پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در ديدار اعضاى ستاد برگزارى كنگره‏‌ى سرداران و ۲۵۰۰ شهيد شهرستان نجف‌‏آباد

بسم ‌الله ‌الرّحمن ‌الرّحيم ‌
 شهر نجف ‌آباد، هم از لحاظ مذهبى، هم از لحاظ انقلابى، انصافاً يك شهر برجسته است؛ همان ‌طور كه اشاره كردند،(۱) از زمان شيخ بهايى و بعد، همين ‌طور علماى بزرگى از نجف ‌آباد برخاستند - مرحوم آميرزا محمّد نجف ‌آبادى، مرحوم آسيّد على نجف ‌آبادى؛ بزرگانى بودند كه هم در نجف ‌آباد ساكن بودند، هم در اصفهان مركز تجمّع طلّاب و علما و مانند اينها بودند - و بعد هم وقتى به نهضت اسلامى منتهى شد، انصافاً نجف ‌آباد يكى از پيشروترينِ شهرستانها بود؛ كمتر جايى را ما سراغ داريم كه مثل نجف ‌آباد از نهضت امام (رضوان اللَّه عليه) استقبال كرده باشند؛ كه البتّه عمده ‌اش به بركت مرحوم آقاى منتظرى بود. ايشان خب شاگرد امام و علاقه ‌مند به امام و ارادتمند به امام و معتقد به مبارزه و به انقلاب بودند؛ لذا در نجف ‌آباد - همان زمان، پيش از انقلاب، من نجف ‌آباد رفتم، اوضاع نجف ‌آباد را ديدم - با اينكه تبليغات ضدّ مذهبى هم هست و از جاهاى مختلف، مذاهب باطل و غيره فعّالند، لكن حقيقتاً يك مجموعه ‌ى مردم يكپارچه ‌ى مؤمن و معتقد به انقلاب و علاقه ‌مند به انقلاب [ بودند]؛ بعد هم كه انقلاب پيروز شد همين ‌جور. اين لشگر هشت نجف كه آقايان اسم آوردند، يكى از لشگرهاى قَدَر در ميدانهاى دفاع هشت ‌ساله بود و خود مرحوم شهيد كاظمى (رضوان اللَّه تعالى عليه) واقعاً يكى از آن فرماندهان برجسته بود. بنده در همان دوران جنگ رفتم خوزستان به مركز لشگر نجف، [ از] آنجا بازديد كردم؛ چيزهايى در آنجا ديدم كه در كمتر لشگرى آدم ميتوانست آنها را مشاهده كند: آمادگى ‌ها از يك سو، روحيّه ‌ى خيلى بالا از يك سو، و نظم و ترتيب؛ نظم و ترتيبى كه من در آن لشگر ديدم، در كمتر جايى انسان آن را مشاهده ميكرد. خب شهداى برجسته ‌اى هم دارد كه جناب آقاى حسناتى ذكر كردند؛ دانشجو و دانش ‌آموز و معلّم و روحانى و شخصيّتهاى سياسى و مانند اينها.(۲) انصافاً برجستگى خاصّى دارد؛ واقعاً يكى از قلّه ‌هاى برجسته ‌ى جهاد، بدون ترديد نجف ‌آباد است.
 اميدواريم ان ‌شاءاللَّه خداى متعال به آن مردم عزيز اجر بدهد؛ شهدايشان را ان ‌شاءاللَّه خداى متعال با پيغمبر محشور كند؛ خانواده ‌هايشان را سرافراز و سربلند بدارد؛ و اين گردهمايى بزرگى را هم كه شما در اين شهر داريد انجام ميدهيد، ان ‌شاءاللَّه منشأ آثار و بركات خيرى قرار بدهد. سلام ما را هم، هم آقاى حسناتى به مردم عزيز نجف ‌آباد - در واقع به يك معنا همشهرى ‌هاى خود ما؛ جدّ ما مرحوم آقاى آسيّد هاشم نجف ‌آبادى هم خب نجف ‌آبادى ‌اند ديگر، ما از اين طريق يك اتّصالى هم به نجف ‌آباد پيدا ميكنيم - برسانند، و همچنين سردار سليمانى ‌مان هم سلام ما را به بچّه ‌هاى سپاه و بسيج و اينها ان ‌شاءاللَّه ابلاغ كنند. ان ‌شاءاللَّه موفّق باشيد.
....................................................................................................

۱) عضو شوراى اجرايى كنگره ‌
۲) اشاره ‌ى عضو شوراى اجرايى كنگره به وجود ۷۰۰ دانش ‌آموز شهيد، ۷۰ معلّم شهيد، ۲۰۰ پاسدار شهيد، ۲۴۰ جهادگر شهيد، ۱۱۰ طلبه شهيد، شهيد منتظرى، شهيد آيت، شهيد كاظمى، شهيد صالحى، شهيد يزدانى و ... در ميان شهداى نجف ‌آباد.
**اين كنگره با هدف معرفى بيشتر نجف ‌آباد و قدردانى از خانواده ‌هاى شهدا و آشنايىِ دست ‌اندركاران آينده ‌ى نظام اسلامى با فرهنگ ايثار و شهادت، برگزار می‌شود.
**در این دیدار دبير كنگره فهرست فعّاليّتهاى انجام شده، شامل: جمع ‌آورى آثار شهدا و اسناد دفاع مقدّس و تهيّه ‌ى تاريخ شفاهى لشگر هشت نجف اشرف به ‌عنوان مستندات دفاع مقدّس براى توليدات فرهنگى و هنرى و آثار داستانى، برنامه ‌ريزى براى توليد و چاپ چهل عنوان كتاب تا پيش از گشايش كنگره، برنامه ‌ريزى براى توليد اوّلين بخش تاريخ شفاهى لشگر هشت نجف اشرف همزمان با گشايش كنگره و ادامه ‌ى آن، ساخت يادمان شهدا در ورودى گلستان شهداى نجف ‌آباد، تهيّه ‌ى تمثال همه ‌ى شهدا براى نصب در معابر شهر، سركشى به خانواده ‌هاى شهدا و هديه ‌ى يك اثر هنرىِ مزيّن به تمثال شهيد خانواده به آنها، برگزارى يادواره ‌هاى قشرى و صنفى و رسته ‌اى، برگزارى گردهمايى بزرگ رزمندگان لشگر، برگزارى مسابقات و جشنواره ‌هاى ورزشى، شبيه ‌سازى عمليات كربلاى پنج همزمان با گشايش كنگره، ساخت حسينيّه ‌ى حضرت فاطمه ‌ى زهرا (س) براى برگزارى كنگره، برنامه ‌ريزى براى تحقيق و پژوهش در زمينه ‌ى فرهنگ ايثار و شهادت در دانشگاه ‌هاى نجف ‌آباد، را بیان کرد.