پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بازديد 2 و نيم ساعته رهبر انقلاب از نمايشگاه كتاب

رهبر معظم انقلاب در جمع ناشران بر ضرورت توسعه و تعميق فضاي كتابخواني در كشور تاكيد كردند

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز(یکشنبه)  به مدت 2 و نيم ساعت از بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب بازديد كردند.
در اين ديدار كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور داشت، مسئولان غرفه ها، توضيحات لازم را درخصوص كتابهاي ارائه شده، بيان كردند و رهبر انقلاب اسلامي در جريان تازه هاي نشر قرار گرفتند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس در جمع تعدادي از ناشران حاضر در نمايشگاه بين المللي كتاب با اشاره به استقبال بسيار خوب مردم از نمايشگاه كتاب تأكيد كردند: بايد بگونه اي برنامه ريزي شود كه فضاي كتابخواني در كشور توسعه و تعميق پيدا كند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: بايد با يك برنامه ريزي دقيق و تعيين اهداف مرحله اي، در هر سال همگام با برگزاري نمايشگاه كتاب و افزايش جمعيت بازديد كننده، در فضاي كتابخواني كشور نيز پيشرفت چشمگيري بوجود آيد.
ايشان با تأكيد بر لزوم ارزيابي محتوايي هر ساله نمايشگاه كتاب بوسيله افرادي كارشناس و صاحب صلاحيت، افزودند: اين ارزيابي نشان خواهد داد كه آيا هر دوره نمايشگاه كتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغيير و رشد داشته است يا خير.
رهبر انقلاب اسلامي، برطرف كردن برخي موانع توليد و نشر كتاب را يادآور شدند و تأكيد كردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد با كمك دولت، اين موانع بويژه موضوع گراني كاغذ را برطرف كند.
حضرت آيت الله خامنه اي توليد كاغذ در كشور را از جمله توليدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان كردند: مهمترين توليد ملي، توليد امتداددار است و با برطرف شدن مشكلات كارخانه هاي كاغذ، قطعاً راه براي كتابخواني بيشتر و ارزان شدن قيمت كتاب، باز مي شود.
ايشان همچنين با تأكيد بر اينكه موضوع ترجمه، جاده اي يكطرفه نيست افزودند: دولت بايد زمينه اي فراهم كند تا توليدات خوب كتاب در كشور از جمله در بخش هاي مذهبي، تاريخي، ادبيات و علوم، به زبان هاي مختلف ترجمه و در معرض ديد جهانيان قرار گيرند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان، موضوع ويراستاري و صحيح بودن متون كتابها از لحاظ دستور زبان فارسي و كتاب آرايي و شكل ظاهري كتاب ها را مهم خواندند و خاطرنشان كردند: يكي از كارهاي ضروري در چرخه توليد و عرضه كتاب، ساماندهي توزيع و ايجاد فروشگاههاي زنجيره اي كتاب است.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، تعدادي از ناشران در سخناني به بيان ديدگاههاي خود در موضوعات مختلف كتاب و كتابخواني پرداختند.
پيشنهاد تأسيس شوراي عالي كتاب و راديو كتاب، تأسيس فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي كتاب، شفاف نبودن قوانين مميزي كتاب، مشكلات مربوط به سيستم توزيع كتاب، لزوم تبليغ و ترويج مناسب و گسترده كتاب، موضوع گراني كاغذ و تأثير آن بر قيمت كتاب، و ضرورت توجه جدي تر به مقوله توليد كتاب هاي كودك و نوجوان در كشور از جمله مسايلي بودند كه ناشران در سخنان خود به آنها اشاره كردند.
 
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /