلاقیات ناپسند را ریشه مشکلات و انحرافات جامعه می دانستند.
ایشان با اشاره به کلام امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه دنیاطلبی و دلبستگی به دنیا ریشه همه مشکلات و انحرافات جامعه است، خاطرنشان کردند: خداوند دنیا و طبیعت را با همه منابع سرشار آن، برای بهره برداری انسان و استفاده بیشتر بشر خلق کرده است و اگر ضوابط و قواعد الهی رعایت شود، این دنیا ممدوح است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: دنیای مذموم، یعنی رعایت نکردن حدود الهی برای بهره مندی از مواهب طبیعی جهان، و طرفداران این دنیای مذموم، تلاش خود را برای سهم خواهی بیشتر و دست اندازی به حقوق دیگران به کار می گیرند و از هدف اصلی خلقت جهان غافل می شوند.
ایشان راز اصلی انحراف جوامع را دنیاطلبی دانستند و خاطرنشان کردند: امروز به دلیل آنکه برخی انسانهای دنیاطلب، زمام امور جهان را به دست گرفته اند، به حقوق انسانها ظلم می شود، و دنیاطلبان برای رسیدن به مقاصد خود به فتنه و جنگ، تبلیغات دروغین، و سیاست بازی های ناجوانمردانه روی می آورند.
رهبر انقلاب اسلامی شرایط غبارآلود و مبهم را «شرایط فتنه» خواندند و افزودند: در چنین شرایطی که به وسیله دنیاطلبان به وجود می آید، برخی افراد بصیرت خود را از دست می دهند و تعصب های جاهلی رشد می کند و ممکن است برخی که دنیاطلب نیز نیستند در جهت دنیاطلبان حرکت کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به روحیه زهد و تقوای حضرت علی (ع) در کنار تلاش ایشان برای آبادانی دنیا خاطرنشان کردند: امیرمومنان همواره دنیاطلبی و به دنبال جاه و مقام رفتن را مذموم می دانستند و تنها راه علاج دلبستگی به دنیا را تقوا بیان می کردند چرا که در پرتو تقوا، خداوند متعال در دل و جان انسان جایگاهی پیدا می کند که همه چیز در نزد او کوچک می شود.
رهبر انقلاب اسلامی، شبها و روزهای ماه مبارک رمضان به ویژه شب های قدر را بهار "ذکر و خشوع" و فرصت گرانقدري براي بهره مندي از ادعيه شريفه اين ايام بر شمردند و تأكيد كردند: انس با خدا و ذكر و استغفار، تأثيرات معجزه آسايي بر دل انسان دارد كه از جمله آنها، كاهش دلبستگي به دنيا و توجه به عظمت پروردگار است.
رهبر انقلاب اسلامي با تبريك به نوجواناني كه امسال به سن تكليف رسيده اند و اولين بار روزه گرفته اند افزودند: تجربه رياضت شرعي روزه در نوجواني و جواني، تمرين كسب تقوا و امري بسيار ارزشمند و گرانقدر است.
 ايشان با اشاره به افزايش فضاي معنوي جامعه در ماه رمضان، جلسات قرآن، تأمل و تدبر در آيات اين كتاب الهي، كمك به مستمندان در هفته احسان و نيكوكاري و دادن افطاري به مردم را مايه صفا و صميميت بيشتر خواندند و خاطر نشان كردند: اينگونه كارها از جمله حقوق ماه رمضان است كه روز بروز بايد آنها را گسترش و عمق داد.
 حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پايداري مستمر ملت ايران بر مباني و اصول انقلاب اسلامي افزودند: اين ملت در عين ايستادگي بر اصول، اهل علم و تحقيق و درك مقتضيات زمان است. ايشان با اشاره به حضور يكپارچه همه قشرهاي مردم در حماسه دفاع مقدس افزودند: ملت در دوران آباداني كشور و پيشرفت علمي نيز همينگونه در صحنه بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي استقامت مردم را در هنگام تشديد حملات سياسي تبليغاتي دشمنان يادآوري كردند و افزودند: هنگاميكه ايادي بيگانه ايجاد اختلاف را در دستور كار خود قرار داده بودند مردم فرياد وحدت سر مي‌دادند و وقتي دستگاههاي جاسوسي دشمن، سعي در ايجاد اغتشاش در برخي شهرها كردند همين مردم بودند كه در صف اول مقابله حضور داشتند.
 ايشان افزودند: وقتي دشمن تبليغات خود را درباره مسئله هسته اي تشديد كرد مردم انصافاً بهترين واكنش ها را نشان دادند كه اين هوشياري و استقامت و بصيرت قابل تجليل است. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند ملت عزيز ايران با همين ايستادگي و هوشياري، دهه چهارم انقلاب را به دهه پيشرفت و عدالت تبديل خواهد كرد كه در اينصورت ملت و كشور آسيب ناپذير خواهند شد.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: البته كساني كه از اسلام و انقلاب سيلي خورده اند همچنان به دشمني ادامه ميدهند اما بايد آگاهانه و هوشيارانه بهترين راه را براي حفظ منافع ملي و مصالح عمومي انتخاب و در اين راه ايستادگي كرد. رهبر انقلاب اسلامي وحدت كلمه آحاد مردم و نخبگان و مسئولان را از هر چيز ديگر لازمتر و واجب تر دانستند و افزودند: مردم بايد احساس آرامش و امنيت سياسي ـ رواني كنند اما دشمن سعي مي كند با ايجاد التهاب اين آرامش را بزدايد و متأسفانه برخي در داخل نيز نادانسته اين التهابها را افزايش مي دهند.
ايشان با اشاره به نارضايتي مردم از برخي گفتگوهاي بيجا و بي مورد در ميان نخبگان سياسي تأكيد كردند: بايد با هوشياري به اين مسائل كوچك و پوچ خاتمه داد.
 حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اظهار نظر غلطي كه درباره مردم اسرائيل بيان شده افزودند: ملت ايران با يهوديان، مسيحيان و اصحاب اديان هيچ مشكلي ندارد اما اينكه گفته شده ما با مردم اسرائيل مانند بقيه مردم جهان دوست هستيم حرف غلطي است چرا كه آنها در غصب زمين و اموال و موجودي ملت فلسطين شريك و عامل دست مقامات صهيونيست و غاصبان فلسطين هستند و اين موضع مستحكم، موضع رسمي نظام نيز به شمار مي رود.
ايشان عكس العملهاي مستمر درباره اظهار نظر غلط درباره مردم اسرائيل را كاري بيهوده و التهاب آفرين خواندند و گفتند: اين حرف غلط تمام شده است و نبايد دنبال اينجور مسائل كوچك و پوچ را گرفت و آن را ادامه داد.
ايشان در ادامه تبيين نكاتي كه مي تواند موجب التهاب جامعه شود، برخي انتقادات از دولت را با نزديك شدن ايام انتخابات مرتبط دانستند و خاطر نشان كردند: البته مدت زيادي به انتخابات رياست جمهوري مانده است و مسائل لازم و مربوط به انتخابات را در هنگام مناسب با مردم در ميان خواهيم گذاشت اما در ميان مسائلي كه اين روزها در انتقاد از دولت بيان مي شود برخي بي انصافي ها ديده مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: هر كس حرفي و طرحي درباره آينده كشور و حل مسائلي همچون تورم و گراني دارد آنرا به ويژه در مجامع تخصصي بيان كند اما اين مسائل نبايد با تخريب مسئولان و دولت همراه شود و همچون روند موجود در برخي كشورهاي غربي، به بهانه دمكراسي، موجب تضعيف و تخريب مسئولان شود.
حضرت آيت الله خامنه اي نخبگان را به پرهيز كامل از بي انصافي در اظهار نظرها فراخواندند و تأكيد كردند: فضاي باز و آزاديهاي جاري، امكان اظهار نظر را درباره هر مسئله اي براي همه فراهم آورده است اما نبايد دچار بي انصافي شد و با هدف تخريب ديگران به اظهار نظر پرداخت.
رهبر انقلاب اسلامي، از رواج اخلاق تخريب و بي انصافي در ميان نخبگان ابراز نگراني كردند و افزودند: همه جناحها و مسئولان و اشخاص بايد مراقب گفتار و رفتار خود باشند و نخبگان و سياسيون بهتر است اين واقعيت را در نظر داشته باشند كه مردم نيز از اين اخلاق ناراضي هستند و به دور از حرفهاي مخرب، آگاهانه تصميم مي گيرند.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /