پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع شمار زيادى از بانوان مسلمان و انقلابى استان خوزستان

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در اجتماع شمار زيادى از بانوان مسلمان و انقلابى استان خوزستان كه در ورزشگاه تختى اهواز انجام شد از تربيت فرزندان و تقويت روحى شوهران براى ورود در ميدانهاى بزرگ به عنوان مهمترين نقش و هنر زن مسلمان ياد كردند و زن را عنصر اصلى در تشكيل و بقاى خانواده و بالنده شدن نسلهاى آينده دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين اجتماع عظيم كه با ابر از عواطف و احساسات پرشور و خالصانه بانوان خوزستانى همراه بود، مقام والاى زن ايرانى را بويژه در منطقه خونبار خوزستان مورد احترام و تكريم قرار دادند و فرمودند: در دوران بازسازى كشور اسلامى، بيشترين تكيه بر نيروى انسانى است كه نيمى از آن را بانوان كشور تشكيل مى دهند؛ بنا بر اين بازسازى به معناى حقيقى و وسيع آن، مستلزم وجود بينشى صحيح در مورد زن و جايگاه آن است.
حضرت آيت الله خامنه اى نظر مترقى اسلام را در مورد زن موجب آبادانى كشور، صلاح و فلاح ملت و اعتلاى هر چه بيشتر بانوان توصيف كردند و فرمودند: بانوان مسلمان بايد بدانند كه خدا، قرآن و اسلام درباره آنها چه قضاوتى دارد، از آنها چه مى خواهد و چه مسؤوليتى را براى آنها مطرح كرده است و اجراى آن را نيز خواستار شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با استناد به آمار و ارقام منتشره، بيشترين ظلم و تعدى نسبت به زنان را متوجه مردان در كشورهاى غربى دانستند و فرمودند: اسلام در مورد زن حد ميانه اى را بدون افراط و تفريط مطرح مى كند، اجازه ظلم به زن را نمى دهد و طبيعت زن و مرد را نيز ناديده نمى گيرد.
مقام معظم رهبرى بر عدم وجود هرگونه تفاوتى ميان زن و مرد در عرصه رشد و تكامل روحى و معنوى و نيز عرصه فعاليتهاى اجتماعى تأكيد كردند و فرمودند: از نظر اسلام در همه فعاليتهاى مربوط به جامعه بشرى، زن و مرد داراى اجازه مشترك و همسان هستند و زنان مى توانند در صورت برخوردار بودن از قدرت جسمانى و شوق و فرصت لازم، عهده دار تمامى امور اجتماعى شوند. اما برخى كارها با تركيب جسمانى زنان تطبيق نمى كند كه اين مسأله به مجاز بودن فعاليتهاى اجتماعى زنان ارتباط پيدا نمى كند، كما اين كه انجام برخى از امور با وضع جسمى و اخلاقى مردان نيز مطابقت ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اى به مرزبندى اسلام در ارتباطات ميان زن ومرد در صحنه اجتماع اشاره كردند و فرمودند: محيط تحصيل و جامعه بايد براى دختر و پسر سالم و امن باشد و اسلام براى حفظ حدود اخلاقى و كمك به امنيت زن و مرد، حجاب را براى زن تعيين كرده است. زنان مسلمان با حجاب، امنيت خود و مردان را در جامعه تأمين مى كنند. آنجا كه حجاب را از زن مسلمان دور مى كنند، در درجه اول امنيت از زنان و سپس از مردان و جوانان سلب مى شود و اسلام براى ايجاد محيطى سالم و داراى امنيت و براى آن كه زن بتواند به مسؤوليتهاى اجتماعى خود عمل كند، حجاب را معين كرده است كه اين خود يكى از احكام برجسته اسلام محسوب مى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در تبيين ديدگاه اسلام پيرامون حقوق اقتصادى زن فرمودند: در اسلام زن مالك ثروت خويش است و مى تواند هرگونه بخواهد آن را مصرف كند و در زمينه استقلال اقتصادى زن، دنياى غرب 13 قرن از اسلام عقب است و اروپا در چند دهه اخير به زن اجازه تصرف در مال خود را داده است.
مقام معظم رهبرى احكام اسلام را در مورد نقش زن در خانواده بسيار درخشان و افتخار آميز خواندند و فرمودند: از نظر اسلام زن در انتخاب همسر كاملا آزاد است و هيچكس نمى تواند اين حق را از زن سلب كند. در طول زمان برخى عادات جاهلى و غلط در جامعه اسلامى به وجود آمده است، اما اين عادات جاهلى كه متأسفانه در مناطقى از شهرهاى مركزى و خوزستان نيز وجود دارد، به احكام نورانى اسلام مربوط نمى شود. از نظر اسلام مجبور كردن دختر به ازدواج با پسر عموى خويش و اظهار نظر مرد در مورد ازدواج دختر عمو، يك امر غير اسلامى و خلاف شرع بين است.
حضرت آيت الله خامنه اى مجبور كردن دختران به ازدواج با پسران قبيله ديگر به منظور حل اختلافات قبيله اى را خلاف شرع و احكام اسلام برشمردند و فرمودند: اسلام در مقابل ظلم و تعدى به زن ايستاده است و اجازه ظلم به زن را نمى دهد. از نظر اسلام زن و مرد در درون خانواده شريك زندگى يكديگر هستند و بايد با يكديگر با محبت رفتار كنند و هيچيك حق زورگويى به ديگرى را ندارد. احكام اسلامى در مورد ارتباطات زن و مرد بسيار دقيق است و بر اساس طبيعت زن و مرد و مصالح جامعه اسلامى صادر شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ممانعت از خروج بدون اجازه زن از خانه را حق شوهر دانستند و با تأكيد بر اين كه اين حق يكى از رازهاى دقيق احكام الهى است فرمودند: طبيعت زن و مرد هر يك ويژگى خاص خود را دارد و در داخل خانواده نمى توان روحيات هر يك را از ديگرى انتظار داشت.
مقام معظم رهبرى برخورد با زن در خانواده را به مثابه يك مستخدم، خلاف اسلام خواندند و با تأكيد بر اهميت تربيت فرزندان از سوى مادر فرمودند: مادرانى كه تربيت فرزند در آغوش پرمهر و عطوفت خود را به بهانه انجام كارهاى ديگر رها مى كنند، مرتكب اشتباه مى شوند. بهترين روش تربيت انسان آن است كه در آغوش پرمهر و محبت مادر پرورش پيدا كند و زنانى كه فرزند خود را از اين موهبت الهى محروم مى كنند، در واقع به زيان خود و فرزند خويش و جامعه اقدام كرده اند .
حضرت آيت الله خامنه اى وجود نوجوانان تبهكار، جنايتكار، معتاد و فاسد در جوامع غربى را ناشى از اهميت ندادن زنان به خانواده و تربيت صحيح فرزندان دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: زن ركن اساسى و عنصر اصلى خانواده است و اسلام براى نقش زن در داخل خانواده اهميت فراوانى قائل است زيرا با پايبندى زن به خانواده و تربيت فرزندان در آغوش پرمهر مادر، نسلها در آن جامعه بالنده و رشيد خواهند شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /