پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب در ديدار پرشور دانشجویان دانشگاه علم و صنعت:

هدف اصلی از روند حرکت علمی کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی جهان است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در جمع هزاران نفر از دانشجویان پرشور دانشگاه علم و صنعت، با تبیین ویژگی­ها و کارکردهای جنبش دانشجویی، دانشگاه را محل جوشش و اوج گیری دائم دو جریان حیاتی «علم و تحقیق» و «آرمانگرایی و آرمانخواهی»، خواندند و تأکید کردند: اگر ملت و مسئولان شاخص های اصلی هویت اسلامی نظام را حفظ کنند هیچ دشمنی قادر به آسیب رساندن به این کشور نخواهد بود.

ایشان با ابراز خرسندی فراوان از حضور در فضای دلنشین دانشجویی، صداقت، اخلاص، جوانی، طراوت و آمادگی روحی را از ویژگی های مهم دانشجویی برشمردند و افزودند: دانشجو، به عنوان یکی از مهم­ترین سرمایه های کشور، در حال و آینده، نقشی اساسی و تعیین کننده برعهده دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای، «علم و تحقیق» را به­ عنوان یکی از دو جریان اصلی دانشگاه، مایه حیات و عزت ملی دانستند و افزودند: حرکت سریع و جهشی که در سال­های اخیر در عرصه های مختلف علمی به وجود آمده است بدون هیچ­گونه وقفه ادامه یابد تا عقب ماندگی علمی کشور با سرعت بیشتری جبران شود.

ایشان پیشرفت­های ایجاد شده در بخش­های نانو، پزشکی، هسته ای و دانش­های نوین را نشان دهنده توانایی و ظرفیت­های عمیق علمی و انسانی موجود در کشور خواندند و با اشاره به هوش بالای ملت ایران و تاریخ درخشان علمی کشور افزودند: هدف اصلی از روند حرکت علمی کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی جهان است و این آرزوی بزرگ به همت دانشمندان و دانشجویان این سرزمین، محقق خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی باور عمیق به شعار «ما می توانیم»، تهیه نقشه جامع علمی، ایجاد نظام مهندسیِ اجرای این نقشه با همکاری فعال دانشجویان، دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی، و نظارت بر اجرای صحیح نقشه جامع علمی را مقدمات دستیابی ملت ایران به قله های رفیع علم و دانش خواندند و تأکید کردند: این مقدمات باید با جدیت و امیدواری طی شود تا نسل جوان کنونی، افتخار تبدیل ایران به مرجعیت علمی جهان را مشاهده و درک کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، در تبیین ویژگی آرمانخواهی و آرمانگرایی دانشجویان، به تاریخچه شکل گیری جنبش دانشجویی اشاره کردند و افزودند: به استناد واقعیات تاریخی، بدنه جنبش دانشجویی همواره با استکبار، سلطه، دیکتاتوری و استبداد به شدت مقابله کرده و با همه وجود عدالت خواه بوده است و هرکس مدعی جنبش دانشجویی است باید به این ویژگی ها پایبند باشد.

ایشان جان باختن سه دانشجوی دانشگاه تهران را در تظاهرات ضد امریکایی 16 آذر 1332، از نشانه های جوهره ضد استکباری جنبش دانشجویی خواندند و افزودند: جنبش دانشجویی با آغاز نهضت روحانیت در سال 1342 به این حرکت عظیم پیوست و دانشجو و دانشگاه دوشادوش روحانیت به یکی از بازوهای اساسی نهضت روحانیت و یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شدند.

ایشان اقدام هوشیارانه دانشجویان را در تشکیل سپاه پاسداران و جهاد سازندگی در ماه­های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، از دیگر نشانه های ذات حقیقی جنبش دانشجویی خواندند و افزودند: مقابله با گروهک­ها و عناصر مسلحی که دانشگاه را لانه خود کرده بودند، حرکت عظیم تسخیر لانه جاسوسی امریکا، تشکیل جهاد پربرکت دانشگاهی، حضور فعال در هشت سال دفاع مقدس و حضور مؤثر در مقابله با همه توطئه های سی سال اخیر، نشان می دهد که جنبش دانشجویی با ویژگی هایی همچون ضدیت با استکبار، مقابله با فساد، ضدیت با «استبداد و اشرافیگری» و مخالفت با گرایش­های انحرافی، توانسته است در پرتو عدالت خواهی مستمر، سهم اساسی خود را در پیشبرد اهداف انقلاب و ملت ایفا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد گفتمان و فضای فکری «انقلابی – سیاسی» را از دیگر آثار جنبش دانشجویی دانستند و خاطرنشان کردند: البته ممکن است افرادی یا بخش­هایی از دانشجویان، گونه دیگری باشند، اما واقعیات تاریخ جنبش دانشجویی نشان می دهد که بدنه دانشجویی کشور ظلم ستیز و عاشق آرمان­های بزرگ، و براساس خصلت ذاتی خود، با کسانی که در فلسطین، عراق، افغانستان و هر نقطه دیگر دنیا در حق ملت­ها جنایت می کنند، عمیقاً مخالف است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین نقش تشکل­های دانشجویی، به بیان تفاوت این تشکل­ها با احزاب سیاسی پرداختند و خاطرنشان کردند: احزاب برای رسیدن به قدرت فعالیت می کنند اما دانشجو به قدرت نمی اندیشد بلکه در پی رسیدن به اهداف و آرمان­هاست و روا نیست که احزاب، تشکل­های دانشجویی را دستاویزِ رسیدن به قدرت قرار دهند که البته دانشجویان نیز باید به این نکته توجه کامل داشته باشند.

ایشان ایجاد فرصت برای کار دستجمعی در محیط­های دانشجویی را از دیگر کارکردهای مثبت تشکل­های دانشجویی دانستند و با اشاره به سرمایه گذاری دشمنان ملت برروی دانشگاه­ها و دانشجویان افزودند: تشکل­های دانشجویی باید ضمن حفظ پیوند با بدنه دانشجویی، دانشجویان را از افتادن در گردابهایی مانند جاذبه های غریزی، فریب­های سیاسی، دکانداری­های به ظاهر معنوی و عرفان­های ساختگی مصونیت بخشند.

رهبر انقلاب اسلامی تشکل­های دانشجویی را به پیگیری مستمر اهداف ذاتی جنبش دانشجویی فراخواندند و افزودند: کمک به حفظ وحدت ملی و «حضور و شرکت در پیکار همگانی ملت ایران با توطئه های بیگانگان» از جمله اهداف حقیقی تشکل­های دانشجویی است.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش دیگری از سخنانشان در تبيين دلايل پيروزي انقلاب اسلامي به مصادره شدن جریان مشروطیت از جانب قدرت استعماري انگليس و سر كار آمدن يك ديكتاتور خشن، بيرحم و وابسته اشاره كردند و افزودند: نهضت عظيم اسلامي به همت مردم و رهبريِ شخصيتي بي نظير همچون امام راحل به پيروزي رسيد و به وجود آمدن صبر و بصيرت در ملت، دو عامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي و ماندگاري آن شد. ايشان تشكيل نظام جمهوري اسلامي را در ايران، پاسخي به نياز تاريخي ملت ايران دانستند و تأكيد كردند: يقيناً غير از جريان اسلامي و ديني، هيچ جريان مبارز ديگري نمي توانست نظام سلطنتي وابسته به امريكا را از بين ببرد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: موج عظيم ملي و حضور يكپارچه مردم در جريان انقلاب اسلامي نيز جز با انگيزه ديني و پيشوايي روحانيت و رهبري امام خميني(ره) امكان­پذير نبود.

حضرت آيت الله خامنه اي عامل اصلي ايستادگي سي ساله نظام جمهوري اسلامي ایران را در مقابل توطئه ها و فشارهاي مختلف دشمن، هويت اسلامي نظام دانستند و در تبيين علت دشمني عميق و آشتي ناپذير استكبار و در رأس آن آمريكا و شبكه جهاني صهيونيستي با نظام جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كردند: جمهوري اسلامي ايران نفي ها و اثبات هايي دارد كه دليل اصلي دشمني ها نيز همين نفي ها و اثبات هاست.

ايشان در بيان نفي هاي جمهوري اسلامي تأكيد كردند: نفي استثمار، نفي سلطه پذيري، نفي تحقير ملت­ها از جانب قدرت هاي سياسي دنيا، نفي وابستگي سياسي، نفي نفوذ و دخالت قدرت هاي مسلط، و نفي سكولاريسم اخلاقي و اباحي گري، نفي هاي قطعي جمهوري اسلامي ايران هستند.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين در بيان اثبات هاي نظام اسلامي خاطر نشان كردند: اثبات هويت ملي و ايراني، ارزش­هاي اسلامي، دفاع از مظلومان جهان، و تلاش براي فتح قله هاي علم و دانش، اثبات هاي جمهوري اسلامي ايران است كه بر اين اثبات ها پافشاري نيز مي شود.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اگر از اين نفي ها و اثبات ها قدري كوتاه بياييم، قطعاً دشمني ها كم خواهد شد و اينكه مي گويند جمهوري اسلامي ايران بايد رفتار خود را عوض كند بدين معناست كه از اين نفي ها و اثبات ها دست بردارد.

ايشان با تأكيد بر اينكه نظام اسلامي به هیچ وجه از اين ویژگی ها كوتاه نخواهد آمد خاطر نشان كردند: نظام اسلامي در سي سال گذشته با ايستادگي بر اين نفي ها و اثبات ها توانسته است علاوه بر مقاومت در برابر جبهه گسترده و بسيار مجهز دشمن، او را به عقب نشيني وادار کند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وضع كنوني امريكا در منطقه خاورميانه در مقايسه با پانزده سال گذشته افزودند: امريكا نسبت به گذشته، منفورتر، ذليل تر و ناكام تر، و طرحهاي امريكا در خاورميانه به ويژه فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان با شكست مواجه شده و جمهوري اسلامي ايران نیز كه هدف اصلي بيشتر اين طرح­ها بوده،‌ پيشروي كرده است.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: اين ايستادگي در مقابل دشمن و پيشروي در برخي زمينه ها،‌ نشان دهنده توانايي و اقتدار ذاتي نظام جمهوري اسلامي براي ماندگاري و جلوه هایی از ظرفيت بقای اين نظام است.

ايشان حفظ اين ظرفيت ماندگاري و ايستادگي را منوط به برخي شرايط دانستند و در تبيين آن به ساخت حقوقي و هويت اصلي نظام جمهوري اسلامي اشاره كردند و افزودند: ساخت حقوقي و رسمي نظام جمهوري اسلامي همان اركان نظام، اعم از دولت، مجلس،‌ قوه قضایيه و بقيه دستگاه­ها، و انتخابات است كه در قانون اساسي آمده، که البته حفظ آنها لازم است ولي برای ماندگاری حقیقی جمهوری اسلامی كافي نيست.

رهبر انقلاب اسلامي حفظ ساخت اصلي و هويت حقيقي نظام اسلامي را مهم­ترين وظيفه برشمردند و تأكيد كردند: هويت حقيقي نظام در حكم روح، معنا و مضمون نظام است كه حفظ ساخت حقوقي بدون حفظ اين هويت حقيقي فايده‌اي ندارد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ساخت حقيقي و هويت اصلي نظام، آرمان­هاي جمهوري اسلامي يعني عدالت، كرامت انسان، حفظ ارزش­ها، سعي براي ايجاد برابري و برادري،‌ اخلاق، و ايستادگي در مقابل نفوذ دشمن است.

ايشان تأكيد كردند: اگر از اخلاق اسلامي دور شويم، اگر عدالت را فراموش كنيم، اگر مردمي بودن مسئولان كشور دست كم گرفته شود، اگر موضوع خدمت به مردم و فداكاري براي آنان از ذهن و عمل مسئولان حذف شود، اگر ساده زيستي و در سطح توده مردم بودن در ذهن مسئولان نباشد، و اگر به جاي ايستادگي در مقابل دشمن، رودربايستي ها،‌ و ضعف هاي شخصي و شخصيتي بر روابط سياسي و بين المللي مسئولان حاكم شود، در واقع بخش­هاي اصلي هويت جمهوري اسلامي از دست مي رود و در چنين اوضاعی،‌ ساخت ظاهري نظام و پسوند اسلامي كاري از پيش نخواهد برد.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: بايد بسيار مراقب بود تا اين روح و سيرت نظام اسلامي از دست نرود به ویژه با توجه به اینکه تغيير سيرت و هويت واقعي، تدريجي و آرام است و توجه خيلي ها به آن جلب نمي شود و ممكن است افراد موقعي به خود بيايند كه كار از كار گذشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي مهم­ترين مسئوليت دانشجويان را به عنوان چشم بيناي طبقه روشن بين و روشنفكر جامعه، مراقبت از ظاهر و باطن نظام اسلامي و جلوگيري از انحراف آن دانستند و خاطر نشان كردند: در سی سال گذشته به ويژه در دو دهه پس از رحلت امام خميني(ره) تلاش هاي فراوانی در زمينه هاي سياسي، اخلاقي و اجتماعي براي تهي كردن نظام اسلامي از روح و هويت واقعي آن انجام شد كه به لطف خداوند و هوشياري مردم به نتيجه نرسيد.

ايشان افزودند: در دوره اي شاهد بوديم كه در مطبوعات ما به صورت رسمی و علنی جدايي دين از سياست را تبلیغ می كردند و يا بالاتر از اين،‌ به صراحت و آشکار از رژيم ظالم، جبار و سفاك پهلوي دفاع می شد.

رهبر انقلاب اسلامي تنها راه جلوگيري از بروز انحراف و پديد آمدن چنين مسائلي را برجسته كردن مرزهاي اعتقادي، فكري و سياسي، و شاخص هاي هويت اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: عدالت طلبي، ساده زيستي مسئولان، كار و تلاش مخلصانه، طلب و پويايي علمي بي وقفه، ايستادگي قاطع در مقابل طمع ورزي و سلطه بيگانگان، و دفاع شجاعانه از حقوق ملي شاخص هاي هويت اسلامي هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي موضوع هسته اي را يكي از ده­ها نياز كشور و از جمله موارد حقوق ملي دانستند و افزودند: دشمن بر اين نقطه متمركز شد اما ملت ايستادگي كرد و اگر ملت و مسئولان از اين حق قطعي و روشن صرف نظر كنند، بدون ترديد راه براي دست اندازي دشمن به ديگر حقوق ملت باز خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي عدالت و اجتناب از اشرافي گري را از شاخص هاي اصلي هويت اسلامي نظام دانستند و خاطر نشان كردند: در اوايل انقلاب، اجتناب مسئولان از اشرافي­گري، ارزش بود اما به تدریج ضعيف شد و امروز خوشبختانه مسئولان دولتي با ساده زيستي خود، اشرافي گري را در عمل، به عنوان ضد ارزش مطرح مي كنند.

ايشان «تكريمِ جهاد و شهادت» و اعتماد به مردم و عقيده واقعي به مشاركت ملت را از ديگر شاخص هاي هويت اسلامي نظام برشمردند و افزودند: برخي اسم مردم را مي‌آورند اما به "مشاركت"، اعتقادي حقيقي ندارند اما بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد عمیق به مشاركت آنهاست.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه تبيين شاخص هاي هويت حقیقی نظام به شجاعت و اعتماد به نفس مسئولان اشاره كردند و افزودند: اگر روزي در ميان مسئولان كشور مسئولان بی­جرئت و ضعيفي همچون شاه سلطان حسين پیدا شوند، حتي اگر در ميان مردم نيز شجاعت و آمادگي وجود داشته باشد، كار مملكت و جمهوري اسلامي تمام است چرا كه مسئولان ترسو و مقهور، ملت­هاي شجاع را نيز به ملت­هاي ضعيف تبديل مي كنند.

ايشان ملت­هاي مسلمان را عمق استراتژيك جمهوري اسلامي خواندند و با اشاره به تبليغات بي­وقفه امريكا براي ايجاد اختلاف ميان ملت­هاي مسلمان با ملت ايران افزودند: با وجود اين تلاش­ها، ملت­هاي مسلمان به جمهوري اسلامي به ديده احترام مي نگرند چرا كه حمايت از ملت­هاي مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطين از شاخص هاي هويت حقيقی نظام است و لازم است دانشجو و دانشگاهي در حفظ و برجسته كردن اين مختصات حقيقي نظام، ميدان دار باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي سخنانشان به ناكامي دشمنان در توطئه هاي سخت و نرم سي سال اخير اشاره كردند و افزودند: اگر ملت و مسئولان از شاخص هاي هويت اسلامي نظام مراقبت كنند و همه مواظب باشيم که نظام از درون پوسيده نشود به فضل الهی، دشمن با همه توان و توطئه هايش نمي تواند هيچ آسيبي به اين كشور وارد آورد.

رهبر انقلاب اسلامي تلاش بيشتر ملت به ويژه نسل جوان و دانشجو را براي دستيابي به اقتدار علمي و اقتصادي، مايه كمرنگ شدن توطئه هاي دشمنان خواندند و افزودند: روزي كه عزت علمي و ملي اين كشور فراهم شود، بيگانگان از ادامه توطئه بر ضد اين ملت لايق و شايسته مأيوس مي شوند و اين روز بزرگ و درخشان در آينده روشن اين ملت دور نخواهدبود.

ایشان همچنین با اشاره به افتخارات علمی و انقلابی دانشگاه علم و صنعت، تربیت نیروهای صالح، برجسته و مفید و حضور تأثیرگذار در عرصه های مختلف کشور را از ویژگی های این دانشگاه خواندند و افزودند: سردار بزرگ و «جاوید نشانِ» دفاع مقدس حاج احمد متوسلیان و نیز رئیس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع کنونی از نمونه های بزرگ تربیت نیروهای برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار می روند.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه علم و صنعت، دكتر جبل عاملي رئيس این دانشگاه با اشاره به سابقه هشتاد ساله دانشگاه علم و صنعت و افتخارات دانشجويان و فارغ التحصيلان اين دانشگاه در طول سی سال گذشته در عرصه هاي علمي و دفاع از انقلاب اسلامي گفت: دانشگاه علم و صنعت داراي 370 عضو هيئت علمي و يازده هزار دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراست ضمن آنكه اين دانشگاه 104 شهيد تقديم انقلاب كرده است .

وي با اشاره به جايگاه علمي دانشگاه علم و صنعت به عنوان يكي از هشت دانشگاه مادر كشور افزود: ارتباط اين دانشگاه با صنعت بسيار قوي است و توانايي علمي آن در حوزه هاي انرژي، محيط زيست، كامپوزيت، نانو، فناوري اطلاعات و هوا فضا در سطح جهانی است.

رئيس دانشگاه علم و صنعت همچنين بر لزوم تغيير نگاه به آموزش، ‌سرمايه گذاري بيشتر در فناوري، توجه جدي به جايگاه استادان و استاد محوري و زير ساخت هاي پژوهشي و آزمايشگاهي تأكيد كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي امروز همچنین با حضور در جمع استادان، پيشكسوتان و اعضاي هيئت امنا و شوراي دانشگاه علم و صنعت از زحمات آنان قدرداني كردند. در اين نشست تعدادي از استادان دانشگاه علم و صنعت گزارش هاي كوتاهي از جايگاه و توانمندي هاي علمي و همچنين فضاي معنوي اين دانشگاه بيان كردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در بدو ورود به دانشگاه علم و صنعت با حضور در مقبره شهداي گمنام دانشگاه،‌ ضمن قرائت فاتحه، براي آنان علوّ درجات مسألت كردند.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /