پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى شوراى فرهنگ عمومى كشور و مجريان ستاد مركزى مراسم هفته كتاب

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اعضاى شوراى مركزى فرهنگ عمومى كشور و مجريان ستاد مركزى مراسم هفته كتاب با ايشان طى سخنانى، اسلام را پرچمدار كتابخوانى و ايران را محل اوج انديشه هاى انسانى در قرنهاى پس از اسلام دانستند و بر ضرورت اهميت دادن به كتاب و كتابخوانى در ايران اسلامى تأكيد كردند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه در آستانه برگزارى مراسم هفته كتاب و با حضور جمعى از ناشران و نويسندگان انجام شد، نقش شوراى فرهنگ عمومى كشور را در پرداختن به مسأله كتاب و كتابخوانى حائز اهميت دانستند و فرمودند: اسلام به كتاب و خواندن و نوشتن اهميت زيادى مى دهد و ايران به عنوان كشورى كه پرچمدار تفكر اسلامى است و اسلام در آن حاكميت دارد بايد در زمينه كتابخوانى و نيز توليد و نقد كتاب ، سر آمد كشورهاى جهان باشد و براى رسيدن به اين هدف، كتاب و كتابخوانى در ايران اسلامى بايد ده برابر آنچه كه امروز مورد توجه قرار دارد؛ رواج و توسعه پيدا كند.
حضرت آيت الله خامنه اى به نقش بسيار مهم پيامبر اسلام (ص)، ائمه معصومين (ع) و پيشوايان دين مبين اسلام در سوق دادن جوامع به سوى فرهنگ كتابخوانى اشاره كردند و فرمودند: كسانى كه منتقدان جمهورى اسلامى ايران، مقلدان آنها هستند، آن زمانى را كه اسلام پرچمدار علم و دانش بود و كتابهاى اسلامى در اقطار جهان و در حد همت ملتها مورد استفاده قرار مى گرفت، نديدند. امروز نيز نظام اسلامى ايران در صدد تحقق همان فرهنگ و تمدن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى دفاع ملى در برابر اعمال خصومت قدرتهاى استكبارى را لزوما متكى به فرهنگ، دانش، آموزش و در نتيجه كتاب دانستند و با تأكيد بر اهميت توليد كتاب در كشور فرمودند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بايد بخش مهمى از بودجه و امكانات خود را به توليد كتابهاى مفيد و مبتنى بر اهداف فكرى اسلامى اختصاص دهد و ميدان را براى افراد مستعدى كه توانايى توليد فكر و نوشتن كتاب دارند، باز كند و نيروهاى توانمند را براى انجام ويرايش، بررسى و نظارت در امر تبديل كتابهاى متوسط به كتابهاى عالى و ممتاز به كار گيرد و بگونه اى برنامه ريزى كند كه مردم بتوانند از تمامى وقتهاى اضافى خود براى خواندن كتاب استفاده كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى ملاك بررسى كتاب را زيان بخش بودن آن دانستند و فرمودند: جلوگيرى از نفوذ فساد در جسم و فكر و جان يكايك شهروندان جامعه، يك وظيفه مهم دولت است و بر اساس اين مسؤوليت، دولت نمى تواند اجازه دهد استعداد و موجودى يك انسان كه متعلق به مجموعه يك كشور و يك ملت است تضييع و فاسد شود. بنا بر اين در زمينه نشر كتاب، تمامى حق به نويسنده منحصر نمى شود، بلكه حق بالاترى نيز وجود دارد كه متعلق به انبوه خوانندگان كتاب است و با تكيه بر همين مبناى روشن، مسأله بررسى كتاب به عنوان يك كار مهم، ضرورت پيدا كرده است.
مقام معظم رهبرى دست اندركاران بررسى كتاب را به اجتناب از تنگ نظرى، سفارش كردند و فرمودند: بررسى كتاب، كار درستى است و گفت وگو و تفاهم مسؤولان اين كار با ناشران، مترجمان و مؤلفان كتاب نيز اقدامى پسنديده است كه بايد استمرار پيدا كند. كسانى كه مسؤوليت اين كار را بر عهده دارند بايد افرادى با صلاحيت و داراى فهم و ذهنيت قوى باشند و براى انجام اين وظيفه مهم، قصد قربت كنند و تنگ نظرى، كج فهمى، بدسليقگى و تحميل سليقه خود بر ديگران نيز نبايد وجود داشته باشد.
بر پايه همين گزارش، پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، آقاى ميرسليم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى، گزارشى در مورد برنامه هاى مربوط به برگزارى هفته كتاب ارائه كرد و طى آن وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را در اعتلاى فرهنگ عمومى، ارتقاى سطح دانش و تعميق ارزشهاى انقلاب يادآور شد و تحقق اين هدف را منوط به تأمين آزادى نشر كتاب بر اساس حفظ حرمت و حريت قلم و حراست از جايگاه علم و انديشه و تضمين آزادى تفكر در نظام اسلامى دانست.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /